پاورپوینت بتن خود تراکم SCC

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت بتن خود تراکم SCC دارای 71 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مواد تشکيل دهنده بتن خود تراکم سنگدانه

طرح اختلاط

خلاصه  طرح اختلاط پيشنهادي اكامورا

مشخصات بتن خود تراکم

دلايل گسترش بتن خود تراکم در دنيا

کاربردهای اجرائی ويژه با بتن خود تراکم

آزمايش های بتن خود تراکم

روش آزمایش

منابع

منابع

[1]EFNARC;Specification and Guidelines for SELF-COMPACTING
CONCRETE;february2002
[2] Hajime okamura,Masahiro Ouchi;self_ compacting conerete;Journal of advanced
conerete technology ; Vol 1,5-15 , April 2003
[3] Frank Dehn , Klaus Holschemacher , Dirk weiBe ; self compacting conerete (Scc)
time development of the material properties and Bond behaviour ; Lacer No . 5 , 2000
[4] Masahiro ouchi ; self – compacting conerete development application and
investigation
[5]Takda,k ; self-compacting concrete produced by Japanese method with Duch
materials ; collection 12, European congress about central mix concrete ; ERMCO ,
Lisbon 1998
[6]Jianxin Ma , Jorge Dietz ; ultra high performance self_zompacting concrete ; lacer
No.7, 2oo2
[7]S.Subramanianand , D.chattoppadhyay ; Eyperiments for mix proportioning of self compacting
concrete ; the indian conerete Journal ; January 2002, 13-20
[8]Bartos,p.J..M,An appraisal of the orimet test as a method for ON-site assessmentof
fresh SCC concrete,proceedings of international workshop on self-compacting
concrete,(japan,august 1998)121-13

[1] Chang, P. K., Peng, Y. N., “Influence of Mixing Techniques on Properties of High Performance Concrete,”
Cement and Concrete Research, V.31, 2001, pp. 87-95.
[2] ACI Committee 304, “Guide for Measuring, Mixing, Transporting and Placing Concrete,” 2000, pp. 10-11.
[3] ASTM C192, “Practice for making and curing concrete test specimens in the laboratory,” 1995, (04.02).
[4] DIN-51290 Teil 3, 1991.
[5] ASTM C109, “Test for compressive strength of cements mortars,” 1995,(04.01).
[6] Khalaf, R. S., “Technique of multi-step concrete mixing,” Mater. Struct, V.12, 1995, pp. 230-234.
[7] ACI Committee 211, “Guide for Selecting Proportions for High-Strength Concrete with Portland Cement and
Fly Ash,” 1993, pp. 4-10.
[8] Master Builders Technologies, “High-range, water-reducing admixture specially formulated for
precast/prestressed concrete.,” 2000.
[9] Holland, T. C. and Luther, M. D., “Improving Concrete Durability with Silica Fume,” Concrete and Concrete
Construction, Lewis H. Tuthill Int. Symposium, ACI SP-104, Detroit, Michigan, 1987, pp. 107-220.
[10] ACI Committee 234, “Guide for the Use of Silica Fume in Concrete,” 1996, pp. 38-41.

مشخصات اصلي که هر بتن بايد داشته باشد عبارتند از :

الف- وقتي که بتن تازه تهيه شده و خميري است: کارايي خوب داشته باشد، راحت ريخته و جا داده شود بدون اينکه سنگدانه هاي ريز و درشت از هم و از دوغاب سيمان جدا شوند، گوشه و زواياي قالب را پر کند و ميلگردهاي آرماتور را (در صورت وجود) احاطه نمايد.

ب- پس از گرفتن و سخت شدن: مقاومت لازم را داشته باشد، جمع شدگي آن کم باشد، و . .

ج- مشخصه هاي خود را در طول عمر مفيد پيش بيني شده، در حد مطلوب حفظ نمايد.

هر بتني که يکي يا تعدادي از اين مشخصه ها را داشته باشد ” بتن توانمند ” يا ” بتن با عملکرد ممتاز ” يا اگر اين مشخصه ها در سطح بسيار عالي باشند، ” ابر بتن ” ناميده مي شود.

بتن خود تراکم ” يکي از انواع بسيار جالب بتن هاي توانمند است که در بدو امر براي کاربرد در قطعات بتن آرمه پر آرماتور ابداع و ساخته شد و امروزه کاربرد اين نوع بتن يکي از مشکلات عمده اجراي کارهاي بتني در محيط هاي شهري را حل مي کند که عبارت از آلودگي صوتي ناشي از کاربرد ويبراتور براي لرزاندن و بتن ریزی است. اين آلودگي صوتي، کاربرد شبانه بتن در محيط هاي شهري را غير عملي مي سازد ولي با کاربرد بتن خود تراکم، ديگر نيازي به لرزاندن بتن نيست و مي توان کارهاي اجرايي را در مدت شب نيز ادامه داد. امروزه در برخي از کشورها به منظور برجسته کردن اين مشخصه بتن خود تراکم، به آن نام ” بتن بي صدا ” داده اند.

يکي از نکات مهم در اجراي صحيح سازه هاي بتني تراکم کامل بتن و جا گيري مناسب آن در قالب مي باشد . اين مسأله در مورد المان هايي همچون ديوار برشي و ستون که در آنها فشردگي آرماتور زياد و ابعاد مقطع بتن ريزي کوچک مي باشد از اهميت بيشتري برخوردار است.
استفاده از ويبراتور جهت متراکم کردن بتن، مشکلات زيادي به همراه دارد که از جمله آنها مي‌توان به موارد زير اشاره نمود :
·  جداشدگي دانه بندي بتن به علت ويبره زياد در بعضي مناطق
·  تراکم ناهمگن در نقاط مختلف سازه و در نتيجه مقاومت فشاري متفاوت در مقاطع مختلف سازه
·  گير کردن شيلنگ ويبره بين آرماتورها در حين اجرا
·  کرمو شدن بعضي مناطق به علت غيرقابل دسترس بودن
·  کرمو شدن نقاطي از سطح بتن به علت ويبره بيش از حد و فرار شيره بتن

به موارد فوق بايد آلودگي صوتي و خطرات جاني عمليات ويبره در مورد ديوارها و ستونهاي بتني را نیز افزود در حال حاضر فرهنگ متعارف مهندسي بتن در کشور، استفاده از بتن با اسلامپ زياد را قابل قبول نمي داند و دليل اين است که معمولاً چنانچه رواني بتن زياد باشد، اين افزايش به دليل استفاده از آب زياد (بيش از آنچه در طرح اختلاط پيش بيني شده است) و يا استفاده از افزودني ها با درصد زياد ايجاد شده است، که در هر دو صورت، بتن از حيث مقاومت و ژئولوژي بتن تازه با مشکل روبرو است. بتن خود تراکم که براي حل مشکلات ناشي از تراکم در بتن ريزي توسعه يافته است، در عين کارايي و رواني زياد، داراي مقاومت کافي در برابر جداشدگي و آب انداختگي است و مشخصات مکانيکي آن نيز در حالت حداقل برابر بتن سنتي مي باشد.

با توسعه روز افزون سازه هاي بتني و با تأکيد بر مقاومت و دوام آن از يک سو و کمبود يا نبود کارگران ماهر از سويي ديگر و گسترش صنايع پيش ساخته بتني در دنيا موجب گرديد که بتني طراحي شود که براي تراکم و تحکيم خود نيازي به عمل لرزاندن در جريان بتن ريزي نداشته باشد. ساخت اين نوع بتن با استفاده از افزودني هاي شيميايي (فوق روان سازه هاي نسل جديد) و معدني امکان پذير شده است.

استفاده از بتن خود تراکم از اواخر دهه 80 ميلادي در کشور ژاپن آغاز شد و سپس در کشورهاي ديگر گسترش يافت. امروزه در کشورهاي پيشرفته بتن خود تراکم در زمره بتن هاي متداول و رايج محسوب مي شود. وجود هواي تصادفي ناشي از عدم تراکم کافي موجب ضعف مشخصات مکانيکي بتن مي شود به طوري که هر يک درصد هوا تقريباً پنج درصد افت مقاومت فشاري را به همراه دارد.

صنعت scc   ابتدا در ژاپن تولید و هم اینک در بسیاري از کشورهاي جهان مورد استفاده، آزمایش و برر سی میباشد. این صنعت هم به صورت بتن درجا و هم به صورت بتن پیش ساخته کاربرد وسیعی دارد در اشکال زیر نشان داده شده.

نمودار گسترش کاربردscc در سالهاي اخیر ، در ژاپن ، دلیلی بر اقتصادي بودن آن می باشد.

بتن خود تراکم نخست در سال 1986 توسط H.Okamura در ژاپن پيشنهاد گرديد و در سال 1988 اين نوع بتن در کارگاه ساخته شد و نتايج قابل قبولي را از نظر خواص فيزيکي و مکانيکي بتن ارائه داد. مقاله اي در مورد اين نوع بتن توسط K.Ozawa و همکارانش در سال 1989 منتشر گرديد.

تعريف P.Bartos  : بتن خود تراکم بتني است که تحت وزن خود جاري شده و بدون نياز به هر نوع لرزاندني به طور کامل قالب ها را پر کرده (حتي با وجود ميلگردهاي متراکم) و حالت همگن بودن خود را حفظ نمايد.

تعريف K.Ozawa  : بتن خود تراکم تازه بايد خواص زير را داشته باشد :

الف- توانائي پر کنندگي : جاري شدن بتن خود تراکم در تمام فضاهاي قالب ها تحت وزن خود.

ب- توانايي عبور : امکان عبور از فواصل تنگ ميلگردها و قالب ها تحت وزن خود.

ج- مقاوم در مقابل جدا شدگي : بتن خود تراکم ضمن دارا بودن خواص (الف) و (ب) بايد شکل و ترکيب يکنواخت خود را در جريان حمل و بتن ريزي حفظ نمايد.

مواد تشکيل دهنده بتن خود تراکم

سنگدانه :

سنگدانه ها به دو دسته تقسيم  مي شوند :

ماسه :

تمامي ماسه هاي متداول در توليد بتن معمولي در اين صنعت نيز به کار مي رود . هر دونوع ماسه شکسته و يا گرد گوشه اعم از سليسي و يا آهکي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . ذرات ريزتر از 125 میکرون که به عنوان ” پودر” تلقي ميشوند، برخواص رواني بتن خود تراکم بسيار مؤثر بوده و به منظور توليد بتن يکنواخت ، رطوبت آن بايد دقيقاً کنترل شود. حداقل ميزان ريزدانه ها (از ماسه تا مواد چسباننده پودري ) به منظور جلوگيري از جداشدگي دانه‌بندي از مقدار مشخصی نباید کمتر باشد.

شن (درشت دانه ها ) :

تمامي انواع درشت دانه در اينجا به کار مي رود، ولي حداکثر اندازه معمولي دانه ها 16 تا  20 ميلي‌متر مي باشد . به هر حال سنگدانه هاي تا حدود 40 میلی متر نيز مي تواند در بتن خود تراکم به کار رود.استفاده از سنگدانه هاي شکسته سبب افزايش مقاومت بتن خود تراکم(بدليل افزايش قفل و بست بين ذرات) مي شود در حاليکه سنگدانه هاي گرد گوشه بدليل گوشه بدليل کاهش اصطکاک داخلي رواني آن را بهبود مي بخشد.

سيمان :

به طور کلي تمامي انواع سيمان هاي استاندارد مي تواند در بتن خود تراکم به کار رود . انتخاب نوع سيمان بستگي به پارامترهاي مورد انتظار بتن مثل مقاومت ، دوام و … دارد .

دامنه عمومي ميزان مصرف سيمان در اينجا 350 تا 450 کيلوگرم در مترمکعب مي باشد .. ميزان بيشتر از 500 مي تواند سبب افزايش خطر جمع شدگي شود . ميزان کمتر از 350 نيز فقط در صورتي قابل قبول مي باشد که به همراه مواد پوزولاني ، خاکسترهاي بادي ، دوده سيليسي و … به کار رود .

توجه شود که :

حضور بيش از 10% ميزان افزودنی  در سيمان مي تواند سبب کاهش کارايي بتن میگردد .

مواد مضاف :

مصالح بسيار ريز غير آلي هستند که به منظور بهبود و يا ايجاد خواص مشخص در بتن به آن افزوده مي شوند .اين مواد باعث بهبود کارايي ، کاهش حرارت هيدراتاسيون و عملکرد بهتر بتن در دراز مدت مي گردند .

مواد مضاف عمومي مورد استفاده عبارتند از :

پودر سنگ :

ذرات شکسته بسيار ريز (کوچکتر از 125 میکرون) سنگ آهک، دولوميت و يا گرانيت است که به منظور افزايش مواد پودري به کار مي رود . استفاده از پودرهاي دولوميتي، بدليل واکنش هاي کربنات قليايي مي تواند دوام بتن را با مشکل مواجه نمايد .

خاکستر بادي :

ماده اي است که از سوختن زغال سنگ حاصل مي شود و داراي خصوصيات پوزولاني است که در بهبود خواص بتن خيلي مؤثر مي باشد .

ميکرو سيليس

ميکرو سيليس در بتن خود تراکم باعث سياليت بالاي بتن شده و دوام بتن را افزايش مي دهد و نقش مهمي در چسبندگي و پرکنندگي بتن با عملکرد بالا دارد. ميکروسيليس داراي حدود 90 درصد دي اکسيد سيليس مي باشد .

ذکر اين نکته ضروري مي نمايد که استفاده از پرکننده در هر کشوري با توجه به ذخائر همان کشور تعيين مي شود. براي مثال در کشورهاي اروپايي که هنوز از زغال سنگ به عنوان سوخت کربني استفاده ميشود.

به کاربردن خاکستر بادي امري بهينه و مفيد است، در کشورهايي که به لحاظ صنعت ذوب آهن در مرحله صنعتي قراردارند ، ميتوان از سرباره کارخانجات ذوب آهن استفاده نمود در کشور ما نيز با توجه به در دسترس بودن و همچنين کارآيي آن پرکننده، بايد به دنبال ماده اي مناسب و مقرون به صرفه براي جايگزيني فيلرهاي مرسوم در صنعت بتن خود تراکم اروپايي باشيم .

مواد افزودني :

موادي هستند که به منظور ايجاد و يا بهبود خواص مشخصي به بتن تازه و يا سخت شده در حين ساخت بتن به آن افزوده ميشوند. استفاده از فوق روان  کننده ها براي توليد بتن خود تراکم به منظور ايجاد کارآيي مناسب، ضروري مي باشد. از انواع ديگر مواد افزودني ميتوان به عامل اصلاح لزجت (V.M.A) به منظور اصلاح لزجت و مواد افزودني حباب زا (A.E.A) به منظور بهبود مقاومت در برابر يخ زدگي و آب شدن و کندگير کننده ها به منظورکنترل گيرش و . . . اشاره نمود .

استفاده از V.M.A در حضور پودرها امکان جدا شدگي دانه بندي را کاهش داده و مخلوط را يکنواخت‌تر مي‌کند ولي در استفاده از آن بايد به اثرات آنها برروي عملکرد بلند مدت بتن توجه داشت‌.

استفاده از فوق روان کننده ها مي تواند تاحدود 20% مصرف آب را کاهش دهند .

آب مخلوط :  مطابق استاندارد بتن هاي معمولي به کار مي رود.

طرح اختلاط

طرح اوليه اختلاط

طرح اختلاط بتن خود تراکم را بايد به نحوي تنظيم نمود که تمام خواص و ويژگيهاي بتن تازه و سخت شده را برآورده نمايد . يک طرح اختلاط زماني مي تواند جزء گروه بتن خود تراکم طبقه بندي شود که هر سه فاکتور زير را بطور کامل تأمين نمايد .

روانی

قابليت گذر از ميان موانع

مقاومت در برابر جدا شدگي

محاسبه طرح اختلاط براساس واحد حجم محاسبه بهتر از محاسبه بر اساس جرم می باشد. هنوز هیچ طرح اختلاط ثابت و کاملي براي بتن خود تراکم ارائه نشده است و همه ترکيبات و نسبتهاي اختلاط به صورت نسبي و تجربي بدست آمده است .

مراتب دستيابي به يک طرح اختلاط مناسب، با طرح نسبتهاي اختلاط اوليه براساس حدود تجربي بدست آمده، آغاز شده و با بررسي ويژگيهاي حاصل اصلاح نسبتهاي اوليه ختم مي شود

حدود شاخص هاي بتن خود تراکم به قرار زير است :

نسبت حجمي پودر به آب: 0.8 تا 1/1

محتواي پودري: 160تا 240 ليتر (400تا600کيلوگرم) به ازاي هر مترمکعب

مقدار درشت دانه: بطور معمول 28 تا 35 درصد حجمي از مخلوط

نسبت آّب به سيمان: مي تواند هر مقدار عملي باشد ولي در نهايت محتواي آب نبايد از 200 تجاوز کند .

ميزان ماسه بايد بيش از 50 درصد وزن کل سنگدانه ها و بيشتر از 40 درصد حجم مخلوط باشد .

خلاصه  طرح اختلاط پيشنهادي اكامورا

روال طرح اختلاط اكامورا بر روي سه موضوع تكيه مي كرد:

كاهش محتوي سنگدانه درشت به جهت كاهش اصطكاك، زياد چسبندگي بين آنها، افزايش سياليت كلي بتن.

ترتيب دادن ويسكوزيته خمير به ترتيبي كه موجب كاهش ريسك بلوكه شدن سنگدانه در هنگام ريختن بتن در ميان موانع گردد.

به دليل اين كه بتن معمولي با استفاده از انرژي خارجي ريخته مي شود. احتياجي به خواص روانه شناسي خاصي نمي باشد در حقيقت شدت انرژي به كار رفته در بتن خود متراکم تراكم مطابق با جبران نمودنخاصيت پلاستيك ويبره كردن م يباشد.

افت یا انقباض خودبخود

یکی از پدیده هایی که در بتن شاهد آن میگردد افت یا انقباض خودبخودي بتن است که موجب ترك خوردگی بتن در سن جوانی آن ( چندروز اول ) می گردد . روند شکل گیري این افت بدین صورت می باشد.
پس از طی دوران سکون در طول 24 ساعت اول که موجب شکل گیري آثار دیرهنگام فوق روان کننده روي هیدراتاسیون سیمان می شود، بتن شروع به افت (انقباض ) می کند. این انقباض در اثرجمع شدن دونوع تغییرشکل متضاد است :

1- افت شیمیایی بدلیل هیدراتاسیون سیمان

2- انبساط دمایی بدلیل افزایش دما در بتن

پس از گذشت چند ساعت، انبساط دمایی چیره می شود که حاصل آن انبساط ناچیزي است . از این پس دما در بتن کاهش می یابد. در همین زمان انقباض شیمیایی ادامه می یابد . انقباض بدلیل کاهش دما وافت شیمیایی پیشی میگیرد وبتن مجددا کوچک می شود.

خزش  (creep)

به دلیل محتواي زیاد پودري SCC ممکن است افت پلاستیکی یا خزش بیشتري را نسبت به بتن معمولی از خود نشان دهد. بنابراین، مسئله خزش باید در طول طراحی درنظر گرفته شود. خزش از مسائل پراهمیت در اعضاء سازه هايبتنی است که نادیده گرفتن آن اثرات مخربی را به همراه دارد
.اطلاعات رایج پیرامون خزش  SCC  محدود بوده و تحقیقات وسیع تري را می طلبد.

جهت بررسي خواص بتن تازه مهمترين فاکتورمطرح، رواني بتن مي باشد که عموماً بوسيله آزمايش اسلامپ سنجيده مي شود ولي در مورد بتن خود تراکم بايد فاکتورهاي بيشتري مورد بررسي قرار گيرد تا از توانايي بتن ساخته شده جهت تراکم خودکار اطمينان حاصل شود ، اين پارامترها به شرح ذيل مي باشد:

– روانی :

به قابلیت جریان یابی روان و آسان بتن تازه وقتی مانعی بر سر راه آن نباشد، روانی گویند این ویژگی با آزمایش جریان اسلامپ سنجیده می شود.

– توان عبور

به توانايي بتن خود تراکم  در جاري  شدن وعبور از بين فضاي کوچک شبکه آرماتور بدون توقف يا جدا شدگي توان عبور گويند .

اين ويژگي با آزمايش جعبه L سنجيده مي شود .

– مقاومت در برابر جدا شدگي

به توانايي بتن خود تراکم براي يکنواخت و همگن ماندن، طي مراحل حمل و بتن ريزي گويند .

مقاومت در برابر جدا شدگي به وسيله آزمايش پايايي الک سنجيده مي شود .

– لزجت (ويسکوزيته)

به خاصيتي که باعث مقاومت دربرابر جاري شدن سريع بتن مي گردد گويند . بتن داراي لزجت پايين به سرعت جريان مي يابد و توقف مي کند ولي بتن با لزجت زیاد مدت زمان بيشتري حرکت مي کند تا متوقف شود . اين ويژگي بوسيله آزمايش قيف V سنجيده مي شود .

مشخصات بتن خود تراکم

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مصالح مدرن ساختمانی
  • پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی جديد
  • پاورپوینت نحوه اجرای پی در ساختمان
  • پاورپوینت مصالح بتن، نحوه ساخت و انواع آن
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی