پاورپوینت آشنایی با اصول و مبانی خلاقيت

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت آشنایی با اصول و مبانی خلاقيت دارای 95 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

خود آزمايي خلاقيت

تعريف خلاقيت

عوامل و زمينه هاي خلاقيت

موانع خلاقيت

ده فرمان ضد خلاقيت

ويژگي هاي افراد خلاق

ويژگي هاي مديريت خلاق

روشهاي تفكر خلاق

خلاقيت در سازمان

مديران و خلاقيت

فرآيند خلاقيت هوشمند

انواع خلاقيت

روش تفكر ابداعي

تكنيك هاي خلاقيت ( فردي و سازماني )

شایستگی های اساسی مدیران

مقدمه :

پديده خلاقيت و نوآوري مثل بسياري از خصيصه هاي انساني در آحاد نوع بشر يافت مي شود و اين انگيزشها و شرايط محيطي و فردي است كه عامل خلاقيت را آشكار مي كند . خلاقيت بعنوان يك حالت رواني و ذهني كه در قلمرو علم روانشناسي است ظهور مي كند و از آنجايي كه عمده كار و فعاليت انسان در سازمانها انجام مي شود، عامل ايجاد و پرورش خلاقيت در محدوده علم و هنر مديريت قرار مي گيرد . مديران مي توانند ظهور خلاقيت را در سازمانها با ايجاد زمينه هاي مناسب، تسريع ويا با ايجاد فضاي نامناسب آن را عقيم نمايند.

خود آزمايي خلاقيت

1 . پرسيدن سئوالي كه اميد وار نيستم جواب آن را بدست آورم ، از نظر من اتلاف وقت است.

2 . درجاهايي كه به نظر مي رسد اظهار نظر افراد مورد استقبال قرار نمي گيرد ، گاهگاهي عقايدم را اظهار مي دارم.

3 . مقدار زيادي زمان تفكر خود را صرف اين مي كنم كه ديگران درباره من چگونه فكر مي كنند .

4 . من احساس مي كنم  كه بايستي يك خدمت استثنايي به جهان ارائه كنم .

5 . من اغلب ايده هاي بهتري را مطرح مي كنم ، بويژه وقتي كه هيچ كاري انجام نمي دهم .

6 . من تمايل دارم از موقعيتهايي كه ممكن است در آن احساس زير دست بودن بكنم،  پرهيز نمايم .

7 . از نظر من كسي كه براي خودش احترام قائل است ، نسبت به كسي كه ديگران براي او احترام قائلند، از اهميت بيشتري برخوردار است.

8 . اين براي من مهم است كه هر جايي مختص به يك چيز باشد و هر چيزي در مكان خودش قرار داشته باشد.

9 . من از صرف وقت خود بر روي ايده هاي جديد لذت مي برم ، حتي اگر اين ايده ها مزاياي عملي بهمراه نداشته باشد.

10 . از كار هايي كه نامعلوم و غير قابل پيش بيني است رنج مي برم .

تعريف خلاقيت :

خلاقيت توانايي تركيب، تجميع و تلفيق ايده ها و پديده هايي از پيش شناخته شده بصورت منحصر به فرد و در يك كليت نو و ايجاد يك ارتباط غير معمول بين آنها است.

خلاقيت توانايي ديدن چيز ها در يك نظر نو و غير معمول ، ديدن مشكلاتي كه هيچ كس ديگر امكان تشخيص وجود آنها را نمي دهد و سپس ارائه رهيافتهاي جديد ،غير معمولي و اثر بخش مي باشد.

خلاقيت: توانايي تجسم ، پيش بيني و ارائه ايده هاي نو

پرسشهاي مرتبط با خلاقیت:

– چگونه مي توان خلاقيت را اندازه گرفت؟

– آيا خلاقيت ارثي است يا اكتسابي؟

–  آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟

– خلاقيت با پيشرفت تحصيلي و شخصيت فرد چه ارتباطي دارد؟

–  خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟

– چگونه مي توان خلاقيت را تشخيص داد؟

–  ميان نبوغ و خلاقيت چه رابطه اي وجود دارد؟

–  آيا مي توان از طريق آموزش، خلاقيت را پرورش داد؟

– چه روشهاي براي اين كار مناسب است؟

–  روش هاي افزايش خلاقيت فردي و سازماني كدامند؟

.-  آيا مديران در پرورش خلاقيت كاركنان نقشي دارند؟ چگونه؟

– منظور از فضاي خلاقيت چيست؟

– چه رابطه اي بين خلاقيت و نوآوري و كارآفريني وجود دارد؟

خلاقيت ذهن:

مغز انسان از دو نيمكره راست و چپ تشكيل شده است كه تعداد ياخته ها از ده تا دوازده ميليارد عدد تخمين زده شده است كه هر كدام از اين ياخته هاي مغزي داراي شاخكهاي حساس زيادي است كه روي هر كدام از اين شاخكها هزاران برآمدگي است و بر روي هر كدام از آن برآمدگي ها هزاران هزار برآمدگي بسيار ريز وجود دارد كه مي توانند با ساير شاخكها ارتباط بر قرار كنند.

يكي از دانشمندان بنام پروفسور رابرت اورنشتين تعداد ارتباطات احتمالي ياخته ها را با يكديگر عددي به بزرگي ده ميليون كيلومتر با بكار گرفتن صفر هاي استاندارد ماشين تحرير پس از عدد يك مي داند. وي معتقد است كه نتيجه برآيند تحريك هر دو قسمت مغز حتماً يك عدد جبري مثلاً 2=1+1 نيست بلكه نتيجه آن مي تواند 5 و حتي 10 و يا بسيار بيشتر باشد

عوامل و زمينه هاي خلاقيت

1- هوشمندي

براي خلاقيت ميزاني از هوش لازم است كه آن را هوش آستانه خلاقيت مي نامند .

دونوع هوش را براي انسان ذكر كرده اند :

هوش منطقيI.Q   و هوش عاطفي انساني E.Q

كه آنچه تعيين كننده موفقيت و كاميابي انسان در زندگي شخصي ، شغلي و اجتماعي است هوش عاطفي است و نه هوش منطقي . موفقيت تحصيلي و اخذ نمرات بالا معمولاً ثمره هوش منطقي است.

2- خانواده

شيوه هاي تربيتي و رفتاري در محيط خانواده مي تواند عامل مهمي در پرورش خلاقيت و يا سركوب آن در فرزندان باشد.

فرزند انساني از آغاز سخن گفتن با پرسشگري مأنوس است.لذا سن 2 تا 4 سالگي را سن چيستي نام نهاده اند كه كودك هر چه را در اطراف خود مي بيند با واژه چيست مورد سؤال قرار مي دهد . ميزان پاسخ دهي دراين مرحله تأثير زيادي بر خلاقيت او  مي گذارد.

سن 4 تا 6 سالگي كه سن چرايي كودك است و از علت ها و چگونگي ها مي پرسد، مرحله بسيار مناسبي است براي تقويت خلاقيت کودک.

طي تحقيقي كه در آمريكا از كودكان 3 ساله انجام شد، 96% آنان خلاق بودند همين كودكان در سن 8 سالگي با ابزارهاي مناسب خود مورد ارزيابي قرار گرفتند، نتيجه بسيار وحشتناك بود فقط 6% آنان فكر خلاق داشتند و اين ريزش بسيار زياد فقط به روشهاي تربيتي و رفتار والدين با آنها در طول فاصله پنج سال مربوط مي شد.

3- تحصيلات

يكي از عوامل مؤثر در خلاقيت  مي تواند تحصيلات باشد. البته مهم شكل تحصيل و آموزش است . اگر از نوع تعاملي و نيز مستقل باشد، زمينه خلاقيت بيشتر فراهم    مي گردد ولي در آموزش به روش ارائه مطلب ( خطابه اي )، از آنجا كه آموزش گيرنده فقط به تقويت حافظه خود مي پردازد و از تتبع و تحقيق و پرورش كمتر بهره مي برد ، تحصيلات مي تواند حتی مانعي براي خلاقيت باشد.

آقاي آسبورن معتقد است كه در گروههاي همسن داراي تحصيلات دانشگاهي و غير دانشگاهي تفاوت محسوسي در خلاقيت وجود ندارد.

4- موقعيت اجتماعي

در جوامعي كه خلاقيت و نوآوري مورد تقدير و تشويق قرار مي گيرد و روحيه نوآوري با ديد مثبت نگريسته مي شود، فعاليتها و برنامه هاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين جوامع از جايگاه بالايي برخوردار است و بودجه لازم به آن اختصاص داده مي شود.

شرايط كاملاً آزاد فعاليتهاي نوآوري در كارگاههاي آزاد با امكانات لازم فراهم است تا افراد خلاق بتوانند به دور از نظارت و محدوديت هاي معمول به نوآوري و ابداع در سايه آزمون و خطا دست يابند .

تفكر مديريت در سازمانها و شركتها پذيراي تحول و پويايي در امور است ، انتظار نتايج تحقيقات يك انتظار منطقي است و زود رس بودن نتايج تحقيقات و پروژه ها جايگاهي ندارد.

طرحها و خلاقيت ها، هر چند كوچك، نيز مورد تقدير و تشويق قرار مي گيرند.

5- تفكر آزاد منشانه

تعصب و اصرار بر روشهاي موجود و اطلاعات و آگاهيهاي شخصي و شناخته شده و نيز اعتقاد به برتري نژادي و قومي مي تواند مانعي براي خلاقيت باشد.

جامعه و فرد خلاق، به تواناييهاي خويش اعتماد دارد و گزينش گري برترينها را استراتژي تبادل فكري و عملي خود قرار مي دهد و از اصرار و تعصب بر روشهاي معمول و عادتي، خود داري مي نمايد.

تفكر اينكه من مي توانم يا ما مي توانيم و اينكه قطعاً راهها و روشهاي بهتر ديگري نيز براي انجام امور وجود دارد، يك تفكر آزاد منشانه است.

6- مستقل انديشيدن

خلاقيت خود يك فعاليت لذت بخش است . ارزش خلاقيت به ازاي آن بستگي ندارد، بلكه مشوقهاي دروني پاسخي مناسب تر و راضي كننده تر براي افراد خلاق مي باشند . پارامتر هاي بروني از آنجا كه گاهي مطابقت با سطح خلاقيت ندارد، ممكن است بازدارنده نيز باشد.

گرچه تأكيد بر تشخيص نيازها و روحيات افراد خلاق نيز در پرداخت پاداشها و بكار گيري مشوقها مي تواند  بازتاب منفي پاداشهاي بيروني را از بين ببرد.

موفقيت در يك خلاقيت خود بهترين پاداش براي افراد خلاق است.

7- مسئوليت پذيري

مسئوليت پذيري يكي از بهترين و مهمترين زمينه هاي خلاقيت است . افراد مسئوليت پذير معمولاً در جهت شكوفايي خلاقيت خود نيز تلاش لازم را از خود نشان مي دهند.

نظام تربيتي، آموزشي و قانوني کشور بايد افراد را مسئوليت پذير بار آورد، افراد مسئوليت پذير در برخورد با شرايط منفي و پديده ها بي تفاوت نيستند و براي رفع مشكل و شرايط منفي خود را موظف و مكلف  مي نمايند.

8- شرائط سنی

اگر چه انتظار خلاقيت از گروههاي سني نوجوان و جوان بيشتر است ليكن عنصر تجربه اين انتظار را تا حدودي در مورد شرايط سني بالا نيز ايجاد مي نمايد. بطوري كه آقاي پروفسور لهمان استاد دانشگاه اوهايو مي گويد:

از 1000 موفقيت كه مورد مطالعه قرار دادم متوسط سن 73 سال بود. لذا عذر و بهانه سن بالا و كهولت سن نمي تواند در خلاقيت مورد پذيرش واقع گردد .

9- جنسيت

بين زن و مرد در خلاقيت تفاوتي از لحاظ جنسيت وجود ندارد گرچه بنا به گفته آقاي آسبورن زنها در ارائه افكار بديع استعداد بيشتري از خود نشان داده اند.

گرچه عمده ابداعات و ابتكارات و خلاقيتها بوسيله مردان بروز كرده است ولی اين به دليل زمينه مناسب اجتماعي براي مردان است كه امكانات و زمينه بيشتري را براي تحقق خلاقيت داشته اند.

با تغيير وضعيت اجتماعي كنوني و حضور زنها در اجتماع و صنعت، ابداع و خلاقيت در بين آنها نيز از فراواني بيشتري برخوداري شده است.

10- تلاش و كوشش

عنصر اصلي در خلاقيت، تلاش و كوشش است. مواد نه گانه قبلی زماني نتيجه مطلوب را مي دهند كه عنصر تلاش در منش و روش فرد خلاق جايگاه مناسب خود را داشته باشد.

مطالعه زندگينامه مخترعين و مكتشفين و انسانهاي خلاق گواه روشني بر اين مدعا است كه:

رابطه بين خلاقيت و تلاش و كوشش يك رابطه مستقيم و ضروري است ، هر چه ميزان تلاش و كوشش بيشتر باشد، امكان خلاقيت و شكوفايي آن بيشتر است.

تلاش و كوشش است كه در امر خلاقيت و نو آوري رنجها را  شيرين، سختي ها را آسان و رضايت دروني را براي فرد خلاق ايجاد مي نمايد.

موانع خلاقيت

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت خلاقيت، كارآفريني، خوداشتغالي
  • پاورپوینت خلاقیت
  • پاورپوینت مديريت خلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی