پاورپوینت ارائه الگوریتم ترکیبی فرا ابتکاری برای حل مساله مکان یابی مسیریابی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت ارائه الگوریتم ترکیبی فرا ابتکاری برای حل مساله مکان یابی مسیریابی دارای 27 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

بیان مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار و مدل برنامه ریزی خطی

اهداف مساله

مدل ریاضی

ارائه الگوریتم جدید برای حل مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار

تولید جواب اولیه

الگوریتم نزول همسایگی متغیر

آزمایشات محاسباتی

بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

مراجع

مراجع

Nagy, G., Salhi, S., 2007. Location-routing: issues, models and methods. European Journal of Operational Research 177, 649– 72.

Prins, C., Prodhon, C., Wolfler-Calvo, R., 2006. Solving the capacitated location- routing problem by a GRASP complemented by a learning processand a path relinking. 4OR—A Quarterly Journal of Operations Research 4(3), 221–38.

Prins, C., Prodhon, C., Wolfler-Calvo, R., 2006. A memetic algorithm with population management (MA|PM) for the capacitated location- routing problem. In: Lecture notes in computer science. Berlin: Springer; vol. 3906, p.183–94

چکیده

مسئله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار یکی از مسائل جدید و پر کاربرد درمدیریت زنجیره عرضه و شبکه های پخش محصولات می باشد.این مسئله ترکیبی از مساله مکان یابی و تسهیلات و مساله مسیریابی وسایل نقلیه است و هدف آن حل همزمان این دو مسئله است. در مسئله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه تعدادی مکان بالقوه احداث دپو به همراه تعدادی مشتری با تقاضا و مکان معین و همچنین تعدادی وسایل نقلیه با ظرفیت معین و برابر وجود دارند.

هدف از حل مسئله مکان یابی – مسیر یابی وسیله نقلیه بدست آوردن دپوهای مناسب و تخصیص مشتری ها به دپوها و طراحی مسیر های وسایل نقلیه با کمینه کردن هزینه ها می باشد.

روش پیشنهادی برای حل مسئله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه در این تحقیق ترکیبی از دو روش فرا ابتکاری جستجوی همسایگی تکرار شونده و نزول همسایگی متغیر است.برای آزمایش عملگرد الگوریتم تعدادی از مسائل نمونه مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار انتخاب گردید.

نتایج آزمایشات انجام شده نشان دهنده عملکرد مناسب الگوریتم و جوابهای با کیفیت و در زمانی معقول است.همچنین این نتایج قابل رقابت بودن الگوریتم پیشنهادی با سایر الگوریتم های موجود در پیشینه موضوع را نمایان می سازد.

مقدمه

در دو دهه اخیر رقابت بین شرکت ها در راستای عرضه کالا و خدمات تبدیل به واقعیتی بزرگ جهت پیشرفت آنها گردیده است.شرکت ها و کارخانجات امروزه نیازمند یکپارچه سازی ومنعطف ساختن تمامی فعالیت های تولیدی از تهیه مواد اولیه تا تحویل کالای نهایی به مصرف کننده در فرآیند عرضه و پخش محصولات خود میباشند.لجستیک جزئی مهم از مدیریت زنجیره تامین است.

مساله مکان یابی – مسیریابی وسایل نقلیه ترکیبی از دو مساله مکان یابی تسهیلات و مسیریابی وسائل نقلیه است.که بصورت همزمان هر دوی این مسائل را در نظر می گیرد.در نظر نگرفتن همزمان هر دو مساله مکان یابی و مسیریابی موجب افزایش هزینه های پشتیبانی زنجیره تامین خواهد شد.هردو مساله دارای پیچیدگی زمانی از نوع مسائل

NP-hard می باشند.بنابراین مساله LRP مساله ای با پیچیدگی دو NP-hard می باشد.پس حل آن با استفاده از روش های دقیق سخت و تقریبا نا ممکن است.

بنابراین بیشتر تحقیقات صورت گرفته جهت حل آن به توسعه روش های ابتکاری و فرا ابتکاری پرداخته شده است.بیشتر رویکردهای ابتکاری برای دپوهای ظرفیت دار و یا مسیرهای ظرفیت دار (نه هردو باهم )پیشنهاد گردیده اند.

ولی بعضی از محققان LRP را با در نظر گرفتن دپوها و مسیرهای ظرفیت دار CLRP در نظر گرفته اند.پرینس و همکارانش 2 مدل ریاضی برای CLRP ارائه نمود.آنها مسئله CLRP را با استفاده از ترکیب رویکرد جستجوی توافقی تصادفی حریصانه  یک فرایند یادگیری و یک مکانیزم مرتبط کردن مسیرها پیشنهاد نمودند.در تحقیقی دیگر ازیک الگوریتم MEMETICبا مدیریت جمعیت استفاده نمودند و…

ادامه مقاله بصورت ذیل سازماندهی گردیده است:

در بخش دوم تعریفی از مساله بهمراه مدل برنامه ریزی ریاضی آن ارائه می گردد.در بخش بعد الگوریتم پیشنهادی به همرا جزئیات آن ارائه می گردد.در بخش چهارم نتایج آزمایشات محاسباتی آورده شده است.و نهایتا بخش آخر به بحث در مورد الگوریتم پیشنهادی و ارائه پیشنهاد برای آینده پرداخته می شود.

بیان مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار و مدل برنامه ریزی خطی:

مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار از دوزیر مساله مکان یابی دپو ها و مسیریابی وسایل نقلیه تشکیل شده است که هردوی این اهداف تواما در نظر گرفته می شوند.فرم استاندارد مساله LRP بدین صورت است که مکان هایی جهت استقرار دپوها(انبارها) برای پاسخ گویی به نیاز مشتری ها و تعدادی مشتری نیز با تقاضای معین و قطعی داریم.مشخصات مکانی دپوهای بالقوه و مشتری ها معلوم می باشند.کارخدمات رسانی به مشتری ها توسط وسایل نقلیه انجام میشود.که موظفند تور خود را از دپویی مشخص آغاز کنند و پس از خدمت رسانی به تعدادی مشتری دوباره به همان دپو بازگردند.

اهداف مساله

در این مساله تعیین تعداد دپوی مورد نیاز از بین مکان های بالقوه احداث دپو و تخصیص مشتری ها به دپوها وسپس تعیین تورهای بین هر دپو و مشتری های تخصیصی اهداف مساله را تشکیل می دهد.در این مساله هر مشتری فقط از یک دپو خدمت دریافت می کند و فقط به یک تور آن دپو تخصیص داده میشود.هر تور توسط یک وسیله نقلیه از یک دپو آغاز می شود و پس از ارائه خدمت به چند مشتری تخصیصی بدون نقض محدودیت به آن دپو بر می گردد

هزینه های موجود در این مساله شامل هزینه ثابت دپو استقرار یافته و هزینه حمل و نقل کالا به مشتریان می باشد.که هدف کمینه کردن این هزینه ها می باشد.

مدل ریاضی

داده های مساله برروی گراف جهت دارG=(V,E) قرار دارند.

در اینجا V مجموعه کل گره ها که شامل I مجموعه نقاط کاندید احداث دپو و Jمجموعه مشتری ها می باشد.E مجموع کل یالهاست که هزینه انتقال گره i بهj برابر Cij هست.هر دپو دارای ظرفیت Wi و هزینه بازگشایی Oi  است.هر مشتری دارای تقاضای Dj است.در این مساله k وسیله نقلیه با ظرفیت های برابر Q موجود است.

هزینه ثابت استفاده یک وسیله نقلیه در دپوی کاندید i برابرFiهست.

ارائه الگوریتم جدید برای حل مساله مکان یابی – مسیریابی وسیله نقلیه ظرفیت دار

الگوریتم پیشنهادی ترکیبی از دو الگوریتم جستجوی همسایگی تکرار شونده (ILS)و الگوریتم نزول همسایگی متغیر (VND) می باشد.

در الگوریتم پیشنهادی ساختار اصلی برمبنای الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر می باشد که از الگوریتم نزول همسایگی متغیر جهت جستجوی محلی استفاده می گردد.جواب اولیه برای شروع الگوریتم نیز با استفاده از رویکرد تعمیم یافته الگوریتم کلارک و رایت برای حل مساله مکان یابی – مسیریابی وسایل نقلیه بدست می آید.

در زیر گامهای الگوریتم پیشنهادی آورده شده است:

1-مقدار دهی اولیه پارامترها

2-تولید جواب اولیه (S0)

3-بهبود جواب اولیه با استفاده از الگوریتم نزول همسایگی متغیر و بدست آوردن بهینه محلی (S0)

4-جواب حاصل از گام اول 3به عنوان جواب شروع فرایند الگوریتم جستجوی همسایگی تکرار شونده (S)انتخاب می گردد.

5-جواب (S) به عنوان بهترین جواب کسب شده تا به حال (SBEST) قرار می گیرد.

6-گام شروع الگوریتم جستجوی همسایگی تکرار شونده : ایجاد آشفتگی بر روی (S)و بدست آمدن جواب(S)

7-جستجوی همسایگی با استفاده از الگوریتم (VND) و تولید بهینه محلی(S*)

8-اگر مقدار تابع هدف (S*)بهتر از مقدار تابع هدف (SBEST) باشد آنگاه (SBEST=S*)

9-اگر مقدار تابع هدف (S*)از مقدار تابع هدف (S) بهتر بود و این نقطه قبلا ملاقات نشده بود جواب آنگاه (S=S*) می گردد در غیر اینصورت جواب (S) تغییر نمی کند.

10-اگر شرط توقف حاصل شد الگوریتم به گام 11 می رود در غیر اینصورت به گام 6 باز می گردیم.

11-توقف الگوریتم و نمایش (SBEST)و مقدار تابع هدف آن بعنوان بهترین جواب کسب شده توسط الگوریتم.معیار توقف در الگوریتم فوق رسیدن به تعداد تکرار مشخص (N) می باشد

تولید جواب اولیه:

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت الگوریتم خوشه بندی بر اساس رتبه (ROC)
  • پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه ها
  • پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته
  • پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی