پاورپوینت مدیریت استراتژیک

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مدیریت استراتژیک دارای 51 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول :

ماهیت مدیریت استراتژیک

فصل دوم :

استراتژي ها در عمل

فصل سوم :

ماموریت سازمان

فصل چهارم :

بررسی عوامل خارجی

فصل پنجم :

فرایند بررسی داخلی سازمان

منبع

فصل اول :

 ماهیت مدیریت استراتژیک

در این فصل چندین موضوع بر همه فصل های کتاب اثرات زیادی دارند
1- رویدادهای جهانی :
بر همه تصمیمات استراتژیک اثرات واقعی دارند
2- فن آوی اطلاعات :
بصورت یکی از ابزارهای حیاتی برای مدیریت استراتژیک درآمده است ( شبکه رایانه جهانی )
3- محیط طبیعی :
به صورت یک موضوع بسیار مهم مدیریت استراتژیک

رویدادهای جهانی ( مرز کشورها نمی تواند محدوده تصورات ما را تعیین کنند )

پایه های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان ادارک مدیران از عوامل زیرمیباشد :

شرکت های رغیب
بازارها
قیمت ها
عرضه کنندگان مواد اولیه
توزیع کنندگان
دولت ها
بستانکاران
مشتریان که در سراسر دنیا وجود دارند .

تعریف مدیریت استراتژیک :

هنر وعلم تدوین ، اجرا وارزیابی تصمیمات وظیفه اي چندگانه که سازمان راقادر می سازد به هدفهاي بلندمدت خود دست یابد.

فرآیند مدیریت استراتژیک (Strategies management process )

-1  تدوین استراتژي ها
-2  اجراي استراتژي ها
-3 ارزیابی استراتژي ها

تدوین استراتژي ها

مقصود از تدوین استراتژي این است که ماموریت شرکت تعیین شود،شناسایی عواملی که در محیط خارجی سازمان راتهدید میکنند یا فرصتهایی رابه وجود می آورند ، شناسایی نقاط قوت وضعف داخلی سازمان ، تعیین هدفهایی بلند مدت،در نظرگرفتن استراتژیهاي گوناگون وانتخاب استراتژي خاص جهت ادامه فعالیت.

اجراي استراتژي ها

اجراي استراتژي ها رامرحله عملی مدیریت استراتژیک می نامند.منظور از اجراي استراتژي ها این است که کارکنان ومدیران بسیج شوند واستراتژي تدوین شده رابه مرحله عمل در آورند.در مدیریت استراتژي مرحله اجراي مشکل ترین مرحله بوده،وایجاب میکند که افراد خود را متعهد به سازمان نمایند،موفقیت مرحله اجرایی استراتژي هابدین امر بستگی دارد که مدیران بتوانند در کارکنان ایجاد انگیزه نمایند.

ارزیابی استراتژي ها

آخرین مرحله در مدیریت استراتژیک ارزیابی استراتژیک بوده که سه فعالیت عمده به شرح زیر صورت می گیرد:
الف- بررسی عوامل داخلی وخارجی که پایه واساس استراتژیهاي کنونی قرارگرفته اند.
ب- محاسبه وسنجش عملکرد ها
ج- اقدامات اصلاحی

اصطلاحات کلیدي در مدیریت استراتژي:

ا-استراتژیست ها
افرادي هستند که مسئول موفقیت یا شکست سازمان می باشندوعهده دار سه مسئولیت اصلی هستند

الف –ایجاد یک بستر براي تغییر
ب –ایجاد تعهد واحساس مالکیت
ج –ایجاد توازن بین ثبات ونوآوري

2- بیانیه هاي ماموریت
سندي است که یک سازمان را از سایر سازمانهاي مشابه متمایز می نماید، ماموریت سازمان نشان دهنده طیف فعالیت از نظر محصول وبازاربوده در بیانیه ماموریت پرسشی که پیش روي همه استراتزي ها وجود دارد این است که :(((ما به چه کاري مشغول هستیم ؟))) یک رسالت بیانگر ارزش ها و اولویتهاي یک سازمان است .

رسالت یا ماموریت سازمان:  نموداري است که مسیر آینده سازمان را مشخص می نماید.

3- فرصتها وتهدیدات خارجی
رویدادها وروندهاي اقتصادي ،اجتماعی ،فرهنگی ،بوم شناسی ،محیطی،سیاسی ،قانونی ،دولتی ، فن آوري ورقابتی است که می تواند به میزان زیادي در آینده به سازمان منفعت یا زیان برسانند،به عبارت دیگر فرآیند انجام دادن تحقیق وگردآوري وهمگون ساختن اطلاعات خارجی را بررسی عوامل خارجی یا تجزیه وتحلیل صنعت می نامند.
برخی دیگر از فرصت ها وتهدیدها عبارت انداز:تصویب یک قانون ،عرضه محصولی جدید به وسیله یک شرکت رقیب ،کاهش ارزش پول ، بالارفتن نرخ بهره، مبارزه علیه مواد مخدر وغیره

4- نقاط قوت وضعف داخلی
در زمره فعالیتهاي قابل کنترل سازمان بوده که ضروري است مدیریت استراتژیک این نقاط وضعف دوایر و واحدهاي سازمانی راشناسایی وآنها را ارزیابی کند وهمچنین می توان نقاط قوت وضعف شرکت را برحسب دستیابی به هدفهاي مورد نظر تعیین کرد.ازجمله فعالیتهاي داخلی می توان به واحدهاي مدیریتی ،بازاریابی ،امور مالی ،تحقیق وتوسعه ،سیستم هاي اطلاعات رایانه اي ودیگر واحدها اشاره نمود.

5- هدفهاي بلند مدت
به صورت نتیجه هاي خاصی که سازمان می کوشد در تامین ماموریت خود به دست آورد.
منظور از دوره بلند مدت دوره اي است که بیش از یک سال بوده وازآن نظر این هدفها براي موفقیت سازمان لازم وضروري هستند که تعیین کننده مسیر شرکت میباشند،هدفهاي بلند مدت می تواند چالشگر ،قابل سنجش ،باثبات ،معقول وروشن باشد.

6- استراتژي ها
استراتژي ها ابزاري هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدفهاي بلند مدت خود دست یابد.
استراتژي هاي شرکت می توانند به صورت گسترش دادن فعالیت در سطح جغرافیایی ، تنوع بخشیدن به فعالیت ها ، خرید شرکت هاي دیگر ، تولید و عرضه محصول ، رسوخ در بازار ، کاهش دادن هزینه ها ، فروش اقلامی از دارایی ها ، تفویض بسیاري از اختیارات و تشکیل مشارکت هاي خصوصی باشد.

7-هدفهاي سالانه
هدف هاي کوتاه مدتی هستند که شرکت براي رسیدن به هدف هاي بلند باید به آنها دست یابد.هدفهاي سالانه مبنایی براي تخصیص منابع به حساب می آیند.

8- سیاست ها
سیاست ابزاري است که بدان وسیله می توان به هدف هاي سالانه دست یافت .مقصود از سیاست ، رهنمودها،مقررات و رهنمودهایی است که شرکت براي دستیابی به هدف هاي اعلان شده رعایت می کند.
هنگام تصمیم گیري از سیاست ها به عنوان رهنمود استفاده می شودوهمچنین سیاست ها تعیین کننده شرایط روزمره وتکراري شرکت می باشند

نکته :
در صحنه اجراي استراتژي ها هدف هاي سالانه و سیاست ها از اهمیت خاصی برخوردارند و در حالی که در تدوین استراتژي ها هدف هاي بلند مدت از اهمیتی ویژه اي برخوردار می باشند

الگوي مدیریت استراتژیک

فعالیتهایی که در زمینه تدوین استراتژي ها،اجرا و ارزیابی آنها به عمل می آید جنبه دائمی دارد و تنها در پایان سال یا هرشش ماه یکبار انجام نمی شود واقعیت این است که فرآیند مدیریت استراتژیک هیچ پایانی ندارد.

مزایاي مدیریت استراتژیک

• مدیریت استراتژي به سازمان این امکان رامی دهد که به شیوه خلاق ونوآور عمل کندواین شیوه باعث ابتکار عمل در سازمان بوده وفعالیتهایش به گونه اي درآید که می تواند اعمال نفوذ کند
• به سازمان کمک می کند از روش منظم تر ،معقول تر ومنطقی تر راه ها یا گزینه هاي استراتژیک را انتخاب کند و بدین گونه استراتژي بهتري تدوین نماید.که یکی ازمنافع اصلی مدیریت استراتژیک بوده
• موجب تفاهم وتعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می شود شاید تفاهم از مهمترین منافع مدیریت استراتژیک باشد که تعهد پس از آن قرار می گیرد.
• وهمچنین یکی ازمنافع بزرگ مدیریت استراتژیک موجب میشود فرصتی به دست آید تا به کارکنان تفویض اختیار شود.
ارتباطات کلید اصلی موفقیت استراتژیک است
ارزیابی استراتژي اجراي استراتژي ها تدوین استراتژي ها

بدترین خطایی را که استراتژیک ها می توانند مرتکب شوند این است که تنها خودشان برنامه هاي استراتژیک را تدوین نمایند و سپس براي اجرا آنها را به مدیران عملیاتی ارائه کنند.

کلید موفقیت استراتژي ها این است که افراد خود را مالک آنها بدانند که در آن صورت د رصحنه اجرا از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد . مشارکت موجب افزایش تعهد می گردد.

اصول اخلاقی و مدیریت استراتژیک
اصول راهنما در سازمان که رهنمود هایی براي تصمیم گیري و رفتارها خواهد بود.در سازمان اصول اخلاقی خوب از پیش شرط هاي مدیریت استراتژیک خوب است.
نتیجه تحقیقی نشان دهنده این امر است که مصرف کنندگان چنین می پندارند که شرکت هاي ژاپنی در مقایسه با شرکتهاي آمریکایی بیشتر پایبند اصول اخلاقی می باشند.

مقایسه استراتژي در سازمانهاي تجاري و نظامی
بدیهی است،تفاوت عمده بین استراتژي هاي یک سازمان نظامی و تجاري این است که در سازمان تجاري براي تدوین ، اجرا و ارزیابی استراتژي ها باید اساس مفروضات را بر پایه رقابت گذاشت ، در حالی که استراتژي هاي یک واحد نظامی بر پایه مفروضات مبتنی بر تعارض قرار دارند

فصل دوم

استراتژي ها در عمل   

یک سازمان می تواند از 13 نوع استراتژي استفاده نماید آنها بدین قرارند:

استراتژي هاي یکپارچگی
-1 یکپارچگی عمودي به بالا
-2 یکپارچگی عمودي به پایین
-3 یکپارچگی افقی

استراتژي هاي متمرکز
-4 رسوخ در بازار
-5 توسعه بازار
-6 توسعه محصول

استراتژي هاي تنوع
-7 تنوع همگون
-8 تنوع ناهمگون
-9 تنوع افقی

استراتژي هاي تدافعی
-10 مشارکت
-11 کاهش
-12 واگذاري
-13 انحلال

انواع استراتژي هاي یکپارچگی :

-1 یکپارچگی عمودي به بالا:
شرکت با خریدن شرکتهاي پخش یا خرده فروشی ها می کوشدبرمیزان کنترل خود بیفزاید.
در اجراي استراتژي یکپارچگی عمودي به بالا یکی از راههاي اثر بخش این است که شرکت اقدام به واگذاري حق امتیاز کند

-2 یکپارچگی عمودي به پایین :
شرکتهاي تولیدي وتجاري مواد مورد نیاز را از عرضه کنندگان مواد اولیه خریداري می نمایند. یکی از استراتژي هاي است که شرکت می کوشد در اجراي آن بر میزان مالکیت خود بیفزایدو شرکت عرضه کننده مواد اولیه راتحت کنترل خود درآورد.

-3 یکپارچگی افقی  :
اجراي یکی از استراتژي هایی است که شرکت می کوشد شرکتهاي رقیب را به مالکیت خود در آوردوبر میزان کنترل خود بیفزاید
در بسیاري از صنایع یکی از استراتژي هاي متداولی که به اجرا در می آیدیکپارچگی افقی است.

انواع استراتژي هاي متمرکز

-1 رسوخ در بازار :
  شرکت می کوشد از مجراي تلاش هاي بازاریابی سهم بازارمحصولات و خدمات کنونی خود را افزایش دهد،ازجمله اقدامات صورت گرفته عبارت است از:

الف : افزایش عده فروشندگان

ب: افزایش هزینه هاي تبلیغات

ج:  ترویج گسترده براي افزایش فروش

د:  تقویت روابط عمومی .

-2 توسعه بازار:
عرضه خدمات یا محصولات جدید به مناطق جغرافیاي جدیداست

-3 توسعه محصول :
شرکت می کوشد از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید.

استراتژي هاي تنوع:

-1 تنوع همگون :
شرکت می کوشد محصولات وخدماتی جدید ولی مرتبط بر محصولات وخدمات خود بیافزاید.

-2 تنوع افقی :
شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط به محصولات وخدمات خود می افزاید و به مشتریان کنونی خود عرضه میکند.
درمقایسه با تنوع نا همگون خطر اجراي استراتژي تنوع افقی کمتر است زیرا شرکتی که دست به چنین کاري میزند با مشتریان کنونی و موجود آشناست.

-3 تنوع ناهمگون :
شرکت محصولات وخدماتی جدید ولی بی ربط (نسبت به محصولات وخدمات اصلی خود) به بازارعرضه می کند.

استراتژي هاي تدافعی :

-1 مشارکت :
یکی از استراتژي هاي معرف بوده که شرکت ها اقدام به تشکیل مشارکت می نمایندودر اجراي این استراتژي دو یا چند شرکت تضامنی موقت یا کنسرسیوم تشکیل می دهند واز فرصت پیش آمده بهره برداري می نمایند. می توان این استراتژي را تدافعی تعاونی نامید.
2 کاهش :
با این استراتژي شرکت می خواهد با گروه بندي جدید در دارایی ها وهزینه ها سیر نزولی فروش وسود را معکوس نماید.گاهی این پدیده را تغییر جهت یا متحول نمودن استراتژي سازمان می نامند. هدف از کاهش این است که سازمان در زمینه تخصصی وضع خود رامستحکم نماید.Øامکان دارد شرکت به هنگام کاهش مجبور شود براي تهیه پول نقد مورد نیاز بخش هایی از زمین یا ساختمان هاي خود را به فروش برساند ، برخی از خطوط تولید را کاهش دهد،فعالیت هاي حاشیه اي را تعطیل نماید،واحد هاي قدیمی و منسوخ را ببندد،از فن آوري پیشرفته یا دستگاههاي خودکار استفاده کند و تعداد نیرو ها را کاهش دهد.
در برخی از حالت ها اعلان ورشستگی می تواند گونه اي اثر بخش از استراتژي کاهش باشد.
3 واگذاري :

فروش یک واحد مستقل یا بخشی از سازمان را فروش بخشی از سازمان ( یا هرس کردن سازمان ) می نامند.
4 انحلال :
فروش تمام دارایی به ارزش واقعی را انحلال شرکت می نامند. انحلال به عنوان نوعی شکست به حساب آمده و از نظرعاطفی می تواند استراتژیک بسیار مشکل به حساب آید.

رهنمودهایی برای موقعیت ها یا شرایطی که استراتژی های خاص از بقیه مناسب تر و اثر بخش تر است :

-1 یکپارچگی عمودی به بالا :
هنگامیکه توزیع کنندگان کنونی سازمان پرهزینه یا ازجمله استراتژي بسیار متداول این است که دو شرکت باهم ادغام می شوندیا یک شرکت شرکت دیگري رامی خرد.منظوراز این استراتژي می توان اهداف زیر را نامید.
الف- استفاده بهینه از ظرفیت موجود
ب- استفاده بهینه از نیروي کار موجود.
ج-کم کردن نیروهاي ستادي مدیریت
د- به کارگیري فن آوري جدید
ه- کاهش دادن بدهی هاي مالیاتی
-2 خریدهاي استقراضی :
مقصود از این استراتژي این است که شرکتی سهام عمده شرکت دیگر را می خردو براي بازپرداخت وام هاي گرفته شده دارایی هاي خریداري شده رابه گرویا رهن می گذارد.
استراتژي هاي عمومی (ژنریک)مایکل پورتر
ازدیدگاه پورتراستراتژي ها به سازمان این امکان را میدهد که ازسه مبناي متفاوت ازمزیت هاي رقابتی بهره گیردآنها عبارت انداز:رهبري در هزینه – متفاوت یا متمایز ساختن محصولات وخدمات – تمرکزنمودن
پورتراین سه مبنا را استراتژي هاي ژنریک یا عمومی می نامد.

ترکیب – بسیاري از شرکتها در صدد برمی آیند دویا چند استراتژي رابه صورت همزمان درهم ترکیب نمایندولی اگر دامنه این فعالیتها بیش از اندازه گسترش یابداستراتژي مبتنی بر ترکیب داراي خطرات بسیار سنگین خواهد بود.

ادغام ها وخرید هاي استقراضی :

-1 ادغام :
ازجمله استراتژي بسیار متداول این است که دو شرکت باهم ادغام می شوندیا یک شرکت شرکت دیگري رامی خرد.منظوراز این استراتژي می توان اهداف زیر را نامید.
الف- استفاده بهینه از ظرفیت موجود
ب- استفاده بهینه از نیروي کار موجود.
ج-کم کردن نیروهاي ستادي مدیریت
د- به کارگیري فن آوري جدید
ه- کاهش دادن بدهی هاي مالیاتی
-2 خریدهاي استقراضی :
مقصود از این استراتژي این است که شرکتی سهام عمده شرکت دیگر را می خردو براي بازپرداخت وام هاي گرفته شده دارایی هاي خریداري شده رابه گرویا رهن می گذارد.
استراتژي هاي عمومی (ژنریک)مایکل پورتر
ازدیدگاه پورتراستراتژي ها به سازمان این امکان را میدهد که ازسه مبناي متفاوت ازمزیت هاي رقابتی بهره گیردآنها عبارت انداز:رهبري در هزینه – متفاوت یا متمایز ساختن محصولات وخدمات – تمرکزنمودن
پورتراین سه مبنا را استراتژي هاي ژنریک یا عمومی می نامد.

فصل سوم

بیانیه ماموریت سازمان :

هرسازمانی براي موجودیت خود،دلیلی منحصر به فرد دارد و هدفی خاص دنبال می کند . این ویزگی منحصر به فرد بودن هدف و علت وجودي در ماموریت سازمان منعکس می گردد.
بیانیه ماموریت سازمان جمله یا عبارتی است که بدان وسیله مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود وآن بیان کننده “علت وجودي سازمان است “. اصولا ماموریت سازمان که به شیوه روشن بیان گردد می تواند هدف هاي بلند مدت را تعیین و استراتژي را تدوین نماید.
الف : تعیین دقیق ماموریت سازمان به عنوان اولین قدم در مدیریت استراتژیک از طرف صاحب نظران و دانشگاهیان شناخته شده است.
ب : ماموریت سازمان مبناي اولویت ها ، استراتژي ها ، برنامه ها و وظایف کاري است و سازمان را قادر می سازد که مسیرحرکت و هدف هاي بلند مدت خود را تعیین نماید.
ج :اغلب می توان بیانیه ماموریت سازمان را در نخستین صفحه گزارش سالانه شرکت مشاهده کرد .

ویژگی هاي ماموریت سازمان ازدیدگاه ورن مک جیننیز :

1-  سازمان را بدان گونه که هست و انچه در نظر دارد بشود معرفی نماید
2-  به اندازه اي محدود باشد که برخی از فعالیت هاي مخاطره آمیز را حذف نمایدو بدان اندازه گسترده و وسیع باشد که نویدبخش رشد خلاق و نوآوري باشد
3-  سازمان را از سایر سازمان ها متمایز نماید
4-  به عنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیت کنونی و آینده را ارزیابی کرد
5-  به حد کافی واضح و آشکار باشد تا همه اعضاي سازمان بتوانند آن را درك نمایند
مقایسه چشم اندازهاي سازمان با ماموریت سازمان
اگردربیان ماموریت سازمان سعی شود که به این پرسش پاسخ داده شود :”ما به چه کاري مشغول هستیم؟ ” در سند مربوط به چشم اندازهاي سازمان به این پرسش پاسخ داده خواهد شد : ” ما می خواهیم چه بشویم ” چشم اندازهاي سازمان  ))بیان آینده مطلوب و امکان پذیر از یک سازمان است ))  و در برگیرنده هدف هاي خاص می شود در حالی که ماموریت سازمان بیشتر با موضوع رفتار و وضع کنونی شرکت سرو کار دارد.

فرآیند تعیین ماموریت سازمان

پیش ازتدوین واجراي استراتژي هاي گوناگون باید ماموریت سازمان را به شیوه اي روشن تهیه کرد.مساله مهم این است که در فرآیند تعیین ماموریت سازمان تا انجا که امکان دارد عده بیشتري ازمدیران مشارکت نمایند زیرا افرادي از مجزاي مشارکت ، خود را نسبت به سازمان متعهد می نمایند
یک روش بسیارمتداول براي تعیین ماموریت سازمان این است که نخست درباره ماموریت سازمان چندین مقاله انتخاب کرد و ازمدیران خواست که براي آگاهی بیشتر این مقاله ها را بخوانند . سپس از مدیران خواست که براي سازمان ماموریت بنویسند.آن گاه کمیته اي از مدیران ارشد این نوشته ها را جمع آوري می کنند آنها را حک و اصلاح می نمایند ، مطالب اضافی را حذف می کنند و هرکجا لازم است مطلبی اضافه می نمایندو سرانجام یک گردهمایی تشکیل می دهند تا سند نهایی تهیه و مورد تائید همگان قرار گیرد.و از انجایی که همه مدیران در تهیه این ماموریت نقش داشته اند و سند نهایی را مورد تائید قرار داده اند ، سازمان می تواند این اطمینان را داشته باشد که انها در امور مربوط به تدوین ، اجرا و ارزیابی استراتژي سازمان همکاري لازم را خواهند نمود . بنابر این استراتژیست ها از حمایت تمام مدیران برخوردار می شوند

ماهیت ماموریت سازمان

25,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک
  • پاورپوینت کتاب مديريت استراتژيک
  • پاورپوینت مدیریت
  • پاورپوینت مبانی سازمان و مدیریت
  • پاورپوینت نرم افزارهای مدیریت استراتژیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی