پاورپوینت بررسی روند ساخت مسجد در ایران

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت بررسی روند ساخت مسجد در ایران دارای 75 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

دسته بندی هنر و معماری اسلامی

اصول معماری ایرانی

شیوه های شهر سازی قبل و بعد اسلام

ارسن شهر ایرانی ـ اسلامی

مسجد

عناصر مشترک بین مساجد

منارها

گنبد

شبستان

محراب

اجراي طرح كتيبه با آجر خشتي

نورگير

بررسی مساجد

چهار طاقی

شيوه خراسانی

سبک رازی

سبک آذری

سبک اصفهانی

منابع

منابع

سبك شناسي معماري ايراني، تاليف استاد پيرنا، تدوين غلام حسين معماريان، تهران: سروش دانش، 1386

آشنايي با معماري اسلامي ايران، تاليف استاد پيرنا، تدوين غلام حسين معماريان، تهران: سروش دانش، 1385

آشنايي با بناهاي تاريخي، تاليف مهدي ميردانش، تهران: مدرسه، 1384، 6/492

دسته بندی هنر و معماری اسلامی

شیوه مصری:

شیوه شامی:

شیوه مغربی:

شیوه ایرانی:

شیوه مصری:

این شیوه الگو گرفته از معماری مصر کهن است که در کشورهای اسلامی شرق آفریقا: مصر و سودان تا کشورهای حجاز را دربر میگیرد و در آنجا با شیوه شامی برخورد میکند.

شیوه شامی:

این شیوه الگو گرفته از معماری بیزانس است که در کشورهای اسلامی سوریه، فلسطین، لبنان و اردن و بخشی از ترکیه رواج دارد.

اين شيوه در عربستان با شيوه مصري در هم آميخته و معماري امروز مكه و مدينه را شكل داده است.

شیوه مغربی:

این شیوه بسیار پیشرفته و دربرگیرنده کشورهایی مانند: مراکش، الجزایر و جنوب اسپانیا بود که بعدها به 2شاخه تبدیل گشت.

1ـ شمال آفریقا

2ـ آندلس: این شاخه پخته تر از شاخه شمال آفریقا شد.

در جنوب اسپانیا ساختمانهای ارزشمندی ساخته شد و همه محققین باور دارند که این شیوه تاثیر زیادی روی هنر و معماری اروبا داشته است.

در این شیوه مسلمانان ایرانی نقش بسزایی داشته اند.

شیوه ایرانی:

این شیوه از همه گسترده تر و ارزشمندتر بوده است.

این شیوه در برگیرنده کشورهایی همچون: ایران، میانرودان“عراق“، افغانستان، پاکستان، ماوراالنهرین ”ازبکستان تا هند و اندونزی، عمان و همه کشورهایی که ایرانیان در گسترش اسلام به آنها بیشگام بوده اند.

اصول معماری ایرانی:

مردم واری:

پرهیز از بیهودگی:

نیارش:

خود بسندگی:

درونگرایی:

مردم واری: رعایت تناسبات میان اندامهای ساختمانی با اندامهای انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی.

مردم واری:

پرهیز از بیهودگی: در کشورهای دیگر، هنرهای وابسته به معماری مانند “نگارگری“ و ”سنگ تراشی“، آذین بشمار می آمده ولی در ایران هرگز چنین نبوده و هر هنری بغییر از جنبه هنری و زیبایی شناسانه جنبه های دیگری را بوشش میداده است.

نیارش: نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه (مصالح) شناسی گفته میشود و معماران گذشته توجه زیادی به نیارش داشته و آنرا جدا از زیبایی نمیدانستند.

پیمون، اندازه های خرد و یکسانی بود که در هرجا در خور نیازی که بدان بود بکار گرفته میشد.

نیارش:

خود بسندگی: معماران ایرانی بر این باورند که ساختمایه باید ”بوم آورد“ یا ”ایدری“ باشد.

به گفته دیگرد اینجایی باشد تا ساختمان با طبیعت اطرافش ”سازوارتر“ باشد و هنگام نوسازی آن همیشه ساختمایه آن در دسترس باشد.

خود بسندگی:

درونگرایی: اصولا در ساماندهی اندامهای گوناگون خانه های سنتی باورهای مردم، بسیار کارساز بوده است. یکی از باورهای مردم ایران ارزش نهادن به زندگی شخصی و حرمت آن و نیز عزت نفس ایرانیان بوده که این امر بگونه ای معماری ایرانی را درونگرا ساخته است. و این درونگرایی نوعی جواب به اقلیم نیز بوده است.

شیوه های شهر سازی قبل و بعد اسلام:

قبل از اسلام:

شهرها بر اساس نظام طبقاتی تقسیم می شدند مانند:

1ـ ارتشداران  2ـ موبدان  3ـ استریوشان  4ـ صنعتگران

بعد از اسلام:

این مساله منتفی شد و محله ها بنا بر اشتراکات موجود شکل میگرفتند. مثلا:

بر اساس همشهری بودن: محله شیرازی ها و…

بر اساس فعالیت مشترک: محله حصیر باف ها و…

ارسن شهر ایرانی ـ اسلامی

محله

بازار

میدان

کوچه

خیابان

مسجد

و…

مسجد

تعریف مسجد:

پیامبر اکرم(ص): «هركجا كه نماز بگذاريد، همانجا مسجد است.»

تعريف لغوي: جای سجده, محل عبادت, درفارسی‌مزگت هم‌گفته‌شده, مساجد جمع

1- جای سجده. 2- محلی که مسلمانان در آن نماز گزارند، مزکت

حقيقت امر اين است كه مسجد به تمام معني بناييست اسلامي و اين ديدگاه، جلوه گاه كليه رمز و رازهاي معماري اسلامي به شمار مي آيد.

عناصر مشترک بین مساجد:

صحن و حیاط

رواق:

ایوان:

مناره ها:

گنبد:

شبستان:

محراب:

کتیبه ها:

نورگیرها:

ازاره ها:

مقرنس کاری:

حجاری ها:

کاشی کاری:

گچبری:

آجر کاری و گره چینی:

عناصر مشترک بین مساجد:

صحن و حیاط:

یکی از عناصر مهم معماری مساجد، صحن و حیاط است که به دلیل پیروی از طرح و نقشه اولین مسجد جهان (مسجد النبی) طرح مربع و یا مربع مستطیل دارد.

درواقع شکل و فرم و عناصر تزئینی ابتدا در همین صحن ها به نمایش در می آمد و مخاطب هنگام ورود به مسجد بسیاری از عناصر معماری و تزیینات وابسته به معماری را یکجا مشاهده میکند.

بنابراین حوض علاوه بر کارکردی که برای وضو ساختن دارد، نمادی تزیینی نیز دارد.

در وسط حیاط، آب مظهر پاکی و نظافت در حوض بزرگی که با فضاسازی بنا به صورت دایره و یا مربع و مستطیل و یا هشت گوش متناسب است، متجلی میشود و جای حوض را در جایی انتخاب میکردند که که لااقل تصویر بخش اعظمی از بنا را به ویژه ایوانها و طاق نماها که داری تزیینات و رنگ های الوان بودند کاملا در حوض منعکس شود.

در بعضی از مساجد مانند مسجد عتیق شیراز بر روی حوض، سکو یا تختگاهی ساخته اند که پایه های آن در حوض است. در بالای این سکو که به آن ”خدای خانه“ میگویند مومنین دور از دسترس مردم عادی، به تلاوت قرآن می پرداختند.

در مقابل بعضی از ایوان های مساجد، صفه یا سکویی مجزا قرار داشت که طول و عرض آن متناسب دهانه ایوان به ارتفاع 30 تا 50 سانتیمتر از سطح مسجد بالاتر بوده که آن مخصوص نمازگزاران فضای آزاد و از فضاهای دیگر متمایز بوده و مردم با کفش بر آن رفت و آمد نمیکردند.

رواق:

رواقها فضاهای سرپوشیده ستون دار اطراف صحن و حیاط مساجد هستند که معمولا در پشت آنها دیوارهای انتهایی مساجد قرار دارند.

رواقها بیشتر در مساجد در مساجد کشورهای اسلامی حوزه مدیترانه، هند و پاکستان به کار گرفته شده اند.

ایوان:

ایوانهای ایرانی اغلب بلند و متناسب با بنا ساخته شده اند. به علاوه وجود طاق نماهای بسیار جالب و متنوع در ایوانها، آنها را از خشکی و تجرد خارج کرده است.

سقف ایوانها از نظر شکل و فرم مانند نیم کره یا نیم گنبد است و با عناصر تزیینی مانند مقرنس، آجر کاری، گچبری، آیینه کاری، نقاشی و بویژه کاشی کاری تزیین شده است.

منارها

منارها بنا هايي هستند در قالب برج بلند و باريك كه معمولا در كنار مساجد و بقاع متبركه براي گفتن اذان ساخته ميشود.

گنبد

35,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت نورگیری در معماری سنتی
  • پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی
  • پاورپوینت تاریخ شهر و شهرسازی در ایران
  • پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی