پاورپوینت کتاب بازرگانی بین الملل

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت کتاب بازرگانی بین الملل دارای 277 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول  :  ديدگاه‌ها و نظريات بازرگاني بين‌المللي

فصل دوم : جنبه هاي سياسي و نقش دولت ها در تجارت بين الملل

فصل سوم  : پيدايش تشكل هاي اقتصادي در جهان

فصل چهارم  : استراتژي هاي بازرگاني در عرصه جهاني

فصل پنجم  : مديريت توليد و عمليات در قلمرو جهاني

فصل ششم : نظام پولي و مالي بين الملل

فصل هفتم : بازار ارز و عمليات ارزي

فصل هشتم  : تراز پرداخت هاي خارجي

فصل نهم  : ورود موسسات بازرگاني به بازارهاي بين الملل

نظريات تجارت بين المللي

از همان آغاز پيدايش علم اقتصاد مبادلات بين المللي هم مورد بحث قرار گرفته است مركانتيليسم اولين مكتب اقتصادي است كه در مورد تجارت خارجي سخن گفته و سياست تشويق صادرات و كاهش واردات و در نهايت افزايش يافتن تر از تجاري كشور ها را مورد تاكيد قرار داده است.

نظريه آدام اسميت

بنيانگذار مكتب اقتصاد كلاسيك يعني آدم اسميت نيز مبادلات تجاري بين ملت ها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و با مطرح نمودن نظريه برتري مطلب و تقسيم كار بين المللي به كشورها توصيه نموده است كه منابع اقتصادي خود را در زمينه كالاهايي به كار برند كه در توليد آن ها نسبت به ساير كشورها از مزيت مطلق برخوردارند .

نظريه ريكاردو

ديويد ريكاردو هم كه از شاگردان همين مكتب بشمار مي آيد با انجام مطالعات ارزنده خود نظريه برتري نسبي را ارايه كرد كه نسبت به تئوري اسميت فراگيرتر بوده است. از ديدگاه اين نظريه نه تنها برخورداري از مزيت مطلق بلكه دارا بودن مزيت نسبي هم مي تواند فرصت مناسبي براي كشورها در عرصه تجارت خارجي فراهم نمايد.

بر پايه اين تئوري كشورهايي كه در توليد چندين كالا برتري مطلق دارند بايد منابع اقتصادي خود را در كالهايي متمركز نمايند كه در توليد آن ها بيش ترين كارآمد را دارند هم چنين كشورهايي هم كه در توليد هيچ كالايي برتبري مطلق ندارند بر پايه برتري نسبي مي توانند مي توانند با ساير كشورها وارد مبادله شده و منافعي بدست آورند.

بنيان گذار و ديدگاه سيكل عمر كالا

در دهه 1960 ريماندورنون تئوري سيكل عمر كالا يا گردش تكنو لوژي در جهان را مطرح نمود. بر پايه اين نظريه ورود يك كالا به مراحل مختلف سيكل عمر مصرفي آن و تفاوت هايي كه بين كشورها از اين نظر وجود دارد و هم چنين انتقال تكنو لوژي كالاي مذكور از كشور ابداع كننده به كشورهاي صنعتي درجه دوم و سپس به كشورهاي تازه صنعتي شده جايگاه توليد و جريان صادرات و واردات اين كالاها را تغيير مي دهد و در الگوي تجارت آن تاثير مي گذارد.

ديدگاه پيشتاز بودن

در دهه 1970 نيز تئور ينوين تجارت بين الملل به نام نظريه مزين پيشتاز بودن بر پايه تحليل هاي گروهي از اقتصاد دادن ها شكل گرفت. از اين ديدگاه در آن دسته از صنايعي كه نياز به سرمايه گذاري اوليه سنگين داتشه و سهم هزينه هاي ثابت در قيمت تمام شده محصول آن هابزرگ مي باشد شركتي كه پيش از ديگران وارد اين صنعت شده و به سرمايه گذاري و توليد پرداخته از يك مزيت رقابتي برخوردار مي شود.

ديدگاه تئوري رقابتي ملي

در اوايل دهه 1990 نيز نظريه ديگري در قلمروو بازرگاني بين الملل بوسيله مايكل پرتر استاد دانشگاه ها وارد به نام تئوري مزين رقابتي ملي ارايه گرديد. از ديدگاه اين نظريه توان رقابتي يك كشور در عرصه تجارت بين الملل به چهار عامل اصلي بستگي پيدا مي كند كه شامل برخوردار از عوامل يا منابع اوليه توليد، شرايط تقاضا در داخل كشور،وجود صنايع مرتبط و پشتيباني كننده و استراژي و ساختار شركت ها و رقابتي بودن محيط فعاليت آن ها مي باشد.

نظريه مر كانتيليسم

اولين نظريه اي كه در مورد تجارت بين الملل ارايه شده در اواسط قرن شانزدهم و در انگلسات بوده است. اين نظريه كه به نام مركانتيلسم شهرت يافت ذخاير طلا و نقره را به عنوان پايه ثروت ملي و عاملي تعيين كننده در برقرارري مبادلات خارجي كشورها مي دانست.

تز اصلي نظريه مركانتيلسم

اين بود كه هر كشوري باي دكوشش كند تا بيش تر صادر نمايد و كم تر وارد نمايد تا در نهايت به مازدا تر از بازرگاني دست يابد. از آنجائيكه وسيله پرداخت بين المللي طلا يا نقره بود بنابراين مازاد تجاري كشور به افزايش ذخاير فلزات قيمتي از جمله طلا و نقره مي انجاميد كه بنوبه تجاري كشور به افزايش ذخاير فلزات قيمتي از جمله طلا و نقره مي انجاميد كه بنوبه خود موجب افزايش ثروت ملي و تقويت جايگاه اقتصادي كشور در عرصه جهاني مي گرديد.

بررسي نقاط ضعف نظريه مركانتيليسم از ديدگاه معيوم

يكي از آن ها به نام ديويد هيوم موضوع تاكيد بر مازداد تر از تجاري را كه يكي از جنبه‌هاي نظريه مذكور مي باشد به صورت زير مورد نقد قرار داده است.

هنگامي كه انگلستان در تجارت با فرانسه به مازداد تجاري دست مي يابد بر موجودي طلاي او افزوده مي شود كه اين خود به افزايش حجم پول و بالا رفتن سطح تقاضا در اين كشور مي انجامد. اين رويدادها باعث گران شدن كلاهاي صادراتي كشور مذكور گريدده و در نتيجه تقاضاي خارجيان براي اين كلالاها رو به كاهش مي گذارد.

نتيجه نهايي اين تحليل اينست كه مازداتر بازرگاني يك كشور نمي تواند امري دائمي باشد زيرا منجر به افزايش حجم به افزايش حجم پول، بالا رفتن تقاضا، گران شدن كالاها براي خريدارن خارجي و در نهايت كاهش صادرات آن كشور مي گردد.

نظريه برتري مطلق

آدام اسميت بر اين باور بود كه هر كشور بايد در توليد كالاهايي تمركز يابد كه در آن ها نسبت به ساير از مزيت مطلق برخوردار است و همچنين كالاهايي را وارد نمايد كه شكورهاي ديگر نسبت به او داراي برتري باشند.

مثال: ايران و هند دو كشور آسيايي هستند كه با توجه به شرايط طبيعي و موقعيت صنعتي هر دو توانايي توليد نخ طبيعي و نخ مصنوعي را دارند اما كارآمدي آن ها در نتوليد اين دو كالا متفاوت است. ايران براي توليد 1 تن نخ طبيعي بايد 60 واحد و براي توليد 1 تن نخ مصنوعي بايد 40 واحد از منابع اقتصادي خودرا به كار گيرد بنابراين اگر 240 واحد منابع داشته باشد مي تواند 6 تن نخ مصنوعي يا 4 تن نخ طبيعي توليد كند.

كشور هند با توجه به برخورداري از شرايط طبيعي و جغرافيايي مساعد در توليد نخ طبيعي نسبت به ايران برتري دارد و براي توليد 1 تن از آن بايد 40 واحد منابع اقتصادي و براي 1 تن نخ مصنوعي بايد 60 واحد از اين منابع را به كار برد. با اين فرض كه ند هم 240 واحد منابع در اختيار دارد مي تواند 6 تن نخ طبيعي يا 4 تن نخ مصنوعي توليد كند.

نمايش برتري مطلق در توليد و تجارت خارجي

نمودارهاي فوق نشان ميد هد كه ايران در توليد نخ مصنوعي نسبت به هند مزيت مطلق دارد و هند در توليد نخ طبيعي نسبت به ايران از برتري مطلق برخوردار است. با توجه به اين شرايط اگرا ايران منابع خود را در توليد نخ مصنوعي و هند در توليد نخ طبيعي به كار گيرند و بهشي از توليدات خد را با يكديگر مبادله نمايند مي توانند امكانات بيش تري را در اختيار جامعه قرار دهند.

برتري نسبي

نظريه مزيت مطلق آدام اسميت اگر چه به درك رفتار كشورها در مبادلات بين المللي كمك زيادي نموده است، اما سئوالاتي را در دهن اقتصاددانهاي پس از اسمتيت مطرح نمود. يكي از اين سئوالات اين بود كه اگر يك كشور در توليد همه كالاها نسبت به ساير كشورها برتري مطلق داشته باشد آنگاه چه نقشي در مبادلات بين المللي مي تواند دارا باشد. ديدگاه اسميت اين بود كه چنين كشوري نمي توانند در مبادلات خارجي منافعي بدست آورد پس احتمالاً در اين مبادلات شركت نخواهد كرد.

ديدگاه ريكاردو

پس از مدتي ديويد ريكاردو با بررسي و نقد تئوري مزيت مطلق نشان داد كه اين ديدگاه درست نيست. ريكاردو دركتا باصول اقتصاد سياسي كه در سال 1817 منتشر شد ادعا نمود كه وقتي كشوري در توليد همه كالاها از برتري مطلق برخوردار باشد مي تواند كالاهايي را كه در آن ها بيشترين كارآيي را دارد توليد و صادر كند و در مقابل كالاهايي را كه كارآمدي كم تري در آن ها دارد از خارج وارد نمايد. با اجراي چنين سياستي اين كشور هم از مبادلات خارجي منافعي كسب خواهد كرد.

مثال: دو كشور تايلند و كره جنوبي را در نظر بگيريد كه هر دو امكان توليد گندم و برنج را دارا هستند اما شرايط آن ها در توليد اين دو كالا متفاوت است. تايلند در توليد هر دو كالا از مزيت مطلق برخوردار است. در اين كشور با 10 واحد منابع توليدي 1 تن گندم و با 5/13 واحد منابع 1 تن برنج توليد مي شود. بنابراين هرگاه اين كشور 200 واحد منابع توليدي در اختيار داشته باشد مي تواند 20 تن گندم يا 15 تن برنج توليد نمايد. هم چنين مي تواند به توليد تركيبي از اين دو كالا بپردازد.

اكنون فرض كنيد اين دو كشور تمايلي براي انجام مبادله با يكديگر نداشته و قصد دارند از هر دو كالا توليد نمايند. در راستاي اين هدف نيمي از منابع خود را صرف توليد گندم و نيمي ديگر را به توليد برنج اختصاص مي دهند. در اين حالت تايلند مي تواند به 10 تن گندم و 5/7 تن برنج يعني جمعاً به 5/17 تن از دو محصول دست يابد و كشور كره هم مي تواند موفق به توليد 5/2 تن گندم و 5 تن برنج يعني جمعاً 5/7 تن كالا گردد.

با توجه به اين شرايط ممكن است چنين برداشت كنيم كه چون كشور تايلند در توليد هر دو كالا نسبت به كره جنوبي برتري مطلق دارد. بنابراين دليلي براي انجام مبادله با اين كشور نخواهد داشت.

اما واقعيت اينست كه تايلند در زمينه توليد گندم نسبت به كره مزيت نسب دارد يعني اين كه توان توليدش در گندم 4 برابر كره جنوبي است اما در توليد برنج فقط 5/1 برابر. پس مي توان گفت كه تليند به وصرت مقايسه اي يا نسبي در توليد گندم كار آمدتر از توليد برنج مي باشد و اگر همه منابع خود را در توليد گندم به كار گيرد و آنگاه بخشي از محصول خود را به كره جنوبي مبادله نمايد منافع بيش تري بدست مي آورد.

نمايش برتري نسبي در توليد و تجارت خارجي

100,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی