پاورپوینت حقوق و تکالیف مصرف کننده در تجارت الکترونیک

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت حقوق و تکالیف مصرف کننده در تجارت الکترونیک دارای 28 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

مفهوم مصرف کننده

نگرانی های مصرف کننده

ضرورت حمایت از مصرف کننده

حقوق مورد حمایت مصرف کننده

مستثنیات حمایت از مصرف کننده

ضمانت اجرای نقض حقوق مصرف کننده

تکالیف مصرف کننده

نتیجه گیری

مقدمه

يكی از دغدغه های اصلی و هميشگی قانونگذاران در زمینه مبادلات تجاری، رعايت حقوق مصرف كنندگان است.

به واسطه عدم نظارت بر فعاليت های تجاری در فضای اينترنت، زمينه برای سوء استفاده كنندگان و قانون شكنان بیش تر مهیاست. از اين رو در تمام قوانين مربوط به تجارت سنتی و الكترونيكی، حمایت هایی در جهت حفظ حقوق مصرف كنندگان پيش بينی شده است.

عدم رعايت حقوق مصرف كننده در بسياری موارد وصف مجرمانه پيدا می كند و متخلف يا متخلفين در صورتی كه مرتكب جرائم سنگين تری نشده باشند، به جزای نقدی محكوم خواهند شد. قانونگذاران در اغلب موارد برای جبران نابرابری هايی كه ميان مصرف كنندگان و فروشندگان و ارائه دهندگان كالا و خدمات وجود دارد، تبعيضات و استثنائاتي به نفع مصرف كنندگان در نظر مي گيرند. در قانون تجارت الکترونیک ایران نیز مقرراتی در زمینه حمایت از حقوق مصرف کننده گنجانده شده است.

در مقابل در قانون ایران هیچ فصل مجزایی به تکالیف مصرف کننده اختصاص داده نشده است و تنها با توجه به مفاهیم موجود در برخی مواد این قانون می توان تکالیفی را برای مصرف کننده بر شمرد.

منابع منطقه ای

کنوانسیون رم 1980 راجع به قانون حاکم بر تعهدات قراردادی.

دستورالعمل مورخ 20 دسامبر 1985 راجع به حمایت از مصرف کننده در قراردادهای منعقده خارج از محل تجاری فروشنده.

دستورالعمل مورخ 5 آوریل 1993 راجع به شروط غیرمنصفانه در قراردادهای مصرف کننده.

دستورالعمل مورخ 20 مه 1997 راجع به حمایت از مصرف کننده در قرادادهای از راه دور.

دستورالعمل مورخ 16 فوریه 1998 راجع به حمایت از مصرف کننده در زمینه اعلام قیمت کالاهای پیشنهادی به مصرف کننده.

دستورالعمل مورخ 25 می 1999 راجه به جنبه های مسلم فروش کالاهای مصرفی و ضمانت نامه های مرتبط.

دستورالعمل شورای اروپا در 22 دسامبر 2000 راجع به صلاحیت قضایی و شناسایی و اجرای احکام در امور مدنی و تجاری.

دستورالعمل مورخ 23 سپتامبر 2002 راجع به ارائه خدمات مالی از راه دور به مصرف کننده.

دستورالعمل مورخ 23 آوریل 2008 راجع به قراردادهای اعتباری مصرف کنندگان.

قوانین ملی

قانون تجارت الکترونیک 1382

آیین نامه اجرایی ماده 48 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 هیات وزیران

قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو 1386

قانون حمایت از مصرف کنندگان 1388

مفهوم مصرف کننده

قوانین داخلی:

بند 5 ماده 1 قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو: مصرف کننده الکترونیکی عبارت است از هر شخص حقیقی و حقوقی که خودرو را برای استفاده شخصی یا عمومی در اختیار دارد.

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان: هر شخصی حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمات را خریداری می کند.

قانون تجارت الکترونیک: هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا شغل حرفه ای اقدام می کند.

قوانین بین المللی:

در مقررات بین المللی بر خلاف قانون ایران حمایت از مصرف کننده در اصل شامل اشخاص حقیقی می شود و اشخاص حقوقی به جز در موارد خاص شامل این حمایت نمی شوند.

نگرانی های مصرف کننده

رویه های غیر منصفانه

ارائه نامناسب اطلاعات

شروط قرارداد

پرداخت هزینه های کالا

نحوه تایید یا انصراف از قرارداد

امکان فریب و تقلب

از دست دادن اطلاعات و حریم خصوصی

ضرورت حمایت از مصرف کننده

آنچه حمایت از مصرف کننده را برای ما ضروری جلوه می دهد دو عنصر مهم است:

ضعف مصرف کننده

برتری اقتصادی و تخصصی تامین کننده

اطلاعات مقدماتی

الف – مشخصات فني و ويژگي هاي كاربردي كالا و يا خدمات.

ب- هويت تامين كننده، نام تجاري كه تحت آن نام به فعاليت مشغول مي باشد و نشاني وي.

ج- آدرس پست الكترونيكي، شماره تلفن و يا هر روشي كه مشتري در صورت نياز بايستي از آن طريق با فروشنده ارتباط برقرار كند.

د- كليه هزينه هائي كه براي خريد كالا بر عهده مشتري خواهد بود. (از جمله قيمت كالا و يا خدمات، ميزان ماليات، هزينه حمل، هزينه تماس)

ه- مدت زماني كه پيشنهاد ارائه شده معتبر مي باشد.

و- شرايط و فرآيند عقد از جمله ترتيب و نحوه پرداخت، تحويل و يا اجرا، فسخ، ارجاع خدمات پس از فروش.

اطلاعات تکمیلی

الف – آدرس محل تجاري يا كاري تامين كننده براي شكايت احتمالي.

ب – اطلاعات راجع به ضمانت و پشتيباني پس از فروش.

ج – شرايط و فراگرد فسخ معامله به موجب مواد  37 و 38 اين قانون.

د- شرايط فسخ در قراردادهاي انجام خدمات.

ماده 37 قانون تجارت الکترونیکی:

در هر معامله از راه دور مصرف كننده بايد حداقل هفت روز كاري، وقت براي انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جريمه و يا ارائه دليل داشته باشد. تنها هزينه تحميلي بر مصرف كننده هزينه باز پس فرستادن كالا خواهد بود.

موارد فقدان حق انصراف

آیین نامه اجرایی ماده 38

الف – در مورد خدمات، درصورتي که با توافق مصرف کننده ارايه آن قبل از پايان هفت روز کاري

شروع شده باشد.

ب – ارائه خدمات براي تحويل مواد غذايي يا ساير کالاهايي که مورد مصرف روزانه دارند.

ج – کالا يا خدماتي که قيمت آنها توسط نوسانات بازارهاي مالي تعيين مي شود و خارج از اختيار تأمين کننده است.

د- کالاهاي ساخته شده با مشخصات فردي مصرف کننده که به طور واضح جنبه شخصي دارند يا اينکه به دليل طبيعت آنهانمي توانند بازپس داده شوند و يا اينکه به سرعت قابليت فساد وخرابي دارند.

ه – نوارهاي صوتي و تصويري و نر مافزارهاي رايانه اي بسته بندي شده که به وسيله مصرف کننده باز شده باشند.

و- روزنامه، نشريه و مجلات مطابق تعريف قانون مطبوعات.

ماده 41 قانون تجارت الکترونیکی

در صورتي كه تامين كننده، كالا يا خدمات ديگري غير از موضوع معامله يا تعهد را براي مخاطب ارسال نمايد، كالا و يا خدمات ارجاع داده مي شود و هزينه ارجاع به عهده تامين كننده است. كالا يا خدمات ارسالي مذكور چنانچه به عنوان يك معامله يا تعهد ديگر از سوي تامين كننده مورد ايجاب قرار گيرد، مخاطب مي تواند آن را قبول كند.

مواد 50 تا 57 ق.ت.ا

الف. خودداری تامین کنندگان از ارتکاب فعل یا ترک فعلی که به مشتبه شدن یا فریب مخاطب منتهی شود.

ب. خودداری از به خطر انداختن سلامت افراد.

ج. ارائه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن درباره کالا و خدمات مورد تبلیغ.

د. مشخص بودن هویت شخص یا بنگاه ذی نفع در تبلیغ.

ه. خودداری تامین کنندگان از سوء استفاده از ویژگی های معاملات الکترونیکی برای پنهان کردن هویت یا محل کسب خود.

و. تبلیغ و بازاریابی برای کودکان و نوجوانان بر اساس ضوابط ناظر بر آن ها.

مستثنیات حمایت از مصرف کننده الکترونیکی

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت سيستم های اطلاعات مديريت (MIS)
  • پاورپوینت تجارت الکترونیک با رویکرد کسب و کار اینترنتی
  • پاورپوینت تجارت الکترونیک
  • پاورپوینت امنیت در تجارت الکترونیک
  • پاورپوینت مبانی تجارت الکترونیکی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی