پاورپوینت معماری يونان

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت معماری يونان دارای 81 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

موقعیت جغرافیایی یونان باستان

معماري یونان باستان

تمدن های پیش از هلنی

ویژگی های هنر مینوسی

کاخ کنوسوس

تمدن میسنی

تمدن سیکلادی

دوران تاریکی

پورتیکو

نظام های معماری یونان

معماری دوره آرکائیک

دوره کلاسیک

دوره یونانی مآبی

هنر در دوره یونانی مآبی

موقعیت جغرافیایی یونان باستان

كشور يونان با مساحت تقريبي 46500 (چهل و شش هزار و پانصد كيلومتر مربع)، در جنوب شرقي اروپا و در كرانه هاي شمال شرقي درياي مديترانه قرار گرفته است. اين سرزمين از شمال به مقدونيه و بلغارستان، از شمال شرقي به تركيه، از شرق به درياي اژه، از جنوب به درياي مديترانه و از سمت شمال غربي به كشور آلباني محدود مي شود. يونان سرزميني كوهستاني است كه در انتهاي جنوبي شبه جزيره بالكان قرار دارد و قسمت اعظمي از قسمت جنوبي اين شبه جزيره در دريا پيش رفته است. اين سرزمين پوشيده از رشته كوه هاي فراواني است كه به علت كوهستاني بودن، قابل سكونت و مستعد براي فعاليت هاي كشاورزي است .

بر اساس تقسيمات جغرافياي تاريخي، يونان باستان سه ناحيه مهم را در بر مي گرفته است:

بخش جنوبي شبه جزيره بالكان.

جزاير واقع در درياي اژه، معروف به جزاير ايوني.

كرانه هاي غربي آسياي صغير كه در تاريخ اقتصادي و اقتدار سياسي يونان اهميت فوق العاده اي داشته اند.

جزاير واقع در درياي اژه:

قسمت عمده اي از سرزمين يونان باستان از جزاير متعددي كه شمار زيادي از آنها در درياي اژه قرار دارند و معروف به جزایر ایونی هستند، تشكيل شده است. جزایری از جمله کرت، کوپرس (قبرس)، مجموعه جزایر سیکلاد، مجمع الجزاير اسپوراد، در این دریا قرار دارند.

كرانه هاي غربي آسياي صغير:

ساحل غربي آسياي صغير معروف به فريژي هلس پونتي (Phrygie Hellespontique) است كه پايتخت آن شهر معروف تروا بوده و يكي از مراكز عمدة تمدن قديم محسوب مي شده است. از ميان ديگر شهر هاي يوناني در محدودة آسياي صغير، مي توان به ليدي و كاري اشاره كرد.

معماري یونان باستان

باستان شناسی یونان نیز مانند سایر کشور ها، دارای یکصد سال عمر است. هنر یونان را تنها نباید در سرزمین اصلی آن جستجو کرد زیرا با گسترش متصرفات یونان در دوره اسکندر و نفوذ هنر یونان در کشور های مفتوحه و علاقه ای که یونان در هلنیزه کردن دنیای آن زمان داشت، موجب گردید که هنر یونان در مقیاس وسیعی گسترش یابد. این هنر در سرزمین های متصرفه، با ترکیب هنر بومی و محلی، رنگ تازه ای گرفت که نه شیوه خالص یونانی در بر داشت و نه چندان هنر محلی بود بلکه هنر کاملاً التقاطی بود. البته در ایران نفوذ هنر یونانی پیش از دوره اسکندر، در زمان هخامنشی به خوبی دیده می شود. ؟

با از بین رفتن نفوذ سیاسی یونان بر کشور های متصرفه، هنر محلی این کشور ها با کیفیت بهتری جای هنر یونانی را گرفت.

در سال 1886م ، یک تاجر آلمانی به نام هانریش شلیمان، Heinrich Schliemann، با مطالعه کتب و افسانه های یونانی تصمیم به یافتن سرزمین های قدیمی یونانی کرد. در این زمان بود که باستان شناسی یونان متولد شد. شلیمان با مطالعه آثار هومر، تصمیم گرفت، تروا و میسن را بیابد. شهر تروا در اشعار هومر با نام ایلیون آمده است. وی در محل تروا ، 9طبقه فرهنگی را یافت که طبقه 6 را با توجه به اشیاء ارزنده آن و مقایسه با گفته های هومر، شهر تروای داستان ایلیاد دانست.

این شهر باستانی از سال 1600 تا 1200ق.م فعال بوده و بعد از این تاریخ بر اثر آتش سوزی از بین رفته است. شلیمان برای اطمینان از کلوش های خود در شهر میسن نیز به کاوش پرداخت تا مرکز پادشاهی آگاممنون را کشف کند.

تمدن های پیش از هلنی

تمدن های اژه ای: تمدن هایی که در طی هزاره سوم قبل از میلاد و قبل از پیدایش تمدن های خاص یونانی در تقاط مختلف دریای اژه ای بوجود آمد.

تمدن کرتی (مینوسی) (1200-3000ق.م)

تمدن میسنی

تمدن سیکلادی (2600 تا 1100 ق.م میلاد )

ویژگی های هنر مینوسی:

آثار یافت شده از این تمدن به طور ناگهانی ظاهر شدند و در مدت کوتاهی از میان رفتند. احتمالاً یک عامل خارجی در از بین رفتن این تمدن دخیل بوده است. طبیعت هنر مینوسی آمیخته به شادی و آکنده از حرکات موزون است و در هیچ یک از آثار هنری اشاره ای به تهدید ها و جنگها نشده است. در دوران اولیه این تمدن، یعنی در هزاره سوم قبل از میلاد، ساکنان این جزیره هنوز در مرحله روستا نشینی قرار داشتند. اما تحول هنری کرت در هزاره دوم قبل از میلاد رخ داد. در این دوره بود که تمدن شهر نشینی پیشرفته ای بوجود آمد که با مناطقی همجوار مانند مصر روابط تجاری برقرار کرد. هسته مرکزی این تمدن کاخ های کنوسوس، فایستوس و گورتین بود. این کاخ ها در 1450 ق.م به یکباره نابود شدند.

کاخ کنوسوس:

این کاخ مهمترین کاخ کرت است و مربوط به مینوس شاه می باشد. در افسانه تزئوس و مینورتور چنین آمده است که مینوس پادشاه جزیره کرت در کاخ باشکوهی فرمانروایی می کرد. این کاخ آنقدر اتاق تو در تو داشت که در افسانه ها به معبد هزار خم مینورتور معروف شد. مینوس دستور داده بود که هر ساله تعدادی از جوانان آتن را برای قربانی شدن به غار هیولای مینورتور ببرند. اما یک پهلوان آتنی به نام تزئوس به تنهایی وارد غار شد و هیولا را کشت.

در اوایل قرن 19م ، آرتور اوانس بقایای کاخ کنوسوس را در جزیره کرت یافت.

تمدن میسنی:

اين دوره را که همزمان با دوره اواخر مينوسي مي دانند، حدوداً به 1500 ق.م مي رسد كه پس از فروپاشي تمدن مينوسي در كرت ، در يونان برتري يافتند.  شواهد نشان مي دهد كه اين قوم به دليل مراودت زيادي كه با مصري ها داشته اند ، تحت تاثير هنر مصري قرار گرفته اند. نام میسنی ها که در سرزمین اصلی یونان زندگی می کردند، برگرفته از شهر اصلی و قلعه مانندشان میسن است که درسواحل جنوب شرقی یونان واقع شده بود. میسنی ها کاخ هایشان را در قلعه های عظیمی ساخته بودند که دیوار هایش سه متر ضخامت داشت. سالم ترین و گیراترین بقایای معماری میسنی آثاری از کاخ های مستحکم تیرونزو است که در حدود 1400 ق.م ساخته شد و در 1200ق.م  با هجوم اقوام دوری به میسن، نابود گردید.

قبور میسنی به شکل مقبره های استوانه ای و گاه مخروطی شکل است که به مقبره های کندویی شهرت دارند.

آخرین مرحله تمدن میسنی به عنوان دوران قهرمانی یونان کهن شناخته شده است. در این ایام آگاممنون حاکم میسن جنگ تروا (1200ق.م) را به راه انداخت. وی با کشتی های جنگی خود به سوی شهر تروا، در آن سوی دریای اژه حمله کرد. اما به خاطر استحکامات قوی شهر تروا، نتوانست آن را تسخیر کند تا اینکه با حیله اسب چوبی وارد این شهر شد و آن را ویران کرد.

هومر شاعر حماسه سرای یونان در قرن 8ق.م، در کتاب ایلیاد، حوادث این نبرد را توصیف کرده است.

تمدن میسنی با هجوم اقوام دوری، سرنگون شد

و آتش سوزی شهر میسن را نابود کرد.

تمدن سیکلادی:

این تمدن در جزایر کوچک سیکلاد، واقع در شمال جزیره کرت موطن داشت. که از 2600 تا 1100 ق.م میلاد را دربر می گرفت و به جز مقابر سنگی کوچک کمتر اثری از این تمدن بر جای مانده است. از جمله اشیایی که در این مقبره های در کنار مردگان قرار می دادند، بت های مرمرین بود که پیکره برهنه الهه ای ایستاده را نشان می دادند. بت های سیکلادی به اندازه های مختلف از بزرگ تا کوچک ساخته شده بودند و حالت زاویه دار داشتند. یعنی بدن های پهن و سه گوش و گردن استوانه ای و صورت بیضی. علایم چهره نیز تنها شامل بینی بلند و تیغه ای بود.

دوران تاریکی:

آغاز دوره تاریکی در یونان مقارن بود با یورش دوری ها بعد از سقوط تمدن میسن در 1200 ق.م ، بسیاری از اهالی شهرهای میسنی به سواحل غربی آسیای صغیر مهاجرت کردند که این حرکت دسته جمعی به مهاجرت ایونی شهرت یافت. درباره ساختار اجتماعی این دوران اطلاعات بسیار ناچیز است.

دوره های هنری یونان باستان

الف: دوره هندسی    Geometric  (اواخر سده 11 تا اواخر سده 8 ق.م)

ب: دوره خاور مآبی یا شرقی Oriental zing period   (سراسر قرن 7ق.م)

ج: دوره کهن وش یا Archaic (اواخر سده هفتم تا سال 480ق.م)

د: دوره کلاسیک Classic ( 480 تا 336ق.م)

ه: دوره یونانی مآبی Hellenistic (323 تا 27ق.م)

Geometric Period

پس از قرن 800ق.م، یونان از دوران تاریکی بیرون می آید و تمدن یونان با سرعتی شگرف شکل می گیرد.

قدیمی ترین سند تاریخی از سرزمین یونان باستان بعد از دوران تاریکی، مربوط به 776ق.م است که آغاز تاریخ مستند یونان به شمار می آید و مربوط به تاسیس بازیهای المپیک در این تاریخ است.

در سبک هندسی شیوه ای تازه بود که حتی خاصیتی بدوی داشت. مهمترین و فراوانترین آثار بدست آمده از این دوره، سفالینه هایی با نقوش ساده و هندسی است. همچنین از دوره هندسی، بت های کوچک که با روشی خامدستانه ساخته شدند موجود است.

این دوره با استفاده از اشکال ساده هندسی چون مربع ، مستطیل ، لوزی ، دایره ، و سطوح شطرنجی و زیکزاک و……آغاز شد. رفته رفته تصاویر انسانها نیز ظاهر گشت لیکن این تصاویر نیز مبانی هندسی داشتند یعنی اغلب از اشکال خلاصه شده هندسی پدید آمده بودند . به واسطه استفاده مکرر از طرحهایی این چنین این عصر را «دوره هندسی» نام نهادند

مجسمه کوروس Kouros، موزه آتن

35,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی