پاورپوینت نادیده گرفتن حقوق معلولین،ناتوانان و سالخوردگان در طراحی و اجرای مبلمان شهری

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت نادیده گرفتن حقوق معلولین،ناتوانان و سالخوردگان در طراحی و اجرای مبلمان شهری  دارای 65 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مبلمان شهری چیست؟

معلول به چه کسی گفته می شود؟

سالخورده کیست؟

ناتوانان چه قشری را شامل می شوند؟

تجهیزات خیابانی هماهنگ

سایر مبلمان ها

پلهاي ارتباطي بين پياده‌رو و سواره‌رو

ایستگاه ها

تلفن عمومی و صندوق پست

پله‌

سطح شيبدار

شهرسازی مشارکتی

منابع

منابع

کتاب:

سعید نیا،احمد/طراحی فضاها و مبمان شهری/انتشارات سازمان شهرداریهای کشور/1379

مرتضایی.رضا/رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری/انتشارات سازمان شهرداریهای کشور/1381

زنگی آبادی،علی-تبریزی،نازنین/طراحی و برنامه ریزی مبلمان شهری/انتشارات شریعه توس/1383

مقالات

افصح حسینی،فاطمه/مناسب سازی مبلمان و تجهیزات شهری/دانشگاه شهید بهشتی/

مبلمان شهری چیست؟

مجموعه وسیعی از وسایل،اشیا ،دستگاه ها،نمادها،خرد بناها،فضاها و عناصری که چون در خیابان و در کل در فضاهای باز شهری نصب شده اند و استفاده عمومی دارند به این اصطلاح معروف شده اند.

معلول به چه کسی گفته می شود؟

فردی که به هر علت دچار ضعف،اختلال و یا عدم توانایی در اندام های حرکتی شده و برای تحرک نیاز به استفاده از پاره ای وسایل کمکی داشته باشد.

سالخورده کیست؟

گروه سنی 65 سال به بالا که به علت کهولت سن قادر به انجام فعالیت های روزانه به طور معمول نمی باشند.

ناتوانان چه قشری را شامل می شوند؟

این دسته افراد مادران دارای فرزند خردسال(نیاز به کلسکه و …)،بیماران و گروه سنی زیر 6 سال را شامل می شوند.

توضیح مختصری از مسئله:

انسان به عنوان یک موجود اجتماعی همواره در صدد ایجاد ارتباط با فضای پیرامون خود است.

ایجاد این ارتباط از طریق حضور در محیط ،دسترسی به فضاهای پیرامون و انجام فعالیت های حیاتی میسر است.

در واقع دسترسی شرط لازم برای تامین و برآورد فعالیت های انسانی بوده و در صورت تحقق این امر انسان قادر به فعالیت در عرصه های مختلف زندگی و دارای بازده اجتماعی مناسب خواهد بود.

عدم حضور انسان در محیط از دو علت زیر ناشی می گردد.

1-نامناسب بودن محیط شهری

2-ناتوانی فیزیکی انسان

با این حال مهمترین عامل در به انزوا کشیده شدن اقشار ناتوان نامناسب بودن بستر محیط شهری است .

در دنياي پيشرفته امروزي كشوري مي تواند خود را در سطح كشور هاي متمدن بداند كه چند معيار را رعايت كرده باشد . يكي از اين معيار ها بر طرف كردن مشكلات معماري و شهر سازي براي معلولين ( توانخواه)  است . به عبارتي طراحي براي همه شهر وندان يك جامعه و نه فقط قشر خاص .

آرزوي يك معلول زندگي بدون همراه و روان سازي شهر براي سهولت حركت هاي اوست . مشكلات و موانع معماري كه باعث ميشود معلولين كمتر در جامعه حضور داشته باشند عبارتند از مشكلات شهر  و شهر سازي ، مشكلات رسيدن به بنا ، عدم رعايت اصول مهندسي ساختمان ، مشكلات حمل و نقل شهري ، مشكلات حركت در درون بنا .

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 10 درصد جمعیت جهان به نوعی دچار معمولیت جسمی هستند. در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، پدیده معلولیت سپری فزاینده داشته است. معلولان برای زندگی اجتماعی در شهر یا موانع معماری و شهری متعددی روبرو هستند، بنابراین، سازگار سازی محیط شهری با نیازهای معمولان جسمی، ضرورتی حیاتی است و طراحی شهرها باید براساس معیارها و ضوابط خاصی برای آنها انجام پذیرد.

یک معلول قطع نخاعی:بهره مندي معلولان از برخي خدمات شهري نياز به صرف هزينه هاي گزاف ندارد و تنها بايد کمي تدبير داشت.

هرچند اقداماتي براي رفع مشکلات و تامين نيازهاي معلولان اانجام شده اما کافي نيست و تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي دارد.
وي افزود: معلولان نياز به ترحم ندارند و اگر امکانات مناسب براي آنان فراهم شود مي توانند توانمنديهاي خود را در عرصه هاي مختلف به منصه ظهور بگذارند.

-1- تجهیزات خیابانی هماهنگ

طراحی و نصب بیشتر عناصر مبلمان و اثاثیه خیابان در حوزه مسوولیت اداره ها و سازمان های مختلفی، مانند: مخابرات، برق، آب، راهنمایی و رانندگی و شرکت واحد اتوبوسرانی قرار دارد که در نتیجه آرایش ناهماهنگی در خیابان به وجود می آورند. مساله تنها تنوع عناصر نیست، بلکه شیوه توزیع آنها در سطح خیابان نیز اهمیت دارد. بنابراین در ابتدا همکاری میان ادارات و سازمان های گوناگون لازم است تا بتوان تعداد و انواع عناصر را به میزان معقولی می رسانید.

روش منطقی عبارت است از؛ طراحی مجموعه ای از عناصر تجهیزات خیابانی که در آن هر جزء نظیر یک علامت، سطح آشغال یا چراغ، از جزئیات تزیینی و پایه طراحی مشابهی برخوردار باشد.

یکی از بزرگترین منافع حاصل از سیستم طراحی هماهنگ اثاثیه خیابانی، سهولت بیشتر گردآوری عناصر مختلف در کنار هم است. در این حالت، سایبان ایستگاه اتوبوس یا یک کیوسک تلفن می تواند تکیه گاهی برای اجزای دیگر، نظیر روشنایی، علایم، نیمکت ها و یا تلفن باشد.

طراحی تجهیزات خیابانی نباید به عنوان بخشی جدا از طراحی فضاهای شهری تلقی شود، بلکه باید به مثابه شکل دهنده منظر خیابانی و شهری در مقیاس وسیع مورد نظر قرار گیرد. چنانچه مضمون طراحی تجهیزات خیابانی بخشی از مضمون کلی طراحی شهری باشد، به شهر انسجام و وضوح می بخشد و مطلوب تر است. بنابراین، عناصر تجهیزات خیابانی را نباید به صورت منفرد و مجزا مورد بررسی و مشاهده قرار داد، بلکه باید آنها را به عنوان آنها بخشی از یک سیستم هماهنگ تجهیزات خیابانی نگریست که در آن همه اجزا بطور هماهنگ مورد توجه قرار می گیرند و ارتباط مناسبی با ساختمانهای پیرامون خود برقرار می سازند. از این رو، حتی در طراحی کوچک ترین عناصر خیابانی، نباید منظره کلی و فراگیر را فراموش کرد.

سنگ فرش (کف پوش)

مفهوم سنگ فرش

سنگ فرش را می توان هم به عنوان زمینه ای خنثی در نظر گرفت و هم برای جلب توجه مردم، جنبه تزیینی بیشتری بدان بخشید. به وسیله سنگ فرش می توان کانون یا فضایی شاد آفرید و برای آستانه ای در فضای شهری نقشی همچون قالی پدید آورد. برای این منظور باید مجموعه ای از مصالح و رنگ برگزیده شود تا ویژگی های مکانی را باز نماید. با استفاده از این مجموعه، می توان مضامین متفاوتی برای هر ناحیه یا خیابان انتخاب کرد.

بافت سنگ فرش

بافت سنگ فرش ها باید با توچه به نوع رفت و آمد عابران پیاده تهیه شود:

سطوح نقش دار برای عابران پیاده بی حرکت

سطوح برجسته برای رمپ ها و اطراف آن نماها، نواحی خطرآفرین (سکوهای ساحلی، سکوی متر و …) که امکان لغزش را کاهش را کاهش می دهند

سطوح موج دار

سطوح ناهمواری برای جلب توجه عابران پیاده، یا کاستن سرعت اتومبیل ها

جدول

نوع جدول با توجه به درجه خیابان و مصالح به کار رفته در سنگ فرش مجاور آن انتخاب می شود.

نوع خیابان

معمولاً از جدول های استاندارد، برای ایمنی در خیابان های درجه یک تا سه، بویژه خیابان های پر رفت و آمد که جمع کننده های اصلی هستند، استفاده می شود. برای خیابان های درجه چهار و پنج که جمع کننده‌هاي محلي هستند، راههاي دسترسي مسکوني و نيز زمين‌هاي پارکينگ، از گزينه‌هاي ديگري استفاده مي شود.

بتن بيش از هر چيز ديگري در ساخت جدول‌ها به کار مي‌رود، زيرا علاوه بر استحکام و دوام، ويژگي اقتصادي نيز دارد. جدول‌هايي که از سنگ گرانيت ساخته شد‌ه‌اند بايد به عنوان بخشي از ميراث شهر و به عنوان بادوام‌ترين جدول‌ها حفظ شوند.

آجر و قلوه سنگ، بهترين جايگزين بتن بويژه در نواحي مسکوني مي باشند.

دفع آب‌هاي سطحي

ترکيبي از جدول‌ها و جويها، آب‌هاي باران را هدايت و توزيع مي‌کنند. پروفيل‌هايي که اين دو را ترکيب‌ کنند، اقتصادي‌تر هستند.

جوي‌ها

حداقل شيب عرضي يک جاده آسفالت معمولاً 2 درصد است. شيب طولي جوي مي‌تواند 4/0 درصد باشد.

در زمين‌هاي مسطح براي جلوگيري از جمع شدن آب باران در يک نقطه، بايد از اصل توزيع آب به جاي جمع‌آوري آن استفاده کرد. در زمين‌هاي شيب‌دار براي کاهش سرعت آب باران و ايجاد امکان جذب آب‌هاي سطحي، مي‌توان از جويهاي شبکه‌بندي شده يا ناهمور استفاده کرد.

در نواحي که در سطح سنگ فرش درخت کاشته شده است، جوي‌ها مي‌توانند سيستم‌هاي آبياري کارآمدي باشند.

از جوي‌هاي کاسه‌اي (کانيو) مي‌توان براي جمع‌آوري آب‌هاي باران و آب جاري در معابر پياده، سطوح پارکينگ و معابر درجه پنج که احداث در آنها ضروري نيست، استفاده کرد. اين جوي‌ها معمولاً شيب ملايمي  دارند و عمق آنها از 5 تا 7/5 سانتي‌متر و پهناي آنها از 30 تا 90 سانتي‌متر است.

پله‌ها

پله‌ها را بايد بُعد ديگري از سنگ فرش دانست که اختلاف سطح را حل کرده، به تعريف فضا ياري نموده و حتي محل‌هايي براي نشستن در هواي آزاد فراهم مي‌آورند.

حفاظت پيرامون درختان

شبکه‌هاي محافظ درختان

شبکه‌هاي محافظ درختان، براي حفظ پيوستگي سنگ فرش، حفاظت از ريشه‌ها و تامين تهويه آنها طراحي شده، همچنين آبياري به وسيله آب روان سطحي را نيز امکان‌پذير مي‌سازند.

محل‌هاي نشستن

طراحي محل‌هاي نشستن يا براي نشستن طولاني است يا براي زمان کوتاه. طراحي محل‌هاي نشستن طولاني، به امکانات راحتي بيشتري، نظير صندلي‌هاي با پشتي و دسته براي پارک‌ها و خيابان‌هاي پياده‌رو، نياز دارد.

صندلي هاي زمان کوتاه، ساده‌تر و چندکاره مي‌باشند، نظير نيمکت‌هايي که در کنار گلدان‌ها و ديواره‌ها مي‌سازند يا نيمکت‌هاي موجود در ايستگاه اتوبوس.

صندلي ها را مي‌توان به شيوه هاي مختلف مستقر کرد:

به طرف داخل براي گفت‌ و گو

به طرف خارج براي ديد منظر

صندلي‌هاي جدا از هم در ابعاد کوچک و در ميان يا اطراف درختان

طراحي صندلي هاي مجزايي که با گياهان ادغام مي‌شوند و مکان دنج و آرامي را پديد مي‌آورند.

از استقرار آزاد نيمکت‌ها بايد احتراز کرد؛ زيرا اين کار در نواحي پياده‌رو موجب آشفتگي و سدمعبر مي‌شود.

ابعاد و تناسب‌ها

صندلي ها در ابعاد بسيار متفاوتي ساخته مي‌شود؛ اما مشخصات اصلي آنها خيلي کم تغيير مي‌کند. در طراحي تجهيزات خياباني هماهنگ، بايد ابعاد انساني را در نظر گرفت.

نيمکت‌هاي معمولي 2/1، 18/1، 4/2 متر طول دارند.

گلدان‌ها

در مکان‌هايي که امکان کاشت درختان و بوته‌ها بطور مستقيم در داخلي زمين نباشد، مي‌توان از جعبه‌هاي مخصوص کاشت گياهان استفاده کرد. در داخل زمين نباشد، مي‌توان از جعبه‌هاي مخصوص کاشت گياهان استفاده کرد. همچنين از اين جعبه‌ها براي ايجاد مانع، يا تعديل تاثيرات ناشي از شيب و ديوارهاي بلند نيز استفاده مي شود.

گلدان‌ها جزئي ناگسستني از منظر خيابان را تشکيل مي‌دهند و در پيوند با ظرف‌هاي آشغالف صندلي‌ها، پله‌ها و ديوارهاي حايل طراحي شده، استقرار مي‌يابند.

ظرف‌هاي زباله

ظرف هاي زباله بايد در ديد بوده، استفاده از آنها راحت باشد؛ اما نبايد آلودگي ايجاد کنند.

در خط مستقيم کنار يک خيابان اصلي، مي‌توان ظرف‌هاي زباليه را در فاصله‌هاي 30 متري مستقر کرد. تعداد ظروف زباله در کنار اغذيه فروشي‌ها، سينماها و شيريني فروشي ها بايد افزايش يابد.

حداقل گنجايش يک ظرف زباله در مرکز شهر بايد 50 ليتر باشد. در سطوح وسيع و در طول پياد‌روهاي شلوغ استفاده از ظرف‌هاي زباله پايه‌دار با ظرفيت 50 تا 100 ليتر مناسب‌تر است.

تيرک‌ها

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی