پاورپوینت محيط سازمانی و محیط طبیعی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت محيط سازمانی و محیط طبیعی دارای 42 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

محيط عمومي

محيط بين المللي و جهاني

تئوري هاي روابط سازمان و محيط

چند راه براي جلوگيري از وابستگي منابع

بخشي از مقاله ارائه شده

وابستگي‌ به‌ منابع‌

روابط‌ بين‌ سازماني‌

قدرت و وابستگي

ابعاد موثر بر وابستگی

نتيجه‌گيري‌

مسأله كاربردي

بوم شناسی جمعيت سازمانی

تئوری نهادی

انواع فشارهای نهادی

مقايسه تئوری های روابط محيط-سازمان

پيچيدگی، تغيير، عدم اطمينان

مصون سازی و مرزبانی

دیدگاه وضع واقعیت و ساخت گرایان اجتماعی از محیط ها

پست مدرنیست و روابط محیط سازمان

رهبري تحول آفرين در سازمانها: يك مدل متأثر از محيط

چالشهاي محيطي پيش روي سازمانها

رهبري تحول آفرين

رهبري تحول آفرين انقلابي

رهبري تحول آفرين تهاجمي

رهبري تحول آفرين تكاملي

نتايجي براي عمل

یکی از مفروضات اصلی تئوری سیستم ها این است که آن ها منابع  را مبادله می کنند و به محیط خارج وابسته اند.

محیط خارج یعنی همه ارکان ها و عواملی که در خارج از سازمان قرار دارند و با توجه به عملیات سازمان ،     ذی ربط تلقی می شوند. از این رو ، سازمان مواد خام ، پول، نیروی کار و انرژی را به صورت درون داد یا داده از محیط خارجی می گیرند و آن ها را به کالا یا خدمات تبدیل می نمایند و سپس آن ها را به صورت برون داد یا ستاده وارد محیط خارج می کند.

محیط خارجی از عواملی تشکیل می شود که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر سازمان تاثیر می گذارند

عواملی که بر سازمان اثر مستقیم می گذارد :

الف) گروه ذینفعان داخلی :

کارکنان ، سهامداران و هیئت مدیره

ب) گروه ذینفعان خارجی :

مشتریان ، عرضه کنندگان ، رقبا ، دولت ، اتحادیه های کارگری ، رسانه ها ، گروه های ذینفع ، موسسات مالی

عواملی که بر سازمان تاثیر غیر مستقیم می گذارد:

متغییر های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، تکنولوژیک

محيط عمومي

بخش اجتماعي محيط :

با ساختار طبقاتي جامعه ، تركيب جمعيت ، الگوهاي تحرك اجتماعي ،‌ سبك هاي زندگي و نهادهاي سنتي اجتماعي از جمله نظامهاي آموزشي ، رسوم مذهبي و … سر و كار دارد.

بخش فرهنگي :

حول پديده هايي از قبيل تاريخ ، سنت ها ، انتظارات رفتاري و ارزشهاي جوامعي كه سازمان در آن فعاليت مي كند . مانند بخش فرهنگي در سازمانهاي آمريكايي كه شامل تأكيد بر رهبري ،‌ عقلانيت و ثروت مادي مي باشد .

بخش قانوني :

اشاره به قوانين اساسي و ساير قوانين كشورها و همينطور رويه هاي قانوني دارد . اين بخش حلقه هاي ارتباطي تنگاتنگي با روندهاي اجتماعي و فرهنگي دارد نظير قانون فرصت هاي برابر استخدام و قانون ضد تبعيض در آمريكا .

بخش سياسي :

معمولاً‌ در قالب توزيع و مركزيت قدرت و ماهيت نظام هاي سياسي در حوزه هايي از جهان كه سازمان در آن فعاليت مي كند توصيف مي شود كه پيوند تنگاتنگي با بخش قانوني دارد .

بخش اقتصادي :

اين بخش بازارهاي كار ،‌بازارهاي مالي و بازارهاي كالا و خدمات را در بر مي گيرد ؛ اين بخش مي تواند اثرات شديدي بر ساير بخش هاي محيط عمومي داشته باشد .

بخش فن آوري :

اين بخش دانش و اطلاعات را در قالب پيشرفتهاي علمي فراهم مي كند كه سازمان مي تواند آنها را به دست آورده و براي توليد كالاها و خدمات خود به كار گيرد .

برخي از پيشگامان تفكر پست مدرن نظير ژان فرانسوا ليوتار ، دانيل بل و ديويد هاروي معتقدند كه تغييرات در بخش فن آوري چنان تأثير شگفتي بر دنياي غرب داشته كه دائماً‌ در تمام جنبه هاي آن تغيير ايجاد مي كند .

بخش طبيعي يا فيزيكي :

اين بخش شامل طبيعت و منابع طبيعي است .

محيط بين المللي و جهاني :

به جنبه هايي از محيط اشاره دارد كه مرزهاي ملي را در مي نوردد يا در مقياسي جهاني سازماندهي مي شوند .نظير سازمان ملل متحد ،‌صندوق بين المللي پول ،‌ گات و شركت هاي مشاوره بين المللي.

تئوري هاي روابط سازمان و محيط :

تئوري اقتضايي :‌سازمان هاي ماشيني و ارگانيك

تعيين اينكه در چه زماني از ساختار ماشيني و در چه زماني ارگانيكي استفاده شود جوهره تئوري اقتضايي را شكل مي دهد كه نظريه پردازان اوليه اقتضايي نظير دو جامعه شناس انگليسي تام برونز و جورج استاكر در تئوري سازمان ايفا كرده اند كه شرايط محيطي مختلف سبكهاي سازماندهي مختلفي را مي طلبد .

سازماندهي ماشيني در محيط هاي با ثبات كه از نظر تخصصي بودن و رسميت و سلسله مراتب در حد بالايي قرار دارند .

سازماندهي ارگانيك در محيط هاي متغير كه از نظر تخصصي بودن و رسميت و سلسله مراتب در حد پاييني قرار دارند . كه در اين سازمان ارتباطات افقي و مورب بيشتري به چشم مي خورد.

تئوري وابستگي منابع

اين تئوري تقريباً‌  به طور كامل توسط جفري پفر ، جرالد سالانيك در سال 1988 ارائه شد كتاب آنها تحت عنوان كنترل خارجي سازمانها بود اين تئوري بر اين پيش فرض استوار است كه سازمانها از طريق محيط كنترل مي شوند ولي مديران نيز مي توانند بياموزند كه چگونه محيط خود را كنترل كنند.

مديريت وابستگي ها مستلزم ايجاد قدرت مقابله كننده در برابر عناصر محيطي است كه سازمان به آنها وابسته است اين بدان معني است كه :‌

نخستين گام در راه به كار گيري نگاه وابستگي به منابع درك دقيق شبكه سازماني از نظر حياتي بودن و كميابي منابع است .

گام دوم يافتن راه هايي براي رهايي از وابستگي يا وابسته كردن ديگر نقش آفرينان محيطي به سازمان است .

چند راه براي جلوگيري از وابستگي منابع :

استفاده از چندين عرضه كننده مواد اوليه

استراتژي هاي تملك يا ادغام

سرمايه گذاري هاي مشترك با عرضه كنندگان خنثي

تشكيل انجمن هاي تجاري

اعزام دلالان سياسي به حوزه هاي قانونگذاري  و  . . .

بخشي از مقاله ارائه شده :

‌سازمانها براي‌ كنترل‌ عوامل‌ محيطي‌ يكي‌ از اين‌ استراتژيها را به‌اجرا درمي‌آورند:

1 – ايجاد رابطه‌ مطلوب‌ با عوامل‌ اصلي‌ محيط‌ و

2 – تغيير دادن‌ عوامل‌ حاكم‌ بر محيط.

‌ ‌استراتژيهاي‌ ايجاد روابط‌ بين‌ سازماني‌ كه‌ در اين‌ مقاله‌ به‌ تبيين‌ آنها پرداخته‌ شده‌ عبارتند از: مالكيت، بستن‌ قرارداد، دعوت‌ به‌ همكاري، استخدام‌ مديريت‌ اجرايي، تبليغ‌ كردن‌ و روابط‌عمومي.

‌ ‌همچنين‌ به‌ تغيير دادن‌ عامل‌ خارجي، فعاليت‌ سياسي‌ – مقررات، شوراهاي‌ تجاري‌ و فعاليتهاي‌ غيرقانوني‌ به‌ عنوان‌ ساير استراتژيهايي‌ كه‌ سازمانها براي‌ تحت‌ كنترل‌ درآوردن‌ عوامل‌ خارجي‌ به‌اجرا درمي‌آورند اشاره‌ شده‌ است.

وابستگي به منابع

‌ ‌يكي‌ از جنبه‌هاي‌ رابطه‌ بين‌ محيط‌ و سازمان‌ كه‌ بر سازمانها اثر مي‌گذارد، نياز به‌ مواد و منابع‌ مالي‌ است. منابع‌ ارزشمند در محيط‌ كمياب‌ است‌ و سازمان‌ براي‌ بقا يا ادامه‌ حيات‌ خود به‌ منابع‌ ارزشمند نياز شديد دارد. تحقيقي‌ در اين‌ زمينه‌ انجام‌ شده‌ كه‌ آن‌ را «ديدگاه‌ وابستگي‌ منابع» ناميده‌اند. معني‌ عبارت‌ وابستگي‌ به‌ منابع‌ اين‌ است‌ كه‌ سازمان‌ به‌ محيط‌ وابسته‌ است‌ ولي‌ همواره‌ تلاش‌ مي‌كند تا اين‌ منابع‌ را تحت‌ كنترل‌ خود درآورد و بدين‌وسيله‌ ميزان‌ وابستگي‌ خود را به‌ پايين‌ترين‌ حدممكن‌ برساند.

‌ ‌خلاصه‌ در اين‌ الگو فرض‌ مي‌شود كه‌ سازمانها ازنظر منابع‌ به‌ عوامل‌ محيطي‌ وابسته‌اند، مثل‌ وابستگي‌ كه‌ سازمانها به‌ عرضه‌كنندگان‌ مواداوليه، مشتريان، رقبا، و قانونگذاري‌ دارند. سازمان‌ ممكن‌ است‌ دست‌ به‌ كار شود تا آن‌ منابع‌ را به‌ دست‌ آورد و آنها را حفظ‌ كند (براي‌ مثال، بستن‌ قراردادهاي‌ بلندمدت‌ در رابطه‌ با يك‌ كشف‌ جديد). همچنين‌ امكان‌ دارد كه‌ سازمان‌ با ديگر سازمانها همكاري‌ يا اشتراك‌ مساعي‌ كند. استراتژي‌ سازمان‌ باتوجه‌ به‌ اهميت‌ نسبي‌ هريك‌ از چيزهايي‌ كه‌ به‌ آنها وابسته‌ است، فرق‌ مي‌كند.

روابط بين سازماني

‌ ‌روابط‌ بين‌ سازماني‌ براي‌ چه؟ دلايلي‌ اصلي‌ از اين‌ قرارند: سهيم‌ شدن‌ در ريسك‌هايي‌ كه‌ ورود به‌ بازارهاي‌ جديد يا افزايش‌ طرحها درپي‌ خواهند داشت، كاهش‌ هزينه‌ها، تقويت‌ وجهه‌ سازمان‌ در صنايع‌ يا تكنولوژي‌ خاص.

‌ ‌«رابطه‌ بين‌ سازماني» چنان‌ پرقدرت‌ است‌ كه‌ به‌ اعتقاد بسياري‌ از افراد صاحبنظر، يكي‌ از دلايل‌ اصلي‌ موفقيت‌ ژاپن‌ در بازارهاي‌ جهاني‌ است‌ و ميتسوبيشي‌ را به‌عنوان‌ نمونه‌ معرفي‌ مي‌كنند.

قدرت و وابستگي

‌ ‌داشتن‌ روابط‌ رسمي‌ با ساير سازمانها باعث‌ مي‌شود كه‌ مديران‌ بامعماي‌ بسيار مشكلي‌ روبرو شوند. سازمانهاي‌ آمريكايي‌ براي‌ تامين‌ منابع‌ با ساير سازمانها ارتباط‌ برقرار مي‌كنند تا از ميزان‌ ضربه‌پذيري‌ خود بكاهند. ولي، از سوي‌ ديگر مايلند كه‌ عدم‌ وابستگي، خودمختاري‌ و استقلال‌ خود را به‌ حداكثر برسانند. داشتن‌ رابطه‌ بين‌ سازماني‌ مستلزم‌ هماهنگي‌ است‌ و امكان‌ دارد كه‌ اين‌گونه‌ ارتباطات‌ آزادي‌ عمل‌ سازمانها را (ازنظر تصميم‌گيري) بكاهد زيرا در چنين‌ حالتي‌ به‌ هنگام‌ تصميم‌گيري‌ بايد به‌ نيازها و هدفهاي‌ ساير سازمانها هم‌ توجه‌ كنند. بنابراين، يك‌ سازمان‌ در اثر ايجاد رابطه‌ با ساير سازمانها و تامين‌ منابع، مقدار زيادي‌ از خودمختاري‌ خود را از دست‌ خواهد داد.
‌ ‌وابستگي‌ به‌ منافع‌ مشترك‌ باعث‌ بالارفتن‌ قدرت‌ سازمانهاي‌ ديگر مي‌شود. اگر سازماني‌ براي‌ تامين‌ منابع‌ ارزشمند، به‌ سازمانهاي‌ ديگر وابسته‌ باشد، آن‌ سازمانها مي‌توانند بر فرايند تصميم‌گيري‌ مديريت‌ اعمال‌ نفوذ كنند.

ابعاد موثر بر وابستگي‌

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی