پاورپوینت نظريه پردازان و مشاهير مديريت

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت نظريه پردازان و مشاهير مديريت دارای 297 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول

بخش اول: تئوري هاي كلاسيك سازمان

بخش دوم: مكتب رفتار سازماني يا روابط انساني( نئوكلاسيك ها)

فصل دوم: تئوري هاي يادگيري

فصل سوم: تئوري هاي نياز در انگيزش

فصل چهارم: تئوري هاي رهبري

قسمت اول: رهيافت رفتاري

قسمت دوم: رهيافت اقتضائي

فصل پنجم: سایر روانشناسان سازمانی

بخش سوم: نظریات راجع به سیستم

بخش چهارم: جامعه شناسان سازمان

فصل اول: منتقدان بوروکراسی

بخش پنجم: محیط سازمانی

بخش ششم: قدرت و سیاست در سازمان

بخش هفتم: فرهنگ سازمانی

بخش هشتم: استراتژي در سازمان

بخش نهم : تئوریهای تصمیم گیری

بخش دهم: نظریات راجع به کیفیت

آدام اسميت وتقسيم کار(تخصص گرايي)

تاريخ واقعی تولد آدام اسميت نامعلوم است اما با این حال،گفته شده که او را در 5 ژوئن سال 1723 غسل تعمید دادند.وی متولد کشور اسکاتلند می باشد وهنگام تولد پدرش را از دست داده بود.اسمیت در سال 1751 و در سن 28 سالگی به عنوان استاد

منطق در دانشگاه گلاسکو برگزیده شدو در سال بعد به دریافت کرسی فلسفه اخلاق نائل گردید.سخنرانی های او موضوعات اخلاقیات،فن بیان ،فقه و اقتصاد سیاسی یا سیاست و درآمد را دربرمی گرفت.

اسمیت در سال 1759 تئوری عقاید اخلاقی را که مجموعه سخنرانی های او در گلاسکو بود منتشر کرد ، این تئوری در فرانسه و آلمان نیز منتشر شد.در سال 1776 دوست مشهور او (دیوید هیوم) فوت کرد.اسمیت کتاب ”تحقیق و جستجو در ماهیت و

علل ثروت ملل“ را منتشر کرد که در آن به طور مشروح به بررسی پیامدهای اقتصاد آزاد (اقتصاد بازار) پرداخته است.

این کتاب مفاهیمی را همچون منفعت طلبی ، تقسیم کار ، کارکرد بازارها و کاربردهای بین المللی اقتصاد آزاد (فارغ از دخالت دولت) دربرمی گرفت . اسمیت همچنین به خاطر نوشتن کتاب ”دست نامرئی“ مشهور شده است ، او در این کتاب نشان می دهد

که چطور نفع شخصی ، استفاده ی کاراتر از منابع را در یک اقتصاد ملی هدایت می کند.

آدام اسمیت سرانجام بعد از بیماری در 17 ژوئیه یال 1790 از دنیا رفت .بعد از مرگش معلوم شد که او قسمت هنگفتی از درآمدش را وقف کارهای بی شماری کرده است.

بحث اسمیت از تقسیم کار در سه فصل ابتدایی کتاب ثروت ملل ، در تفکر مدیریت ، نقش بسزایی داشته است . او پیامد تقسیم کار را با تشریح یک کارخانه سوزن سازی نشان می دهد.

اسمیت سه دلیل را برای افزایش خروجی به خاطر تقسیم کار ، مطرح می کند که عبارتند از :

1- افزایش مهارت کارگر در نتیجه تقسیم کار

2- صرفه جویی در زمانی که عمدتاََ به خاطر تغییر از  یک مرحله به مرحله دیگر از بین می رفت.

3- افزایش اختراع ابزارآلات و وسایل  کار

به طور کلی مبانی توسعه ی خط مونتاژ ، اصول اولیه ای بودند که آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل به آنها پرداخت. ایده های او در مورد تقسیم کار ، برای ساده سازی کارها و زمان سنجی مهم هستند و همچنین به حوزه هایی مثل ساده سازی تولید قابل تعمیم می باشند. تاکید او بر  روابط بین تخصص گرایی  و تکنولوژی ، مشابه تئوری های چارلز بابیج و دیگر پیشگامان مدیریت است که بعد از او مطرح شدند.

چارلز بابیج و صرفه جویی های تخصص گرایی

چارلز بابیج در 24 دسامبر سال 1792 در حومه لندن به دنیا آمد. پدرش یک بانکدار ثروتمند انگلیسی بود و در سدسازی نیز اشتغال داشت. چارلز بابیج قسمت عمده ای از عمرش را بیماربود و فردی بدخلق و بی حوصله شده بود. او با وجود بیماری ، علاقه مند به آگاهی و دانستن بود و نهایتا برای مطالعه ریاضیات راهی کمبریج شد.

بابیج در طول سالها فعالیت علمی در کمبریج در سال 1820 به اتفاق همکارانش موفق به راه اندازی انجمن اخترشناسی شد و در سال 1828 به درجه استادی در رشته ریاضیات دانشگاه کمبریج نائل گشت و برای هفت سال در این سمت فعالیت کرد توانایی ها و استعداد های او در ریاضی به وی کمک کرد ماشین حساب مشهورش را اختراع کند که پیشروی کامپیوترهای دیجیتالی امروزی شد.

بابیج علاوه بر کتاب ”اقتصاد ماشین آلات و تولید کنندگان“ بیش از 80 کتاب و جزوه تالیف کرده است که بیشتر آنها راجع به علوم و موضوعات فنی می باشند. سرانجام بابیج در 18 اکتبر سال 1871 در لندن چشم از جهان فروبست.

تخصص گرایی

بابیج قلمرو وسیعی از موضوعات را در کتاب ”اقتصاد ماشین آلات و تولیدکنندگان“ مورد بحث و بررسی قرار داده که در یکی از فصل  های این کتاب به اهمیت ابزارها ، مکان کارخانه و واحدها و استفاده از ماشین های حساب پرداخته است.

یکی از ویژگی های ارائه شده توسط بابیج ، تقسیم فیزیکی و فکری کار است. بابیج در این مورد از خود سوال می کند که اگر تخصص گرایی برای کارگران کارخانه به خوبی جواب می دهد. چرا این کار را برای ریاضیدانان انجام ندهیم؟

به اعتقاد بابیج تخصص گرایی، همچنین نوآوری ناشی تقسیم کار را ترغیب می کند. بابیج نیز همانند اسمیت معتقد است: متخصصی که در یک کار خبره می شود، به احتمال بیشتر می تواند مخترع یا مبتکر ابزار یا فرایندهایی برای بهبود کارش شود. نهایتا تخصص گرایی موجب سازگاری دقیق تر افراد با وظایفشان می شود.

بابیج معتقد بود: با تجارت باید طبق اصول علمی رفتار نمود. او معتقد بود: منطق گرایی نه تنها در سطح کلان اقتصادی بلکه در سطح تجارت خرد نیز باعث نظم و کامیابی می شود.

بعد از فوت بابیج کارهای او خصوصا در مورد ماشین حساب تا سال های 1940 مورد توجه کمی قرار گرفت  تا اینکه دانشمند دیگر انگلیسی به نام آلن تورینگ که به اتفاق همکارانش بر روی پروژه رممز گشایی کامپیوترها در طول جنگ جهانی دوم کار می کردند، به کار قابل توجه بابیج در مورد اختراع کامپیوتر قابل برنامه نویسی پی بردند. نیمه دوم قرن بیستم نقطه عطفی در توجه به کارهای بابیج بود و در این ایام از او به عنوان پدر کامپیوتر یاد کردند.

هنری فایول و اصول علم اداره

هنری فایول در سال 1841 در لیون فرانسه متولد شد و در مدرسه ملی معادن آموزش دید. در سال 1860 کار خود را به عنوان مهندس معدن در گروه صنعتی معادن و فلزات کمنتری آغاز کرد و از سی سالگی به بعد در  پست های مدیریتی رده بالا به خدمت ادامه داد.

اولین اقدام فایول ایجاد یک بنیه مالی برای شرکت بود که بدین منظور به جستجوی منابع مالی در مناطق مختلف پرداخت و تعدادی از شرکت های کوچک خود را ادغام نمود. این روند در سال 1892 با به مالکیت در آوردن ماشین آلات نورد آهن و فولاد شرکت دکازویل به نقطه اوج خود رسید و شرکت از ان پس نام خود را به شرکت کامنتری-فوقشامبلت- دکازویل تغییر داد. سرانجام هیآت مدیره شرکت در سال 1900 هنری فایول را که 12 سال مدیریت شرکت را بر عهده داشت به عضویت هیات مدیره پذیرفت.

فایول در سال پایانی عمرش رابطه بین تیلوریسم و آنچه را که در آن زمان در فرانسه به عنوان فایولیسم معروف بود تبیین و هر گونه کوشش برای مقابل هم قرار دادن این دو تئوری را محکوم کرد. همانطور که ارویک بیان کرده است، کار تیلور و فایول اساسا مکمل یکدیگر بود. آنها هر دو مسئله پرسنل و مدیریتش را در تمام سطوح، کلید موفقیت صنعتی می دانستند و هر دو روش علمی را برای آن به کار می بردند.

فایول از کلمه اداره ( مجموعه ای از وظایف سازمانی که توسط مدیران و سرپرستان ارشد انجام می گیرد) به جای مدیریت ( فعالیتهایی که در سطوح پایین تر مدیریت انجام می گیرد) استفاده نمود که سر در گمی هایی را نیز در نوشته های انگلیسی زبان درباره ی مدیریت سبب گردید.

کتاب اصلی فایول ( اداره امور عمومی و صنعتی برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، هماهنگی و کنترل ) در سن 75 سالگی وی منتشر شد. او کتابش را بر 4 محور اصلی شامل بخش هایی در مورد آموزش مدیریت ، اصول و عناصر مدیریت ، بازتابی از تجربیاتش از مدیریت و درس هایی از جنگ جهانی اول ، برنامه ریزی کرده بود ، در حالی که در عمل تنها دو بخش اول در یک جلد با کمتر از 100 صفحه پدادار شد.

فعالیت های شش گانه سازمان صنعتی :

فایول در کتاب مدیریت عمومی و صنعتی ، کل سازمان را در قالب پیکره ای واحد تصور می کرد و فعالیت های آن را به 6 طبقه زیر قابل تقسیم می دانست :

1- فعالیت های فنی ( تولید ، ساخت و انطباق )

2- فعالیت های تجاری ( خرید ، فروش و مبادله )

3- فعالیت های مالی ( استفاده ی بهینه از سرمایه ، تامین منابع مالی ، تنظیم و اجرای بودجه )

4- فعالیت های ایمنی ( محافظت از دارایی ها ، افراد ، اطلاعات و  سیستم )

5- فعالیت های حسابداری ( انبارگردانی ، ترازنامه ، هزینه ها و درآمد ها )

6- فعالیت های مدیریتی ( برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی ،هماهنگی ، کنترل )

به اعتقاد فایول اگرچه مدیریت ، تنها یکی از گروه های شش گانه ی فعالیت های لازم در سازمان ها محسوب می شود ، ولی مهم ترین می باشد و به همین دلیل آن تنها طبقه ای بود که در نوشته هایش بر آن متمرکز شد.

چهارده اصل فایول :

فایول همچنین در کتابش 14 اصل مدیریت را مطرح می کند ، اصولی که او غالبا در طول زندگی کاری خویش از آن ها استفاده می کرد. وی تاکید می کند که این اصول مطلق نیستند، بلکه متناسب با نیاز قابل تغییر می باشند. او همچنین بر جامعیت این اصول ادعایی نمی کند.

14 اصل فایول به قرار زیر می باشد :

1- تقسیم کار

2- اختیار

3- نظم

4- ثبات اشتغال به کار کارکنان

5- خلاقیت ( ابتکار )

6- روح یگانگی

7- وحدت فرماندهی

8- وحدت رویه

9- انضباط

10- تبعیت منافع فردی از منافع جمعی

11- جبران خدمات کارکنان

12- تمرکز

13- زنجیره فرماندهی

14- برابری

امرسون و 12 اصل کارایی

12 اصل کارایی

5 اصل اولیه ی امرسون به روابط بین شخصی ، خصوصا کارفرما و کارکنان

مربوط می شود و 7 اصل باقی مانده عمدتا به روش شناختی یا مفهوم سیستم ها در مدیریت اشاره دارند:

1- هدف کاملا تعریف شده

2- عقل سلیم ( قضاوت صحیح )

3- شورای شایسته

4- انضباط

5- رفتار عادلانه

6- یادداشت های دقیق ، فوری ، کامل و دائمی

7- سرعت

8- استاندارد ها و زمان بندی

9- شرایط استاندارد

10- عملیات استاندارد

11- دستورالعمل های مکتوب

12- پاداش های کارایی

تیلور و مدیریت علمی

فردریک وینسلو تیلور در 20 مارس 1856 در جرمان تاون پنسیلوانیا متولد شد. پدر تیلور اهل یک خانواده پیوریتن و حقوقدان بود.

تیلور بعد از تکمیل مطالعات ابتدایی و سفر به اروپا ، در امتحانات ورودی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. بین سال های 1874 تا 1878 برای موسسه هیدرولیک که یک شرکت سازنده پمپ در فیلادلفیا بود ،کار کرد.در اینجا تیلور ، مهارت های مکانیکی و ساخت الگو را فرا گرفت.

در سال 1898 تیلور به عنوان یک مشاور برای شرکت آهن بتلهم ( که بعدا شرکت فولاد بتلهم نام گرفت ) منصوب شد. تیلور برای سه سال در این شرکت باقی ماند.

در سال 1901 اوضاع بتلهم وخیم و روش های تیلور موجب تنفر کارگران و همچنین مدیران این شرکت شد و تیلور در ماه می همین سال از این شرکت اخراج گردید.

تیلور در سال 1906 رئیس انجمن مهندسان آمریکا شد. در سال 1910 انجمنی برای ارتقای مدیریت علمی تاسیس شد که مهندسان و صنعتگران را در تمام جهان ، با قصد ادامه ی کار تیلور هدایت می کرد. این انجمن بعد از مرگ تیلور به نام انجمن تیلور تغییر نام داد. تیلور در سال 1911 کتاب اصول مدیریت علمی را منتشر کرد که در تمام ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفت. تیلور سرانجام در مارس 1915 بر اثر ذات الریه در فیلادلفیا چشم از    جهان فرو بست.

مدیریت علمی:

هدف مدیریت علمی ، کشف قوانین علمی برای انجام کار و پی بردن به ” یک بهترین روش انجام کار“ برای وظایف اساسی مدیریتی از جمله انتخاب ، ارتقا ، نظام جبران خدمات و تولید بود. تیلور برای تعیین بهترین روش انجام کار از مطالعات زمان سنجی و حرکت سنجی استفاده کرد و یک سیستم قطعه کاری را برای به حداکثر رساندن تلاش کارگر به کار برد.

تیلور به شدت معتقد بود که مدیر موفق ، مدیری است که هر جنبه از فرآیند تولید را کنترل کند و برای رسیدن به آن ، مدیران باید برنامه ریزی را متمرکز کرده ، از اجرا جدا کنند. کارگران باید تنها آنچه را که مدیران ، برنامه ریزی می کنند انجام دهند.

شاید بتوان گفت که این مشهورترین اصل مدیریت علمی است. تیلور در یک سخنرانی در سال 1906 اظهار کرد : ما از کارکنان خود در برنامه هایمان خلاقیت نمی خواهیم ما از همه کارکنانمان می خواهیم که از دستوراتی که به آنها می دهیم اطاعت کنند و آنچه را که به آنها می گوییم، بی درنگ انجام دهند.

به طور کلی تیلور در مدیریت علمی به 4 اصل زیر اشاره می کند :

1- روش های علمی باید جایگزین روش های سرانگشتی شوند.

2- کارکنان باید به دقت انتخاب شوند، آموزش ببینند و بهبود یابند تا وظایف کاملا واضح را انجام دهند.

3- مدیران باید با کارگران برای فراهم کردن اصول مدیریت علمی همکاری کنند.

4- مسئولیت ها باید تقریبا بین مدیریت و کارکنان بطور مساوی تقسیم شوند، اما مدیران باید وظیفه تصمیم گیری را بر عهده بگیرند.

هنری گانت و مدیریت علمی انسانی شده

60,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مديريت منابع انساني
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی