پاورپوینت مهندسی ارزش در احداث پل

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مهندسی ارزش در احداث پل دارای 21 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

تعریف مهندسی ارزش

تاریخچه

گام های مهندسی ارزش

مورد مطالعه: پروژه مهندسی ارزش در احداث پل

فاز اطلاعات

فاز تحلیل

فاز خلاقیت

فاز ارزیابی

فاز توسعه

جمع بندی

منابع

منابع

1جبل عاملی، محمد سعید، میرمحمد صادقی، علیرضا، ” تحلیل عملکرد در فرآیند اجرایی مهندسی ارزش”، مجموعه مقالات نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش، دی .1380

-2بیات، حبیب االله، نژاد حسینیان، سید عبدالمجید، “مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی و جدول فرآیند عملیات ساختمانی”، مجموعه مقالات نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش، دی .1380

-3شایان فرد، مزدک، “مطالعه موردی مهندسی ارزش پروژه قطار شهری”، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مهندسی ارزش، آذر .1384

-4آراستی، محمد رضا، ذوالقدر، حسین، ” تجزیه و تحلیل فرآیند مهندسی ارزش:ارائه یک چهارچوب نظری”، مجموعه مقالات نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش، دی .1380

-5قربانیان، رمضانعلی، “مهندسی ارزش حمل مصالح سد مخزنی البرز”، مجموعه مقالات نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش، دی .1380

-6جبل عاملی، محمد سعید، میرمحمد صادقی، علیرضا، “مهندسی ارزش”، انتشارات فرات، .1380

چکیده

مهندسی ارزش فرآیندی است که بر بهبود کارکرد یک محصول از نظر کیفیت، زمان و گسترش دامنه کارکرد بدون افزایش هزینه ها متمرکز می شود. به دلیل بالا بودن هزینه پروژه های عمرانی، اجرای مهندسی ارزش در این پروژه ها حائز اهمیت است. در این مقاله به شرح مراحل استفاده از این فرآیند برای ایجاد صرفه جویی در هزینه های پروژه احداث پل می پردازیم. ضمن معرفی مختصر پروژه مورد نظر، روند انجام مطالعه ارزش را بر روی آن شرح می دهیم. مهندسی ارزش در این پروژه موجب %10کاهش هزینه و %30افزایش ارزش گردیده است. از دستاوردهای دیگر انجام این پروژه، پی بردن به این نکته است که مهندسی ارزش می تواند به جای بهبود کارکردها، کل سیستم را در جهت بهبود تغییر دهد.

مقدمه

افزایش دوره ساخت پروژه های عمرانی به علت کمبود بودجه های کشور و در نتیجه معطل ماندن هزینه های انجام شده پروژه، زیان فراوانی را بر اقتصاد کشور وارد می کند.] [1بازگشت سریعتر هزینه های سرمایه ای، به منظور کاهش زیان اقتصادی، ضروری بوده و مستلزم انجام سریعتر پروژه ها می باشد. شتابزدگی و بی توجهی برای بالا بردن سرعت اجرا موجب کمرنگ شدن مؤلفه های کیفی می شود. در نتیجه یکی از اهداف اجرایی پروژه های عمرانی(زمان به موقع،کیفیت بالا، هزینه مناسب) محقق نمی شود.

برای اولین بار حدود 60سال پیش، فردی به نام لاری مایلز، مفهوم تجزیه و تحلیل ارزش را مطرح کرد. کشورهای زیادی در جهان با به کارگیری مبحث مهندسی ارزش توانستند صرفه جویی های چشمگیری در پروژه های عمرانی وصنعتی خود ایجاد کنند. درکشور ما از سال 1378بحث مهندسی ارزش آغاز شده است. به دنبال تلاشهای گسترده در زمینه ترویج فرهنگ مهندسی ارزش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اجرای برنامه مهندسی ارزش را در دوره ساخت الزامی کرده است.

در همین راستا تصمیم گرفتیم مطالعه مهندسی ارزش را در زمینه احداث پل انجام دهیم که در این مقاله به شرح مراحل و دستاوردهای آن می پردازیم

مهندسی ارزش

1-1 تعریف مهندسی ارزش

مهندسی ارزش مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی است که با نگرش سیستمی، کارکردهای اصلی و فرعی یک محصول را شناسایی کرده و ارزش هر کارکرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. علاوه بر این، به عنوان یک ابزار مدیریتی در انتخاب بهترین) کم هزینه ترین) روش ایجاد این کارکردها در محصول مورد نظر به تصمیم گیران کمک می کند.

1-2تاریخچه

تاریخچه مهندسی ارزش به سالهای پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. در سال 1947میلادی، شرکت جنرال موتور به علت کمبود مواد نسوز به دنبال روش یا ماده جایگزینی بود که پس از مطالعه و بررسی به ماده ارزانتر و با کارآیی بالاتر دست یافت. لاری مایلز، این روش را بهترین راه جهت کاهش هزینه و ساخت با کارآیی بالا دانست و آن را تحلیل ارزش نام گذاری کرد. بعدها سازمان دفاع آمریکا به کارآیی مؤثر این روش پی برد و در جهت استفاده از منابع محدود به کار گرفت و آن را مهندسی ارزش نامید. در دهه های اخیر، مهندسی ارزش در بخش های مختلف گسترش یافته و به عنوان یک روش مهم در عرصه فعالیتهای مهندسی شناخته شده است. از سال 1995کشور ژاپن مطالعات مهندسی ارزش را آغاز کرد و جهت تقویت کادر خود گروهی را به آمریکا اعزام نمود که تاکنون در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته اند.

1-3 گام های مهندسی ارزش

فرآیند مهندسی ارزش در 6مرحله انجام می شود

1-3-1 فاز اطلاعات

پس از مشخص شدن صورت مسئله و سازمان دهی تیم مهندسی ارزش، نوبت به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می رسد. این اطلاعات در مشخص تر شدن صورت مسئله و آگاهی نسبت به ابعاد مختلف آن کمک کرده و زمینه را برای ارائه راه حل های مناسب فراهم می کند.

1-3-2 فاز تحلیل کارکرد

تجزیه و تحلیل کارکرد- هزینه ، مهمترین قدم فرآیند مهندسی ارزش را تشکیل می دهد. پس از تکمیل فاز اطلاعات، وظیفه بعدی آنالیز کارکرد، مشخص نمودن هزینه های آن و تعیین ارزش است. یکی از تکینک های آنالیز کارکرد با دیدی سیستمی، استفاده از نمودار FASTمی باشد.

1-3-3 فاز خلاقیت

پس از مشخص شدن کارکردهای اصلی و فرعی و رسم نمودار ، FASTکارکردهای بحرانی تعیین می گردد. سپس در جلسه طوفان فکری، ایده های خلاق در جهت بهبود این کارکردها مطرح می شود.

1-3-4 فاز ارزیابی

در این فاز، گزینه های پیشنهاد شده در فاز قبل مورد بررسی و در نهایت گزینه مناسب تر انتخاب می شود.

1-3-5 فاز توسعه

در این فاز، میزان بهبود گزینه انتخاب شده نسبت به طرح اولیه محاسبه می شود.

1-3-6 فاز ارائه

در این فاز، یک طرح منسجم با استفاده از راه حل انتخاب شده، شکل می گیرد و به صورت مکتوب یا شفاهی ارائه می گردد.

2 مورد مطالعه: پروژه مهندسی ارزش در احداث پل

2-1 فاز اطلاعات

پس از مطالعه نقشه ها و محاسبه هزینه ها، آبروی دالی همسطح با دهانه 8متر و ارتفاع 4/5متر برای مطالعه مهندسی ارزش انتخاب شد. مطالعات دقیق تر بر روی هزینه اجزاء و هزینه عملیات انجام گردید. اجزای این آبرو را پی، دیوار کوله، بخش بتنی دال و بخش فولادی دال در نظر گرفتیم. عملیات احداث آبرو را به عملیات خاکی، قالب بندی، بتن ریزی، آرماتور بندی و عایق کاری تقسیم کردیم. نمودارهایی بر اساس درصد هزینه هر یک از اجزاء به کل و نیز درصد هزینه هر عملیات به کل عملیات ها رسم کردیم. نتایج به دست آمده از هر یک از نمودارها نشان دهنده بیشترین هزینه ها می باشد که در اجزاء به ترتیب بخش بتنی دال و دیوار کوله دارای بیشترین هزینه بودند.

در عملیات ها نیز عملیات قالب بندی و بتن ریزی بیشترین هزینه ها را به خود اختصاص دادند

در جدول شماره ) ،(4هزینه هر یک از اجزاء به کارکردهای آن تخصیص داده شده است. در نتیجه میزان هزینه هر یک از کارکردها نسبت به هزینه کل پل بدست آمد. نتایج بدست آمده به صورت زیر می باشد:
انتقال نیرو : ، %37توزیع نیرو : ، %17تحمل کشش : ، %14تحمل فشار: ، %8/5تأمین پایداری : ، %6/5ایجاد تکیه گاه : ، %5ایجاد ارتفاع ، %3ایجاد بستر : ، %3برقراری ارتباط: ، %2امکان حرکت : . %

در جدول شماره) ،(5شاخص ارزش بر اساس درصد اهمیت و در صد هزینه هر یک از کارکردها محاسبه شده است. کارکردهایی با شاخص ارزش بیش از یک، مطلوب و با شاخص ارزش کمتر از یک نا مطلوب هستند. کارکردهای نامطلوب، دارای اهمیت کمتری بوده در حالی که هزینه بیشتری را به خود اختصاص داده اند، در نتیجه این کارکردها باید در مراحل بعدی مورد توجه قرار گیرند.

2-3 فاز خلاقیت

10,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مهندسی ارزش
  • پاورپوینت مهندسی ارزش
  • پاورپوینت طراحی زیبایی محصول با استفاده از مهندسی ارزش
  • پاورپوینت پل صدر
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی