پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) دارای 35 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

پیدایش هزینه‌یابی فعالیت‌ محور

علل جذابیت و رواج سریع روش هزینه‌یابی فعالیت ‌محور

هزینه یابی چیست؟

هزینه یابی بر مبنای فعالیت چیست؟

اهداف سامانه هزینه‌یابی فعالیت‌محور

فرایند طراحی و اجرای سیستم هزینه‌یابی فعالیت‌محور

تشکیل گروه هزینه‌یابی فعالیت محور

موضوعات سازمانی

شناسایی فعالیتها

فعالیت چیست؟

تجزیه وتحلیل فعالیتها

فعالیتهای با یا بدون ارزش‌افزوده

انتخاب محركهاي هزينه

نتيجه گيري

پیدایش هزینهیابی فعالیت محور

در حالی که ایده هزینه‌یابی فعالیت‌محور هم اکنون چندین دهه است که وجود دارد، اما این روش در نیمهِ دوم دهه 1980 به عنوان یک روش رایج هزینه‌یابی مطرح و مرسوم شد. سرعت غیرمنتظره استفاده از این روش برای پرفسور رابین کوپر (Robin Couper) و رابرت کاپلان (Robert  Kaplan) که مفهوم هزینه‌یابی فعالیت‌محور را در تعداد اندکی از شرکتهای تولیدی  بزرگ  امریکایی که از روشهای سنتی هزینه‌یابی ناراضی بودند، به‌کارگرفته بودند بسیار جالب و مهیج بود. تجربه این شرکتها در مجله هاروارد کیس استادی (Harvard case study) منتشر شد و برای اولین بار مجموعه مقالاتی نیز در این خصوص ارائه شد که طرح کلی و زمینه به‌کارگیری هزینه‌یابی فعالیت‌محور را فراهم ساخت.

علل جذابیت و رواج سریع روش هزینه‌یابی فعالیت ‌محور

اول این که تغییرات در بسیاری از سازمانهای تجاری در طی دهه 1980 خیلی زیاد بود. تولید به کمک رایانه، استفاده از سامانه‌های تولید منعطف، کنترل کیفیت جامع  و روشهای تولید بهنگام، همگی تغییرات سریعی بودند که در این دهه رخ دادند. تمام این عوامل، باعث پیدایش محیطی متغیر شدند که روشها و ایده‌های جدید نیاز داشت.

دوم اینکه، تلاشهای تولید کنندگان برای تهیه محصولات متنوع تر، مشتری پسندتر، با کیفیت بالاتر و نیز پاسخگویی سریع به مشتریان باعث به‌کارگیری سرمایه گذاری بیشتر و درنهایت منجر به تغییر ساختار بهای تمام شده در بسیاری از شرکتها شده است.

سوم این که  با مکانیزه شدن فرایندهای تولید و کاهش هزینه‌های دستمزد مستقیم، هزینه‌های سربار، اهمیت بیشتری  پیدا کرده و شیوه تسهیم آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.

هزینه یابی چیست؟

هزینه‌یابی، وظیفه ای است که حسابداری مالی و  مدیریت  را به هم مرتبط می‌سازد. یک واحد تولیدی، عمده فروشی یا خرده فروشی، بدون وجود اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات قادر نخواهد بود که بهای تمام شده کالای فروخته شده و نشده را مشخص کندو درنتیجه نمی تواند سودآوری واحد اقتصادی و یا  بخشهای مختلف را اندازه گیری و با بازار مقایسه نماید. افزون بر این هزینه‌یابی محصولات یا خدمات، اطلاعات با ارزشی در اختیار مدیریت قرار میدهد و درتصمیمهای مدیریتی به عنوان مبنایی برای ایجاد بازخورد کنترلی روی هزینه‌ها وارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد

هزینه یابی بر مبنای فعالیت چیست؟

روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، سیستم طرح ریزی هزینه ها با تاکید بر فرایند مستمر بهسازی است . در این روش ، شناسایی فعالیت های ارزشمند از یک سو و شناسایی فعالیت های بی ارزش از سوی دیگر ، تشویق می شود . و برای حذف فعالیت های بی ارزش کوشش بعمل می آید . به بیان دیگر روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت را میتوان برای شناسایی و حذف فعالیت هایی به کار برد که هزینه محصول را بالا می برند بدون آنکه ارزش افزوده ای برای محصول ایجاد کنند .

به عبارتی:

هزينه يابي برمبناي فعاليت نوعي روش هزينه يابي است كه در آن هزينه ها ابتدا به فعاليتها تخصيص مي يابد،

و سپس هزينه هاي گردآوري شده با توجه به استفاده هر محصول از فعاليتها، به محصولات سرشكن مي شود .

هزينه يابي برمبناي فعاليت مبتني بر مفهوم مصرف فعاليتها توسط محصولا ت و مصرف منابع توسط فعاليتها است.

اهداف سامانه هزینه‌یابی فعالیت‌محور

راهبرد قیمت گذاری،

فراهم کردن و محاسبه دقیقتر هزینه و سودآوری محصولات، 1. فراهم کردن اطلاعات درباره فعالیتهای تولید با هدف حذف فعالیتهای اضافی،

فراهم کردن اطلاعات درباره فعالیتهای بدون ارزش‌افزوده و کاهش هزینه‌ها ازطریق حذف این فعالیتها (در صورت امکان)،

فراهم کردن اطلاعات برای مهندسان طراح به منظور انتخاب طرح محصول با بالاترین کیفیت و پایین ترین هزینه،

فراهم کردن اطلاعات درباره انتخاب بازار،

فراهم کردن اطلاعات به منظور تدوین

فراهم کردن اطلاعات درمورد هزینه تولید قطعات به منظور تصمیم گیری درباره خرید یا ساخت آنها.

از جمله مواردی که استفاده از این سامانه را برای شرکتها به یک معضل تبدیل می‌کند این است که:

*  هزینه‌یابی فعالیت‌محور، دقت هزینه‌یابی را افزایش می دهد، اما هیچ تضمینی    برای ارائه صحیح هزینه محصولات وجود ندارد،

*  پیاده‌سازی هزینه‌یابی فعالیت‌محور به سرمایه‌گذاری عمده‌ای نیاز دارد،

*  دشواری در یافتن محرکهای هزینه مناسب و بالا بودن حجم کار، درنتیجه صرف زمان زیاد برای این کار از مشکلات آن است.

بنابراین می توان برای تصمیمگیری درخصوص اجرای این سامانه در یک شرکت، شرایطی را درنظر گرفت:

دستمزد مستقیم، درصد کمی از کل هزینه‌ها باشد،

فروش افزایش اما سود شرکت کاهش یابد،

بازاریاب‌ها از اطلاعات بهای تمام شده استفاده نکنند،

حاشیه سود خط تولید به سختی تفسیرپذیر باشد،

مدیران به گزارشهای بهای تمام شده موجود اعتقادی نداشته باشند،

برخی محصولات شرکت که حاشیه سود بالایی دارند، توسط رقیبان فروخته نشوند.

به طورخلاصه مزاياي ABC شامل موارد زیر است:

كمك در قيمت گذاري بهتر محصولات براي فروش،

كاهش هزينه فعاليتهايي كه هزينه بالايي دارند،

احتمال حذف محصولاتي كه بهاي تمام شده آنها بالاست.

فرایند طراحی و اجرای سیستم هزینه‌یابی فعالیت‌محور

اصول اولیه این سامانه شامل شناسایی فعالیتها، محاسبه هزینه هر فعالیت و سپس بهای هر محصول بر مبنای میزان استفاده از فعالیتهاست. بنابراین دقت هزینه‌یابی محصولات به هزینه‌یابی فعالیتها و حجم محرکهای هزینه بستگی دارد. برمبنای این اصول، طراحی سامانه هزینه‌یابی فعالیت‌محور به مراحل مختلف قابل طبقه‌بندی است، فرایند طراحی سامانه هزینه‌یابی فعالیت‌محور با «‌شناسایی اهداف» سامانه آغاز و با  «‌اجرای برنامه» پایان می‌یابد.

تشکیل گروه هزینه‌یابی فعالیت محور

گروه هزینه‌یابی فعالیت‌محور حداقل باید شامل اعضای زیر باشد:

رهبرگروه باید مهندسی باشد که در گروه برنامه‌ریزی راهبردی شرکت مشارکت داشته است،

حسابدار(صنعتی) شرکت که شناخت کافی از فرایند تولید شرکت و دانش لازم در مورد سامانه‌های حسابداری موجود در شرکت داشته باشد،

سرپرست تولید،

مهندس صنایع (با تجربه کاری زیاد.)

موضوعات سازمانی

موضوعاتی که در طراحی سامانه هزینه‌یابی فعالیت‌محور باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

تعداد محصولات یا خدمات شرکت،

تنوع خطوط تولید،

سربار به عنوان عنصر عمده هزینه،

رشد سریع هزینه‌های سربار،

عناصر اصلی هزینه‌های سربار مربوط به زمانبندی، کنترل کیفیت و متعادل ساختن خطوط تولید،

مبنای محاسبه نرخ جذب کنونی سربار مانند ساعات کار مستقیم یا ساعات کار ماشین،

مجاری و بازارهای فروش محصولات،

نیاز مشتریان به سطوح مختلفی از خدمات.

شناسایی فعالیتها

فعالیتها، فرایندها و رویه‌هایی هستند که باعث می شود کار در سازمان انجام شود. فعالیتها، مجموعه‌ای ازچند وظیفه هستند که به‌وسیله افراد یا ماشینها انجام می شوند تا نیاز مشتریان را براورده سازند. شناسایی فعالیتها، مرحله اصلی سامانه هزینه‌یابی فعالیت محور است که ساختار و محدوده سامانه را تعیین می کند. شناسایی فعالیتها باید به روش نظام‌مند انجام شود تا اطمینان یابیم که همه فعالیتهای مربوط درنظر گرفته شده اند.

فعالیتها برحسب اندازه و نوع شرکت ا ز هم متفاوت اند. مثلاً در یک شرکت کوچک، کنترل کیفیت یک فعالیت محسوب میشود در حالی که در یک شرکت بزرگ، کنترل کیفیت خود شامل تعداد زیادی فعالیت نظیر بازرسی کالاهای ورودی، بازرسی فرایند و بازرسی کالای نهایی است.

فعالیت چیست؟

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی