پاورپوینت کارگاه آموزشی محاسبات سلولی و قلب راکتور

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت کارگاه آموزشی محاسبات سلولی و قلب راکتور دارای 129 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

کد محاسبات سلولی راکتور

محاسبات نوترونی قلب راکتور

تاثير بانک داده بر نتايج حاصل از کد

توليد کتابخانه کد از بانک داده  ENDF

کد WIMS

کاربرد کد های سلولی

مدل های فيزيکی موجود در کد WIMS

تعيين نوع اسپکتر

محاسبه سطح مقطع های رزنانس در WIMS

کاهش يا ادغام  گروه های انرژی CONDENSATION

: سلول سوخت خوشه ای Cluster

كد محاسبات قلب  CITATION

کد محاسبات سلولی راکتور:

برای بدست آوردن توزيع شار نوترون حرارتی و مقدار ضريب تکثير موثر می بايست به حل معادلات ترابرد پرداخت.  در عمل محاسبات مورد نياز مهندسی توسط روشهای يقينی محقق ميشود.

متاسفانه با روشهای يقينی حل معادلات ترابرد در کل  راکتور با منظور نمودن جزييات آن  و  وابستگی سطح مقطع ها به انرژی عملی نيست.   به اين  دليل روش حل به  دو مرحله اصلی تقسيم ميشود:

1- محاسبات شبکه راکتور(محاسبات سلولی)

2- محاسبات قلب راکتور (شامل تمامی اجزا تشکيل دهنده قلب)

ثابت های گروهی از محاسبات شبکه راکتور (محاسبات سلولی) بدست آمده و برای محاسبه ضرايب معادلات مرحله دوم بکار می روند. در محاسبات  شبکه راکتور با درنظرگرفتن هرسه متغِير مستقل در معادلات ترابرد نوترون تقريب هايی صورت ميگيرد:

الف) – استفاده از گروههای انرژی: سطح مقطع های نوترونی توابع پيچيده ای از انرژی بوده و لازم است که آنها را به طريقی در بازه های گسسته انرژی ميانگيری نماييم.

ب)- ساده سازی نمايش هندسی-اغلب مسايل واقعی سه بعدی بوده و معمولا تقريب آنها به مدلهای دوبعدی ويا يک بعدی با شرايط مرزی مناسب ضروری است. در چنين مدلی برایMESH انجام محاسبات عددی تغييرات شار نوترون ميتوان محدوده را به اجزا گسسته يا تقسيم نمود.

ج)- کاهش درجه پراکندگی غيرهمگن- تقريبهايی بيشتر بسته به درجه قابلِيت و پيچيدگی شبکه و محاسبات سيستم راکتور معرفی ميشوند.

از آنجايی که مخلوط همگنی از سوخت و کندکننده به زنجيره خودکار واکنشها منجر نخواهد شد لازم است که سوخت را از کند کننده جدا کنيم.  سوخت به صورت گروهی ميله يا صفحه آرايش يافته که در بين آنها موادی نظير گرافيت-آب معمولی يا آب سنگين وجود دارد- در نظر گرفته می شود.  در اين مواد نوترونها با کمترين ميزان جذب تا سطح انرژی های حرارتی کند ميشوند.  خنک نمودن ميله ها يا صفحه های سوخت از طريق جريان خنک کننده از مجاری ايجاد شده ميان قطعات سوخت حاصل ميشود.        سوخت حاوی غلافی است که محصولات شکافت را از آب خنک کننده جدا ميسازد.  بنابراين هر راکتور حرارتی اعم از تحقيقاتی و نوع قدرت غيرهمگن می باشد. ميله يا صفحه  سوخت به همراه غلاف و قسمت کندکننده متصل به آن سلول واحد را تشکيل می دهد.  سلول واحد بنا بر نوع راکتور هندسه های متفاوتی خواهد داشت.  به عنوان مثال سلول واحد متداول برای راکتورها عبارتند از:

1- شش وجهی با ميله سوخت استوانه ای در مرکز(هگزاگونال)

2- شش وجهی منتظم با ميله استوانه ای (مثلثی)

3- سلول واحد يک صفحه سوخت که از دو طرف با غلاف پوشيده شده و با آب احاطه  شده است.

در مفهوم چنين فرض شده است که سلول واحد عنصر تکرار پذير شبکه راکتور می باشد

محاسبات نوترونی قلب راکتور

هدف از انجام محاسبات قلب يک راکتور محاسبه توزيع شارنوترون در داخل قلب و محاسبه ضريب تکثير موثر قلب ميباشد.  برای محاسبه جمعيت نوترونها در داخل قلب – بايد عوامل توليد و اتلاف نوترونها در داخل قلب را مورد بررسی قرار دهيم.  برای اين منظور بايستی معادله زير را که به معادله ترابرد نوترون معروف است –حل نماييم:

برای حل معادله فوق بايستی به روشهای مختلف ساده سازيها و تقريب هايی درنظر گرفت.  اين تقريبها و ساده سازيها با توجه به نوع مسٍله و هندسه موردنظر صورت گرفته و روشهای ويژه ای برای حل آنها ارايه ميگردد.  هر يک از اين روشها توجه خود را به حذف وابستگی معادله به يک يا چند پارامتر معطوف ميکنند.  از طرفی روشهای عددی ارايه شده بگونه ای تعريف شده اند که متغيرهايی که نوترونها به آنها وابسته اند را گسسته می نمايد:

گسسته سازی در مکان: مش بندی-اعمال روشهای حجم محدود – المانهای محدود و تفاضل های محدود

گسسته سازی انرژی : گروه بندی انرژی

گسسته سازی متغير جهت(زاويه فضايی) : مشکلترين نوع

گسسته سازی زمانی: در اغلب مسايل شامل حالت های گذرا  و وابسته به زمان انجام ميپذيرد-  مانند مسايل مصرف سوخت

از طرفی روش های ويژه ديگری برای حل معادله ترابرد بر مبنای مدلی خاص توسعه         يافته اند مانند :   روش احتمال برخورد

روش  – SNروش PL

تاثير بانک داده بر نتايج حاصل از کد:

از بانک داده ضرايب معادلات حل شده در کد در هر سطح از محاسبات استخراج می شود و بنابراين اثر مستقيم بر نتايج کد دارد.  کيفيت بانک داده با محاسبات انگپايه تاييد می شود. اين محاسبات در حالت آزمايشات پاک انجام می شود.  در محاسبات واقعی معمولا از حالت پاک شبکه دور هستيم و بانک داده مورد استفاده نميتواند برپايه ارزيابی های حالت پاک باشد.  اختلافاتی که در نتايج نسخه های متفاوت کد با تغيير نسخه بانک

داده  بوجود می آيد قابل ملاحظه است.

سطح مقطع های ميکروسکوپی همه ايزوتوپهای شامل قلب ومحيط اطراف آن توسط ارگانهای مختلف در بانک داده جمع آوری گرديده است. در حال حاضر در اروپا بانک بکار ميرود.            JEF2  داده

اين بانک داده در سال 1992 با همکاری متقابل بين  کشورهای اروپايي – ژاپن و اخيرا آمريکا توليد شده است.

داده های موجود در اين بانک را نميتوان مستقيما استفاده نمود.  پردازش اوليه برای    انتگرال گيری پارامترهای تشديدی تشکيل و ادغام گروههای انرژی قبل از آنکه کد  برای محاسبات سلولی مورد استفاده واقع شود مورد نياز است. توليد شده است.                    ENDF از بانک داده WIMS کتابخانه کد

کد WIMS

اين کد يک ابزار محاسباتی يقينی است که برای محاسبه توزيع شار نوترون – ضريب تکثير بی نهايت و موثر بکار ميرود.  اين کد از يک بانک داده شامل داده های ايزوتوپی و توصيف سلول راکتور تشکيل می شود و معادله ترابرد نوترون را در ناحيه مورد نظر حل می نمايد.  بنابراين کد های شبکه يا سلولی روشهايی را برای حل مناسب و تقريبی مجموعه ای از معادلات برای بدست آوردن شار حرارتی و مقادير ويژه در فواصل گرهی و گروهی مجزا بدست ميدهند.  شار نوترون محاسبه شده برای بدست آوردن سطح مقطع های ماکروسکوپی سلول همگن در ساختار گروهی انرژی معين بکار می رود.  سپس مجموعه سطح مقطع های ماکروسکوپی بعنوان ثوابت گروهی مواد در فايل ورودی انواع مختلف کدهای محاسبات قلب بکار می روند.  کدهای محاسبات قلب راکتور برای حل معادله ترابرد نوترون يا تقريب شناخته شده آن بعنوان معادله پخش در کل يا قسمتی از آن بکار می روند.

کاربرد کد های  سلولی:

بعنوان ابزار پيمايشی و بررسی سريع تعيين ارزش مجموعه شرايط مانند چگالی آب-نسبت کندکننده به ماده شکافان-غنای سوخت – ترکيبات  پلوتونيوم – اثرات حرارت و… بکار می رود.

بعنوان تاييد محاسبه مونت کارلو برای اطمينان مجدد از اينکه هيچ خطايی در تنظيم داده های هندسی رخ نداده است – استفاده ميشود.

اگر محاسبه تنها بر مبنای يک روش صورت گيرد غيرقابل اعتماد است.                                                                      .

برای محاسبه توزيع شار و قدرت – رقيق شدن يا مصرف سوخت – ارزيابی اثرات فيدبک منفی راکتيويته ناشی از مصرف سوخت – خنک کننده – کندکننده و چگالی آنها بکار ميرود.

در شکل نشان داده شده است.   در طرف چپ WIMS شمای کلی

اين شکل داده ورودی مورد نياز در هر مرحله و در طرف راست آن داده های منتقل شده بين قسمت های مختلف کد مشخص شده است.

معادله ترابرد در هر مرحله که سطح ناميده ميشود برای اجتناب از سردرگمی با مراحل مختلف زمانی مصرف سوخت در  يکی از تقريب های کاملا شناخته شده آن حل ميشود.  بهرحال در مراحل زمانی مختلف معادلات برای نواحی متفاوت حل ميشوند.  مفهوم سلول واحد- در قسمت اول محاسبات (سطح 1) با نمايش سه يا چهار ناحيه ای از سلول واحد بصورت هندسه با تقارن استوانه ای – تيغه ای و يا کروی بيان ميگردد.  اين سلول مشخصا برای ساده سازی در کد بکار ميرود.

ترکيب و شعاع سلول واحد بوسيله داده های تعيين شده با مواد و انديس های طيف معادل در ورودی مشخص ميشود.  کاربر ميتواند در ورودی مواد را بعنوان سوخت-غلاف-خنک کننده ويا کندکننده معرفی نمايد.

همه مواد معرفی شده بعنوان سوخت با هم مخلوط شده و در مرکز استوانه – صفحه و يا کره قرار ميگيرند. الگوريتم مشابهی برای ساير مواد تشکيل دهنده سلول واحد بکار ميرود.

مدل های فيزيکی موجود درکد WIMS

50,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی