پاورپوینت طرح مرمتی خانه ی پروین اعتصامی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت طرح مرمتی خانه ی پروین اعتصامی دارای 70 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول:  رفع خطر

برنامه استحفاظی

فصل دوم :  بیوگرافی

مطالعات تاریخی

فصل سوم :  مطالعات پلانهای وضع موجود

مطالعات سازه بنا

مطالعات تاسیسات بنا

مطالعات پی

مطالعات پله

الگوهای اتاقها

دسترسی ها

شناخت تزئینات

فصل چهارم :   آسیبهای رطوبتی (صعودی و نزولی )

آسیبهای عناصر الحاقی و حذفی

آسیبهای تاسیساتی و مکانیکی

آسیبهای ترک

فصل پنجم :     مبانی طرح مرمتی

– از بین بردن عوامل مخل

– تقویت، بهسازی و تعویض

– مرمت  تزئینات

فصل ششم :    طرح مرمتی بنا (درمان)

فصل هفتم :    طرح احیاء

رفع خطر :

رفع خطر شامل از بین بردن خطرات ناشی از تخریب ساختمان در طول طرح مرمتی بنا می باشد.

الف: شمع کوبی

ب: جلوگیری ازفرو ریختن نما

استفاده از شمع بندی مایل  برای جلوگیری از فرو ریختن نما ، در این نوع شمع بندی بار دیوار تئسط شمع ها یا حائل های مایل به زمین منتقل می شود .

تعیین مکان دقیق شمعها از نظر توانایی تحمل حداکثر بار کف و دیوار مهم است. خط مرکز شمع حایل باید با خط مرکز دیوار یا تکیه گاه کف تلاقی کند.

ج:جلوگیری از خارج شدن سنگ ازاره :

برای جلوگیری از خارج شدن سنگ ازاره در دیواره های خارجی (نمای خارجی) خانه ی پروین اعتصامی از شمع کوبی و تزریق ملات بین سنگ ها استفاده کرده اند.

د:  توقف بهره برداری از سرویس موجود در بخش غربی زیرزمین:

برای جلوگیری از رطوبت بیشتر و رطوبت صعودی در دیوارها، بهره برداری از این سرویس بهداشتی که جزء الحاقیات بنا می باشد متوقف شده است.

ه : پاکسازی و سمپاشی بنا :

در مرحله رفع خطر در زیرزمین به علت لانه سازی حیوانات موذی و حشرات مختلف  مانند سوسک ، موش و … و همچنین به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر ساختمان که خود ناشی از آمونیاکی بودن فضولات حیوانات می باشد و نیز خوردگی حاصل از لانه سازی آنها ، مجبور به سمپاشی کردن کل ساختمان برای از بین بردن نسل این حشرات شده اند.

و: همچنین به دلیل غیر استفاده بودن محل، به خصوص در قسمت زیرزمین ، محل عملا تبدیل به یک آشغال دانی بزرگ شده بود ، که میراث فرهنگی توسط کارکنان خود محل را پاکسازی کرده بود.

بیوگرافی :

سرگذشت پروین اعتصامی و اطلاعاتی در مورد خانه پروین اعتصامی از سوی سازمان میراث فرهنگی :

پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایران در 25 اسفند ماه 1285 هجری خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمدو در کودکی همراه پدر به تهران آمد .

اعتصامی ، ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر ادیب خود بیاموخت و سپس زبان انگلیسی را در مدرسه دخترانه آمریکایی به سال 1303 هجری خورشیدی به پایان رسانید. پروین در سال 1313 با پسر عموی پدرش ازدواج نموده و همراه شوهر به کرمانشاه رفت ولی پس از دو ماه و نیم بر اثر عدم تفاهم با شوهر خود ،او را ترک کرده و به منزل پدرش بازگشت  پس از 9 ماه با بخشیدن مهریه خود طلاق گرفتو تا پایان عمر بی همسر به سر برد و به سرودن اشعار و به کار بردن قریحه تابناکش مشغول بود.

مونس و همدم و مددکار او پدر دانشمند و سخن شناسش یوسف اعتصامی به سال 1316 در گذشت و پروین را یکه و تنها گذاشت.غم مرگ پدر روح حساس پروین را سخت ازرده و پریشان ساخت و بر او تاثیری بس عمیق گذاشت  تا اینکه در نیمه شب شنبه  16 فروردین 1320 در سن 35 سالگی دار فانی را وداع گفته و به سرای جاویدان شتافت .

پیکر پروین را در صحن جدید قم در مقبره خانوادگی اعتصامی ، کنار پدرش به خاک سپردند و بر سر سنگ آرامگاهش شعری را که خود برای روز مرگش سروده بود حک کردند:

اینکه خاک سیهش بالین است

اختر چرخ ادب پروین است

گرچه جز تلخی از ایام ندید

هر چه خواهی،سخنش شیرین است

صاحب آن همه گفتار ،امروز

سائل فاتحه و یاسین است..

مطالعات تاریخی بنا:

خانه پروین اعتصامی (شاعر معاصر ایران) در محله چایکنار تبریز در جانب شرقی پل منصور و حد فاصل این پل و شهرداری منطقه یک تبریز و در کوچه ای به نام ساوجبلاغی ها که اینک به یاد این شاعره ی نام آور کوچه پروین اعتصامی نام نهاده شده  قرار دارد.

با توجه به شواهد موجود و ویژگیهای معماری  بنا و قدمت آن به دوره پهلوی اول مربوط می شود .

نمای ساختمان آجری و حالت قرینه ای دارد.

بنا در دو طبقه (اول و زیرزمین) احداث شده و در نیم طبقه ( بالای طبقه اول) دو اتاق گوشواره (بهار خواب) احداث شده و سردابه و آب انبار بنا نیز در حیاط ساختمان قرار دارد .

مساحت زیر بنای کل طبقات در حدود 600 متر مربع و مساحت حیاط آن 900 متر مربع می باشد.

ساختمان در ضلع شمالی عرصه این خانه احداث شده و ورود به آن از دو ورودی (پلکان) میسر می باشد.

طبقه زیرزمین شامل حوضخانه و اتاق های تابستان نشین و فضاهای خدمات است.پلان حوضخانه فرم چلیپایی شکل دارد. در طبقه اول شش اتاق و یک طنبی (سرسرا) قرار دارد.

مصالح بکار رفته در احداث بنا، آجر، خشت و چوب است.

حیاط مشجر  و حوض سنگی موجود در وسط آن نیز بر زیبایی این خانه تاریخی افزوده است.

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در راستای ارج نهادن به مقام این شاعر توانا ، با توجه به جایگاه این شاعر معاصر در عرصه ی  ادب و فرهنگ ایران زمین و ارزشهای معماری و تاریخی این خانه تاریخی در سال 1385 اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور تحت شماره  18681 نموده است.

این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی در سال 1386 با اختصاص مبلغ 3950000000 ریال تملک گردیده و متعاقبا عملیات مرمت استحکام بخشی بنا توسط  سازمان میراث فرهنگی ،صنایع  دستی و گردشگری آذربایجانشرقی آغاز گردیده و تاکنون بیش از 400 میلیون ریال در این راستا هزینه صرف شده است.

بازسازی و مرمت این اثر از ابتدای سال 1386 آغاز گردیده است.

لازم به ذکر است که با وجود آنکه حدود دو میلیون ریال برای بازسازی و مرمت این اثر هزینه شده است، پیش بینی می شود مبلغ دو میلیارد ریال دیگر نیز برای اتمام پروزه لازم است.

اطلاعات گرفته شده توسط کارشناس میراث فرهنگی:

خانه ی پروین اعتصامی دارای سر یا درگاه بود که  نسبت عرض  سر در به  تورفتگی آن معمولا یک به دو است که اکنون اثری از آن بر جای نمانده است.

در ورودی  ، دو عدد سکو وجود داشته که پاخوره نام داشته اند.

در دو طرف تالار یا مهمان خانه در طبقه همکف دالانهایی وجود داشته است که براساس توضیحات استاد به آن تخت گاه می گفتند؛ که این تخت گاهها راهپله هایی به طرف طبقه بالا و زیر زمین داشته است.

در قسمت حیاط  که مهمان باغ کوچک بوده ، در قسمت جنوب که پر سایه بوده نشیمن تابستانی افراد خانه بوده و قسمت شرق حیاط ، انبار بوده است.

در قسمت بالای تالار ، بالا خانه هایی مطابق پلان وجود داشته است که به اصطلاح به آنها گوشواره می گفتند.

برای ایجاد فشار یکنواخت در داخل آب انبار ، انرا به شکل استوانه می ساختند و برای مقاوم ساختن کف آن لایه هایی از سرب در داخل آن می ریختند  که موارد فوق در خانه پروین کاملا رعایت شده است.

جنس آجر های آب انبار مخصوص آب انبار بوده که به رنگ لیمویی بوده است و ملات بین آنها از جنس ساروج بوده است.

اطلاعات میدانی:

بر اساس گفته های چند تن از ساکنان قدیمی، این خانه  دارای در اصلی بزرگی بوده که توسط گل میخ تزئین یافته و با قطعات چوبی به هم متصل می گشتند.

و همچنین در مورد آبانبار ، جهت نگندیدن آب داخل آبانبار ، چندین بار روی آن آهک و نمک می ریختند.

توضیحات جامع  خانه پروین اعتصامی:

خانه پروین در دوره قاجار ساخته شده که وسعت این ملک از ملک کنونی بیشتر بوده و در دوره اول پهلوی قسمتی  از ملک دوباره سازی شده و در حال حاضر این قسمت همچنان پا بر جا است. و قسمتی از ملک  که در دوره قاجار ساخته شده در تفکیکات شهرداری در 20 سال اخیر تخریب شده و از بین رفته است.

تا چند سال اخیر صاحب ملک جناب آقای محمودی وند بوده که  ملک توسط  میراث فرهنگی  خریداری شد.

پلان ملک به شکل مستطیل به ابعاد 34×128 متر بوده است.

تزئینات بنا  منحصر به آجر کاری حماسی دوره پهلوی بوده است.

طاقهای زیر زمین از مصالح آجر خشتی استفاده شده به ابعاد 20×20 سانتی متر و ملات بین آجر ها ، ساروج (آهک ـ خاک الک شده به یلاوه ی شیره آهک) می باشد.

مصالح دیوارهای حمال آجر و سنگ بوده تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

در مکانهایی که رطوبت نسبتا زیادی وجود دارد، از سیستم سنگ و آجر چینی تفلیسی استفاده می شود.

علت وجود آب انبار  این است که در زمانهای قدیم ، هر خانه هفته ای یک روز حق آب داشته که این آب توسط لوله های سفالی یا قنات به آب انبار می رسیده است.

در کنار آب انبار مکانی بوده که در تابستان جهت نشیمن و استراحت استفاده می شده که به آن پاشیر می گفتند.

در داخل پاشیر حوضی بوده که آب در آب انبار با استفاده از تلمبه دستی به حوض ریخته می شده است.

در دوره اول پهلوی  در تیربندی سقفها از روش بغدادی استفاده شده که در این روش فاصله آکس به آکس تیرها 50 سانتی متر بوده و روی تیرها حصیر کشیده می شده و ازروی آن ها خشت می مالیدن.

در مرمت سقفها تیر ها با استفاده از میل گرد شماره بالا به همدیگر متصل شده که باعث افزایش مقاومت سقف شده است.

در مورد پی از سنگ چینی روی از روی بستر صورت گرفته  که بیسن این سنگ لاشه ها با ملات ساروج پر شده و این سنگ چینی تا  15 سانتی متر بالاتر از سطح زمین بوده و از روی این پی دیوار کار شده است.

سایت پلان

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی