پاورپوینت انواع بیمه‌های اتکایی از لحاظ حقوقی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت انواع بیمه‌های اتکایی از لحاظ حقوقی دارای 22 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

چکیده

تعریف نخست

تاریخچه پیدایش بیمه اتکایی

مهمترین علل خريد پوشش اتكايي

مهم‌ترین جنبه‌هاي حقوقي بيمه اتكايي

انواع بیمه اتکایی

انواع قراردادهای اتکایی

منابع

منابع

کارتر، رابرت لوئیس، هادی دستباز، بیمه اتکایی، پژوهشکده بیمه، 1390

کریمی، آیت، کلیات بیمه، پژوهشکده بیمه، 1390

ساسان‌نژاد، امیرهوشنگ، مجموعه قوانین و مقررات بیمه، فردوسی، 1389

وهرهاهن، ردلفو، نوشین تقی‌ختایی، بیمه از منظر بانک جهانی: معرفی بیمه اتکایی، پژوهشکده بیمه، 1391

مدنی، عارفه، حقوق بیمه، پژوهشکده بیمه، 1383

نکوئی، لطف‌الله، جزوات درسی بیمه‌های اتکائی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی تهران، 1391

زرندی، مریم، جنبه‌های حقوقی بیمه اتکایی، 1392

وبسایت خبری بیمه ایران (دنياي اقتصاد)، زمستان 1392

وبسایت خبری پژوهشکده بیمه، زمستان 1392

بیمه اتکایی، مدخل دانشنامه مجازی ویکپدیا

ماهنامه چتر نشریه داخلی شرکت بیمه پارسیان؛ ضمیمه نظارت بر امور بيمه‌هاي اتكائي مؤسسات بيمه/ دی‌ماه 1388

چکیده

ضرر و زیان سنگین ناشی از خساراتی در حجم زیاد در هر کجای دنیا، می‌تواند هر شرکت بیمه‌ای را با هر سرمایه و اعتباری، دچار مشکلات عدیده کند. بنابراین شرکت‌ها اجباراً قسمتی از ریسک‌های پذیرفته شده را به بیمه‌گر اتکائی داخلی یا خارجی مناسب منتقل می‌کنند. از آنجا که ایران از نظر منابع انرژی، معدنی، گردشگری و… کشوری غنی محسوب می‌شود و قراردادهای بلندمدتی در حوزه سرمایه‌گزاری‌های مربوط به انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی) و پروژه‌های عمرانی و مهندسی در آن به انعقاد می‌رسد.

تعریف نخست

بیمه اتکایی یک معامله مالی است که توسط آن، ریسک از یک شرکت بیمه [بیمه‌گر واگذارنده] در مقال پرداخت حق‌بیمه اتکایی به یک شرکت بیمه اتکایی [بیمه‌گر اتکایی] انتقال می‌یابد. [وهرهاهن:1391:ص7] به زبان دیگر، بیمه‌ای که به موجب آن، تعهدات بیمه‌گری به بیمه‌گر دیگری منتقل می‏شود بیمه اتکایی خوانده می‌‏شود.بیمه اتکایی در ساده‌ترین مفهوم به معنای توزيع جهاني ريسك است.[لوئیس‌کارتر:1390:ص68] بيمه اتكايي شركت بيمه را قادر مي‌سازد تا پاسخگوي خسارت‌هايي باشد كه در طول زمان اعتبار قرارداد به وقوع مي‌پيوندد

تاریخچه پیدایش بیمه اتکایی:

اولین یافته درباره‌ی بیمه‌ی اتکائی دریائی مربوط به بیمه‌نامه‌ های سال 1370 میلادی است که سفری از جنوا به اسولویس را تحت پوشش بیمه قرار داده است. بیمه‌گر اولیه خطرناک‌ترین بخش سفر را که از کادیز آغاز و به اسولویس ختم می‌شده بیمه اتکائی نموده بود. این امر به وضوح نمایانگر این واقعیت است که بیمه اتکائی بدان جهت صادر نگردیده بود که بیمه‌گر اولیه قدرت نگهداری و پذیرش کل سرمایه‌ی مورد بیمه را نداشته است. بلکه برعکس با نگاهی به سهم نگهداری کامل او در بخش کم‌خطر‌تر سفر درمی‌یابیم که مسئله‌ی توان مالی مطرح نبوده بلکه صرفاً هدف و دیدگاه او گسترش خطر به صورت اتکائی بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیمه‌گران بزودی دریافتند که چگونه با استفاده و بکارگیری بیمه اتکائی می‌توانند ظرفیت بیمه‌نویسی خود و قابلیت انعطاف آن را افزایش دهند

بیمه اتکائی جایز و قانونی نیست مگر اینکه بیمه‌گر اولیه از نظر مالی در وضع رضایت‌بخشی نباشد و یا این‌که ورشکست شده و یا فوت کرده باشد و در صورت تحقق هر یک از موارد بالا وکیل، کارگزار و یا جانشین او می‌تواند یک بیمه اتکائی را برای همان مبلغ بیمه‌نامه اولیه اخذ و در گواهی بیمه کلمه (بیمه اتکائی‌) را قید نماید‌.کلیه‌ی بیمه‌های اتکائی اولیه یه صورت اختیاری تنظیم شده بود یعنی هر خطر به صورت مجزا به بیمه گران پیشنهاد شده بود و آن‌ها مخیر در قبول و یا رد آن خطر بودند و این عمل تا اواسط قرن 19 ادامه پیدا کرد و در این زمان اولین قرارداد اتکائی بیمه باربری تنظیم گردید که بر اساس شرایط آن بیمه‌گر واگذارنده مجبور بود بخشی از بیمه‌نامه‌های صادره خود را به بیمه‌گر اتکائی پیشنهاد نماید و بیمه‌گر اتکائی هم ملزم به پذیرش این خطرات شده بود.

مهمترین علل خريد پوشش اتكايي

بالا بودن سرمايه بيمه‌نامه

بالا بودن ريسك بيمه نامه (احتمال وقوع خسارت)

سابقه بد خسارتي (تعدد/ شدت وقوع خسارت) – (اتومبيل/ هواپيما)

افزايش ظرفيت بيمه‌نامه نويسي جهت صدور بیمه‌نامه بیشتر

كسب اطمينان خاطر جهت صدور بیشتر بيمه‌نامه‌هاي با سرمايه‌هاي بالاتر

پراكنده كردن ريسك تامين پوشش فاجعه

مهم‌ترین جنبه‌هاي حقوقي بيمه اتكايي

استقلال (قرارداد) بيمه مستقيم از (قرارداد) بيمه اتكايي

محدوديت تعهدات بيمه‌گر اتكايي، نسبت به بيمه گر مستقيم

عدم مراجعه بيمه گذار به بيمه گراتكايي

شرط CUT THROUGH در صورت عدم توانايي مالي بيمه‌گر مستقيم

جنبه‌های حائز اهمیت بیمه اتکایی

اقتصادی: بیمه‌های اتکائی ابزاری در جهت توسعه بیمه و پذیرش تعهدات سنگین توسط بیمه‌گر اولیه می‌باشد و از شرکت‌های بیمه تازه تاسیس حمایت می‌نماید.

فنی: بیمه‌گر اولیه سهم نگهداری خود از یک ریسک (معمولاً ریسک‌های بزرگ) را به میزانی تعیین می‌نماید که از لحاظ فنی و مالی قادر به نگهداری آن باشد و مازاد بر آن را به شرکت‌های بیمه اتکائی و یا شرکت‌های بیمه واجد شرایط وفق قراردادهای مختلف واگذار می‌نماید.

بین‌المللی: بیمه‌های اتکائی منجر به مبادلات پولی بین کشورها و ایجاد درآمد ارزی و افزایش سرمایه گذاری می‌گردد.

هدف از بیمه‌های اتکایی:

به طور کلی هدف بیمه اتکایی کاهش ریسک از دیدگاه آماری و به حداقل رساندن خسارت برای بیمه‌گر است.

شرکت بیمه‌ی مستقیم از بیمه‌گر اتکایی خود انتظار دارد که:

– قادر به اداره ریسک‌های بزرگ باشد تا توانایی شرکت در این زمینه افزایش یابد.

-در نتایج عملیات فنی واگذارنده ایجاد ثبات کند.

-از موسسه‌ی واگذارنده در مقابل خسارت‌های کلی یا خسارت‌های سنگین که افزون بر توانایی منابع مالی است حمایت کند.

-توزیع جغرافیایی ریسک‌های بیمه شده در مقابل خطرهای فاجعه‌آمیز به مطلوب‌ترین حالت انجام پذیرد.

-راهی برای ورود و خروج از بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

-کمک و تسهیلات فنی و اداری برای بهبود روش‌ها و سیستم‌ها نظیر کامپیوتر و مشکلات خاص فنی و مدیریتی دریافت کند.

انواع بیمه اتکایی

بیمه‌ی اتکایی اختیاری

بیمه اتکایی اجباری یا قراردادی

قرارداد اتکایی نسبی

قرارداد اتكايي غيرنسبي یا مازاد خسارت

چهار ویژگی  قراردادهای اتکایی:

1- بیمه‌گر اتکایی که عهده‌دار و متعهد پرداخت غرامت بیمه‌گر اولیه است‌، به خودی خود تشکیل یک قرارداد بیمه را می‌دهد

2- بیمه‌گر اتکایی ممکن است تمامی و یا قسمتی از غرامت و خسارت را در قبال تعهداتی که بیمه‌گر اولیه با صدور بیمه‌نامه اولیه متعهد پرداخت شده است بپردازد.

3- قرارداد بیمه اتکایی یک قرارداد مستقل و مجزایی است که میان بیمه‌گر اتکایی و بیمه‌گر اولیه (شرکت واگذارنده) منعقد گردیده که بیمه‌گذار در این قرارداد ثانویه نقشی ندارد و نخواهد داشت.

4- حدود وگستره پوشش بیمه‌ای یک قرارداد بیمه اتکایی می‌تواند کمتر از پوشش و گستره بیمه‌نامه اولیه باشد، اما بیشتر از آن نمی‌تواند باشد.

انواع قراردادهای اتکایی

10,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت قوانین و مقررات بیمه های بازرگانی و حقوق بیمه
  • پاورپوینت بیمه و مقابله با حوادث
  • پاورپوینت بیمه و ریسک
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی