پاورپوینت کتاب مباني جامعه شناسي

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت کتاب مباني جامعه شناسي دارای 172 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

كليات

جايگاه بحث مباني در رشته جامعه شناسي

فرهنگ

پايگاه اجتماعي

گروه ونهادهاي اجتماعي

خانواده

نظارت اجتماعي

جمعيت شناسي

انواع اجتماعات

رفتارجمعي

روابط نژادي وقومي

سازمان

قدرت

جنبش هاي اجتماعي

دگرگوني اجتماعي

كليات

كتابي كه به عنوان منبع براي درس مباني جامعه شناسي معرفي شده ،كتابي است كه بروس كوئن به عنوان يك متن درسي تاليف كرده است . از اين كتاب دو ترجمه به زبان فارسي در دست است :

ترجمه نخست به نام ” درآمدي به جامعه شناسي“ نخستين بار در سال1370 توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است و ترجمه دوم نيز بار اول در سال 1372 از طريق انتشارات سمت منتشر شده است .

كتاب در20 فصل تنظيم شده است : دو فصل اول مقدمه و مدخل بحث است كه به تعريف علوم اجتماعي و جامعه شناسي و نيز روش هاي تحقيق علمي در اين رشته اختصاص دارد .

در 16 فصل بعدي درباره موضوعات اصلي جامعه شناسي گفت وگو شده است و بالاخره در دو فصل آخر كتاب دو پديده اجتماعي مهم عصر ما يعني ”جنبش هاي اجتماعي“ و ” دگرگوني اجتماعي و فرهنگي ” مورد توجه قرار گرفته است .

جامعه شناسي يك رشته از مجموعه دانشي است كه علوم اجتماعي خوانده مي شود .

علم معرفتي است منظم كه با روش هاي معين به دست مي آيد و قوانين واقعيت را بازگو مي كند.

مختصات علم:

1- علم معرفتي است منظم   2  – علم با روش هاي منظم به دست مي آيد.3- علم قوانين واقعيت را بيان مي كند.

تقسيم بندي علوم :

1-علوم مادي (مكانيكي يا غيرارگانيكي)2- علوم زيستي (ارگانيكي)3- علوم اجتماعي (فوق ارگانيكي)

موضوع علوم اجتماعي : شناخت علمي پديده هاي مرتبط با زندگي اجتماعي

زندگي اجتماعي منحصر به انسان نيست برخي حيوانات نظير مورچه ها و زنبورها هم زندگي اجتماعي دارند اما زندگي اجتماعي آن ها با زندگي اجتماعي انسان فرق زيادي دارد .

مهم ترين فرق ها از اين قراراند:

در زندگي اجتماعي انسان تنوع ابتكار وخلاقيت وجود دارد.2- انسان ها به دگرگوني سازي محيط برحسب نيازهايشان مي پردازند.3- در زندگي اجتماعي انسان با انباشت اطلاعات و تجربيات سروكار داريم كه در زندگي اجتماعي هيچ موجود ديگري ديده نمي شود.

از جامعه شناسي تعاريف متفاوتي ارائه شده است:

مثلا كنت آن را دانش دايره المعارفي درباره جامعه مي دانست كه دربرگيرنده ساير رشته هاي علوم اجتماعي است.

از نظر اسپنسر جامعه شناسي يك فرا علم است كه احكام كلي ديگر رشته هاي علوم اجتماعي را متحدمي كند.

به عقيده زيمل جامعه شناسي علمي است كه با شكل و فرم كنش هاي انساني در جامعه سروكار دارد.

به ساده ترين بيان مي توان گفت كه جامعه شناسي علم بررسي كنش هاي متقابل انساني است .كنش هاي متقابل عبارتند از تحريك كنندگي و    پاسخگويي افراد به يكديگر.

ويژگي هاي كنش هاي متقابل انساني:

الگوپذير

تكرارشونده

پيش بيني پذير

4-مسبوق به الگوهاي پيشين

جايگاه بحث مباني در رشته جامعه شناسي

مباني جامعه شناسي بحث درباره اصول پايه اي علم جامعه شناسي و مصطلحات كليدي مورد استفاده در اين علم است.

جامعه شناسي به دو شاخه مهم محض و كاربردي تقسيم مي شود :

جامعه شناسي محض در پي به دست آوردن دانش درباره جامعه بدون توجه به مسائل مبتلا به جامعه است.

2-جامعه شناسي كاربردي به دنبال به دست آوردن دانشي كاربردي درباره جامعه است كه با استفاده از آن بتوان مسائل اجتماعي موجود را حل وفصل كرد.

جامعه شناسي شاخه هاي فرعي متنوعي داردكه برخي ازآن ها از اين قراراند:1- جامعه شناسي شهري 2- جامعه شناسي روستايي 3- جامعه شناسي آموزش وپرورش 4- جامعه شناسي صنعتي 5- جامعه شناسي اديان

6- جامعه شناسي سياسي 7- جامعه شناسي كار وشغل 8- جامعه شناسي خانواده 9- جامعه شناسي پزشكي 10- جامعه شناسي فرهنگ 11- جامعه شناسي نابرابري ها وقشربندي اجتماعي 12- جامعه شناسي آسيب هاي اجتماعي 13 – جمعيت شناسي 14-بوم شناسي انساني 15- جامعه شناسي انقلابات 16– نظارت اجتماعي17-جامعه شناسي جنبش هاي اجتماعي

فرهنگ

فرهنگ = عبارت است از مجموع ويژگي هاي رفتاري و عقيدتي اكتسابي اعضاي يك جامعه خاص. در اين تعريف دو تاكيد مهم وجود دارد :

مجموعه ويژگي هاي عقيدتي و رفتاري است به معني همه راه و رسم ها و فنوني است كه اعضاي يك جامعه براي زندگي كردن به كار مي گيرند .

واژه اكتسابي كه جدا كننده فرهنگ از رفتارهاي غريزي است كه نتيجه وراثت زيست شناختي اند . اكتسابي بودن فرهنگ به معني آن است كه راه وروش هاي اشاره شده از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود .

جامعه = گروهي از افراد كه مدت زمان درازي با هم زندگي كرده و سرزميني را در اشغال خود داشته و خودشان را به عنوان يك واحد اجتماعي ، متمايز از گروه هاي ديگر سازمان داده باشند.

شيوه هاي ارتباط انسان ها با يكديگر:                  

1- زبان گفتاري  2- زبان نوشتاري   3- زبان جسماني

زبان گفتاري عبارت است از الگوهاي صوتي و معاني پيوسته به آن .

زبان نوشتاري عبارت است از ثبت تصويري واژگان زبان

وبالاخره زبان جسماني عبارت است از حركات دست و صورت ويا به اصطلاح ايما واشاره.

هنجارهاي فرهنگي:

ارزش ها

آداب و رسوم

عرف

ارزش ها: بيانگر مطلوبيت ها و ترجيحات مبتني بر منافع اند.

آداب و رسوم : شيوه هاي عملكرد مرسوم و عاداتي هستند كه در جامعه رواج دارند . مثلا نحوه سلام وخداحافظي كردن – طرز لباس پوشيدن وانجام مراسم خاص در عروسي ها و سوگواري ها.

فرهنگ آرماني به الگوهاي رفتاري آشكار و رسما پذيرفته شده اطلاق مي شود

فرهنگ واقعي در مقابل فرهنگ آرماني به آن چيزي اطلاق مي شود كه مردم در عمل انجام مي دهند.

فرهنگ معنوي ، كليه دستاوردهاي فكري و انديشگي جامعه است.

فرهنگ مادي ، به دستاوردهاي مادي شامل وسايل ، ابزارها و تكنولوژي موجود در جامعه اطلاق مي شود.

مولفه هاي سازمان فرهنگ:

عنصر فرهنگي= كوچك ترين واحد فرهنگ  .

مجموعه فرهنگي= مجموعه اي از عناصر مرتبط با هم.

نهاد= نظام روابط اجتماعي الگودار و سازمان يافته كه مجموعه هاي فرهنگي خاص را دربر مي گيرد.

خرده فرهنگ = فرهنگ گروهي كوچك تر در داخل يك جامعه بزرگ تر.

يكپارچگي فرهنگي = وجود هماهنگي كاركردي ميان عناصر و مجموعه هاي فرهنگي در يك جامعه.

قوم مداري = گرايش افراد يك جامعه در جهت برتر پنداشتن فرهنگ ويژه شان.

فرايندهاي مرتبط با فرهنگ :

نوآوري فرهنگي

ضربه (يا شوك) فرهنگي

دگرگوني فرهنگي

واپسماندگي فرهنگي

فرهنگ پذيري

پايگاه اجتماعي

پايگاه اجتماعي = موقعيت و جايگاهي كه فرد در گروه احراز مي كند .

نقش اجتماعي = رفتاري كه ديگران از فردي كه پايگاه معيني را در اجتماع احراز كرده انتظار دارند.

انواع پايگاه اجتماعي : 1- انتسابي    2- اكتسابي

انواع نقش : 1- نقش تجويز شده (محول)   2- نقش كاربسته( محقق)

نقش تجويز شده (يا محول )= آن شيوه اي از ايفاي نقش است كه منطبق با انتظارات جامعه باشد.

نقش كاربسته (يامحقق)= شيوه اي است كه اشخاص در عمل ايفا مي كنند.

افراد معمولا در ايفاي نقش به الگوهاي نقش و گروه هاي مرجع توجه دارند:

الگوهاي نقش= دلالت دارد بر اشخاصي كه ما بر ايشان ارزش ويژه اي قائليم و از رفتارشان سرمشق مي گيريم .

گروه هاي مرجع= هم به معناي الگوهايي هستند كه افراد در هنگام داوري و ارزيابي شيوه اجراي نقش شان به آنها استناد مي كنند.

فرايند هاي مرتبط با ايفاي نقش :

1- دلزدگي از نقش                      2- فشار نقش

تعارض نقش

اجتماعي شدن فرايندي است كه از طريق آن افراد شيوه زندگي جامعه شان را فرا مي گيرند و آمادگي پيدا مي كنند كه به عنوان يك عضو جامعه با ساير افراد جامعه زندگي كنند.

هدف هاي اجتماعي شدن:

1- درك مهارت ها                   2- برقراري ارتباط

3- ارضاء نيازهاي جسماني        4- فراگيري ارزش ها

چارلز هورتن كولي (1864 تا 1929) نظريه اي را وضع كرده است كه به نظريه ”خودآئينه ” شهرت دارد. منظور كولي اين است كه جامعه نظير آئينه اي است كه تصوير افراد را منعكس مي كند و اين تصوير مبناي پيدايش يك خود پويا است .

جامعه شناس ديگري به نام جورج هربرت ميد (1863 تا 1931)كه معاصر و همكار كولي بود مفهوم ديگري را وضع كرد كه“ ديگري تعميم يافته ” نام دارد . به تعريف ميد ديگري تعميم يافته مجموعه چشمداشت هايي است كه شخص معتقد است ديگران از او دارند . از ديدگاه ميد افراد از طريق فرايندهاي ”نقش پذيري ” و“ايفاي نقش ”به اين ”ديگري تعميم يافته آگاه مي شوند.

گروه و نهادهاي اجتماعي

50,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی