پاورپوینت تکنیک دلفی دارای 23 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.
بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.
سیر تاریخی
تعريف دلفی
انواع دلفی
اهداف و كاربردهای دلفی
شرايط كاربرد
اجزاي اصلي دلفی
فرآيند دلفی
مزايای تکنیک دلفی
محدوديتهای تکنیک دلفی
تصمیم گیری های گروهی، به مجموعهای از کارهای اجتماعی که برای تعیین وضعیتهای غیرجامع انجام میشود. از جملهی این روشها میتوان به روش رأیگیری، فن گروه اسمی، طوفان مغزی، توافق به وسیلهی کارت و …
يكي از روشهاي كسب دانش گروهي مورد استفاده، تكنيك دلفي است. كه فرايندي داراي ساختار براي پيشبيني و كمك به تصميمگيري در طيّ راندهاي پيمايشي، جمع آوري اطلاعات و در نهايت، اجماع گروهي است.
نام تكنيك دلفي از افسانهی معبد آپولو (ارباب دلفي) در جزيره دلفي يونان گرفته شده كه به پيش بيني و پيش گويي آينده مشهور بوده است.
حدس، قضاوت و الهام به روش علمی تبدیل شد.
برای اولین بار در سال1950 توسط کمپانی RAND در پروژه دفاعي ارتش طراحي و توسعه يافت و از نيمه دهه 1960 به عنوان يك روش مهم علمي شناخته شد.
دلفي رويكرد يا روشي سيستماتيك در تحقيق براي استخراج نظرات از يك گروه متخصص در مورد يك موضوع يا يك سؤال است.
رسيدن به اجماع گروهي از طريق يك سري از راندهاي پرسشنامهاي با حفظ گمنامي پاسخدهندگان و فيدبك نظرات به اعضاي پانل است.
درخواست قضاوتهاي حرفهاي از متخصصین هتروژن و مستقل در مورد يك موضوع ويژه در سطح بزرگ جغرافيايي با استفاده از پرسشنامهها است كه تا زمان دستيابي به اجماع نظرات مداوم تكرار ميشود.
روش مطالعهی چند مرحلهاي براي گردآوري نظرات در موارد ذهني بودن موضوع و استفاده از پاسخهاي نوشتاري بجاي گرد هم آوردن يك گروه متخصص است، و هدف اجماع با امكان اظهار نظر آزادانه و تجديد نظر عقايد با تخمينهاي عددی میباشد.
نوع کلاسیک (Classic Delphi) : گمنامی متخصصین، تكرار يا بازگويي، بازخور كنترل شده، گزارش آماري پاسخهاي گروه و تمركز بر اجماع
کلاسیک اصلاح شده (Modified Classic Delphi): تعاملات گروه بدون گمنامي پانليستها ، عدم نياز در رسيدن به اجماع ، نوع سؤال (باز / بسته ) و روش آناليز (كيفي/ كمّي) بكار رفته.
نوع سیاسی (Policy Delphi) : دلفي سياسي ابزار تسهيلسازي بوده و دادهها در اينجا كلامي و رسيدن به اجماع و متخصص بودن شركتكنندگان لازم نيست، و هدف نهايي انتخاب مناسبترين سياست است.
نوع تصمیمگیری (Decision Delphi) : دلفي تصميم، پانلي متشكل از افراد در موقعيت تصميمگيري است.
پیشبینی آینده
تصميمگيري و افزايش اثربخشي آن
قضاوت
تسهيل حل مسئله
نيازسنجي
هدفگذاري
كمك به برنامهريزي
تعيين اولويت
سازمان دهي ارتباطات گروهي
جمعآوري گروهي اطلاعات
تعيين سياستها
تخصصيص منابع اجماع يا توافق گروهي
نياز به قضاوت متخصصان و نظرات گروه وسيع
توافق گروهي در دستيابي به نتايج
وجود مشكل پيچيده، بزرگ و بينرشتهاي و عدم توافق يا ناكامل بودن دانش
در دسترس بودن متخصصين با تجربه و متخصص
از نظر جغرافيايي پراكنده
عدم محدوديت زماني
عدم وجود روش «هزينه – اثربخش» ديگري
تکرار یا بازگویی
پرسشنامه
متخصصين
بازخورد كنترل شده
گمنامی شرکتکنندگان
آناليز نتايج
اجماع
زمان
تكرار يك سري راندها به صورت فرايندي، سيستماتيك و نوشتاري به وسيلهی پرسشنامه و با هدف اجماع نظرات.
متخصصين حداقل دو بار در مورد سؤالات مشابه نظر میدهند.
متخصصین در هر راند نباید از نظرات سایرین در راندهای قبل آگاه شوند تا از نفوذ شخصيت و وضعيت سایر شركتكنندگان در پاسخهاي آنها اجتناب گردد.
تعداد راندها تا حد زيادي عملي يا تجربي بوده و بستگي به زمان در دسترس و نوع سؤال آغازين دارد.
صلاحیت متخصصین (پانلیستها)
متخصص دلفي بايد دانش كافي در زمينهی موضوع مورد نظر داشته باشد، در بحثها وارد شود و بر نتايج فرايند تأثير گذار باشد.
پاسخ دهندهها بايد نسبتاً بيطرف، و اطلاعات كسب شده منعكس كنندهی دانش و درك آنها باشد.
تعداد متخصصین
هيچ قانون صريحي در مورد نحوهی انتخاب و تعداد متخصصين وجود ندارد و تعداد آنها وابسته به برخی فاكتورهاست از جمله: هموژن يا هتروژن بودن نمونه، وسعت مشكل، كيفيت تصميم، توانايي تيم تحقيق در ادارهی مطالعه، اعتبار داخلي و خارجي، زمان جمعآوري دادهها و منابع در دسترس.
نمونهگیری
نمونهگیری گلولهبرفی (در صورت عدم شناسایی متخصصین)
نمونهگیری تصادفی (در صورت شناخته شده بودن و زیاد بودن متخصصین)
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر