پاورپوینت بسته بندی ادویه

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت بسته بندی ادویه دارای 43 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

تاریخچه ادویه :

تعریف :

خواص ادویه

دارچین:

انواع دارچین از نظر شکل و ساختمان:

انواع دارچین از نظر محل کاشت:

زردچوبه:

شدت رنگ زرد چوبه:

فراوری زرد چوبه:

زعفران

طعم زعفران:

عطر زعفران:

خشك كردن زعفران:

نگهداري زعفران:

تقلب در ادويه ها:

روشهاي تشخيص تقلب در زعفران:

تقلب در زردچوبه:

تقلب در فلفل سياه

تشخيص تقلب در فلفل:

تجهيزات خط توليد ادويه:

نقطه بحراني (ccp ) ادويه:

شناسايي محصول پرتودهي شده :

آزمونهاي ادويه :

تاريخ مصرف ادويه ها:

بسته بندي:

انواع بسته بندي :

نانو سلولز درصنعت بسته بندي مواد غذايي :

تاریخچه ادویه :

تجارت ادویه از 3500 سال قبل از میلاد مسیح و از زمان مصریان باستان آغاز شد حتی به قولی بخشی از ثروت بی حساب حضرت سلیمان از تجارت ادویه و هدایای ارزشمند بازرگانان ادویه به دست می آمد ، تجارت ادویه حدود 5000 سال در دست اعراب بود و سپس به خاور میانه و مدیترانه  شرقی و اروپا نیز کشیده شد .

در قرون وسطی که ادویه وارد بازار اروپا شد ارزشی بسیار بیشتر از آنچه که امروزه برای آن قائل می شویم داشته است . طوری که ارزش یک شیشه ادویه مرغوب برای یک اروپایی قرون وسطایی کمتر از یک شیشه از جواهرات قیمتی همچون زمرد و طلا نبود .

امروزه بیش از 130 نوع ادویه دارای خصوصیات فراوان شناخته شده اند که معروفترین ادویه ها از هندوستان به دنیا شناسانده شده اند .

تعریف :

ادویه بخشی از یک گیاه معطر است که می تواند میوه(فلفل سیاه ، زیره ) یا پوست تنه درخت (دارچین) ،دانه (جوز هندی وهل) ویا ریشه (زنجبیل) باشد وبه صورت کامل ،خرد شده ویا پودر شده برای عطر ورنگ بخشیدن به غذا استفاده شود.

خواص ادویه

هرکدام از ادویه ها خواص مختلفی برای بدن دارند وبعضی از آنها دارای ارزش تغذیه ای (ویتامین ها وعناصر معدنی) هستند.

دارچین

یکی از ادویه های پر طرفدار ذائقه ایرانی هاست ومتخصصان دریافته اند که این ادویه خاصیت ضد میکروبی دارد وعلاوه بر اینکه غذا را خوش طعم میکند میکروبها را نیز از بین می برد حتی گفته می شود گه شاید بتوان از دارچین به عنوان مکمل دارویی آنتی بیوتیک ها در درمان برخی از عفونتها استفاده کرد همچنین دارچین دارای اثرات آنتی اکسیدانی می باشد.

انواع دارچین از نظر شکل و ساختمان:

1)دارچین به دو صورت قلم کامل یا قلم شکسته می باشد: 

الف : قلم کامل (لوله کامل):پوست تراشیده شده ازقسمت داخلی ساقه های گیاه دارچین که روی هم قرار گرفته و به صورت لوله در آمده وباتکه های کوچک آن پر شده وپس از عمل آوری در معرض هوا در آفتاب خشک شده است.                                                                                     ب: قلم شکسته (لوله شکسته) : قطعات شکسته شده وخرد شده با اندازه های مختلف از انواع دارچین است.

2)دارچین برگی یا ورقی : تکه های پوست داخلی ترکه های کوچک و ساقه های جوان گیاه دارچین است ..

3)دارچین خرده : پوست دارچین خرد شده که قسمت خارجی آن جدا نشده وبه وسیله کوبیدن یا تراشیدن ساقه های دارچین هنگام برداشت به دست آمده است .

4) دارجین ساییده : پودر به دست آمده از آسیاب کردن انواع دارچین است و فاقد هر گونه مواد افزودنی می باشد.

5)دارچین حنایی: تکه هایی از ساقه که به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای است وبا گذشت زمان به رنگ قهوه ای تیره تبدیل می شود.

انواع دارچین از نظر محل کاشت:

دارچین سریلا نکایی

2) دارچین سی شل

3)دارچین ماداگاسکاری

زردچوبه

نام انگلیسی:turmeric  نام علمی:             curcuma longa

زردچوبه یکی از مهمترین ادویه های رایج محسوب میشود که خواص آنتی اکسیدانی وضد التهابی دارد .این ادویه نارنجی روشن به شکستن چربی وتنظیم متابولیسم بدن کمک می کند با توجه به تحقیقات اخیر دانشگاه کلمبیا زرد چوبه در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر است.  محققان درباره خواص رنگدانه زرد موجود در ترکیبات این ادویه بررسیهای مختلفی انجام داده اند تا حتی به شکل دارو بتوان از زرد چوبه استفاده کرد . زرد چوبه در درمان کیسه صفرا وناراحتی های کبدی موثر است. ماده اصلی زرد چوبه کورکومین است که پیشرفت بعضی از امراض ویروسی را در بدن کند می کند .

شدت رنگ زرد چوبه:

مقدار کورکومینو ئیدهای موجود در زرد چوبه که به صورت کورکومين بر حسب درصد جرمی تعیین می شود .  برای انجام آزمون رنگدانه های زردچوبه با اتانول داغ استخراج می شود عصاره استخراج شده رقیق واندازه گیری اسپکتوفتومتری در طول موج جذب ماکزیمم(425nm) انجام میشود . قدرت رنگی زردچوبه یکی از آزمونهای اختصاصی زردچوبه جهت تعیین کیفیت آن می باشد(استاندارد 2650).

فراوری زرد چوبه:

زرد چوبه گیاهی است چند ساله که درهند وکشورهای جنوب آسیا ببار می آید وبه محیط مرطوب و بارانی نیاز دارد. ساقه های زیر زمینی گوشتی گیاه ریزوم (rhizomes)جمع آوری شده وپس از جوشاندن در آب وسپس خشک کردن آسیاب شده وپودر زرد متمایل به نارنجی تهیه می شود . زردچوبه به دو صورت درسته یا گرد شده موجود می باشد .زردچوبه درسته بر حسب ظاهر ریزوم به صورت قلمی ، استوانه ای و انگشتی می باشد .

گرد زردچوبه بر حسب نرمی به دو نوع درجه بندی می شود:

گرد زبر: که 98% این فراورده باید از الک به قطر چشمهای 500 میکرون عبور کند .

-گرد نرم: که98% این فراورده باید از الک به قطر چشمهای 300 میکرون عبور کند.

فلفل

انواع مختلف فلفل درسراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد که شامل فلفل سیاه ، قرمز ، پاپریکا، سفید و…. می باشد.

متداولترين نوع فلفل مورد مصرف در كشورهاي مختلف شيلي پپر يا همان فلفل قرمز است . اين فلفل در آب و هواي نيمه گرمسيري و گرمسيري ميرويد . اين نوع فلفل در ابتدادرپرو مكزيك و توسط سرخپوستان آمريكايي استفاده ميشد . اخيرا چين ، تركيه ، نيجيريه و اسپانيا از توليد كنندگان بزرگ فلفل قرمز در جهان هستند.تمام فايده ها و اثرات مثبت فلفل قرمزو ساير فلفل هاي تنددر كاپسائيسين است . كاپسائيسين ماده اي بي بو و بي مزه است كه از نظر علمي ثابت شده است كه در بسياري از موارد از قبيل فشار خون ، كلسترول ،درد مفاصل و …. مفيد ميباشد .

همچنين در از بين بردن سلولهاي سرطان پروستات مؤثر است .

كاپسائيسين عامل ايجاد تندي در فلفل قرمز با فرمول شيميايي آميد 3هيدروكسي – 2متيلوكسي بنزيلامين و 8متيل 6نانوئيك اسيد (C18H28NO3)ميباشد .به طور كلي هر چه فلفل قرمز تندتر باشد حاوي مقادير بالاتري از كاپسائيسين است .

واحد اندازه گيري ميزان كاپسائيسين اسكوويل است كه مقادير آن برابر است با :

ميزان كاپسائيسين برحسب ميكرو گرم بر گرم × 15

فلفل قرمز سائيده شده براساس رنگ فرآورده ( رنگ قابل استخراج برحسب واحد رنگ ASTAو يا رنگ قابل مشاهده در مقايسه با نمونه هاي مرجع )و درجه تندي و …. از درجه 1 تا درجه 4 درجه بندي ميشود .

پاپريكا چيست؟

اين نوع فلفل در رنگهاي زيبا ومتنوع به صورت خوراكي با طعم شيرين ومعطر مورد استفاده قرار مي گيرد . انواع مختلف اين فلفل در رنگهاي طلايي ، قرمز و نارنجي و… مي باشد .اين نوع فلفلها تند نبوده وسرشاز از ويتامينهاي B1 ،B2 وc مي باشد.

فلفل سياه

فلفل سياه كه نام انگليسي آن black pepperونام علمي آن         piper nigrum است . ميوه آن به صورت خشك شده به دانه فلفل معروف است و پودر فلفل ، حاصل آسياب اين دانه ها مي باشد . فلفل سياه بومي كشور هندوستان است وبالاترين رده را در داد وستد ادويه در جهان برخوردار است . عامل ايجاد كننده تندي اين فلفل تركيب آلي منحصر به فردي به نام پيپرين (piperin) به فرمول C17 H19O3Nمي باشد.اين فراورده متبلور ، بي رنگ و بي بو است . طعم آن در ابتدا بي مزه ودر آخر سوزاننده وتند مي باشد كه در 125 درجه سانتيگراد ذوب مي شود ودر آب تقريبا نامحلول ولي در الكل واتر محلول است. آزمون اندازه گيري پيپرين در فلفل سياه مي تواند كيفيت فلفل را مشخص كند.

زعفران:

زعفران يكي از ارزشمندترين رستني هاي ايران است كه با رنگ و رايحه اي دل انگيز و مزه اي دلپذير جهانيان را مجذوب خود كرده است . به دليل شرايط خاص آب وهوايي موجود در كشور ، زعفران توليد شده در ايران از بالاترين كيفيت برخوردار است. كلاله هاي زعفران كه قسمت تجارتي زعفران را تشكيل مي دهد نه تنها در صنايع غذايي مصرف مي شود بلكه خاصيت دارويي داشته و به عنوان اشتها آور ، هضم كننده غذا ، آرامبخش و ضد درد مورد استفاده است.

تركيب شيميايي كلاله:

زعفران حاوي مواد معدني ،آب ، موسيلاژ،موم و يك اسانس معطر با كمي سينئول (cineol) و مواد موثره به نامهاي پيكرورتين(picroretine) ، پيكروكروسين (picrocrocine) وكروسين( crocine)مي باشد. كلاله زعفران در واقع قسمت اصلي زعفران را تشكيل مي دهد ،داراي رنگ ، طعم وعطر مخصوصي است كه هريك از اين ويژگيها مربوط به يك دسته از تركيبات شيميايي خاص مي باشد.

رنگ زعفران:

عامل اصلي ايجاد قدرت رنگي كلاله هاي زعفران تركيبي بنام كروسين به فرمول شيميايي C44H64O24مي باشد . كروسين يكي از چند كاروتنوئيد محدود موجود در طبيعت است كه به آساني در آب حل مي شود اين حلاليت يكي از دلايل كاربرد وسيع ان به عنوان رنگ دهنده در مواد غذايي و دارايي نسبت به ساير كاروتنوئيدها مي باشد.

قدرت رنگي زعفران يكي از پارامترهاي عمده تعيين كيفيت زعفران مي باشد كه با اندازه گيري ميزان تركيبات رنگي موجود در آن در طول موج 440 نانومتر به وسيله اسپكتروفتومتر مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

طعم زعفران:

عمده ترين تركيب ايجاد كننده طعم تلخ در زعفران ،گليكوزيدي بي رنگ بنام پيكروكروسين با فرمول شيميايي C16H26O7است.اين ماده تلخ و قابل تبلور است واز طريق هيدروليز اسيد ، گلوكز وآلدئيدي به نام سافرانال تو ليد مي كند . اندازه گيري پيكروكروسين در طول موج حداقل 257 نانومتر انجام مي گيرد.

عطر زعفران:

مربوط به روغنهاي فرار موجود در آن مي باشد . اين ماده بسيار روان و مايعي بي رنگ با فرمول (C10H16)مي باشد كه بوي شديد زعفران مربوط به آن است.اسانسهاي استخراجي اكسيژن را جذب نموده به مايع غليظ وقهوه اي رنگي به نام سافرانال (C10H14O2)تبديل مي شود اندازه گيري سافرانال در طول موج حداقل 330 نانومتر است.

خشك كردن زعفران:

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت آموزش کاشت زعفران
  • پاورپوینت فناوری تولید و فراوری زعفران در ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی