پاورپوینت انرژي هيدروالكتريك

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت انرژي هيدروالكتريك دارای 29 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

نقش اساسي هيدروليك در ساعات پيك

روش هاي توليد

انواع نيروگاه ها

نيروگاههاي تلمبه اي (پمپاژ)

انواع سدها

سدهاي وزني

انواع توربين هاي آبي

توربين جذر و مدي (گروه پيازي)

موقعيت سد

وضعيت سد

مراحل انجام كار

مشخصات فني

پتانسيل هاي آبي كشور

بهره برداري از نيروگاههاي آبي و تصوير آينده آن

منابع

منابع

1ـ نشريه شماره 34 پتانسيل هاي آبي كشور   وزارت نيرو    مهر ماه 1361

2ـ جواد روحي   گزارش سمپوزيوم بين المللي آلترناتورهاي هيدروليك ريود و ژانيرو (برزيل)   نوامبر 1983   دانشگاه مازندران 1364

3ـ آمار تفصيلي صنعت برق ايران سال 1378   ناشر سازمان مديريت توانير       ارديبهشت 79   تهران

4- Hydro _ electric dams and power station Electric de France Paris 1997

5- eau   enenrgie,  de  France  1997   Paris

6- BP statical review of world energy june 2006

نقش اساسي هيدروليك در ساعات پيك

در ساعات پيك توليد آبي همواره رل مهمي بازي مي كند و توازن بين مصرف و توليد را برقرار مي سازد. چون الكتريسيته قابل ذخيره شدن و انبار كردن نيست و هنگام روبرو شدن با تغييرات ناگهاني و سريع نياز به مصرف بايد بلافاصله قدرت الكتريكي جديدي در دسترس قرار داد.

در مراكز توليد هيدروليك با پيش بيني و ذخيره آب كافي در پشت سد به خوبي ميتوان در اينگونه مواقع مشكل را حل نمود زيرا توربين هاي آبي در مدت كمي (حدود 2 دقيقه)  مي توانند شروع به توليد كنند در حاليكه در گروه توربو آلترناتورهاي مراكز حرارتي اين امر ممكن نيست. بدليل اين انعطاف بهره برداري از نيروگاههاي آبي در گذشته و بدون شك در آينده براي توليد الكتريسيته در ساعات پيك بخصوص در زمان بحراني زمستان استفاده مي شود.

روش هاي توليد

– تنوع زياد در ترتيب نيروگاههاي آبي

ساختمان نيروگاههاي آبي انواع بسيار مختلفي دارد بوجود آمدن آنها به عوامل زيادي از قبيل: جغرافيايي زمين شناسي، پستي و بلندي و بخصوص ميزان آب بستگي دارد كه در هر محل نسبت به محل ديگر تفاوت دارد، بنابراين كلاسه و ترتيب بندي آنها دشوار است. مضافاً به اينكه چون طرز ساخت آنها نيز متنوع مي باشد ترتيب تقسيم بندي را پيچيده تر مي كند. در عين حال مي توان مراكز برق آبي را به دو دسته بزرگ تقسيم كرد:

1)مراكزي كه در پاي سدهاست و 2)نيروگاههايي كه با كانالهاي انحرافي آب به آن هدايت مي شود. درحالت اول اين سد است كه ريزش آب رامستقيماً بوجود مي آورد نيروگاه معمولاً در پاي آن قرار دارد در حاليكه متصل به آن نيست (شكل 2).

در حالت دوم كانالهاي انحرافي معمولاً آب برگردان رودخانه را به نيروگاه مي ريزند. فاصله تا نيروگاه كه نسبتاً زياد است با كانال هاي روباز و گالري متصل به آن طي شده و بكمك اطاق شارژ، آب فشرده را تحت ارتفاع مناسب به توربين ريخته و آنرا بگردش درمي آورند.

انواع نيروگاه ها

مولدهاي آبي را مي توان بر حسب امكان ذخيره سازي آب جاري براي زمان كم يا زياد تقسيم بندي نمود. بدواً مشخصات انبار كردن آب تعريف را كامل مي كند. اين نگهداري و ذخيره سازي ممكن است با ذخيره درياچه اي يا ذخيره ديواره اي باشد.

  الف ـ نيروگاه آبي انباره اي

در ذخيره درياچه اي يا ذخيره فصلي ظرفيت كافي براي جمع شدن آب در يك فصل وجود دارد كه مي توان از آن در همان سال يا در سال بعد استفاده نمود. زمان  پر شدن آن متناسب با دبي متوسط ساليانه آبهاي جاري است و بيش از 400 ساعت مي باشد. اين ذخاير عموماً بوسيله سدهاي بزرگ تشكيل مي شوند (بيش از 200 ميليون متر مكعب تا 2 ميليارد متر مكعب).

شكل 4 سد كوچكي از اين نوع را با ظرفيت 224 ميليون متر مكعب نشان مي دهد. ذخاير ديواره اي كه اساساً روي جريان آب رودخانه ها در مناطق تخت (صاف) يا آب برجستگي (برآمدگي) ملايم قرار دارد و ذخيره آب كافي را براي نيروگاههاي متصل به آن در ساعات مختلف فراهم مي سازد (شكل 5).

وبالاخره نيروگاههاي نصب شده روي آب روان كه درآنها هيچگونه ذخيره آبي وجود ندارد و توليد اين نيروگاهها مستقيماً به جريان آب جاري بستگي دارد (شكل 6).

نيروگاههاي تلمبه اي (پمپاژ)

انرژي هيدروالكتريكي كه در حال حاضر بطور طبيعي توليد مي شود در خيلي از كشورها احتمالاً در آينده نزديكي براي ساعات پيك كافي نخواهد بود. بنابراين در حال حاضر به نصب مراكزي كه با پمپاژ آب را به ارتفاع بالاتري رسانيده و در ساعات پيك از سقوط آن براي توليد نيرو استفاده شود اقدام شده است و بدين ترتيب در ساعاتي كه كم مصرف است ايستگاههاي پمپاژ با استفاده از نيروي برق، آب را به مخازني در ارتفاع بالاتر مي برند تا در ساعاتي از روز كه نياز به مصرف بيشتر است از آن بهره برداري و برق توليد كنند. شكل 7ـ2 بطور شماتيك مكانيزم مراكز پمپاژ را نشان مي دهد.

تبديل حركات حاصل از جذر و مد به انرژي مكانيكي تازگي ندارد و از چندين قرن پيش آسيابهاي زيادي در مصب رودخانه ها بدين نحو نصب و كار ميكردند و از آنجا فكر ساختن نيروگاه هيدروليك با استفاده از نيروي حاصل از جذر و مد پديد آمد.

اولين نيروگاه از اين نوع در رنس (فرانسه) ساخته شد (شكل 8ـ2) كه ذخيره آبي به ميزان 184 ميليون متر مكعب را در يك حوضچه (استخر) به وسعت 22 كيلومتر مربعي جمع آوري مي كند. قدرت توليدي اين نيروگاه 240000 كيلو وات مي باشد.

اين نيروگاه 24 مولد گروه پيازي شكل خود را در بدنه ديواره اي به طول 700 متر در مصب رودخانه جاي داده است. آلترناتورهاي اين گروه اختصاصاً براي اين نيروگاه طراحي شده و بوسيله يك چرخ كاپلان به گردش در مي آيد.

مي توان گفت آب بوسيله يك حلزون مارپيچ كه آنرا روي پره چرخ مي ريزد هدايت شده است. ضمناً هنگام ضرورت هر يك از اين گروه پيازي شكل مي تواند بصورت الكتروپمپ كار كرده و آب را به ارتفاع بالاتر بريزد.  شكل هاي 9 و 10 برش و نماي يك گروه پيازي را نشان     مي دهد.

انواع سدها

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی