پاورپوینت فلسفه حقوق

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت فلسفه حقوق دارای 30 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

تلازم حق و تکليف

تعریف و ضرورت حقوق

فلسفه حقوق

مکاتب حقوقي

اقسام مکاتب حقوقي

مکتب حقوق طبيعي

نقد و بررسي مکتب حقوق طبيعي

مکتب حقوقي پوزيتويسم

نقد و بررسي مکتب حقوقي پوزيتويسم

مکتب حقوقي اسلام

اعتباري ـ واقعي بودن حقوق

خاستگاه حق

نقش انسان‌ها در وضع قوانين حقوقي

اعتبار حقوق طبيعي و حدود آن

رابطه حقوق با اخلاق

رابطه حقوق با دين

مقايسه مکتب حقوقي اسلام با مکاتب حقوق طبيعي و پوزيتويسم حقوقي

تلازم حق و تکليف

تلازم حق هر کس با تکليف ديگران:

در نظر گرفتن حق براي کسي به معناي آن است که ديگران مكلف به رعايت اين حق هستند.

حق نفقه براي زن، به معناي مکلف بودن شوهر به پرداخت آن است.

تلازم حق هر کس با تکليف خودش:

بسياري از حقوق اجتماعي افراد در برابر تكاليفي است كه بر عهدة خود آنان گذارده مي‌شود.

هر تكليفي مستلزم در نظر گرفتن حقوق و اختياراتي براي مکلف است تا بتواند به آن تکليف عمل کند.

تعریف و ضرورت حقوق

معاني واژه «حقوق»:

مجموع امتيازاتي مانند حق حيات وحق مالکيت که به موجب قانون به افراد و گروه‌هاي اجتماعي اعطا مي‌شود (جمع کلمه حق)

دانش حقوق

مجموعه‌اي از مقررات اجتماعي که افراد يک جامعه ملزم به رعايت آنها بوده، دولت ضمانت اجراي آنها رابر عهده دارد و هدف مستقيم از آن، ايجاد نظم و امنيت در جامعه است (اسم جمع)

مقصود از حقوق، در اينجا معناي اخير است.

تعيين حقوق براي جلوگيري از منازعات اجتماعي حاصل از اميال گوناگون انسان‌ها و تعارض منافع و محدوديت امکانات و منابع، و برقراري نظم و امنيت در جامعه ضروري است.

فلسفه حقوق

فلسفه حقوق دانشي است که به پرسش‌هاي اساسي درباره حقوق پاسخ مي‌دهد، مانند

واقعي يا اعتباري بودن حقوق

خاستگاه حق

بررسي مکاتب حقوقي

منابع حقوق

رابطه حقوق با اخلاق و دين

با بررسي مسائل فلسفه حقوق، مي‌توان به نتايج زير دست يافت:

دفاع عقلاني از مکتب حقوقي اسلام

پاسخ‌گويي به برخي ابهام‌ها دربارة

مبناي مشروعيت قوانين

حقوق بشر

حقوق زن

کمک به حل مباحث فلسفه سياست

اقسام مکاتب حقوقي

دسته‌اي از مکاتب حقوقي، بر آن‌اند که قوانين حقوقي،

همانند قوانين طبيعي يا عقلي، حاکي از واقعيت‌اند،

قابل کشف هستند،

ثابت و مطلق‌اند،

قابل ارزيابي هستند.

مکتب حقوق طبيعي

دسته دوم، معتقدند قوانين حقوقي،

قابل جعل‌اند،

متغير و نسبي هستند.

مکتب حقوقي پوزيتويسم

دسته سوم، به نوعي تلفيق ميان دو ديدگاه ديگر معتقدند.

مکتب حقوقي اسلام

مکتب حقوق طبيعي

داراي سابقه تاريخي بيش از دو هزار سال

افلاطون: حقوق طبيعي حقوق واقعي است، و حقوق موضوعه ساخته ذهن بشر است.

سَنت آگوستين: حقوق طبيعي معيار اعتبار قوانين موضوعه است.

توماس آكويناس: قوانين موضوعه‌اي که برخلاف حقوق طبيعي باشند، مانند پول تقلّبي فاقد اعتبارند.

هابز: انسان‌ها در حال طبيعي گرگ يكديگرند. پس مهم‌ترين ميل طبيعي انسان، صيانت ذات است که به پيدايش حق حيات منجر مي‌شود و همه وظايف بشر از همين حق سرچشمه مي‌گيرد.

لاک: همة افراد آدمي طبيعتاً آزاد و برابر و مستقل‌اند، پس هيچ كس را نمي‌توان از حقوق طبيعي‌اش محروم ساخت، مگر آنکه خود وي با افراد ديگر براي تشكيل جامعه مدني كه در آن، اكثريت افراد، حق اداره امور كلي جامعه را به دست مي‌آورند توافق کند.

روسو: حق بنياديِ مختصِ بشر، آزادي است و آن عبارت است از فرمانبرداري از قانوني كه شخص براي خود وضع مي‌كند. بدين‌سان آزادي طبيعي، سرمشق آزادي مدني است و برابري طبيعي، الگوي برابري مدني مي‌باشد.

بنابر ديدگاه مکتب حقوق طبيعي، قوانين حقوقي از سنخ قوانين طبيعي هستند و منشأ واقعي اعتبار اين قوانين در طبيعت است، قانون‌گذاران بدون آنکه حقيقتاً قانون وضع کنند، با استفاده از عقل، که تنها يا برترين مرجع تشخيص اين حقوق است، قوانين طبيعي خاص جامعه انساني را کشف و به ديگران توصيه مي‌کنند، اصول اخلاقي خاصي همچون عدالت، موافق با طبيعت‌اند، و بايد قوانين حقوقي با اين اصول اخلاقي موافقت داشته باشند.

نقد و بررسي مکتب حقوق طبيعي

ابهام در مفاهيم به کار رفته در مکتب حقوق طبيعي موجب شده است که قدرمت‌مندان آن را دستاويزي براي توجيه تجاوزهاي خود به ضعفا قرار دهند، در نگرش‌هاي جديد، انسان به موجودي ذاتاً بي‌قيد و بي‌مسئوليت تبديل شود که تنها در قبال قراردادهايي که مي‌بندد مسئول باشد.

در اين مکتب، گويا اين امر مسلّم گرفته شده است که هر چه به طور طبيعي هست، بايد باشد.

حقوق حتي اگر ناشي از طبيعت انسان باشد، بايد بر اساس مصالح تعديل شود، و عقل به تنهايي براي تشخيص مصالح حقيقي کافي نيست.

مکتب حقوقي پوزيتويسم

پيدايش اين مکتب حقوقي در آغاز قرن نوزدهم، و به دليل سوء استفاده‌هاي ناشي از ابهام مفاهيم، و فقدان مبنا و معيار واضح براي استنباط و استنتاج قواعد حقوقي در مکتب حقوق طبيعي بود.

اين مکتب ريشه در پوزيتويسم فلسفي در غرب دارد که اگوست كنت آن را پايه‌گذاري کرد.

بر اساس ديدگاه پوزيتويسم فلسفي، تنها شناخت‌هايي معتبرند که از راه تجربه حسي به دست آمده باشند، تنها امور متغير، مادي، محسوس و قابل اثبات از طريق تجربه حسّي واقعيت دارند.

بر اساس پوزيتويسم حقوقي، قوانين حقوقي بايد متکي بر امور ملموس باشند، نه اموري معقول همچون طبيعت يا ارزش‌هايي مانند عدالت، قوانين حقوقي نياز به وضع دارند و قابل کشف نيستند، منشأ اعتبار حق، اراده دولت حاکم، رضايت مردم، سودمندي يا مصلحت‌هاي عملي است.

نقد و بررسي مکتب حقوقي پوزيتويسم

انحصار معرفت معتبر در تجارب حسي قابل قبول نيست.

طرف‌داران پوزيتويسم حقوقي، خود از مفاهيمي مانند «اراده»، «رضايت»، «سودمندي»، «مصلحت» و «حق» استفاده کرده‌اند که حسي و تجربي نيستند.

سود و مصلحت مورد نظر پيروان پوزيتويسم حقوقي،

به امور مادي و تجارب بشري محدود است، و در نتيجه، تضمين کننده مصالح واقعي نيست،

قابل سوء استفاده است، زيرا اندازه گيري آن به تجارب بشري و تشخيص آن به فهم افراد واگذار شده است.

انسان عبد و مملوک خداست و بدون اذن او واجد هيچ حقي نيست. بنابراين، «اراده دولت»، «رضايت مردم»، «سودمندي» و «مصلحت‌مندي» نمي‌توانند به حقوق موضوعه اعتبار ببخشند.

مکتب حقوقي اسلام

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی