پاورپوینت فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) دارای 36 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

چرا ANP به وجود آمد؟

ساختار کلی مدل سلسله مراتبی

ساختار ANP

مراحل اصلی مدل

فرمت استاندارد یک ابرماتریس

ارتباط و همبستگی در ANP

مقایسات زوجی در ANP

ماتریس زوجی خوشه ها بدون در نظر گرفتن وابستگی

روشهای تعیین وزن

روشهای تقریبی

ماتریس وابستگی های درونی خوشه ها

ماتریس وابستگی ظرفیت تحمل به شرایط زیست محیطی

توماس ساعتي در سال 1996روشي را براي تصميم گيري چند معياره ارائه كرده است كه اين روش فرآيند تحليل شبکه ای ناميده شد.

طی سالهای متمادی، روش ANP یک روش فراگیر و چند منظوره تصمیم گیری می باشد که به صورت گسترده ای در حل مسائل پیچیده تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا ANP به وجود آمد؟

ANP یک قالب کلی را ایجاد می کند که در آن به وابستگی بین عناصر بالاتر به پایین و وابستگی عناصر بین خودشان تاکید می کند.

علت موفقیت مدل، همبستگی بسیار نتایج آن با دنیای واقعی و تصمیم گیری مردمی و در دنیای واقعی با پیچیدگیهایش   است.

این مدل برای پر کردن خلا عدم ایجاد ارتباطات بین عناصر و معیارها در مدل سلسله مراتبی به وجود آمد و اساس آن شکل دهی یک شبکه ای از ارتباطات و وابستگی ها و پیوندها و بین عناصر و خوشه ها است.

در واقع ANP پیوند دو بخش می باشد:

بخش اول شامل مجموعه ای از معیارها و زیرمعیارهای کنترلی شبکه ای و یا سلسله مراتبی می باشد که برهمکنش ها و ارتباطات متقابل را کنترل می کند و دومی شبکه ای از برتریها و تاثیرگذاریها میان عناصر و خوشه ها می باشد.

اگر چه هم فرآیند تحلیل شبکه اي و هم فرآیند تحلیل سلسله مراتبی اولویتها را با انجام مقایسات زوجی اتخاذ میکنند، تفاوتهایی میان آنها وجود دار د .

اولین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل سلسله مراتبی حالت خاصی از فرآیند تحلیل شبکه اي است، چرا که فرآیند تحلیل شبکه اي، وابستگی درون خوشه اي (وابستگی درونی) و میان خوشه ای را در نظر می گیرد.

دومین تفاوت آن است که فرآیند تحلیل شبکه اي ساختاري غیرخطی دارد. به طور کلی مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی چارچوب تصمیم گیري است که رابطه اي یک سویه و سلسله مراتبی را میان سطوح تصمیم در نظر میگیرد. در عوض، فرآیند تحلیل شبکه اي نیازي به این ساختار اکیداً سلسله مراتبی و عمودي ندارد.

مراحل اصلی مدل

ANP  از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است:

مرحله اول، ساختن مدل . سازماندهی مساله؛ مساله باید به صورت شفافی بیان و به صورت یک سیستم منطقی یک شبکه تجزیه شود.

مرحله دوم، ماتریسهای مقایسه زوجی و بردارهای اولویت؛ مشابه مقایساتی که در AHP صورت می گیرد. عناصر زوجهای تصمیم گیری در هر دسته با توجه به اهمیت آنها در جهت معیارهای کنترل آنها با هم مقایسه می شوند. گروهها خودشان نیز به صورت زوجی با توجه به تاثیر گذاری آنها در هدف با هم مقایسه می شوند

مرحله سوم: تشکیل ابرماتریس (ماتریس تصمیم). برای به دست آوردن اولویت بندی کلی در یک سیستم با تاثیرات وابسته، بردارهای اولویت محلی وارد ستونهای مناسب یک ماتریس می گردند. در حقیقت یک ماتریس تصمیم یک ماتریس تقسیم شده به اجزای کوچکتر است.

گام چهارم: محاسبه بردار وزن نهایی. اگر ابرماتریس به دست آمده در گام سوم کل شبکه را پوشش دهد وزن گزینه ها و عناصر خوشه های مختلف را می توان در ستونهای مربوطه در ابرماتریس حدی یافت و اگر ابرماتریس کل شبکه را پوشش نداده و فقط ارتباطات داخلی بین خوشه ها را شامل شود، مشابه این محاسبات می بایست ادامه یابد تا بردار اولویت نهایی گزینه ها استخراج گردد.

ارتباط و همبستگی در ANP

اين مرحله مهمترين قسمت يك تصميم گيري تحليل شبكه اي را تشكيل مي دهد. بعد از اين كه دسته هاي شبكه مشخص شدند، آنها باید به يك ديگر متصل شوند که این اتصال بر اساس نوع ارتباط عناصر داخلی آنها صورت می گیرد.

. اساس منطق ANP اين پايه استوار است كه بتوانيم روابط و اثرات ملاكها و دسته ها را بر يك ديگر وارد مسئله نمائيم در اين هنگام بايد هر عنصر درون يك گروه را به عناصر ديگري كه چه در د اخل همان گروه و چه در داخل گروه هاي ديگر مؤثر است را مشخص كرده و عنصر مبدأ را به آن عناصر متصل كنيم

. به طور کلی دو نوع وابستگی اصلی در هر شبکه می تواند وجود داشته باشد:

1- وابستگی میان خوشه ها به طوریکه هر خوشه می تواند با خوشه دیگر در هر سطح تصمیم گیری دارای ارتبط متقابل و بازخوردی باشد.

2- وابستگی میان عناصر خوشه ها به گونه ای که هر عنصر در هر خوشه می تواند با تمامی عناصر موجود در دیگر خوشه ها وابستگی داخلی داشته باشد و حتی عناصر درون یک خوشه نیز می توانند با یکدیگر وابستگی داشته باشد.

مقایسات زوجی در ANP

مقايسات شامل دو قسمت اصلي است كه به ترتيب عبارتند از:  مقايسات خوشه ها و مقايسات عناصر خوشه ها.

مقايسه خوشه ها براي به دست آوردن اثرات متقابل خوشه ها يا اولويت آن ها نسبت به هم انجام مي پذيرد. مقايسه خوشه ها زماني انجام مي شود كه تعداد آنها حداقل سه باشد . چنانچه نخواهيم مقايسه اي بين دسته ها انجام دهيم بايستي وزني مساوي به هر يك از آن ها اختصاص دهيم

مقایسه عناصر خوشه ها

روشهای تعیین وزن

روش حداقل مربعات معمولی

روش حداقل مربعات لگاریتمی

, روش بردار ویژه

روشهای تقریبی

مهمترین روش برای تعیین وزن در ANP بر اساس بردار ویژه است که توسط نرم افزار expert choice محاسبه می شود.

روشهای تقریبی

روش مجموع سطری

روش مجموع ستونی

روش میانگین هندسی

روش میانگین حسابی

ماتریس وابستگی های درونی خوشه ها

15,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت VSM
  • پاورپوینت الگوریتم خوشه بندی بر اساس رتبه (ROC)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی