پاورپوینت ارکان هويت اسلامي يک شهر

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت ارکان هويت اسلامي يک شهر  دارای 17 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

ارکان هويت اسلامي يک شهر:

بررسي تطبيقي محله محوري با انواع مرکزيت ها :

از بررسي معماري محله‌ها در شهرهاي سنتي مي توان به ارزش هاي زير دست يافت:

جنبه هاي منفي در معماري خانه و محله‌هاي معاصر

راهکارهايي جهت زمينه سازي و ارتقاء هويت ايراني- اسلامي

 ارکان هويت اسلامي يک شهر:

1- قوانين حاکم بر شهر و جامعه مجموعاً بايد اسلامي باشد.

2- مديران بايد متعهد به اسلام، متخصص در مسئوليت هاي خود و ولايتمدار باشند.

3- روابط اجتماعي مسلمانان باهم و با غير مسلمانان بايد مبتني بر قوانين، احكام و ارزش هاي اسلامي باشد.

4- معماري و شهرسازي در مجموع، بايد تأمين کننده نسبي نيازهاي مادي و بسترساز نيازهاي معنوي شهروندان باشد.

ارکان هويت اسلامي شهروندان

(در شهرها و محلات)

1- علم محوري :کسب درجات ايماني، مبتني بر معرفت هاي عقلاني و يقيني.)

2- عالم محوري:کسب معرفت هاي حقيقي از عالمان ولايتمدار و ره يافته

3- متعهد به خودسازي (اهل عمل صالح و سير و سلوک الي الله)

4- مسئول جامعه سازي (اهل تبري و تولي و امر به معروف و نهي از منکر و . . .)

راهکار تحقق پذيري هويت اسلامي در محلات:

1- دانايي محوري با مرکزيت مسجد، در کنار کانون هاي آموزشي و پرورشي وابسته، مبتني برکلام الهي و معصومين(س)، از طريق درس، بحث، سخنراني و موعظه و غيره، عالي ترين امکان عملي را در معرفت افزايي  و ايمان آفريني مي تواند ايجاد نمايد.

2- عالم محوري از طريق امام جماعت مسجد، که منتخب ولي فقيه زمان است و منتخبان او، عملاً شهروندان را در معرض سلسله مراتب ولايت مداري قرار مي دهند.

3- بهترين و مناسب ترين جايگاه خودسازي شهروندان که مبتني بر علم حقيقي  و عالم ره يافته است، عملاً در مسجد و عناصر وابسته به آن و مراسم و مناسک پيش بيني شده در آن فراهم ميشود.

4- بهترين و مناسبترين جايگاه جامعه سازي و انجام مسئوليت و رسالتهاي اجتماعي شهروندان، عملاً در مسجد و برگزاري نماز جماعت که براي همسايگان مساجد، مستحبِ مؤکد است و ساير عناصر وابسته به آن، فراهم مي باشد.

الف- معماري خانه

بهره ‌برداري كامل ازمواهب طبيعي مانند آسمان، باد، نور خورشيد وسرما و گرما به نحو مقتضي.

ايجاد آرامش و امنيت و سكون مناسب در خانه در برابر ساير فضاهاي شهري كه به طور طبيعي شلوغ و پر ازدحام ومزاحم است.

هماوايي کالبدها و بدنه‌ها با هندسه فضاهاي عبوري و راه‌ها ونهرها

تشخص بخشيدن به خانه‌ها با ايجاد سردرهاي زيبا و سايه اندازها و زينت بخشيدن به آنها با ياد و نام خدا.

جدا سازي كامل بامفصل بندي‌هاي متعدد ومناسب مانند هشتي وراهرو و حياط بيروني، و ميان فضاي خارجي وحريم داخل.

برخورداري هر خانه از فضاي سرگشاده و نور طبيعي در حياطو فضاهاي نيمه باز مانند ايوان و فضاي سربسته، براي استفاده در فصول مختلف و ساعات مختلف روز و حداكثر استفاده از شرائط طبيعي.

ارتباط آزاد ومستقل با طبيعت( برخورداري از آب و گياه و حيوانات اهلي) در فضاي خصوصي خانه.

برخورداري از فضاهاي كاملاً خصوصي و خانوادگي و دور از هر نوع مزاحمت همجواري.

محور بندي و ارزش گذاري فضاهاي داخلي به گونه اي  كه مهمترين فضاهاي خانه مانند پذيرايي و نشيمن خانوادگي درمحور اصلي، وسپس فضاهاي خصوصي درمحورهاي فرعي‌تر ونهايتاً فضاهاي خدماتي و راهروها و پله‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي در فرعي‌ترين محورها ومحلها قرار مي‌گرفتند.

عرصه‌بندي فضاهاي مختلف داخلي، به گونه اي كه براي همة افراد هم امكان فضاي كاملاً خصوصي خواب و مطالعه وعبادت را دركنار فضاي خانوادگي اتاق نشيمن و بازي بچه‌ها و هم فضاي پذيرايي از مهمان را همزمان با كمترين مزاحمت در كنار هم فراهم مي‌نمود.

داشتن هندسه‌اي شگفتي ساز، كه حركت از كثرت و تنوع رابه مركزيت و وحدت به گونه‌اي كاملاً طبيعي و متوازن وموزون تداوم مي‌بخشيدكه جانمايـة نظم در طراحي بود؛ و همچون تار قالي در قاموس طراحي پنهان شده و تناسبات طول وعرض، عرصه‌ها وحوزه‌هاي فضايي را هماهنگ و منسجم مي‌ساخت. محور بندي‌هاي افقي، حوزه‌هاي فضايي را در سطح پيوند مي‌داد ومحل تلاقي اين محورها با كمك تناسباتي كه با ارتفاع مناسب بدنه‌ها و سقف‌ها ايجاد مي‌شد. اين نقاط عطف ووحدت آفرين از زمين كنده شده و سبك و سيال در فضا قرار مي‌گرفتند.

در بدنة نماها، كتيبه بندي روي ديوارها و نماها را آرام مي‌كرد ومحورهاي افقي را درارتفاع نيز تثبيت مي‌نمود. تقسيمات وتناسبات دلنشين نماها در طول خود، بر محور مركزي آن ( كه هميشه فضاي باز بود، ونه بسته) تأكيد مي کرد وبدين گونه دو فضاي متقابل را آشتي مي‌داد وهم آغوش مي‌ساخت؛ و فضاها براي عبور انسان وحضور انسان، راه باز مي‌كردند و از هم سبقت مي‌گرفتند و چتر مي‌زدند.

آب نما دركانون فضاي باز و در دل سبزه‌ها، پنجره‌اي مي‌شود به سوي لايتناهاي آسمان و چشمة هميشه جوشان خورشيد و زمزمة باد، استري براي معراج خيال به سرزمين روح.

پنجره با قامت عمودي خود، پيوندي است ميان زمين و آسمان ونگاه بيننده را از خاك به افلاك مي‌برد و انديشه را سرشار از معني ودل را از آرامش وصال لبريز مي‌نمايد.

ب- معماري محله

با همه دشواري هاي امنيتي و شرائط سخت اقليمي شهرهاي بزرگ و آباد ساخته مي شدند.

با بهره‌گيري ازعناصر گوناگون و متنوع شهري با كمترين مزاحمت همجواري بافتهاي بسيار فشرده اي پديدار مي شدند؛به گونه اي که خصوصي‌ترين فضاها يعني خانه‌ها دركنار عمومي‌ترين فضاها يعني بازارها، و آرامش بخش‌ترين فضاها يعني مراكز عبادي و آموزشي دركنار پرازدحام‌ترين فضاها يعني مراكز تجاري وصنعتي با كمترين مزاحمت همجواري با هم تعامل داشته اند.

طراحي وقدرت خلاق معماران، با ايجاد حريم‌ها و مفصل‌بندي‌هاي مناسب و پيش بيني فضاهاي باز داخلي از طريق رعايت ارتفاع موزون بدنه‌هاي داخلي باعث ميشد كه دسترسي سريع انسان به هر دو عرصة فضايي و برخورداري كامل از آنها، مزاحمت‌هاي هريك بر ديگري را به حداقل برساند.

تركيب فضايي محله‌ها و شهر، داراي ابعادي نمادين بوده و با معني وهدفدار بوده است. خانه‌ها درمجموع نمادي هماهنگ و متعادل ومتناسب داشته اند، هم از جهت ارتفاع وحجم و هم از نظر مواد ومصالح وتزيينات خارجي و درمجموع از سادگي و متانت وهماهنگي برخوردار بوده اند و خودنمايي و تظاهر و فخر فروشي به حداقل مي‌رسيد.دربرابرآنها مراكز عمومي مانند بازارها و مراكز تجاري، ورزشي، بهداشتي، صنعتي واداري، تقريباُ هم عرض با هم و با شكوه وعظمت بيشتر در بستر محله وشهر تداوم مي‌يافتند. نهايتاً اين فضاهاي مذهبي وزيارتي و آموزشي بودند كه همچون قطب وكانون و قلب تپنده محله‌ها وشهرها با شكل نمادين و پر جاذبة خود، چه از نظر حجم وچه از نظرمواد و مصالح و رنگ و نور از ساير عناصر شهري اوج مي‌گرفتند و صبح وشام، مردم را به معراجگاه مي‌خواندند و به اعتلاء و كمال انساني دعوت مي‌ کردند وحال ذكر و نيايش مي‌آفريدند.

حركت از كثرت به وحدت و از سير در آفاق به سير درانفس را مي‌توان در طراحي بافت‌ها وهندسة آنها دريافت: به گونه‌اي که راهها، هماهنگ با خطوط شيب زمين و جاري نهرها، هندسه‌اي مواج و پردامنه مي‌يافتند و نقاط ديدي گوناگون ومتكثر را درنظر مي‌آوردند و از ايجاد قرينه‌سازي و نظم بر حول يك محور و ايجاد دورنماي ( پرسپكتيو ) يك نقطه‌اي در طول مسير ‌پرهيز مي شد، ودرعرض مسير خود با ايجاد محورمنظم وقرينه سازي سردرها، بيننده رابه آرامش و سكون وحضور در فضاي درون دعوت مي‌نمود.

تركيب اين دو هندسه نامنظم و منظم، برونگرا و درونگرا سيردر آفاقي و سيردر انفسي، طراحي بافت را از يك بعدي بودن خارج و سرشار از حركت و سكون و نشاط وعمق ناشي از آن مي‌نمايد، ايجاد دوگانگي ظاهري در رابطه با نيازهاي گوناگون آفاقي و انفسي انسان، و همچون تركيب شب و روز و زمين و آسمان پيوندي ماورايي ومكمل مي‌يابد.

توصيه‌هاي اسلامي در مورد مالكيت زمين وتوصيه‌هاي اخلاقي- اجتماعي اسلام باعث شده بود كه فضاهاي عمومي رها شده و بدون نظارت جمعي، كه مي‌توانست محل بروز بزهكاري‌هاي اجتماعي باشد، به حداقل ممكن برسد و فضاهاي خصوصي كاملاُ حفاظت شده بوداند و فضاهاي عمومي نيز يا كاملاُ حفاظت شده بودند و يا در تركيب با فضاهاي تجاري و يا ورودي فضاهاي عملكردي كاملاُ درمعرض رفت و آمد شهري قرار مي‌گرفتند.

برقراري عدالت اجتماعي و برخورداري همة شهروندان از مجموع خدمات عمومي، تا آنجا كه به تودة مردم مربوط بوده است، و حكومت‌ها دخالت نداشته‌اند، با توجه به فرهنگ اسلامي به طور گسترده و بلا استثناء براي همة اقشار وجود داشته است و هيچ نوع تبعيض و جداسازي به چشم نمي‌خورد و مگر آنجا كه حكمرانان تحميل نموده‌اند.

وجود فضاهاي باز در بيشترمجموعه‌هاي شهري و درونگرايي آنها باعث شده كه محله و شهر از يكنواختي و ظهوركامل در نگاه اول كه خسته كننده است، خارج شود و عابر با مجموعه‌اي گوناگون و پرجاذبه از انواع عناصر شهري روبرو باشد. به طوري كه در منظر اول همه چيز پايان نمي‌پذيرد؛ بلكه هر فضا ظاهري دارد و باطني؛ و براي يك شهروند هميشه حضور و درك فضاهاي داخلي به صورت يك جاذبه قوي باقي مي‌ماند.

وجود فضاهاي باز در بيشترمجموعه‌هاي شهري و درونگرايي آنها باعث شده كه محله و شهر از يكنواختي و ظهوركامل در نگاه اول كه خسته كننده است، خارج شود و عابر با مجموعه‌اي گوناگون و پرجاذبه از انواع عناصر شهري روبرو باشد. به طوري كه در منظر اول همه چيز پايان نمي‌پذيرد؛ بلكه هر فضا ظاهري دارد و باطني؛ و براي يك شهروند هميشه حضور و درك فضاهاي داخلي به صورت يك جاذبه قوي باقي مي‌ماند.

با وجود توصيه‌هاي اكيد اسلام بر رعايت حال ضعيف از سوي قوي و رعايت پياده توسط سواره، به نظر مي‌رسد درمحله‌هايي كه تودة مردم زندگي مي‌كرده‌اند، مزاحمت آنها به دليل استفاده از چهار پايان كندرو چندان زياد نبوده است وتفكيك بارزي ملاحظه نمي‌شود وهمينطور درمحلاتي كه وابستگان حكام حضور داشته واستفاده از چهارپايان تندرو معمول بوده است، ظاهراً رعايت نمي‌كرده‌اند.

جنبه هاي منفي درمعماري خانه و محله‌هاي معاصر

10,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی