پاورپوینت کریستوفر الکساندر

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت کریستوفر الکساندر دارای 40 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مراحل نظریه های طراحی کریستوفر الکساندر

دوره فکری اول ” رویکرد خرد گرا ”

مرحله دوم فکری تاکید بر کلیت

دوره سوم فکری:توسعه زبان الگو

دوره چهارم فکری:ایجاد ساختار های زنده،منسجم و پیچیده

نظریات الکساندر در یک نگاه

نقد تئوری الکساندر

فهرست مراجع

فهرست مراجع:

1-کتاب سیر اندیشه ها در شهرسازی (3)-دکتر جهانشاه پاکزاد

2-مکان های عمومی فضاهای شهری-متیو کرمونا

3-مقاله رویکردی بر نظریه های طراحی کریستوفر الکساندر-دکتر ناهید مهاجری

4.ماهنامه ساختمان و کامپیوتر – شماره ۱۹ – نویسنده : هوشمند ابراهیم پور معصومی، به نقل از وب سایت انجمن شهرسازی

در این پروژه نظریه های طراحی کریستوفر الکساندر در چهارمرحله مورد تحلیل قرار گرفته است:

مرحله نخست شامل یافتن روش های مناسب در طراحی با رویکردی خرد گرایانه است و در این مقطع است که یادداشت هایی بر ترکیب فرم منتشر می شود.

مرحله دوم نظریه های الکساندر با بانتشار شهر یک درخت نیست ادامه می یابد.در این مرحله نتنها نظریه شهر یک درخت نیست بلکه نظریه جدید طراحی شهری وی بحث شده است.در هر دوی این نظریه ها رویکرد کل نگر جایگزین رویکرد خرد گرایانه شده است.

در مرحله سوم با دو نظریه زبان الگو و روش جاودانه ساختمان کار خود را به اوج شکوفایی رسانده

در نهایت با مفهوم جدیدی از نظریه پیچیدگی در مجموعه طبیعت نظم که تکمیل کننده تمامی نظریه های الکساندر از ابتدا تا کنون می باشد بحث خود را انتظام می بخشد.

کریستوفر الکساندر

کریستوفر الکساندر در سال 1936 در وین متولد شد. در آکسفورد و چستربزرگ شد.

در دانشگاه کمبریج انگلستان در دو رشته معماری و ریاضیات در مقطع کارشناسی تحصیل نمود و سپس به آمریکا رفت و موفق به اخذ درجه دکتری معماری از دانشگاه هاروارد شد.

بخاطر تز دکترایش که بعداً به صورت کتابی تحت عنوان «یادداشتهایی برترکیب فرم» منتشرشد، ازمؤسسه معماران آمریکا  مدال طلای تحقیقاتی دریافت کرد.

اما درست یکسال بعد خود وی در مقاله ای به نام شهر یک درخت نیست این رویکرد را زیر سوال برد

الکساندر کتاب ها و مقاله های فراوانی نوشته است که میتوان به مهمترین آنها اشاره کرد:

1964 یاداشتهایی بر ترکیب فرم

1965 شهر یک درخت نیست

1977یک زبان الگو

1979 معماری و راز جاودانگی،راه بی زمان ساختن

1987 نظریه ای تازه در طراحی شهری

1991 معنای واقعی معماری،راه تازه ی دیدن

1993 پیشگویی هنر بیست و یکم-رنگ و هندسه در فرش های کهن ترکی

1996 موزه مری رز

2002 تجربه ارگان وسرشت نظم

دوره فکری اول ” رویکرد خرد گرا ”

اندیشه ی الکساندر،که بی گمان می توان آن را پدر جنبش زبان الگو نامید،در مسیری پر افت وخیز،نه تنها ریشه در حوزه های گوناگونی از اندیشه و عمل دارد،بلکه بر حوزه های تخصصی گوناگونی  نیز تاثیر گذار بوده است.او که در آغاز،فرایند آفرینش فرم را در شیوه های ریاضی و بر پایه ی تحلیل های منطقی و نرم افزاری جستجو می کرد.

کتاب ” یادداشتهایی بر ترکیب فرم” در این مقطع منتشر شد.نظریه های وی ابتدا بر اساس خردگرایی دکارت پایه گذاری شد. مشکلات به کوچکترین اجزا تقسیم و هر جز جداگانه بررسی و حل می گردد ودر نهایت به راه حلی کلی منجر گردیده و اجزا برای رسیدن به راه حل با یکدیگر ترکیب می شوند.

در این رویکرد از عوامل مهم طراحی از قبیل فرم زمینه ، سازگاری ناسازگاری ، خودآگاه ، ناخودآگاه نام برده شده است .

وی اظهار می دارد بخش عمده طراحی فرم است و مشکل اصلی طراحی چگونگی هماهنگ ساختن فرم با زمینه است که این موضوع در معماری مدرن به ندرت اتفاق می افتد.

شیوه وی دسته بندی متغیرهای ناسازگار و سازگار و پیدا کردن راه حل مناسب و ترکیب این راه حلها برای رسیدن به یک کل جدید بود.در این نظریه مشکلاتی وجود دارد :

1..یافتن متغیرهای ناسازگار کار دشواری است.

2.هم اهمیت بودن متغیرهای سازگار و نا سازگار برای دستیابی به مناسب ترین راه حلها

3.نمی توان ادعا کرد که  جهان به دو عنصر سازگار و ناسازگارتقسیم بندی می شود.

وی در نظریه متغیرهای ناخودآگاه و خودآگاه به ساختمانهای بومی که در جوامع سنتی ساخته شده است اشاره میکند .

آنها این متغیرها را با سیستم ساخت خود باید تطبیق دهند اگرچه در دنیای مدرن امروز تغییرات توسط غیر بومیان و از طریق معرفی تکنولوژی پیشرفته مدرن صورت می پذیرد.

الکساندر در کتاب یادداشت هایی بر ترکیب فرم  تلاش نمود تا به صورت کاملا خرد گرایانه از ریاضیات نوین در تشریح فرآیند بهره گیرد.

مرحله دوم فکری تاکید بر کلیت

الکساندر در سال 1965 مقاله ای با نام شهر یک درخت نیست ، منتشر نمود . در این مقاله مقایسه ای بین چندین شهر طراحی شده که ساختار درخت گونه دارند با شهر های طبیعی صورت گرفت.الکساندر نتیجه گیری نمود که شهر های طراحی شده مانند چندیگار در هند ،شهر برزیلیا در برزیل و شهر توکیو در ژاپن ،آنگونه که طراحان پیش بینی نموده اند عمل نمی کنند.این به دلیل ان است که این شهر ها بر اساس اصول منطقی طراحی شده بودند. وی دریافت شهر های سنتی که به صورت ارگانیک رشد کرده و شکل گرفته اند واجد الگویی پیچیده با ساختاری مشترک هستند.الکساندر اظهار داشت ”برای ذهن بشر،مدل درخت،آسان ترین شیوه استدلال است

در این مقاله تفاوت الگوهای کالبدی شهرهای طراحی شده با شهرهای ارگانیک نشان می دهد ،در شهرهایی که رشد خود به خودی داشتند تفکیک واضحی میان عملکردهای مختلف صورت نمی گیرد. وی میان دو نوع سازماندهی درخت و نیمه شبکه تمایز قایل شده و معتقد است که شهرهای برنامه ریزی شده امروزی ساختارهایی درخت گونه دارند ، در حالی که شهر هایی که به طور طبیعی رشد کرده اند واجد ساختار نیمه شبکه ای هستند .

استفاده از روش مثلث بندی برای سازماندهی عملکرد های هم پوشان در مقیاس کوچک موجب هماهنگی فضاهای شهری در مقیاس های بزرگتر می شود.

این روش برای فضاهایی که واجد دو عملکرد هم پوشان یا بیشتر هستند بکار گرفته میشود و باعث تسهیل عملکرد های اضافی و تاثیرات متقابل بین مردم می گردد.

به عنوان مثال رود خانه ای که در گوشه ای از خیابان قرار گرفته ،چراغ راهنمای جلوی آن ،در ورودی داروخانه و مغازه روزنامه فروشی همجوار با ورودی ،همگی تاثیرات متقابل بر هم داشته و تشکیل یک سیستم بهم وابسته را می دهند.

اما الکساندر درست 1 سال بعد اعتراف می کند که ساختارهای درختی نمیتوانند پیچیدگی مسائل مرتبط با شهر را توضیح دهند.

زیرا پیامد چنین نگاهی به شهر ساخت شهر های تصنعی است که در سنجش با شهر های طبیعی کهن از دید انسانی بودن بسیار ناموفق عمل می کنند.

به باور او امروزه طراحان به جای جستجوی آن اصول انتزاعی نظم دهنده ی شهر های کهن-آنچه که مفهوم امروزی ما از شهر هنوز به آن دست نیافته است – در پی شناخت ویژگی های فیزیکی و حجمی شهر های کهن هستند.

به زعم او این طراحان از زندگی بخشیدن به فضاهای شهری کنونی عاجز خواهند بود چرا که تنها در پی همانند سازی ظاهر شهر های کهن بوده و در یافتن ماهیت این شهر ها درمانده اند.به باور او نگاه به مسئله ی شهر با ساختاری درختی درست همان عاملی است که موجبات کژی ها واشتباهات دریافت ما از شهر را فراهم می آورد.

برای نمونه تقسیم شهر بر پایه ی “واحد های همسایگی”جداسازی سواره از پیاده،جدا کردن تفریح از دیگر فعالیت ها،تقسیم شهر به پهنه های کارکردی جداگانه و… از جمله زمینه هایی است که الکساندر آن را پیامد منفی نگاه کنونی به شهر به عنوان ساختاری درختی به شهر می داند.

بعد از انتشار کتاب شهر یک درخت نیست الکساندر به سال 1988“نظریه طراحی شهری“ را منتشر نمود.

وی مطرح نمود هنگامی که به زیبا ترین شهر های روزگار گذشته می نگریم  همواره این احساس به ما دست می دهد که این شهر ها زنده هستند.

این احساس زنده بودن چیز مبهمی نیست.بلکه یک تصویر دقیق از یک کیفیت ساختاری ویژه است که این شهر ها ی قدیمی از آن برخوردارند.

به طور مثال هر یک از این شهر ها همچون یک ”کل“ و تحت قوانین ”کلیت“ خود رشد می کردند و لذا می توانیم این کلیت را در آنها احیای کنیم نه فقط در بزرگترین مقیاس بلکه در هر یک از جزییات از قبیل:رستوران ها،پیاده ها،مغازه ها،بازارها،وحتی بالکن ها و تزیینات شهر

او باور دارد که فرم به تنهایی نمیتواند یک کلیت را بیافریند بلکه کلیت خود نتیجه ی یک فرایند است.شهر،شبکه ای بسیار بزرگ از فرایند هاست و باید دریافت که چه ویژگی هایی باعث پیوند میان این فرایند ها و ایجاد یک کل می شود.

در کتاب نظریه جدید طراحی شهری الکساندر هفت قانون برای این فرآیند که در عین حال،عملی و قابل اجرا باشد ارائه می کند ونشان میدهد که چگونه می توان از فضای شهری ”کل“ ساخت:

قانون اول(رشد تدریجی):

رشد تدریجی در قطعات کوچک شهری مانع از شکل گیری پروژه های وسیع شود.باید علاوه بر اختلاط عملکردی،ترکیبی از پروژه ها در مقیاس کوچک ،میانی و بزرگ و به تعداد مساوی در نظر گرفته شود.

قانون دوم(رشد کل های بزرگتر):

رشد مجموعه های بزرگتر و کامل تر باید شامل فرایندی باشد که طی آن اجزاء کوچکتر مجموعه یعنی تک تک ساختمان ها از رشد تدریجی برخوردار باشند و این رشد ابعاد کیفی و کمی  را در بر گیرد.اجزاء کوچک و در حال رشد باید رشد و تکامل مجموعه را شکل دهند.و

بخش های الحاقی نهایتا یک مجموعه کامل و یکپارچه را ایجاد کنند.

قانون سوم(چشم انداز):

دور نمای کلی مجموعه باید مبنای کلیه تغییرات و تحولات آتی قرار گیرد.هر پروژه ای در ابتدا باید مورد تجربه قرار گیرد و پس از آن به صورت دورنما مطرح شود.

قانون چهارم(فضای شهری مثبت):

هر ساختمان باید طوری طراحی شود که شکل دهنده به یک فضای شهری مثبت هماهنگ و خوش فرم باشد و فضای شهری مورد نظر به جای ساختمان در اولویت قرار گیرد.برای دستیابی به این هدف عناصر شهری باید از سلسه مراتب خاصی برخوردار باشند به این شرح که فضاهای پیاده الویت داشته باشند و سپس ساختمان ها،جاده ها و پس از آن پارکینگ ها مورد نظر قرار گیرند.

قانون پنجم(آرایش بناهای بزرگ):

طرح کلی ساختمانها ی وسیع و بزرگ باید به شکلی طراحی شود که ورودی ها،مسیر های اصلی،تقسیمات اصلی ساختمان ،فضاهای باز داخلی،نور طبیعی و شیوه حرکت در داخل ساختمان همه به صورت هماهنگ و در ادامه فضای خیابان و محله ودر پیوستگی با آن قرار گیرد.

قانون ششم(ساخت و ساز):

ساخت و ساز بنا باید به صورتی باشد که ساختار هر ساختمان به طور مستقل مجموعه های کاملی را در بافت شهری ایجاد کند.اجزاء و عناصر مورد نظر عبارت خواهد بود از رستوران ها،دیوارها،پنجره ها،جلو آمدگی ها،پی ها و تاثیر آن.

قانون هفتم(شکل گیری مراکز):

شکل گیری مراکز،نتیجه نهایی حاصل از خلق یک کل هماهنگ است.بنابر این هر کل طراحی شده باید درون خود مرکزیت داشته باشد و پیرامون خود از مراکز چندی که به صورت یک سیستم عمل می کند تشکیل شده  باشد.در چنین زمینه ای یک مرکز می تواند یک ساختمان یا یک جاده،یک پنجره یا مجموعه ای از تمام این عناصر باشد.

دوره سوم فکری:توسعه زبان الگو

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی