پاورپوینت قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر دارای 29 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

معرفی موقعیت جغرافیائی قلعه مورچه خورت وکاروانسرای شاه مادر

حمام و مسجد قلعه مورچه خورت :

خانه های اربابی قلعه مورچه خورت :

راسته بازار قلعه مورچه خورت :

فضاهای درون قلعه مورچه خورت :

حصار قلعه مورچه خورت

درب های ورودی قلعه :

گذر گاههای قلعه مورچه خورت

کاروانسرای شاه مادر (شاه عباسی):

معماری در کاوانسرای مادر شاه

معرفی موقعیت جغرافیائی قلعه مورچه خورت وکاروانسرای شاه مادر:

مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر یکی از قدیمی ترین مناطق تاریخی شمال استان اصفهان است که قدمت آن به قبل از قرن چهارم میلادی بر میگردد.. روستای مورچه خورت در 54 کیلومتری شمال غرب اصفهان و در کنار راه اصلی اصفهان – تهران قرار دارد. این منطقه جزو بخش شاهین شهر و میمه به مرکزیت شاهین شهر است

طول جغرافیایی قلعه مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر 51/29درجه و عرض 33/06درجه است. بخش میمه با ارتفاع 1670متر از سطح دریا قرارگرفته ودارای آب و هوایی معتدل و خشک دارد و کوه خال سفید در 4 کیلومتری شمال غربی وهمچنین کوه پیرزه در 6 کیلومتری غرب روستای مورچه خورت قرار دارد.

این بنا پس از ارگ بم بزرگترین و کاملترین بنای خشنی است با مساحت ۳۳۰۰۰ متر مربع، در هر ضلع این بنا سه برج دیده بانی قرار دارد که جمعاً هشت برج در چهار ضلع بنا واقع است. در داخل این مجموعه حمام ، مسجد ، امامزاده ، خانه های اربابی بزرگ ، راسته بازار و . . . وجود دارد. مورچه خورت تا زمان صفویه و قاجار مرکز حیات وحش اصفهان و دارای حیواناتی چون آهو،گَوَزن، کَرکَس، بز کوهی ، قوچ و . . . بوده است.

امام زاده قاسم وآتشکده زرتشتیان قلعه مورچه خورت :این منطقه به صورت دشت مسطحی در مجاورت کویر قرار دارد و دارای آب‌وهوایی نیمه‌صحرایی گرم و خشک در تابستان و سرد و خشک در زمستان می‌باشد. وجود طبقات نمکی و شدت تبخیر موجب شوری آب‌ها شده و از طرف شرق بیم پیشروی کویر اردستان به قسمت اعظم این بخش وجود دارد. چنان‌چه بعضی از روستاهای اطراف به علت کم آبی و خشک شدن قنات‌ها خالی از سکنه گردیده و تپه‌های ماسه‌ای متحرک آبادی‌ها را احاطه کرده که اگر توجه‌ای از نظر تامین آب زراعی و آشامیدنی توسعه مرتع و درختکاری و ایجاد فضای سبز برای مبارزه با گسترش کویر به عمل نیاید مختصر زمین‌های زراعی فعلی نیز بایر خواهد شد.

راسته بازار قلعه مورچه خورت :

قلعه تاریخی مورچه خورت با ابعاد تقریبی ۱۴۰ در ۱۸۵ متر و مساحت ۳۳۰۰۰ متر مربع وزیر بنای بیش از ۷۰,۰۰۰ متر مربع در مرکز روستا قرار دارد
این قلعه ارزشمند، دارای ۸ برج اصلی ، دو در ورودی بوده وبا حصار خشتی رفیعی که به مرورایام از ارتفاع آن کاسته شده است ، نگهداری می شود.
گذرها و ساباطها با عبور از میان خانه ها و فضاهای عمومی از جمله مسجد جامع، مجموعه حمام، امامزاده علی (ع)، حسینیه، راسته بازار و نمازخانه ترکیب منحصر بفردی از فضاهای ناب معماری را بوجود آورده است.
تاریخ مستندی از زمان ساخت قلعه مورچه خورت در دست نیست ، اما با گذری در فضاهایآن می توان نمونه هایی از معماری دوران ایلخانی ، صفویه و قاجار را که در کنار یکدیگرقرار گرفته اند ملاحظه نمود.

از ویژگی های منحصر به فرد معماری این قلعه می توان به سازه بظاهر ساده ولی پیچیدهآن که با نظمی بی نظیر در یکدیگر تنیده شده اند ، تنوع پله ها ، تراکم بالای فضاهای عمومی وخصوصی قلعه و ترکیب فضاهای پر و خالی در طبقات ، قسمت های خدماتی مانند: مطبخ، تنور، چاه های آب، سرویس های بهداشتی اشاره نمود.
نوع تزئینات فضاهای قلعه کاملاً بومی و شاخص می باشد

حصار قلعه مورچه خورت :

قلع تاریخی مورچه خورت با مساحتی بالغ بر ۳۳۰۰۰ متر مربع توسط حصاری قطور به ضخامتی در حدود ۲ متر و ارتفاع تقریبی ۶ متر که بدور این مجموعه کشیده شده ، حفاظت می شده است.این قلعه دارای ۸ برج اصلی خشتی می باشد ، ۴ برج آن در چهار گوشه قلعه و مابقی درمیان برجهای اصلی قرار دارند.

درب های ورودی قلعه :

قلعه مورچه خورت دارای دو ورودی اصلی می باشد که در جبهه جنوب غربی و شمال غربی دردو راستای عمود بر هم قرار دارند ، بوسیله گذر اصلی قلعه به یکدیگر متصل می شوند.برای ورود به قلعه از سمت جنوب غربی می بایست با عبور از یکی از این ورودی ها که دربرج اصلی قلعه قرار دارد و هشتی بزرگ بعد از آن پا به قلعه نهاد..ورودی بعدی نیز که در برجی دیگر تعبیه شده است بعد از ورود مستقیم به گذر اصلی متصل می شود.مصالح بکار رفته در ساخت دربهای ورودی ، تشکیل شده از چوبی به ضخامت ۲۵ سانتیمتر
که ورقهای فلزی ضخیم که با میخهای آهنی بهم متصل شده اند از آن حفاظت می کند.

گذر گاههای قلعه مورچه خورت :

گذرهای اصلی قلعه تاریخی مورچه خورت بین دروازه های اصلی از جنوب غربی تا شمال غربی، و از ورودی شمال غربی تا عمق قلعه کشیده شده است.نحوه قرار گیری واحد های همسایگی و ترکیب پیچیده این واحدها به گونه ای است که عبوراز گذرهای اصلی و فرعی جهت رسیدن به آنها برای عابرین غیر بومی بسیار مشکل می باشد.پیچیدگی گذرهای قلعه در ترکیب با خانه ها ساباط گذرهایی را بوجود آورده اند که علاوه بررفع مسائل اقلیمی در زمان حمله مهاجمین از ورود سوار آنها جلوگیری می کند

اما آنچه که باعث شده است نام مورچه‌خورت بلندآوازه گردد، نبرد بزرگ نادر با اشرف غاصب افغان است که در تاریخ ایران باید آنرا در شمار جنگهای قطعی و تعیین‌کننده بحساب آورد که با این جنگ پایتخت آن  زمان ایران (اصفهان) گشوده شد و امید اشرف در حفظ تاج وتخت مبدل به یأس گردید.

اقتصاد ساکنان قلعه مورچه خورت

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی