پاورپوینت گسترش عملکرد کیفیت دارای 35 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.
بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.
مقدمه
تاریخچه
تعریف QFD
وظایف QFD
مزایای QFD
مقایسه تخصیص منابع در دو روش طراحی سنتی و طراحی
مراحل انجام یک پروژه QFD
جدول ندای مشتری (VOCT)
نمودار وابستگی بین عوامل (jiro kawakita)
“ نمودار درختی “
مدل کانو
تشریح روش چهار مرحله ای QFD
مراحل تكميل خانة كيفيت
مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت
ماتريس طرحريزي فرآيند
ماتريس طرحريزي کنترل فرآيند:
QFD یک ابزار کیفیتی پیشرفته است که هدف آن افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان واقعی محصول می باشد. به بیان دیگر فلسفه اصلی استفاده از QFD, اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد.رسالت نهایی آن درک و ترجمه “خواسته های کیفی مشتری “ به “زبان فنی و مهندسی” سازمان می باشد.
نیاز به ابزاری چون QFD از توجه به دو هدف مرتبط با هم نشات گرفته است :
تبدیل (ترجمه) خواسته های مصرف کننده (تقاضاهای مشتری) از محصول به مشخصه های کیفی در مرحله طراحی
گسترش (Deploy) مشخصه های کیفی شناسایی شده در مرحله طراحی به سایر فرایند های تولید و تکوین محصول با استفاده از تعیین و برقراری نقاط کنترلی و بازرسی قبل از شروع تولید واقعی
پیدایش QFD در صنایع و کارخانجات ژاپن بود وتوسعه و تکاملش
مرهون تجارب کارشناسان آمریکایی در استفاده و کاربرد هر چه گسترده تر آن به خصوص در
صنایع خودروسازی می باشد.
سال 1969 : آغاز اولین تلاش به منظور استفاده از مفاهیم گسترش کیفیت توسط
دکتر آکائو در ژاپن
سال 1972 : انتشار اولین مقاله در مورد مفاهیم QFD در ژاپن
سال 1978 : چاپ اولین کتاب در مورد QFD توسط دکتر آکائو و دکتر می زونو
با عنوان “Deployment of the Quality Function”
سال 1985 : استفاده از روش QFD در شرکت فورد و تامین کنندگان قطعات آن
سال 1988: انتشار مقاله معروف ”The House of Quality” در دو
ماهنامه “Harvard Business Review”
QFD يكي از ابزارهاي كيفي جهت دستيابي به نيازها و خواسته هاي مشتري است كه به كمك آن مي توان خدمات و محصولات منطبق با نيازهاي مشتري را طراحي نمود .
QFD یکی از روش های نوین مهندسی کیفیت می باشد که از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرآیند بررسی و تحلیل خود، ضمن شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتریان سعی در لحاظ نمودن آن در تمامی مراحل طراحی و تولید دارد.
QFD با استفاده از طیف وسیعی از روشها و ابزارهای مختلف، به طور سیستماتیک نیازهای کیفی را به خواسته های عینی، ترجمه می کند.
تبدیل و ترجمه نیازمندی های مشتریان به مشخصات فنی محصول
تعیین فعالیت های کیفیتی متناسب با مشخصات فنی محصول
کاهش تعداد دفعات تغییر در طرح های مهندسی
کوتاه تر شدن زمان توسعه محصول
کاهش هزینه های اولیه معرفی محصول به بازار
رضایت مشتریان از تامین خواسته ها و نیازهایشان
بهبود قابلیت های ساخت محصول
ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان
ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی
مشتری مداری و کاهش شکایات مشتریان از محصول
تعیین و شناسایی مشتریان محصول یا خدمت ارایه شده :
که مشتریان میتوانند ,مشتریان داخل سازمان , مشتریان خارجی, تعمیرکاران ,
توزیع کنندگان, فروشندگان و.. باشند.
تعیین ابزارها و روش های مورد استفاده به منظور شنیدن ندای مشتریان :
میتوان ازمصاحبه,بررسی شکایات مشتریان, بررسی گزارشات مصرف کنندگان,
تعمیرات ,مشاهده مستقیم و… استفاده کرد.
تحلیل و ارزیابی خواسته های مشتریان :
که از جمله مهمترین ابزار می توان به مواردی چون جدول ندای مشتری ,نمودار
وابستگی بین عوامل,نمودار درختی, مدل کانو اشاره کرد.
تعیین مسولیتهای واحدهای مختلف سازمان در ارتباط با هر یک از مراحل پروژه :
که مهمترین این مسولیتها عبارتند از:کسب اطمینان ازصحت اطلاعات, دریافت
خواسته ها, بررسی وتحلیل داده ها, به روز آوری داده ها
این جدول ابزاری مفید جهت ایجاد درکی عمیق از خواسته ها و انتظارات مشتریان در ارتباط با محصول می باشد.
جدول VOCT از قسمت های زیر تشکیل شده است :
مشخصات مشتری (WHO) : مبین سطح تحصیلات ,جنسیت,سن و…
ندای مشتری : مبین خواسته و نیاز مشتری از محصول یا خدمت ارایه شده
چه چیزی (WHAT) : مبین هدف از خرید,کاربرد اولیه ,کاربرد ثانویه و…
چه وقت (WHEN) : مبین زمان استفاده ازمحصول و چگونگی تواتر استفاده از آن و…
کجا (WHERE) : مبین محل جغرافیایی, شرایط محیطی استفاده از محصول و…
چرا (WHY) : مبین نیازمندی های عمومی, مفاهیم عمومی و…
چگونه (HOW) : مبین روشهای عملیاتی, استفاده های مصرفی از محصول و…
بازبینی خواسته های مشتری
مهمترین مزیت استفاده از VOCT میتوان به آشنایی تیم QFD با نحوه
استفاده محصول توسط مشتریان اشاره نمود.
کانو در مدل خود خصوصیات کیفی محصول را به سه دسته تقسیم می کند :
-الزامات اساسی(BQ) : ارضای کامل آنها تنها باعث حضور محصول در بازار می شود.
-الزامات عملکردی(PQ) : ارضای کامل آنها باعث خشنودی و رضایت مشتری می شود.
الزامات انگیزشی (EQ): ارضای کامل آنها باعث هیجان و رضایت بسیاربالایی در
مشتری می شود.
ماتریس طرح ریزی محصول
ماتریس طراحی محصول
ماتریس طرح ریزی فرایند
ماتریس برنامه ریزی کنترل فرایند
1 ـ Whats ( چهها ) : شامل خواستهها و نيازهاي مشتريان از محصول و يا خدمت مي باشند كه به آنها الزامات مشتري هم گفته ميشود.
2 – اولويت بندي نيازمنديهاي كيفي :
بدون ترديد درجة اهميت تمامي خواستههاي مشتريان با هم يكسان نبوده و از نظر مشتري و توليد كننده ، تعدادي از آنها از اهميت بيشتري برخوردار هستند. بدين منظور ميتوان از درجه بنديهاي متفاوتي مثل ” 1 تا 5 ” ، يا ” 1تا 10 ” استفاده نمود .
3 ـ Hows( چگونهها ) : مبين چگونگي ارايه خواستههاي مشتريان در محصول و يا خدمت ميباشند كه به آنها الزامات فني محصول نيز گفته ميشود.
4 – تعیین میزان ارتباط میان خواسته ها والزامات کیفی مشتریان و
مشخصه های فنی در ماتریس ارتباطات :
5 – ارزیابی رقبا ( با در نظر گرفتن خواسته ها والزامات کیفی ) :
در این مرحله محصول مورد نظر با محصول مشابه رقبا مورد ارزیابی قرار می گیرد
(الگوبرداری )
از جمله فواید الگوبرداری واستفاده از نتایج آن در خانه کیفیت , تعیین مواردی است که محصول رقبا در وضعیت مناسبی نبوده ودر صورت ارایه محصول مشابه ولحاظ نمودن خصوصیت کیفی مورد نظر درآن می توان انتظار استقبال گسترده مشتریان را از محصول خود داشت.
فرایند الگوبرداری اغلب از درجه بندی 1 (برای بدترین ) تا 5 (برای بهترین ) استفاده می گردد.
توجه داشته باشید که فرایند گفته شده را می توان در مورد الزامات فنی و مهندسی محصول نیز انجام داد.
6 – اولويت بندي مشخصههاي فني و مهندسي محصول :
وزن هريك از خصوصيات فني و مهندسي محصول (Hows) باتوجه به ارتباط خصوصيت مورد نظر با خواستههاي مشتري (Whats) ، تعيين ميگردد. اگر رابطه ميان هريكاز خواستههايكيفي( i ) با خصوصيات فني و مهندسي ( j ) با dij تعريف گردد و Wi درجة اهميت هر خواستة كيفي باشد ، وزن مطلق هريك از مشخصههاي فني ومهندسي (Wj) محصول باتوجه به رابطة ذيل حاصل ميشود :
در برخی موارد افزایش یا کاهش یکی از خصوصیتهای مهندسی تاثیر مستقیمی بر خصوصیات مهندسی دیگر دارد.
+ بسیار مثبت
+ مثبت
– منفی
– بسیار منفی
8 – مقدارهایی را که در ویژگیهای مهندسی باید رعایت شود را بعنوان مقادیر هدف درخانه کیفیت وارد می کنیم .
پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر