پاورپوینت مراحل آفرينش يك اثر هنري

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت مراحل آفرينش يك اثر هنري دارای 37 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مراحل آفرينش يك اثر هنري :

انواع هنر:

ابونصر فارابي در احصاء العلوم مي نويسد :

افلاطون در تعريف موسيقي مي گويد :

تعریف معماری:

تعریف موسیقی:

برخورد شکلی با بررسی لایه های بیرونی:

برخورد شکلی با بررسی لایه های درونی:

فضا و فضا سازی

فضای معماری در دورۀ رنسانس:

فضای موسیقی در دورۀ رنسانس:

فضای معماری در دوره رمانتیک:

فضای موسیقی در دوره رمانتیک:

ترکیب

تکرار

فضاهای مکث یا تنوع

ارتفاع

ریتم

رنگ

جدول هم ساني و پيوندهاي معماري و موسيقي

منابع

منابع:

– پویه شناسی صور معماری

– هنر چیست؟ (لئون تولستوی)

– مقاله: مقایسۀ رابطه بین موسیقی ومعماری

(سارا سوهانگیر، ویدا نوروز برازجانی)

– آرشیو شخصی

مراحل آفرينش يك اثر هنري :

بررسي و كند و كاو در حالات و كيفيات روحي هنرمند و شناخت نياز هاي عاطفي و رواني او كه در آفرينش آثار هنري نقش ويژه اي دارند معقوله ايست گسترده كه در اين مختصر تنها به اشاره اي بسنده خواهيم كرد. در تجزيه و تحليل مراحل مختلف آفرينش و شكل گيري هراثر هنري ساختار ذهنيت هنرمند كه رابطه مستقيم با نوع فرهنگ او دارد از اهميت زيادي برخوردار است. ذهنيت هر هنرمند دست آورد زمان ساختار اجتماعي روان شناسي و ايديولوژي و ساير عناصر فرهنگي معيني است كه در كل شكل و نوع جهان بيني او را آشكار ميسازد . بدين لحاظ هنرمند راستين بنا به ذهنيت ها و جهان بيني هاي متفاوت خود شيوه هاي افرينش متفاوت بر ميگزيند و از اين راست كه حتي بسياري از هنرمنداني كه ديدگاه ايديولوژيك و فلسفي مشابهي دارند و در اهداف هنري و مسايل شناسانه مشتركند در شيوه هاي آفرينش هنري اختلاف چشم گير دارند هر دو هنرمند نميتوان يافت كه جهان را كاملا يكسان دريافت و احساس كنند و از اين رو است كه عنصر اصالت در آفرينش  هنري مطرح ميشود . انديشه و پندار هنرمند از طريق تصاوير ذهني او متبلور مي شود و ماهيت تصويرهاي ذهني او با چگونگي ادراك و دريافت جهان عيني پيرامون او پيوندي ناگريز دارد. بنا بر اين ميتوان گفت كه نخستين مرحله در شكل گيري و آفرينش يك اثر هنري مرحله دريافت است كه در اين مرحله هنرمند نخستين انديشه و نمادي را كه در هيات اشكال مادي  و محسوس ظاهر مي شود دريافت مي كند . دومين مرحله را مرحله تحليل مي ناميم كه در ذهن هنرمند از راه شهود و الهام در شكل عيني اين انديشه و نماد تغييراتي داده و صورت هاي خيالي به آن مي افزايد .

سومين مرحله در روند آفرينش يك اثر هنري مرحله آفرينش است كه هنرمند سرانجام براي بيان مفاهيم صورت هاي ذهني خود به انتخاب مواد و مصالح  و ابزار كار و شيوه مناسب مي پردازد و در اين راه از تمامي توانايي هاي تكنيكي و آگاهي هاي هنري خويش بهره ميگيرد .

انواع هنر:

مجموعه هنرهای زیبا به ۷ دسته تقسیم می‌شوند: (از نگاه ارسطو)

1- موسیقی

2- هنرهای دستی مانند:مجسمه سازی و شیشه گری…

3- هنرهای ترسیمی شامل: نقاشی و خطاطی و…

4- ادبیات شامل شعر و داستان، نمایشنامه ، فیلمنامه و نثر

5-معماری

6- رقص

7- هنرهای نمایشی: سینما و تئاتر و…

لویی کان:

معماری هنر چگونگی مصرف فضاست…

آدولف لوس:

زمانی که ما یک تپه و توده خاک به طول ۶ فوت و عرض ۳ فوت در جنگل رو به رو میشویم که با استفاده از بیل به شکل

یک هرم روی هم انباشته شده است

به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید :

«اینجا کسی دفن شده است» . آن توده خاک معماری است .

ابونصر فارابي در احصاء العلوم مي نويسد :

موسيقي علم شناسايي الحان است و شامل دو علم است : علم موسيقي عملي و علم موسيقي نظري ، امروزه نيز موسيقي دو شاخه دارد ، موسيقي نظري که اصول علمي و رياضي موسيقي را شامل است و در حقيقت از شاخه هاي فيزيک صوت محسوب مي شود ؛ ديگر موسيقي عملي که فني يا هنري به شمار مي آيد .

افلاطون در تعريف موسيقي مي گويد :

موسيقي يک ناموس اخلاقي است که روح به جهانيان و بال به تفکر ، جهش به تصور و ربايش به غم و شادي و حيات به همه چيز مي بخشد . جوهر قطعي است که خود برقرار مي کند و تعالي آن به سوي هر چيزي است که نيک و درست و زيبا است و با اين که نامرئي است شکلي است خيره کننده ، هوس انگيز و جاودان . و خلاصه آن که هنر ، زبان روح بشر و موسيقي زبان دل و عالي ترين تجلي و قريحه انساني است .

موزيك در فلسفه بمعناي تعليمات روحي در برابر ژيمناستيك؛ تعليمات جسمي وضع شده و معناي وسيعي داشت. شعر، رقص، علم بيان، دستور زبان و كليه هنرهاي زيبا را در يونان جزو موزيك مي دانستند . بعدها اين كلمه نزد روميها به انسانيت تعبير شد.

تعریف معماری:

شناخت معماری با شناخت عوامل تشکیل دهنده آن آغازمی شود. این برداشت در بر گیرنده کلیه عناصر کالبدی و ساختاری است و امور و مسائل جامعه شناختی فرهنگی – که از شاخه علوم انسانی نشأت گرفته -کلیتی را می سازد که بدان <معماری> اطلاق می شود .

تعریف موسیقی:

موسیقی تراوش احساسات و اندیشه های آدمی ومبین حالات درونی  می باشد.

کشف کشاورزی  و احساس نیاز به باد و باران سبب  شد که  اعتقاداتی در انسانها بوجود بیاید  منجمله  اعتقاد داشتن به قدرتهای جادویی و در نتیجه تولید صداهایی همراه با حرکات ریتمیک برای جلب توجه طبیعت جهت تولید رعد و برق – باران و باد .باور داشت که نمایش یک شی با کلمات ( آوازه خوانی ) موجب حصول آن می شود . هسته اصلی آوازهای دسته جمعی در این دوران پایه گذاری شد و موسیقی در خدمت دین قرار گرفت . همچنین از آواز و رقص در کشاورزی هم سود می جست و معتقد بود که گیاهان از آن تاثیر می گیرند و با موسیقی با طبیعت ارتباط برقرار می کرد. از این ” زبان ارتباطی ” بعدها آوازهای کلیسایی شکل گرفت.

و در کل…

موسیقی در دوره پارینه سنگی در خدمت ترساندن حیوانات درنده – در دوره میانه سنگی در جهت رام کردن حیوانات و در دوره نوسنگی برای خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه مورد استفاده قرار گرفت .

یک فضای معماری همانند یک قطعة موسیقی است، که به دست انسان و با عاملیت او آفریده شده و با حضور انسان در آن آماده به نواختن می شود.

رابطة میان موسیقی و معماری از گذشته تا امروز وجود داشته است،برخورد شکلی و برخورد مفهومی:

که برخورد شکلی خود شامل دو گونه بررسی لایه های بیرونی و درونی است.

برخورد شکلی با بررسی لایه های بیرونی:

از ساده ترین نوع این برخوردها میتوان به نسبت دادن خط آسمانِ کوه و بناهای مذهبی به اوج و حضیض به کار رفته در میزانهای موسیقی اشاره داشت.

یکی از رویکردهای معاصر ترجمة صوت به فرم قابل رؤیت است.

یکی از راه های این ترجمه استفاده از روشی است که توسط یک فیزیکدانِ آلمانی به نام « اِرنست چِلادنی» در سال 1787 اختراع شد.او ابتدا ماسه های ریزی را بروی یک سطح شیشه ای پخش کرد، سپس آن را توسط ارتعاشات ویولن به نوسان درآورد. این نوسان ها باعث میشد ماسه ها نقش های متنوعی به خود بگیرند…

از دیگر پژوهش های معاصر مطرح شده در این زمینه نتایج یک پروژة طراحی دیجیتالی توسط « کریس تِنسن» است.

او یک نرم افزار پارامتریکی شامل اعداد و نسبت ها را برای تولید 48 فرم مجازی بر اساس پیش در آمدهای کتاب اول «یوهان سباستیان باخ» طراحی کرد.

و در نهایت جدیدترین پژوهش معاصر توسط « مارتین واتنبرگ» انجام شده است.

او برای ترجمة مشهورترین آثار موسیقی جهان به نمودار، از دیاگرام های قوسی شکل استفاده کرده است.

برخورد شکلی با بررسی لایه های درونی:

باور عموم بر آن است که آثار موسیقی هنگامی خوش آیند است از قواعد خاصی پیروی کرده باشد.، فواعدی که دانش فیزیک چگونگی فنی آنها را بر اساس حساسیتهای گوش و روان انسانی باز شناخته و در طول هزاران سال روی آلات موسیقی اندازه گیری کرده و سنجیده است.(فلامکی، 1387) در مورد معماری همین موضوع  صادق است.

« فیثاغورث» و « افلاطون» اولین کسانی بودند که برای اثبات رابطه درونی ریاضیات، هندسه، موسیقی، و در نهایت معماری فرضیه هایی را بنیاد نهاده و آنها را پرورش داده اند به گونه ای که نهایتا منتج به بیان نسبت های موزون و کیهانی شد.

همانگونه که یونانی ها موسیقی را به صورت هندسه ای می پنداشتند که به صدا بر گرداننده شده، معماران رُنسانس هم معتقد بودند که معماری ، ریاضیاتی است که به واحدهای فضایی برگرداننده شده .

آنتونیادس و اِیانیس زِناکیس، «شاگرد لوکوربوزیه» اشخاصی که مطالعاتی در مورد رابطه معماری و موسیقی انجام دادند. لذا اِیانیس زِناکیس  در کتاب معماری و موسیقی خود بر نقش علم هندسه و انطباق و نزدیکسازی  این دو هنر تاکید کرد. و نمونه هایی از موسیقی را که به معماری تبدیل شده بررسی کرده است.او در بخش پایانی کتاب خود به این نتیجه رسیده است،رابطه معماری و موسیقی یک رابطۀ مجازی است و نه یک رابطۀ واقعی.

بنابراین به طور کلی اساس برخورد شکلی با بررسی لایه های درونی، بر پایۀ نسبتهایی است که با بهره گیری از علم هندسه به طور مشترک در موسیقی و معماری وجود دارد.

تعریف فضا در معماری

فضا در معماری معنای دقیق و واحدی ندارد.

لویی کان می گوید:

فضا همان عاملی است که باعث جمع شدن انسانها کنار هم و یا جدا شدن آنها از یکدیگر میشود.

تعریف فضا در موسیقی

فضای موسیقی از جنس فضاهای عینی نیست که صرفا بتوان آن را بوسیلۀ قوای بصری،فیزیکی،و هندسی درک کرد.

فضای موسیقیایی از جنس فضای پدیداری است.فضایی که حرکت میکند بدون آنکه به سمت جایی برود و تغییرمیکند در حالی که در همان نقطه باقی مانده است. فضا و فضا سازی

فضا در موسیقی به صورت تصادفی حاصل نمیشود بلکه به وسیله طراحی حساب شده توسط  آهنگساز صورت میگیرد.

فضای معماری در دورۀ رنسانس:

محوریت عناصر وابسته به انسان در فضا …

همچنین کشف «پرسپکتیو» در این دوره و متقارن بودن نماها و پلانها..

در خلق فضای معماری رُنسانس،ذهن انسان،تناسب بدن انسان، و هر آنچه به انسان مربوط میشود در اولویت قرار دارد.

فضای موسیقی در دورۀ رنسانس:

اهمیت موسیقی آوازی نسبت به موسیقی سازی.آهنگسازان رنسانس اغلب نقاشی کلام را به کار می برند.یعنی هدف آنها درک هر چه بیشتر فضای موسیقی توسط ذهن انسان بود.

موسیقی رُنسانس پلی فونیک بود، پلی فونیک به موسیقی بعد میبخشد.

و آن را با پرسپکتیو در نقاشی و معماری مقایسه کرده اند.

ملودی های کرال «ژوسکن دپره» اشاره داشت.

هنر جدید زمانی آغاز شد که بشر رو بسوی خلق کرد.رنسانس نقطۀ آغاز این انقلاب هنری بود.

فضای معماری در دورۀ رکوکو:

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت معماری داخلی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی