پاورپوینت مدیریت آموزشی و توسعه سازمانی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مدیریت آموزشی و توسعه سازمانی دارای 34 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

تعاریف توسعه سازمانی

اهداف توسعه سازمانی

ویژگیهای توسعه سازمانی

رویکردهای توسعه سازمانی

مفاهیم کلی توسعه سازمانی

توسعه سازمانی در آموزش و پرورش

شاخصهای توسعه سازمانی در آموزش وپرورش

خلاصه فصل

تعاریف توسعه سازمانی

اولین تعریف از بک هارد میباشد:او معتقد است که توسعه سازمانی تلاشی است برنامه ریزی شده وسازماندهی و مدیریت شده در سطوح عالی سازمانی در جهت افزایش اثربخشی سازمانی که اینهم از طریق مداخله برنامه ریزی در فرایند سازمانی و همچنین به کار بردنشان در دانش رفتار سازمانی میباشد.

از تعریف بالا 4 نتیجه می توان گرفت :

1- مدیریت در سازمانها مبتنی بر هدف میباشد

2- توسعه سازمانی سعی در افزایش کارایی و اثربخشی دارد

3- سازمانها بطورمناسب طراحی میشوند و تصمیم گیریها در سطوح بالا اتخاذ میشود

4- بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تعارض دراینگونه سازمانها به حداقل میرسدچون ارتباطات موثر و فعالیتهای سازمان سازنده است

تعریف دیگر از مینوز میباشد:او معتقد است توسعه سازمانی دخالتی است مستقیم در فرایند نیروهای انسانی سازمان (چه رسمی وچه غیر رسمی)به منظور افزایش اثر بخشی انها و کاربردشان در اصول ودانش روانشناسی

تعریف دیگر از رابینز میباشد:او معتقد است که توسعه سازمانی از طریق کار گروهی تحقق پیدامیکند یعنی کار گروهی تغییرات بنیادی و ساختاری در سازمان ایجاد میکند.

تعاریفی که در بالااز توسعه سازمانی ارائه شد تعاریف سنتی میباشد.

یک تعریف کلی وجامع از فرنچ و بل میباشد:

انها معتقد هستند که توسعه سازمانی کوششی است دور برد و حمایت شده از طرف مدیریت عالی سازمان جهت بهبود حل مشکلات سازمانی و فرایندی است که از طریق مدیریت موثر و مبتنی بر همکاری گروهی بر پایه فرهنگ سازمانی و به کارگیری نظریه و تکنولوژی علوم رفتاری میباشد

از تعریف بالا 4 نتیجه میتوان گرفت:

الف – واحد اساسی در فعالیت توسعه سازمانی گروه کار است(شامل فرادست و فرودست میباشد)

ب – منظور از حمایت مدیریت عالی یعنی جهت گیریهای مدیر کل و مدیران عالی سازمان و همچنین درگیری فعالانه انها در برنامه هاست

ج – توسعه سازمانی امروزه یک موضوع میان رشته ای است که چهارچوب

مورد نظر در این کارکنان سازمانی با مجموعه های متفاوت از ارزشها و سبک ها و مهارتها هستند که بیانگر رابطه ایست بین انسانها و انسانها با محیط    شغلیشان.

د – اهداف توسعه سازمانی به بهبود منابع انسانی سازمان و بهبود اجتماعی

میانجامد و دستیابی به اهداف سازمانی را ممکن می سازد

از تعاریف بالا می توان نتیجه گرفت که:

توسعه سازمانی بر یک فرد یا گروه ویژه و ساختارهای بنا میشود که بواسطه ان بتوان مشکلات موجود سازمان را حل کرد بنابراین

توسعه سازمانی تلفیقی است از جامعه شناسی و روانشناسی و مدیریت توسعه سازمانی

فرایند توسعه سازمانی موفق این نتایج را دارد:

1- راهبرد اثربخش و برنامه ریزی عملیاتی درسازمان

2- توسعه رهبری

3- توسعه گروه های کاری و اثربخش

4- در نظرگرفتن ارزش و کیفیت کالا ها و خدمات رقابتی

اهداف توسعه سازمانی

یکی از ویژگیهای مهم توسعه سازمانی این است که :

معمولا برای تغییرات طراحی شده وبا مفهوم فرایندهای بازسازی ارتباط دارد  و فرایندی است برای مواجهه با تغییرات ضروری در تطابق با شرایط جدید است و از طریق نوسازی سازمان و منابع فناوری انسانی صورت میگیرد

که این اهداف عبارتند از:

1- افزایش حس اعتماد و حمایت بین افراد وسازمان و مدیریت

2- تفویض مسئولیت تصمیم گیری به کسانی که بیشترین اگاهی را درباره چگونگی رفع مشکلات را دارند

3- گشودن سیستم ارتباطی سازمان(افقی.عمودی.مورب)

4- کاهش میزان رقابتهای مضر و ناسالم و تفهیم این نکته که از طریق همکاری منافع فردی و گروهی قابل حصول است

5- پرورش روحیه خود هدایتی و خود کنترلی در اعضا

6- افرایش حس تعلق و وفاداری نسبت به سازمان

7- استقرار فرایندی که اطمینان دهد که سازمان توانایی در نوسازی خودش دارد

ویژگیهای توسعه سازمانی

الف-توسعه سازمانی فرایند تعاملی مداوم

ب-توسعه سازمانی به عنوان شکلی از علوم رفتاری وکاربردی

الف-توسعه سازمانی فرایند تعاملی مداوم

نکته اساسی ومهم در این جا این است که توسعه سازمانی فرایندی است در حال حرکت و درحال تغییر وتحول یعنی شکست ها و موفقیت ها دراینجامطرح است بنابراین توسعه سازمانی فرایندی پویا در تغییر سیستم های پویا.

ماهیت فرایند در حال پیشرفت توسعه سازمانی بدین معناست که:

توسعه سازمانی رفع کننده موقتی مشکلات سازمانی نیست بلکه ازطریق فعالیتها مداخله ای در طی زمان اثربخش است و امری است بسیار زمان بر چرا؟

چون هدایت و اداره تغییر فرهنگ سازمان امری تصادفی و شانسی ودرکوتاه مدت صورت نمی گیرد.

به 2طریق اهداف توسعه سازمانی برای بهبود انجام وظایف سازمانی صورت میگیرد:

1- حل مشکلات و تصحیح نواقص موجود در فرهنگ و فرایندهای سازمانی

2-نفوذ کردن تدریجی در قابلیتهای مجموعه سازمانی در جهت حل مشکلات  وآینده و خود سازی خود و اداره فرهنگ سازمان بدون کمک به حضورمشاوران توسعه سازمانی

ب-توسعه سازمانی به عنوان شکلی از علوم رفتاری و کاربردی

توسعه سازمانی اصول علمی و عملی خودش را از علوم مختلفی مانند روانشناسی و علوم اجتماعی و جامعه شناسی و اقتصاد…میگیرد.متخصصان توسعه سازمانی آنچه را که مردم درباره سازمانها و علوم رفتاری یاد گرفته را به برنامه های عملی تبدیل می کنند.

بنابراین:

توسعه سازمانی کاربرد دانش علوم رفتاری’عملیاتی و مهارتهایی در سیستمهای در حال جریان با همکاری اعضای سیستم است.

توسعه سازمانی بر اساس تجربه صورت میگیرد بنابراین تجربه محوری که در فرایند توسعه سازمانی بیان شده از اینجا نشات گرفته است.بنابراین افراد از طریق انجام کارها چگونگی انجام امور را می آموزند و از طریق این تجربه ها پویایی سازمانی را یاد میگیرند.

یادگیری بر اساس تجربه به منظور اشکار کردن تجربه نیست بلکه عکس العمل به تجربه است چرا؟

چون تجربه اعضای سازمان از طریق فعالیت و عکس العمل به ان تجربه’ یادگیری و تصمیم درباره پدیده ها حاصل میشود. بنابراین یادگیری درباره هر چیزی با تجربه اندوزی در ان خصوص و سپس بازتاب ان بر تجربه است.

رویکردهای توسعه سازمانی

در اینجا باید خاطر نشان کنیم که یک سازمان تشکیل شده است از:

1-کارکنان   2-فناوری   3-فرایند ساختار

این اجزا سازمان با نظامهای فنی –ساختاری وانسانی-فرایندی سازمان دردر تعامل هستند چرا؟

تا موجبات شکوفایی افرادو همچنین انجام وظایف فردی رادر سازمان    فراهم میکند.

فرایند وساختار سازمانی با موارد زیر در ارتباط هستند:

قدرت

تصمیم گیری

ارتباطات

تعیین اهداف سازمانی

حل تعارضات سازمانی

در اینجا این نکته ضروری است که بدانیم:

ساختار سازمانی نقش 2گانه ای را در سازمان ایفا می کند یعنی نگرش ها و رفتار به طور واضح از فرایندهای سازمان و ساختار سازمانی تاثیر پذیر اند.

الف-رویکردفنی-ساختاری

این رویکرد به 2عامل اشاره دارد:

الف-به نظریه ها و مداخلاتی( مانند شیوه ها و وظایف سازمانی)

ب-به ساختار سازمان(مانند روابط”نقشها وتناسبات)

این رویکرد بیشتر در جامعه شناسی و اقتصاد و نظریه های سیستم های باز ریشه دارد.

این رویکرد شامل نظام های فنی-اجتماعی و طراحی شغلی و توسعه شغلی میشود و برای جدایی نظریه از عمل به کار می رود .

نظام های فنی – اجتماعی و طراحی شغلی واکنشی است به پیدایش 2رویکرد :

1-مدیریت علمی و مهندسی صنایع که بر محیط فیزیکی و نیازمندی های روانشناسانه کارکنان اشاره دارد.

2-روان شناسی و روان شناسی اجتماعی که بر روابط اجتماعی و نیازهای کارکنان سازمانی اشاره دارد.

طراحی شغلی و توسعه شغلی چیست؟

این 2ارتباط با هم دارند که بستگی زیادی با مفهوم رضایت شغلی دارند.

طراحی شغلی همان غنی سازی شغلی میباشد که نشات گرفته از نظریه های انگیزشی و در ان عملکردهای شغلی به صورت عمودی از واحدی به واحد بالاتر ودر یک واحد کاری مشابه صورت میگیرد.

توسعه شغلی از اصول مهندسی صنایع نشات گرفته است و عملکردهای شغلی به صورت افقی در یک واحد کاری صورت میگیرد و حسنی که دارد این است که تنوع زیادی در کل وظایف شغلی ایجاد می کند

تفاوتها در 3رویکرد ذکر شده در بالا

1-نظام های فنی-اجتماعی:در کل نظام اداری صورت میگیردو شامل سازماندهی روابط بین نقش هاو وظایف و توالی فعالیت ها میباشد

2-طراحی شغلی:شامل کارکردهای درون سازمان میباشد.

3-توسعه شغلی وغنی سازی شغلی :به صورت ابتدایی با واحد شغل سازمانی در ارتباط است.

ب-رویکردانسانی-فرایندی

این رویکرد بر فرایندهای زیر تاکید دارد:

الف – ارتباطات

ب – تصمیم گیری

ج – برنامه ریزی

د – کنترل

ن – مشارکت افراد

از طریق این موارد افراد هدفهای خود و سازمان را تحقق می بخشند.

مفاهیم کلی توسعه سازمانی

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت نظریه سیستم اجتماعی
  • پاورپوینت مديريت انگيزش در سازمانها و اهميت آن در جهت ارتقاي بهره وري
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی