پاورپوینت خلاصه اي از طرح جامع مشهد

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت خلاصه اي از طرح جامع مشهد دارای 34 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

موقعيت جغرافيائي مشهد

پيشينه تاريخي شهر

حوزه نفوذ شهر

خصوصيات جمعيتي

خصوصيات اقتصادي

خصوصيات كالبدي

تراز فيزيكي -مالي

مقــدمه

قرارداد طرح جامع مشهد با يك وقفه حدوداً 2ساله در سال 1367به مهندسين مشاور مهر آزان ابلاغ گرديد.

در سال 1372 طرح جامع مشهد به تصويب شوراي عالي شهرسازي ومعماري ايران رسيد . نظر به اهميت شهر مشـهد و همچنين موارد منحصر به فرد آن در مطالعات طرح جامع علاوه بر تهيه طرح جامع برمبناي شرح خدمات تيپ 12 موارد ذيل مورد بررسي قرار گرفته است .

1- مطالعه بخش مركزي شهر مشهد باتوجه به مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) وتمركز فوق العاده انواع فعاليتهاي تجاري – خدماتي و اداري اطراف آن .

2- مسائل مربوط به حومه شهر مشهد خصوصاًضلع شرقي شهر كه بدون هيچگونه طرحي از پيش انديشيده شده اي شكل گرفته و مسائل ومشكلات فراواني ايجاد كرده است .

3- مطالعات زوارومسائل متعددي كه ازاين مسئله براي شهرمشهد ايجاد ميشود

موقعيت جغرافيائي

شهر مشهد در دره كشف رود واقع شده است . ازشمال به كوههاي هزار مسجد واز جنوب وغرب به كوههاي بينالود محدودميگردد.ارتفاع اين شهر از سطح دريا 943متر و شـيب عمومي از شمالغرب به سمت جنوب شرقي است.
علاوه بركشف رود كه از شمال شهر مشهد عبورميكند چند رودخانه ديگر نيز در اين حوضه جاري است كه از جمله آنهاميتوان به كارده ، طرق ، شانديز وجاغرق اشاره كرد.

نقشه موقعيت جغرافيائي شهر مشهد

از نظر اقليمي مشهد درمنطقه گرم وخشك واقع شده است و داراي تابستانهاي گرم و زمستانهاي نسبتاً سرد ميباشد . جهت عمومي جريانات هوا كه مشهد را تحت تاثير قرار ميدهد شمالشرقي و شمالغربي بوده و جهت وزش باد غالب دراين منطقه از جنوب و جنوب شرقي است .

حوزه نفوذ شهر مشهد

حوزه نفوذ شهر مشهد ، باتوجه به اهميت اين شهر در استان خراسان و منطقه شرق ايران بسيار گسترده است . همچنين باتوجه به نقش زيارتي اين شهر در ايران و مراجعه زوار به اين شهر دامنه نفوذ آن كل كشور را هم در برميگيرد. ليكن باتوجه به تعريف حوزه نفوذ در قراردادهاي توسعه و عمران شهري ( محدوده اي كه با در نظر گرفتن امـكان دسترسي مراكز جمعيتي اطراف به خدمات شهري تعيين ميشود .) ميتوان به محدوده حوزه نفوذ مستقيم شهر مشــــــهد دست يافت .بنابراين حوزه نفوذ مستقيم جنبه خدماتي دارد و شامل تمام محدوده اي است كه ساكنين آن براي استفاده ازخدمات شهري به شهر اصلي رفت و آمد ميكنند عوامل موثر در تعيين اين محدوده :1- دسترسيهاو راهها 2- موانع طبيعي 3- مرزهاي اداري و تقسيمات كشوري4- حوزه هاي نفوذ رقيب ( شهرهاي مهم كه امكان ارائه خدمات شهري را دارند).
حوزه نفوذ مستقيم شهر مشهد ، باتوجه به ارتباطات موجود در سطح منطقه شمال خراسان خارج ازاين منـطقه نخواهد بود.محدوده حوزه نفوذ مستقيم شهر شمال مجموعه روستاهاي اطراف شهر است كه با آن رابطه روز مره دارند.
– محدوده منطقه شهري : بخشي از حوزه نفوذ مستقيم شهر كه از لحاظ روابط سكونت وكار باشهر اصلي داراي رابطه تنگاتنگ است .
منطقه جمعيتي در كل حوزه نفوذ قابل تشخيص است بديهي است دراين تقسيم بندي شهر مشهد و سه شهر بزرگ پيش بيني شده در طرح جامع شهرهاي كوچك را تحت پوشش قرار خواهند داد. فقط در منطقه حاشيه اي دوري از شهرهاي بزرك موجب قطب شدن شهرهاي كوچك كلات و سرخس براي دهستانهاي منطقه شده است .
شهر مشهد به جهت مركزيت شهرستان و جاذبه هاي بسيار قوي و غير قابل رقابتي كه در مقايسه با شهـــرهاي ديگر،شهرستان دارد از حوزه نفوذ بسيار وسيع و گسترده اي برخوردار است به طوري كه حتي روستـ-ــاهاي واقع در حوزه هاي نفوذ محدود ساير شهرهاي شهرستان نيز جزء حوزه نفوذ شهر مشهد محسوب ميشود واين وضعي است كه در كمتر شهري از شهرهاي كشور وجود دارد.

پيشينه تاريخي شهر مشهد

با ويران شدن دو شهر نيشابور و طوس، ساكنان اين دوشهر ناگزير ازمهاجرت به مناطق ديگر شدند.از مركزي كه سكونتگاه اين مهاجران را تشكيل ميداد نوغان وسناباد بود كه رفته رفته روبه توسعه نهاده و با ادغام آن دو شهر مشهد كنوني بوجود آمد .

در زمان ديالمه به خاطر توجهي كه آنان به مذهب شيعه و امام رضا(ع) داشتند مشهد مورد توجه بيشتري قرار گرفت ومردم از اطراف و اكناف به زيارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) مي آورند.

در قرن چهارم سبكتكين غزنوي گنبد و بارگاه حضرت را ويران كرد ومردم را منع زيارت نمود تا آنكه در اوايل قرن پنجم هجري سلطان محمود بكار تعمير بقعه وساختن حصاري به گرد شهر پرداخت و پسرش مسعود نيز ديواري برگرد بقعه كشيد. در سال 617 نام آباديهاي طاهران و نوغان و همچنين دوقبر سناباد پايمال لشگريان مغول گرديدند و يكسره غارت وتاراج شدند.ولي در اثر توجه ثروتمندان شيعه دوقبري كه در مجاور طوس در قريه سناباد بودند مجدداً آباد شدند.

از قرن هشتم به بعد سناباد به مشهد معروف شد و در زمان حمد ا… مستوفي مشهد به صورت شهري بزرگ در آمد و در آن مزارهاي بسيار با گنبد هاي متعدد وجود داشت از آن جمله قبر محمد غزالي و قبر فردوسي راميتوان نام برد . در زمان صفويه مشهد واقعاً رونق گرفت وبه صورت دومين زيارتگاه با اهميت شيعيان جهان و مهمترين زيارتگاه شيعيان ايران در آمد.

روند توسعه تاريخي شهر مشهد

در دهه 1340 بيشترين توسعه شهر مشهد در ابتداي خيابان طبرسي به سمت شمال و در امتداد خيابان احمد آباد و كوهسنگي به سمت غرب و جنوب غربي و همچنين در امتداد خيابان امام رضا(ع) به سمت جنوب بوده است در حاليكه در دوره قبلي رشد شهر تقريباً به صورت يكسان گرداگرد حرم مطهر امام رضــــــا(ع) توسعه يافته بود. در دهه 50 توسعه شهر به سمت شــرق و غرب از شدت بيشتري برخوردار شده و در طي دهه گذشته نيز مطابق با پيش بيني هاي طرح جامع بيشترين توسعه به سمت غرب و شمالغرب و اراضي قاسم آباد صورت گرفت اما به صورت غير اصولي وبدون برنامه ريزي توسعه بسمت شرق نيز در طي دهه مذكور ادامه داشت

مساحت محدوده ساخت وساز شده شهرمشهد در سال 1370 نزديك به 185 كيلومترمربع بوده است .

   خصوصيات جمعيتي و دموگرافي

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی