پاورپوینت سيستم هاي پشتيباني تصميم گيري دارای 98 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.
بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.
ماهيت مديريت چيست؟
مسئله :
فرآيند کلي حل مسئله (Problem Solving Process )
تصميم گيري :
مراحل تصميم گيري
فرایند تصمیم گیری
مدل سايمون- فاز هوشمندي
مدل سايمون- فاز انتخاب
تصميم گيري عقلایی و عقلایی بودن محدود
روند تاريخي سيستمهاي پشتيباني تصميم
سيستمهاي پشتيبان تصميم (DSS)
مشخصات و قابليتهاي DSSها
اجزاي يك سيستم پشتيباني تصميم
معيارهاي دسته بندي DSSها
هدف از توسعه DSS
سير تكاملي سيستمهاي پشتيباني تصميم
مراحل مختلف تصميم گيري و نقش DSS
معيارهاي ارزيابي قابليتهاي DSSها
تعريف مدل و مدلسازي
مزاياي استفاده از مدل در تصميم گيري
ساختار DSS
برخي ويژگيهاي يك سيستم DSS مطلوب
عوامل موفقيت و شكست DSS
مقايسه MIS و DSS
ابزارهاي نرم افزاري DSS
امكانات نرم افزاري DSS
سيستمهاي پشتيباني تصميم گيري هوشمند
زمينه هاي كاربرد DSS
برنامه ريزي
تصميم گيري در خصوص اينکه چه کاري بشود.
اجرا
تصميم گيري در خصوص اينکه چگونه کار را انجام دهيم.
نظارت
تصميم گيري در خصوص اينکه چه مشکلي رخ داده است و راه حل آن چيست؟
برخي ماهيت مديريت را چيزي جز تصميم گيري نميدانند.
مدير = تصميم گير
در عصر حاضر
تصميم گيري، يك هنر است نه يك عمل ساده و مبتني بر سعي و خطا
پژوهشهاي کاتر
رفتار مديران:
کمتر سازمانمند است.
کمتر رسمي است.
کمتر منطقي و بيشتر واکنشي است.
بسيار ساده
تا اندازه اي هم سبکسرانه
خط کشيدن بين فعاليتهاي برنامه ريزي، هماهنگي و تصميم گيري، مشکل است.
پژوهشهاي مينتزبرگ (بررسي رفتار مديران)
رفتار مديران:
تا 600 موضوع کار روزانه
کوتاه و بخش بخش بودن کار مديران (5 تا 10 دقيقه به طور متوسط)
بها دادن به شايعات و گفتگوهاي خودماني وکوتاه، خبرهاي روز (هر چند نامطمئن)
شبکه اطلاع رساني و ارتباطي غير رسمي گسترده اي دارند.
تماسهاي زباني را بر ارتباطهاي نوشتاري ترجيح مي دهند.
يک مسئله، موقعيت و شرايطي است که بصورت بالقوه ميتواند بعنوان يک فرصت براي بهبود و يا به موقعيتي زيانبار ( که در صورت حل نشدن تبديل به يک ضرر و زيان گردد ) تبديل شود .
فرآيند حل مسئله، بطور کلي شامل شناسايي و تعريف شرايط و تشخيص راهکار صحيح و اعمال آن ميباشد .
1- شناسايي مسئله (Identify Problem ) : چه کاري ( چيزي) در حال رخداد است ؟
2- جمع آوري اطلاعات ( Gather Data ) : چه اطلاعاتي دردسترس است و چه اطلاعاتي در مورد آن بايد جمع آوري گردد ؟
3- تجزيه و تحليل اطلاعات ( Analyse Data ) : علل اصلي و ريشه اي آن کدامند ؟
4- ايجاد راه حلها ( Generate Solutions ) : چه راهکارهايي را ميتوان ايجاد نمود ؟
5- انتخاب راه حل ( Select The Solution ) : بهترين کاري( گزينه اي ) که ميتوان انجام داد کدام است ؟
6- برنامه ريزي براي اجرا (Plan For Implementation ) : چگونه بايد آن را انجام داد ؟
7- اجرا و آزمون ( Implement and Test ) : آيا مسله مورد نظرحل شده است ؟
8- استمرار در بهبود (Continue to Improve ) : آيا ميتوان آنچه را که انجام گرفته، بهبود بخشيد ؟
فرآيندي است که توسط يک فرد يا گروه به منظور تعيين يک راه حل براي يک مسئله موجود يا يک مسئله احتمالي اتخاذ و اجرا مي گردد .
فرآيند – فردي ، گروهي – موجود ، احتمالي
تصميم : گزينش يک اقدام يا راهبرد
مرحله هوشمندي (Intelligence)
جمع آوري اطلاعات، تعيين مساله
مرحله طراحي (Design)
تعيين گزينه ها
تعيين معيارهاي انتخاب
مرحله انتخاب (Choice)
ارزيابي گزينه ها
انتخاب گزينه مطلوب
مرحله اجرا (Implementation)
اجراي تصميم
بازخورد گرفتن
به زعم سايمون (1957) تصميم گيري چهار مرحله اصلي را در بردارد:
ذكاوت: در اين مرحله مسئله تشخيص و داده هاي لازم جمع آوري مي شود. طبيعي است كه شرايطي كه در آن مسئله بروز كرده است، بايد شناخته شود. تحليل درست مسائل و شرايط وضعي به مقدار زيادي به ذكاوت فردي، گروهي، و سازماني بستگي دارد.
خلاقيت: در اين مرحله داده هاي جمع آوري شده تحليل و گزينه هاي مختلف براي حل مسئله در نظر گرفته مي شود. براي رسيدن به راهكارها تصميم گيرنده فنون مدیریت و ابزارهاي تصميمگيري مختلف را بهكار ميگيرد.
انتخاب: در اين مرحله بهترين گزينه از ميان گزينه هاي در دسترس انتخاب مي شود. نخست راهكارهاي مختلف باتوجه به شاخص هاي انتخابي رتبه بندي مي شوند و سپس گزينه مطلوب انتخاب ميشود.
تجديد نظر: در اين مرحله ارزيابي و پايش تصميم اتخاذ شده براي اعمال اصلاحات لازم صورت مي گيرد.
فاز هوشمندي (Intelligence)
آزمايش وضعيت جاري و تشخيص مسأله
پيمايش محيط به صورت پيوسته يا متناوب
تشخيص مساله
جمعآوري دادهها و تخمين دادههاي آتي
تصميمگيري
آيا مسأله قابل حل هست يا خير؟
تعريف مسأله
دسته بندي مساله
درك مساله با هدف قرار دادن آن در يك دسته از مسائل تعريف شده
عرضه راه حل استاندارد براي آن
معيار مهم دسته بندي: ميزان ساخت يافتگي
مدل مسأله تعريف شده
در DSS
تبديل يک مسأله بزرگ (پيچيده) و بدون ساختار به يکسري مسائل کوچک و با ساختار
انجام اين کار در فاز هوشمندي
توسط Decomposition انجام ميشود.
خروجي فاز هوشمندي مسأله تعريف شده است.
مدل ها در فاز طراحي ساخته ميشود
مدلسازي يعني مفهومي ساختن مسأله و مجردسازي آن به شكل كيفي يا كمي
ساخت مدل
گزينههاي مختلف تصميمگيري
رويدادهاي غير قابل كنترل
معيارها
رابطه سمبوليك يا عددي بين متغيرهاي فوق
بهترين راه حلها بر اساس پارامترهاي ارزيابي براي حل مساله انتخاب ميشود
نمايش سيستم ها يا مسايل توسط مدل ها، مي تواند در سطوح مختلفي از تجرد انجام شود.
مدل ها بر اساس درجه تجردشان در سه گروه طبقه بندي مي شوند:
مدل تجسمي (Iconic) که يک نسخه فيزيکي از سيستم است.
مدل قياسي (Analog)
که از نظر رفتاري مشابه سيستم، اما از نظر فيزيکي در مقياس کوچکتري است.
نسبت به مدل Iconic مجردتر است.
مدل رياضی(Mathematical)
پيچيدگي روابط در بسياري از سيستم هاي سازماني را نمي توان با دو مدل قبلي نشان داد.
مدل رياضي از هر دو مدل قبلي مجردتر است.
بيشتر تحليل هاي DSS توسط اين مدل انجام مي شود.
مدل رياضي در 4 قدم تشکيل ميگردد:
شناخت متغيرها (اجزاء مدل)
ايجاد رابطه بين متغيرها بوسيله عبارات رياضي و جبري، معادلات و نامعادلات
ساده سازي ازطريق ارائه مفروضات درمورد متغيرها و روابط بين آنها
تطابق مدل ساخته شده با موقعيتهاي مختلف (ارزيابي مدل)
پارامترهاي ارزيابي براي انتخاب بهترين راه حلها
زمان
ميزان سادگي ساخت (يادگيري + زمان + هزينه)
هزينه اجرا
ميزان ريسک
وضعيت Learning مدل
ميزان استفاده از ابزارهاي گرافيکي
بمنظور مقايسه و ارزيابي گزينه ها، پيش بيني خروجي هريک از گزينه هاي پيشنهادي ضروري است
دراين فاز يکي از گزينه هاي موجود براساس اصول، معيارها و اهداف تعريف شده در فاز مدلسازي بعنوان راه حل مسأله انتخاب مي شود
اين فاز شامل جستجو، ارزيابي و پيشنهاد يك راه حل مناسب براي مدل است
در اين فاز براي انتخاب گزينه مناسب حل مسأله ازsearch استفاده مي شود
فاز اجرا (Implementation)
سنجش تحليلها و پيشنهادات
ارزشگذاري نتايج و اطمينان از تصميم اتخاذ شده
ايجاد طرح اجرايي
تامين منابع
اجراي راه حل
بازبيني
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر