پاورپوینت مباني مديريت در رسانه

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مباني مديريت در رسانه دارای 94 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

تعاريف سازمان و مديريت

مكاتب مديريت

مديريت و وظايف آن

رفتار سازماني

مديريت در راديو و تلويزيون

مديريت و رسانه

موضوع مديريت در سه حوزه با رسانه پيوند دارد.

مديريت بر رسانه

مديريت در رسانه

مديريت رسانه‌اي

مديريت بر رسانه در حوزه حكومت و مديريت كلان كشور است و سياست‌هاي كلان، اهداف اصلي، خطوط قرمز و اصول حاكم بر رسانه را تعين مي‌كند.

مديريت در رسانه درحوزه سازمان رسانه و محيط پيرامون آن است و اداره رسانه را به عهده دارد. وظيفه مديريت در رسانه اداره بهينه سازمان و تحقق اهداف است.

مديريت رسانه‌اي در حوزه تبليغات و ارتباطات است، اين حوزه از مديريت موضوعي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و يا فرهنگي را با استفاده از رسانه‌ها و جهت نيل به اهداف از پيش تعين شده مديريت مي‌كند.

تعريف مديريت

مديريت علم و هنر سازمان دهي، هماهنگي، رهبري و كنترل فعاليت‌هاي گروهي براي دست‌يابي به هدف‌هاي مطلوب با بيشترين كارايي مي‌باشد.

مديريت عبارت است از هماهنگ كردن منابع انساني و مادي براي نيل به هدف.

وظايف مديريت

لوتر گوليكLuther Gulick  وظايف هفت‌گانه‌اي به شرح زير براي مديريت تعريف كرده است:

برنامه ريزي Planning

سازماندهيOrganizing

تامين نيروي انساني Staffing

هدايتDirecting

هماهنگيCoordinating

تهيه گزارشReporting

بودجه بنديBudgeting

تاريخچه

نخستين بار آدام اسميت (Adam Smith)  با معرفي مفهوم ”تقسيم كار“ در1776 بحث مديريت را آغاز كرد.

در 1832 چارلز بابيج(Charls Babbage)  رياضي‌دان انگليسي براي اولين بار موضوع اختلاف در مهارت و نقش آن در تعيين مقدار دستمزد را به بحث گذاشت.

آنچه كه به صورت مدون در زمينه مديريت تهيه و ارائه شد توسط فردريك تيلور انجام گرفت كه به عنوان بنيان‌گذار مكتب كلاسيك در مديريت شناخته شده است.

كشورهايي كه پس از جوامع اروپايي و امريكاي شمالي به سمت بهره‌وري از مديريت علمي به طور نظري و عملي گام برداشتند متعددند از جمله ژاپن، كره جنوبي، سنگاپور، هنگ كنگ، مالزي، شوروي سابق، هندوستان، برزيل و سپس كشورهاي ديگري مانند مكزيك و اندونزي.

اولين موسسه مديريتي در كشور ما به نام ”موسسه علوم اداري و مديريت بازرگاني“ كه بعدها به ”دانشكده علوم اداري ومديريت بازرگاني“ دانشگاه تهران تغيير نام داد، در سال 1336 تاسيس شد.

تعريف سازمان

سازمان عبارت است از يك سيستم اجتماعي كه فعاليت‌هاي اعضاي آن براي رسيدن به هدف‌هاي مشخص هماهنگ شده است.

سازمان عبارت است از يك رشته روابط منظم و عقلاني بين افرادي كه براي رسيدن به هدف‌هاي مشترك خاص، وظايف متعددي انجام مي‌دهند.

سازمان مجموعه مركبي است از واحدهاي جزيي كه هر يك به سود بقيه عهده‌دار انجام كاري معين مي‌باشد.

بايد توجه داشت كه سازمان‌ها براي پاسخ‌گويي به نياز هاي جامعه تاسيس مي‌شوند و تا هنگامي پايدار و فعال هستند كه اهداف اصلي مورد نظر را تامين نمايند.

اميتايي اتزيوني Amitai Etzioni  استاد رشته مديريت در كتاب خود به نام ”سازمان‌هاي جديد“ مي‌نويسد:

جامعه معاصر ما جامعه است سازمان يافته، توسط سازمان‌هاي آموزشي از تعليم و تربيت بهره مي‌بريم، قسمت اعظم زندگي خود را در خدمت به سازمان‌ها صرف مي‌كنيم و بسياري از اوقات فراغت خود را درسازمان‌ها مي‌گذرانيم، حتا به هنگام مرگ توسط سازماني اجازه تدفين صادر مي‌گردد و بالاخره به دست افراد سازمان مربوطه به خاك سپرده مي‌شويم.

از نقطه نظر علم مديريت، سازمان عبارت است از تشكيلات اداره امور يك گروه انساني.

سازمان رسمي، سازمان غير رسمي

تعريف سازمان رسمي: سازمان رسمي عبارت است از اختيارات مقامات و روابط آن‌ها با كاركنان بر حسب مقررات و قواعد وضع شده.

در سازمان رسمي، حدود و روابط بين مديران، كاركنان و مشاغل به وسيله مقررات يا مديران مشخص مي‌شود.

در هر سازمان رسمي موارد زير روشن و مشخص تعريف شده است:

اختيارات و قدرت سازماني هر مقام

نوع مشاغل كاركنان سازمان و محل سازماني آن‌ها

كيفيت سلسله ارتباطات رسمي بين افراد

حدود قلمرو و وظايف هر يك از مشاغل و صاحبان مشاغل

هدف‌هاي سازمان كه توسط مقامات ارشد تعيين مي‌شود

خصوصيات سازمان‌هاي غير رسمي:

آن‌ها را با احكام اداري نمي‌توان از بين برد

بر خلاف سازمان‌هاي رسمي در سازمان‌هاي غير رسمي اختيارات به صورت افقي و يا از پايين به بالا جريان پيدا مي‌كند

اغلب كوچك و محدود هستند و تعداد اعضا آن‌ها از چند نفر تجاوز نميكند

اختيارات و تفويض آن در سازمان غير رسمي بيشتر بر اساس اعتماد است

رهبران سازمان‌هاي غير رسمي با معيار‌هايي از قبيل شخصيت، نفوذ معنوي، لياقت،كبر سن و نظاير آن انتخاب مي‌شوند

سازمان‌هاي غير رسمي در مقابل تغيير وتحول در سازمان رسمي از خود مقاومت نشان مي‌دهند

شايعات در سازمان غير رسمي بخشي از اطلاعات مبادلي‌اي است

محيط سازماني

تعريف: محيط سازمان شامل تمام عوامل خارج از محدوده و مرز يك سازمان ميشود كه ممكن است بر سازمان ويا بخشي از آن اثر گذارند.

هر سازمان در مرحله پيش از فعاليت و نيز در جريان رشد و توسعه، قلمرو يا محدوده‌ي فعاليت خود را مشخص مي‌كند.

قلمرو سازمان عبارت است از زمينه‌هاي مناسب فعاليت سازمان با توجه به محيط

تاثير محيط در سازمان وآمادگي سازمان براي پاسخ‌گويي و برآورده كردن نيازهاي محيط امري مهم و قابل توجه است.

محيط كار و محيط عمومي

محيط سازمان را مي‌توان به محيط كار و محيط عمومي تقسيم كرد

محيط كار به محيطي گفته مي‌شود كه سازمان به طور مستقيم با عوامل آن در ارتباط است و از آن محيط تاثير مي‌پذيرد، مانند بازار، رقبا، منابع تامين مواد اوليه، منابع انساني، سهامداران، و اتحاديه‌هاي كارگري.

عوامل فرهنگي، اجتماعي،سياسي،اقتصادي و تكنولوژيك كه بر عملكرد سازمان تاثير گذارند، محيط عمومي را به ‌وجود مي‌آورند.

محيط سازمان ممكن است ثابت و پايدار يا متغير و نا‌پايدار باشد.

به طور كلي محيط خارجي سازمان از ساده به پيچيده و از پايدار به ناپايدار شكل مي‌گيرد.

در بررسي محيط بايد به ”تغيير“ به عنوان عاملي فرا گير و متداول نگاه كرد. عصر حاضر عصر تغييرات در تكنولوژي، بازار، ارزش‌هاي اجتماعي و عوامل ديگر است كه رويارويي سازمان با آن‌ها اهميت زيادي دارد.

تغييرات محيطي، محيط نامطمئن براي سازمان ايجاد مي‌كند. در چنين محيطي بايد در صدد يافتن راه حل‌هاي متعدد بود.

بايد به اين نكته توجه داشت كه محيط سازمان در كنترل سازمان نمي‌باشد.

اصول و مفاهيم مديريت

سازمان‌دهي: سازمان‌دهي به معناي گرد‌اوري منابع انساني، مالي، و تجهيزات براي انجام كارها و نيل به اهداف است. اين گرداوري بايد به موثرترين وجه صورت گيرد.

ساختار: ساختار سازماني عبارت است از نظم و ترتيب كليه فعاليت‌هاي اعضا سازمان  و قرار گرفتن آن‌ها در طبقات مختلف سلسله مراتب اداري براي نيل به هدف‌هاي سازماني.

به عبارت ديگر مفهوم ساختار سازماني عبارت است از تعين نمودن وظائف، مسوليت‌ها و اختيارات مشاغل مختلف سازماني و روشن نمودن ارتباطات صحيح و منطقي آن‌ها با يكديگر.

وظيفه: وظيفه عبارت است از مجموعه‌‌اي از فعاليت‌هاي سازماني كه يك كارمند يا صاحب مقام مي‌بايست به اعتبار شغل خود انجام دهد.

مسوليت: مسوليت عبارت است از تعهد كارمند يا مدير به انجام وظايف محوله از طرف مقام مافوق.

اختيار: اختيار عبارت است از وجود آزادي قانوني در جهت اخذ تصميم و صدور فرامين و دستورات به صلاحديد و نظر صاحب مقام مسول.

به بيان ديگر اختيار يعني داشتن قدرت اخذ تصميم در باره كاركنان، برنامه‌ها، تجهيزات و منابع مالي سازمان براي رسيدن به هدف‌هاي سازماني

تفويض اختيار: تفويض اختيار عبارت است از واگذاري اختيار به مقامات سازماني با در نظر گرفتن صلاحيت مشاغل سازماني. تفويض اختيار ناشي از اساسنامه سازمان بوده و جنبه اجرايي دارد.

تفويض اختيار از صاحب اختيار سلب مسوليت نمي‌كند بلكه مسوليت وي به صورت نظارت و كنترل به قوت خود باقي خواهد ماند. به طور كلي مسوليت قابل تفويض نيست اما مي‌توان آن را واگذار نمود.

وحدت رويه: سياست‌ها، روش‌ها و رويه‌ها در سازمان مي‌‌بايست در يك جهت و هماهنگ با يكديگر باشند.

نظارت وكنترل: براي اطمينان از اين كه عمليات طبق برنامه و در جهت اهداف سازمان اجرا شود، نظارت و كنترل از طرف مدير اعمال مي‌شود. در نظارت و كنترل، چنانچه در عمليات اجرايي انحرافي ديده شود در كوتاه‌ترين زمان انحراف اصلاح خواهد شد.

رفتار سازماني:  نگرش‌ها واعمال افراد در سازمان، رفتار سازماني خوانده مي‌شود. علم رفتار سازماني از طريق بررسي و مطالعه فرد، گروه و فرايند‌هاي سازماني در جستجوي دانش همه جانبه رفتار در محيط‌هاي سازماني است.

اثر بخشي سازمان و رفاه فرد در سازمان هدف اصلي مطالعه رفتار سازماني است.

انگيزش و رفتار: انگيزه‌ها، «چراهاي» رفتار هستند. آن‌ها موجب آغاز و ادامه فعاليت مي‌شوند و جهت كلي رفتار هر فرد را معين مي‌كنند.

نيروي انساني: نيروي انساني از مهمترين عوامل بهره‌وري سازمان شناخته شده است. در اينجا منظور نيروي انساني شايسته و كار‌آمد است و يكي از وظايف مديريت، پرورش چنين نيرويي است.

هدف‌گذاري: مديران همواره بايد هدف‌هاي دقيق براي خود و كاركنانشان معين كنند. هدف‌هاي دقيق و مشخص، موجب بهترين عملكرد خواهد شد.

هدف بايد به گونه‌اي روشن تدوين شده باشد و كاركنان بدانند چه كاري از آنان خواسته شده است و عملكرد خوب (استاندارد) چگونه است.

نظریه‌های مدیریتی

سیر تحول تاریخی:

مديريت به مفهوم كلي آن سابقه‌اي به قدمت زندگي اجتماعي انسان دارد. اما آنچه به صورت مدون در زمينه مديريت تهيه وارائه شده است توسط فردريك وينسلو تيلور Fredrick Winslow Taylor (1917-1856) انجام گرفت كه به عنوان بنيان‌گذار مكتب كلاسيك(علمي) در مديريت شناخته شده است.

دیدگاه‌های قبل از کلاسیک

تمامی مسائل مدیریتی مطرح از ابتدای تاریخ بشر تا سال ۱۹۱۰ در این قسمت طبقه‌بندی می‌شوند. مسائلی نظیر سیستم‌های اداری و مدیریتی سومري‌ها، مصري‌ها، ايرانيان باستان و مواردی نظیر ساخت اهرم ثلاثه مصر و ساخت ديوار چين.

سير تحول تاريخي:

صرف نظر از مديريت در قرون و دوران باستان، تأثیرگذارترین افراد دورهٔ قبل از کلاسیک عبارتند از:

چارلز بابيچ، مخترع ماشین‌حساب مکانیکی و اولین شخصی است که به تأثیر محیط در سازمان اشاره کرده.

هنري تاون، کسی که اولین مطالعات مربوط به تأثیر محیط کاری بر عملکرد کارکنان توسط وی انجام گرفته است.

آدام اسميت، که به پدر علم اقتصاد ومديريت مشهور است و برای اولین بار موضوع تقسیم کار در سازمان را مطرح نمود.

تئوری‌ مديريت کلاسیک

این تئوری‌ از سال 1910 شروع شد. محوریت بحث نظریه‌ مدیریت کلاسیک دستیابی به حداکثر کارایی در سازمان می‌باشد. کلاسیک‌ها به سازمان رسمی توجه داشتند و وجود سازمان غیر رسمی را مضر می‌دانستند. دیدگاه‌های کلاسیک شامل یک نگرش صرفاً مکانیکی به سازمان و افراد بوده است.

کلاسیک‌ها انسان را هم ردیف با سایر عناصر تولید می‌دانستند و برای آن هویت مستقل قائل نبودند.

تئوری‌های نئوکلاسیک (مکتب روابط انسانی)

در سال 1920، در حالی که غرب رکود اقتصادی را تجربه می‌کرد، برخی از دانشمندان علوم اجتماعی به رهبری التون مايو مطالعاتی را دربارهٔ چگونگی واکنش کارکنان به تغییر شرایط کاری، طراحی شغل و محرک‌های مدیریتي وتاثير آن‌ها بر ميزان توليد آغاز کردند. بخش اعظم این مطالعات در یکی از واحدهای شرکت وسترن الكتريك در شهر Hawthorne صورت گرفت که بعدها به مطالعات هاتورن مشهور شد.

نئوکلاسیک‌ها بر جنبه‌های انسانی مدیریت تأکید می‌کردند.

نئوكلاسيك‌ها

طرفداران این روش معتقد بودند که مدیریت باید توجه خود را بر افراد متمرکز کند؛ به بیان دیگر متغیرهای اجتماعی را مؤثرتر از متغیرهای فیزیکی می‌دانستند. نگرش مكتب روابط انساني در مديريت بر این مبنا استوار بود که مدیرانی که روابط انسانی خوبی در محیط کار برقرار می‌کنند می‌توانند به بهره‌وری بيشتري دست یابند.

به علاوه، جنبش روابط انسانی مرحله‌ای را ایجاد کرد که تکامل یافتهٔ آن امروز به‌عنوان رشتهٔ رفتار سازماني، یعنی مطالعهٔ افراد و گروه‌ها در سازمان مطرح است.

بروكراسي

عبارت بروكراسي از دو كلمه برو Bureau به معني دفتر و كراسيcracy      به معني حكومت تشكيل شده است.

سازمان‌هاي بزرگ براي انجام دادن كار‌هاي مربوط به خود به دستگاه پيچيده اداري نياز دارند كه در آن ، اختيارات مديران از طريق سلسله مراتب اعمال مي‌شود و كارها بر اساس قوانين و مقررات خاصي صورت مي‌پذيرد. اين سازمان‌ها مبين يك نوع بروكراسي هستند.

پيتر بلاو در تعريف بروكراسي مي‌گويد: تشكيلات و ترتيباتي كه درجهت هماهنگ كردن كار افراد براي ايفاي وظايف اداري متعدد، متنوع و پيچيده با نظمي خاص به وجود مي‌آيد بروكراسي ناميده مي‌شود.

نظريه‌هاي جديد‌تر

نگرش کمی مدیریت، که هدفش کاربرد روش علمی برای حل مسائل فنی در سطح وسیع است. مدیریت کمی سه شاخهٔ اصلی دارد:

تحقيق در عمليات، مديريت عملياتي و سيتم‌هاي اطلاعاتي مديريت

نگرش سيستمي، تقریباً از دههٔ 1960 در مدیریت مرسوم شد.

در اين مكتب، سازمان به عنوان يك كل (سيستم) در نظر گرفته ميشود، و بيش از آنكه اجزا سازمان مورد مطالعه قرار گيرند، روابط متقابل اجزا ونقش آن‌ها به صورت يك مجموعه در تامين هدف‌هاي سازمان مورد توجه و بررسي قرار مي‌گيرد.

نظريه‌هاي جديد‌تر

نگرش اقتضايي، اساس این نگرش که به آن نگرش موقعیتی نیز گفته می‌شود بر این اصل استوار است که یک الگوی مدیریتي واحد برای همهٔ موقعیت‌ها به‌عنوان بهترین راه وجود ندارد. وظیفهٔ مدیر این است که تعیین کند چه روشی، در چه موقعیت خاصی، تحت چه شرایط ویژه‌ای و در چه زمان بخصوصی بهترین زمینه را برای نیل به اهداف مدیریت فراهم می‌کند.

مكتب كلاسيك (مديريت علمي)

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی