پاورپوینت مدیریت زنجیره تامین

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مدیریت زنجیره تامین دارای 92 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

1- مروری بر تحولات در دهه های اخیر

2- زنجیره تامین و هدف آن

3- علل دشواری مدیریت زنجیره تامین

4- سطوح تصمیم گیری در SCM

5- مباحث کلیدی مطرح در SCM

6- سایر مطالب مفید در  رابطه با SCM

1- مروری بر تحولات در دهه های اخیر

1- برتری عرضه نسبت به تقاضا در بسیاری از صنایع و رقابتی شدن بازارها

2- کوتاه شدن دوره عمر محصولات خصوصا در صنایع الکترونیک و خودرو

3- اهمیت بیشتر فاکتورهایی چون کیفیت، پاسخگویی، انعطاف پذیری و … برای مشتریان

4- جهانی شدن بازارهای محصولات کارخانجات و همچنین جهانی شدن تولید کارخانجات

5- افزایش دانش و قدرت انتخاب مشتریان

6- رشد و توسعه روز افزون فناوری اطلاعات (افزایش اطلاعات مشتری، حذف واسطه های سنتی و …)

7- سخت تر شدن پیش بینی تقاضای مشتریان

8- پشت سر گذاشتن تکنیکهای دهه 80 نظیر Lean Manufacturing و JIT ,TQM ,…

2- زنجیره تامین و هدف آن حلقه های کلاسیک یک زنجیره تامین

2- زنجیره تامین و هدف آن

زنجیره تامین پایه (Basic)

زنجیره تامین گسترده (Extended)

شبکه زنجیره

به طور کلی در یک زنجیره تامین مواد اولیه ای تولید می شوند، به کمک این مواد اقلام دیگری در یک یا چندین کارخانه دیگر تولید می شوند، احتمالا به انبارهای میانی ارسال می شوند و در نهایت به دست خرده فروشان و سپس مشتری می رسند.

مثال: زنجیره تولید، فراوری و توزیع شیر به طور نمونه

می توان بخشی را نیز به عنوان زنجیره گرفت.

– تفکر شرکتها امروزه بر یکپارچه سازی کل زنجیره تامین شان (شبکه لجستیک) و کاهش هزینه های کل زنجیره و نه فقط هزینه های خود شرکت (خصوصا هزینه های لجستیکی شامل هزینه های انبارش موجودی و حمل و نقل) همراه با افزایش سطح خدمت به مشتری می باشد.

– این مورد از طریق مدیریت مالی، مواد در جریان یا خدمات و اطلاعات در زنجیره ممکن است.

– می توان گفت هدف هر زنجیره ای رساندن محصول مورد نظر مشتری به مقدار مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب با کمترین هزینه ممکن و برآورده ساختن رضایت مشتری نهایی زنجیره می باشد.

– مثالی دیگر: زنجیره نان

– برای رسیدن به هدف مدیریت زنجیره تامین تمامی تسهیلات از تامین کننده و تولید کننده تا انبارها و خرده فروشان باید در نظر گرفته شوند. در بعد هزینه کلیه هزینه ها شامل حمل و نقل، انبارش محصولات نیمه ساخته، هزینه ساخت و تامین و … باید در نظر گرفته شوند.

3- علل دشواری مدیریت زنجیره تامین

1- بهینه سازی کلی (Global Optimization): حتی در مورد یک بنگاه تولیدی تنها، رسیدن به هدف کمینه سازی هزینه و بیشینه سازی سطح خدمت به مشتری دشوار است چه برسد به زنجیره ای از شرکتها!!

علت دیگر تناقض اهداف اعضا: تامین کننده تمایل دارد سفارشات را در حجم های بالا و حتی الامکان ثابت (از نظر نوع و حجم) از تولید کننده دریافت و با زمانهای تحویل انعطاف پذیر آنها را ارسال نماید، در صورتیکه تولید کننده تمایل دارد به دلیل پاسخگویی به انواع سفارشات مشتریانش، سفارشات خود به تامین کننده را در حجمهای متفاوت ارائه نماید و در سریعترین زمان ممکن آنها را دریافت نماید.

علت دیگر: پویا بودن زنجیره تامین (تغییر اعضای زنجیره، تمایلات آنها)

علت دیگر: تغییر مقادیر پارامترهای موثر بر هزینه در طول زمان و …

2- عدم قطعیت (Uncertainty): تقاضای مشتری، زمانهای حمل مواد در طول زنجیره، خرابی ماشین آلات و تجهیزات تولید، مشکلات به وجود آمده در تامین مواد، حوادث طبیعی خصوصا با گسترش شبکه های زنجیره در دنیا و … (تا حد امکان بهتر است از عدم قطعیت کاسته شود)

عدم قطعیت تقاضای مشتری برنامه ریزی عرضه و تقاضا را دشوار می کند (چه میزان منابع برای تولید در نظر گرفته شود؟) منجر به تشدید اثری به نام شلاق چرمی می شود که هزینه زاست.

4- سطوح تصمیم گیری در SCM

1- تصمیمات مربوط به طراحی یا استراتژی زنجیره تامین (تصمیمات بلند مدت) :

مانند تصمیمات مربوط به مکان یابی تسهیلات و تجهیزات، تعیین ظرفیت تولید، نوع وسایل حمل، نوع سیستمهای اطلاعاتی مورد استفاده و…

2- تصمیمات تاکتیکی (تصمیمات میان مدت) :

مانند تعیین سیاستهای کنترل موجودی اقلام، برنامه ریزی تخفیفات قیمت، برنامه ریزی تبلیغات و…

3- تصمیمات عملیاتی زنجیره تامین (تصمیمات کوتاه مدت) :

مانند تصمیم گیری در رابطه با چگونگی تخصیص سفارش مشتری، تعیین تاریخ تکمیل سفارش، برنامه زمانبندی حرکت کامیونها و…

5- مباحث کلیدی مطرح درSCM

1- برنامه ریزی شبکه: مثال: توسعه تعداد انبارهای توزیع شرکت به دلیل افزایش تقاضا. در چه محل هایی؟ چه تعداد؟ چه مشتری هایی از چه انبارهایی تغذیه شوند؟ مسئله WLP و CLP در بحث مکان یابی. نیاز به احداث تعدادی سایت تولیدی جدید

2- کنترل موجودی: مثال: چرا در انبارهای توزیع یا در خرده فروشان باید این مقدار موجودی نگهداری شود؟ آیا عدم قطعیت در تقاضا این حجم موجودی را باعث شده است؟ راههای کاهش موجودی چیست؟

3- قراردادهای تامین: مثال: بستن قرارداد همکاری با تامین کننده در مورد قیمت های مرضی الطرفین، شرایط تخفیفات، قواعد برگشت کالا، زمان تحویل مناسب و …

4- استراتژی های توزیع: مثال: چه تعداد انبار به صورت Cross-dock، کمی سازی منافع حاصل از آنها، ارسال مستقیم در چه شرایطی صورت می گیرد؟

5- یکپارچگی زنجیره تامین و شراکتهای استراتژیک: سوالاتی از قبیل نحوه طراحی موفقیت آمیز شراکتها؟ چه اطلاعاتی پس از یکپارچه شدن به اشتراک گذاشته شود؟ از کدام روشهای شراکت استفاده شود؟ در چه سطحی باشد؟

6- برون سپاری (Outsourcing) و استراتژیهای تامین: چه خدمات یا کالاهایی برون سپاری شوند؟ قابلیتهای محوری (Core competencies) سازمان کدامند؟ ریسکهای مربوط به برون سپاری چیست؟ تاثیر اینترنت بر استراتژیهای تامین کالا یا خدمات چیست؟

7- طراحی محصول: تاثیر طراحی محصول بر ساخت سریعتر، خدمات پس از فروش بهتر، حمل و نقل و موجودی کمتر، تاثیر طراحی بر کاهش عدم قطعیت تقاضا (یکسان سازی قطعات پایه در محصولات مختلف و …)

8- ارزش مشتری (Customer value): یعنی ارزش شرکت نزد مشتری، معیارهایی چون کیفیت، قیمت، تحویل به موقع و …  سوالاتی از قبیل نحوه اندازه گیری ارزش مشتری، نقش IT در افزایش ارزش مشتری، نقش برند سازمان در بازار واقعی فیزیکی و بازارهای مجازی؟

9- فناوری اطلاعات (IT): یک توانمند ساز است. چه داده ها و اطلاعاتی جهت انتقال مورد نیاز است؟ تاثیر اینترنت در زنجیره؟ چه زیر ساختارهای اطلاعاتی در زنجیره نیاز است؟ چگونه از IT می توان دررسیدن به استراتژی رقابتی کمک گرفت؟

6- سایر مطالب مفید در رابطه با SCM

دسته بندی فرایندهای SCM

1- مدیریت روابط با مشتری (Customer Relationship Management)

2- مدیریت خدمات مشتری (CSM: Customer Service Management)

3- مدیریت تقاضا (Demand Management)

4- برآورده سازی سفارش (Order Fulfillment)

5- مدیریت جریان ساخت (Manufacturing Flow Management)

6- مدیریت روابط با تامین کنندگان (SRM: Supplier Relationship Management)

7- توسعه و تجاری سازی محصول (Product Development and Commercialization)

8- مدیریت برگشتی ها (Returns Management)

استراتژی رقابتی و استراتژی زنجیره

– استراتژی رقابتی : دربرگیرنده مجموعه ای از نیازهای مشتری که یک شرکت در جستجوی برآورده ساختن آنها از طریق محصولات خود می باشد.

قیمت پایین، کیفیت بالاو سطح خدمت بالا ( شامل تنوع زیاد، تحویل به موقع، عدم مواجهه مشتری با کمبود و دسترسی ساده به مراکز تامین و توزیع)

استراتژی زنجیره تامین : عموما بر اساس استراتژی رقابتی معمولا شکل می گیرد و عبارتست از استراتژیهای تامین مواد، عملیات و فعالیتهای پشتیبانی و لجستیکی (حمل و نقل و انبار)

– تناسب و هماهنگی میان استراتژی رقابتی شرکت و استراتژی زنجیره تامین: ایجاد تناسب بین الویتها و نیازهای مشتریان با قابلیتهای زنجیره تامین

مثلا تحویل به موقع و سریع به مشتری نیازمند لجستیک قوی

تقسیم بندی عملیات زنجیره تامین

زنجیره تامین شامل سه بخش عمده عملیات درون کارخانه، جریان بالادستی با تامین کنندگان و جریان پایین دستی با مشتریان می باشد.

– عملیات درون کارخانه : کلیه مراحل ساخت و مونتاژ، برنامه ریزی تولید و مواد بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ماشین آلات، برنامه ریزی نیروی انسانی و …

– جریان بالا دستی: کلیه امور انجام شده در ارتباط با تامین کنندگان شامل: مدیریت جریان مواد (انبارش و حمل) از تامین کننده تا محل عملیات، مدیریت جریانهای اطلاعاتی با تامین کنندگان، مدیریت روابط با تامین کنندگان (شناسایی، ارزیابی و انتخاب)، مدیریت برون سپاری فعالیتها و …

– جریان پایین دستی: مدیریت شبکه توزیع (حمل و نقل و انبارش ها)، ارتباط با مشتری، مدیریت جریانهای ارتباطی با مشتری

فصل دوم : ارزش اطلاعات

1- معرفی

– زنجیره تامین پیشرفته: اطلاعات جایگزین موجودی (منجر به کاهش موجودی)

– تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار و عملیات زنجیره تامین

– داشتن اطلاعاتی از سطوح موجودیها، وضعیت سفارشات، تولید و تحویل کالا درزنجیره بهتر از نداشتن این اطلاعات است.

– وجود و تبادل اطلاعات در زنجیره تامین منجر به

کاهش تغییرات می شود.

قدرت پیش بینی تامین کنندگان را با داشتن اطلاعات در مورد تبلیغات و ترویجات حلقه های بعدی زنجیره افزایش می دهد.

قابلیت یافتن محصولات مورد نظر مشتری را از طریق دسترسی به اطلاعات سایر خرده فروشان فراهم می آورد.

آمادگی خرده فروشان را در برابر کمبودهای احتمالی آتی افزایش می دهد.

منجر به کاهش زمان تحویل می گردد (حذف زمان سفارشگذاری و دریافت سفارش)

2- اثر شلاق چرمی (Bullwhip) و نقش اطلاعات در کاهش آن

به مفهوم بزرگنمایی نوسانات تقاضای مشتری به ترتیب از خرده فروش تا تولید کننده می باشد.

این بزرگنمایی در تقاضا یا سفارشات رسیده به ترتیب از خرده فروش به عمده فروش و سپس به توزیع کننده و در نهایت  به تولید کننده منتقل می شود . این بزرگنمایی منجر به ایجاد نوسانات زیاد در سطوح موجودی و سطوح کمبود به ترتیب از خرده فروشان تا عمده فروشان می شود.

یکی از علل عمده این اثر را می توان در نداشتن اطلاعات مربوط به تقاضای مشتری نهایی و تصمیم گیری هر عنصر زنجیره (در سفارشگذاری) بر اساس اطلاعات رسیده از عنصر قبلی خود می باشد. علت دیگر تاخیر در رسیدن سفارشات به حلقه های بالاتر زنجیره می باشد.

3- عوامل افزایش دهنده تغییرات  (Variability) در زنجیره

کنترل و کاهش تاثیر اثر شلاق چرمی وابسته به کنترل و کاهش تغییرات در زنجیره

عوامل اصلی سهیم در تغییرات:

– پیش بینی فروش: وابستگی سیستمهای کنترل موجودی به تقاضا (مثل سیستم مرور دوره ای، هر چه پیش بینی ضعیف تریا میزان دسترسی به اطلاعات واقعی تقاضا کمتر، نقطه سفارش و میزان سفارش نامطمئن تر و در نتیجه تغییرات پیش بینی نشده بیشتر)

– زمان تحویل: هر چه بزرگتر باشد امکان تغییرات در طول زمان تحویل بیشتر (نقطه سفارش وابسته به زمان تحویل) و سیستم نامطمئن تر

– سفارشدهی بصورت دسته ای (Batch Ordering): تجمیع سفارشات در هر حلقه زنجیره و بزرگ شدن سایز سفارشات با حرکت به سطوح بالایی زنجیره

– نوسانات قیمت: خصوصا به دلیل تخفیفات و تشویقات تجاری منجر به افزایش ناگهانی تقاضای مشتری شده و تغییرات در زنجیره را افزایش می دهد.

– فقدان مرکزیت اطلاعات: اتکا روی اطلاعات واقعی تقاضا تا اتکا روی سفارشات رسیده از حلقه های قبلی زنجیره. یک نقش اصلی آن کاهش زمان تحویل با از پیش دیدن تقاضای در راه حلقه های جلوتر زنجیره است.

4- روشهای مقابله با اثر شلاق چرمی

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مدیریت زنجیره تامین
  • پاورپوینت برنامه ریزی منابع سازمان
  • پاورپوینت لجتسیک معکوس
  • پاورپوینت مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تامین
  • پاورپوینت مدیریت زنجیره تامین سبز
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی