پاورپوینت مدیریت دانش و کاربرد آن در برنامه ریزی استراتژیک

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مدیریت دانش و کاربرد آن در برنامه ریزی استراتژیک دارای 138 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

علل پیدایش مدیریت دانش

مدیریت دانش

ویژگی های دانش

طبقه بندی ابعاد دانش سازمانی

رابطه دانش نهفته و دانش صریح

چند رهنمود در بكارگيري استراتژی های مناسب در مديريت دانش

چرخه دانش  (فرآيند ها)

الگوی فرآيند مديريت دانش

عوامل کلیدی جهت پیاده سازی مدیریت دانش

فوايد مديريت دانش

ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش

مروری  بر مدل های اصلی مدیریت دانش

تعيين هدفهاي دانش

مهندس دانش کیست؟

آغاز مدیریت دانش

الزامات و پيش نيازهاي استقرار نظام مديريت دانش

رويكرد اجراي مديريت دانش

راهبردهای مدیریت دانش

برنامه ریزی استراتژیک

مدل برنامه‌ريزي استراتژيك

نقش برنامه ریزی استراتژیک

تاثير مديريت دانش بر حوزه هاي کليدي سازمان

ويژگي سازمانهاي دانش بنيان

استراتژي مبتني بر دانايي و نقش مديريت دانش در SMEs

مقدمه

سازمانها داراي منابع مختلفي هستند كه گروهي از اين منابع غيرقابل توليد و منحصر به فرد و با ارزش هستند يكي از اين منابع دانش است.

تغييرسريع تقاضاها و تقليد رقبا باعث نياز به ايجاد و مديريت دانش گرديده است.

رشد مديريت دانش از 2 تغيير اساسي نشات مي گيرد:

1 – كوچك سازي     2- توسعه تكنولوژي

توسعه تكنولوژي از طريق 2 منبع مهم گرايش به مديريت دانش را افزايش داد:

رشد منابع اطلاعاتي مانند اينترنت

2-توسعه تكنولوژي كه موجب گرديد تهيه و توزيع اطلاعات به راحتي صورت گيرد.

علل پیدایش مدیریت دانش

در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه می‌شد و آن را یک فناوری می‌پنداشتند. اما به تدریج سازمانها دریافتند که برای استفاده واقعی از مهارت کارکنان، چیزی ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسانها در مقابل بعد فناوری و الکترونیکی، در مرکز توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش قرار می‌گیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش از مفاهیم مشابهی چون مدیریت اطلاعات است

۱- دگرگونی مدل کسب و کار صنعتی که سرمایه‌های یک سازمان اساسا سرمایه‌های قابل لمس و مالی بودند(امکانات تولید، ماشین، زمین و غیره) به سمت سازمانهایی که دارایی اصلی آنها غیرقابل لمس بوده و با دانش، خبرگی، توانایی و مدیریت برای خلاق سازی کارکنان آنها گره خورده‌است.

۲- افزایش فوق العاده حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات به طور کلی ارزش دانش را افزوده است؛ زیرا فقط از طریق دانش است که این اطلاعات ارزش پیدا می‌کند، دانش همچنین ارزش بالایی پیدا می‌کند. زیرا به اقدام نزدیک تر است. اطلاعات به خودی خود تصمیم ایجاد نمی‌کند، بلکه تبدیل اطلاعات به دانش مبتنی بر انسان‌ها است که به تصمیم و بنابراین به اقدام می‌انجامد.

۳- تغییر هرم سنی جمعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی که فقط در منابع کمی به آن اشاره شده‌است. بسیاری از سازمانها دریافته‌اند که حجم زیادی از دانش مهم آنها در آستانه بازنشستگی است. این آگاهی فزاینده وجود دارد که اگر اندازه گیری و اقدام مناسب انجام نشود، قسمت عمده این دانش و خبرگی حیاتی به سادگی از سازمان خارج می‌شود

. ۴- تخصصی تر شدن فعالیتها نیز ممکن است خطر از دست رفتن دانش سازمانی و خبرگی به واسطه انتقال یا اخراج کارکنان را بهمراه داشته باشد.

مدیریت دانش

مديريت دانش سازمان دادن برای دانستن است. کوششی هماهنگ برای تصرف دانش حياتی سازمان، اشتراک دانش ميان يک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصميم گيري، افزايش بهره وری و نوآوری است. مديريت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربيات با ارزش افزوده کارکنان، آسان کردن بازيابی دوباره و نگهداری آن بعنوان دارايی سازماني است. مديريت دانش کوششی برای تبديل دانش کارکنان (سرمايه انسانی) به دارايی مشترک سازمانی (سرمايه فکری ساختاری) است

هاينس ، مديريت دانش را فرايندی مي‌داند که مبتنی بر چهار رکن است:

الف) محتوا:  که به نوع دانش (آشکار يا نهفته بودن) مربوط مي شود،
ب) مهارت:  دستيابي به مهارت هايي جهت استخراج دانش،
ج) فرهنگ:  فرهنگ سازمانها بايد مشوق توزيع دانش و اطلاعات باشد،
د) سازماندهی:  سازماندهی دانش موجود

داده ها

«داده‌ها» رشته واقعیت های مجرد در مورد رویدادها هستند. داده‌ها از هر نوع قضاوت، تفسیر ومبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب تهی هستند. داده‌ها برای سازمان ها اهمیت زیادی دارند، چراکه مواد اولیه‌ ضروری برای خلق دانش به شمار می‌روند.

علائم ، آمارها ، ارقام  و…..

به ترتیب منطقی کنار هم قرار میگیرند

به تنهایی معنی دار نیستند

واقعیتی از یک موقعیت یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر چیزهاست.

داده ها مفهوم خاصی را القا نمی کنند

اطلاعات (توصیف داده ها )

اطلاعات برخلاف داده‌ها، معنی‌دار هستند. اطلاعات باید متضمن آگاهی و حاوی داده‌هایی تغییر دهنده باشد. داشتن ارتباط و هدف، ویژگی اطلاعات است. داده‌ها زمانی به اطلاعات تبدیل می‌شوند که ارائه دهنده‌ آن ها، معنی‌ و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. با افزودن ارزش به داده‌ها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل می‌کنیم.

داده های مرتبط برای دستیابی به اهداف

داده های پردازش شده اطلاعات را تشکیل می دهند

داده ها بعد از (تفکیک ،طبقه بندی ،محاسبه  و اصلاح بر اساس نیاز به اطلاعات تبدیل می شوند .

دانش (تحلیل اطلاعات )

دانش: دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرند. دانش ترکیب سازمان یافته‌ای است از داده­ها که از طریق قوانین، فرایندها و عملکردها و تجربه حاصل آمده است. به عبارت دیگر، دانش معنا ومفهومی است که از فکر پدید آمده است و بدون آن اطلاعات و داده‌ تلقی می‌شود. تنها از طریق این مفهوم است که اطلاعات حیات یافته و به دانش تبدیل می‌شوند

ویژگی های دانش

دانش مختص انسان است

حاصل تفکر است

خاستگاه و محل بکار گیری دانش در ذهن انسان است

دانش با همکاری و مشارکت انسان ها در یک گروهی می تواند تولید شود

کاربردی و مورد استفاده در تصمیمات است

اطلاعات زمانی که در ذهن افراد پردازش ، تفسیر و بکار بسته شود به  دانش تبدیل می شود.

دانش زمانی که به تصاویر ، متن و سمبولها تبدیل شود اطلاعات می شود

تبدیل اطلاعات به دانش و برعکس فرایندی دائمی است

طبقه بندی ابعاد دانش سازمانی

بعد اول: تمايز بين دانش فردي و جمعي

بعد دوم: تمايز بين دانش نهفته و دانش صريح

بعد سوم: دانش عمومي در مقابل دانش خصوصي

بعد اول: تمايز بين دانش فردي و جمعي

دانش فردی:  شامل مجموعه شایستگی ها، اطلاعات و دانش فرد می باشد

دانش جمعی: شامل اصول سازماندهی ، طرح های مدیریت ارشد، تجربیات گذشته ، اهداف، ومأموریت ها می باشد

بعد دوم: تمايز بين دانش نهفته و دانش صريح

دانش نهفته : از طریق  تجربه یادگرفته می شود و بیان و انتقال آن بسیار مشکل است و در دو بعد فردی ( شامل : برنامه های فردی، مهارت ها ، عادت ها ، و دانش انتزاعی ) و بعد جمعی ( شامل : طرح های مدیریت ارشد، اجماع سازمانی بر تجربیات گذشته و فرهنگ سازمانی ) است

دانش صریح : این دانش بر خلاف دانش نهفته ، قابل کد گذاری بوده و می توان به طور رسمی و سیستماتیک انتقال داده شود. مثل قوانین و رویه های

این دانش نیز فردی ( شامل : مهارت ها و دانش قابل آموزش و مکتوب شدن ) و جمعی

( شامل : رویه های عملیاتی استاندارد، مستندات و سیستم های اطلاعاتی ) می باشد.

دانش صریح و نهفته را به کوه یخ نیز تشبیه کرده اند که قسمت اعظم آن دانش نهفته و در زیرآب می باشد.

رابطه دانش نهفته و دانش صریح

انتقال دانش صریح به صریح : موجب ترکیب دانش ها شده که در این فرایند توسعه و گسترش متون علمی ، پایگاه های اطلاعاتی و بانک های آماری را شاهد خواهیم بود .

تبدیل دانش صریح به نهفته : افراد با خلاقیت های ذهنی خود ، از نظرات صریح آموخته شده ، دانش های تازه ای ایجاد می کنند ( آگر چه قابل انتقال نیست ولی ) در عملکرد آنان منعکس می شود . به این فرایند درون سازی می گویند .

دانش نهفته به صریح : اگر این انتقال رخ دهد دانش جدیدی خلق کرده ایم که به این فرایند برون سازی یا عینی ساختن می گویند.

دانش نهفته به نهفته : در این صورت جامعه پذیری رخ می دهد یعنی الگوهای تفکر و اندیشه افراد با همدیگر تسهیم می شود .

1- انتخاب برنامه مناسب مديريت دانش

بنا بر گفته هنسن ( 1999) برای تدوین یک استراتژی مدیریت دانش در ابتدا یک موسسه باید بازار را شناخت و به این سه سؤال مهم پاسخ داد :

– نیاز بازار چیست؟

– نیروهای اثر گذار کدامند؟

– چگونه ممکن است یک موسسه بتواند بهترین پاسخ ها را ارائه کند؟

از نظرهنسن، سه رویکرد برای بهبود تسهیم دانش عبارتست از :

1- ترساندن کارکنان

2- توجه به نقش کارکنان و رقابتی ساختن آن

3- دادن پاداش به کارکنان

چرخه دانش

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مدیریت دانش در سازمان
  • پاورپوینت برنامه ریزی
  • پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک
  • پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک
  • پاورپوینت مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی