پاورپوینت ضوابط طراحي استخرها

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت ضوابط طراحي استخرها دارای 110 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

استخر

انواع استخرها:

طراحي کاسه استخر:

نازک کاري داخل استخر:

سيستم هاي سرريزآب كاسه استخر :

حاشيه) محوطه( استخر:

مجراي تخليه آب :

شرايط انتخاب مصالح:

سقف و ديوارهاي سالن هاي شنا:

شرايط دوش ها:

مكان رختكن:

طراحي رختكن:

جانمايي و ارتباط فضايي سالن ها:

جهت گيري بهينه استخرهاي شناي روباز

گردش آب در استخر:

سيستم تاسيسات برقي سالن هاي شنا:

ضوابط طراحي و اجراي تاسيسات برقي استخرهاي شنا:

طراحي ظرفيت شناگر:

مجهزترين ورزشگاه آبي جهان

منابع

منابع:

1. راهنماي مراقبت ونگهداري استخر –راف ال جانسون

2.الگوي استخر شناي عمومي-علي پورلطيفي،زهره مشکي

3.اطلاعات فني وتخصصي شناfina2008

کتاب مديريت و ساخت استخر ها،راهنماي حرفه اي-علي پورلطيفي وزهره مشکي باف

4.كتاب راهنماي تصفيه، بهسازي و بهداشت آب استخر-تاليف: مهندس علي اكبر مهر آئين

5-New York State Department of Helth, Statutory Authority: Public Health Law No.225-2000

6-Alberta Regulations, Public Health Act, 293/2006: Pool Standards- for the Swimming Pool

7.Technical Manual, Swimming Pool- Operation and Maintenance, Headquarter, Department ofArmy

8-Sport England, Initial Publication: March 2008, Web

. استخر به مجموعه اي از ابنيه، لوازم، تجهيزات و امكانات اطلاق مي شود كه با هدف : آبتني كردن، شنا كردن،شيرجه زدن، آموزش شنا و ديگر مقاصد تفريحي ايجاد شده است . ابنيه اين مجموعه ، از وسايل و مواد معمول بنايي نظير : سيمان، آجر، فلز و ساير مواد غير قابل نفوذ و مقاوم ساخته شده است كه مي توان آن را به صورت خصوصي مسكوني و يا عمومي طراحي و اجرا نمود استخرهاي شنا برحسب نوع فعاليت آموزشي، تمريني، مسابقه اي، تفريحي و يا درماني) تقسيم بندي شده و بر همين اساس داراي ويژگي هايي خواهند بود كه بايد از ابتداي برنامه ريزي و طراحي مدنظر قرار گيرد.

استخرها ممكن است يك منظوره ويژه يك نوع فعاليت ويا چند منظوره كه امكان فعاليتهاي مختلف را فراهم مي كند، در نظر گرفته شود. استخرها همچنين ممكن است به صورت مجموعه پيوسته وناپيوسته طراحي شود به گونه اي كه استخرهاي پيوسته در شكل هايي مانند T و z و L و يا مشابه و استخرهاي ناپيوسته به صورت مجموعه اي از چند استخر يك منظوره در جوارهم در نظر گرفته مي شود.

استخرهاي پيوسته با وجود ظاهر يك پارچه امكان تفكيك را به راحتي فراهم مي كند ودرصورت نيازهربخش، عملكرد استخر يك منظوره را نيز ارايه مي نمايد.

با توجه به شرح فوق استخرهاي شنا ممكن است سرپوشيده ويا روباز نيز ساخته شود كه در هر دو حالت شامل ويژگي هاي فوق نيز مي گردد استخرهاي روباز با وجود هزينه كمتر ساخت و نگهداري نسبت به استخرهاي سرپوشيده و با وجود بهره برداري از طبيعت آزاد، گل درعمل كارايي لازم را در مقايسه با استخرهاي سرپوشيده ندارد، به گونه اي كه دوره كوتاه  بهره برداري در طول سال سبب پيامدهاي زير مي شود:

رها شدن كليه تاسيسات استخر در بيشترين ايام سال

بي توجهي به تامين پرسنل دائم و موظف

نبود سيستم مشخص حفاظت و نگهداري از تاسيسات

نبود نظام مديريت واحد و پايدار از اين رو توصيه مي شود استخرهاي روباز در داخل يك مجموعه ورزشي و يا در جوار استخرهاي سرپوشيده در نظر گرفته شود و يا با استفاده از سيستم سقفهاي سبك و جمع شو زمان بهره برداري به سرتاسر سال افزايش پيدا كند

انواع استخرها:

استخر خصوصي مسكوني استخر عمومي استخر آموزشي خردسالان استخر شناي تفريحي استخر سرسره دار استخر موج ساز، موج افكن استخر شناي حرفه اي و مسابقات استخر شيرجه شيرجه به دو صورت از روي تخته هاي پرشي و يا سكوهاي ثابت به اجراء در مي آيد كه در همه حالت نياز به فضاي بزرگ، ايمن و اختصاصي دارد.

 يادآوري: استخرهاي شناي عمومي با رعايت عمق و فضاي لازم و تامين نظارت كامل فقط مجاز به نصب تخته هاي پرشي تا ارتفاع 3 متر از سطح آب مي باشند، مشروط به اينكه در صورت ازدحام و عدم كنترل امكان خارج كردن تخته هاي پرشي وجود داشته باشد

استخرهاي چند منظوره استخر آبگرم طبيعي استخر معلولان استخر كف متحرك به استخرهايي اطلاق مي شود كه در آنها با استفاده از يك سيستم هيدروليك كف استخر قادر به بالا آمدن بوده و داراي سيستم خود تميز كننده از طريق پاشش آب مي باشد. اين استخرها عموماً چند منظوره بوده و عموماً براي استفاده افراد معلول بكار مي روند. استخر واترپلو، استخر غواصي ،استخر شناي گروهي .

طراحي کاسه استخر:

براساس سيستم سازه متناسب باشرايط زمين از نظر خاک تغييرات طبقات زمين سفره ابهاي زيرميني و با ملاحظه کليه عوامل موضعي وذيربط وبا تاييدمراجع ذيصلاح وازمايشگاهاي معتبر وداراي صلاحيت انجام ميشود.

کف وبدنه استخر بايد مقاومت لازم را به عنوان پي باتوجه به تغييرات فشاردرداخل وخارج استخر تامين نماييدومصالح به کار رفته نيزبايدمتناسب باشرايط فوق انتخاب واجراشود.

دراستخرهاي داخل زمين معمولا با صفحات بتن مسلح درجا،بلوک هاي بتني مسلح ويا صفحات بتن پيش ساخته باسيمان تيپ 5وعيار350،براساس سيستم سازه اي صفحه اي طراحي ميشود،که عايق کاري رطوبتي ازسمت بيرون وروکش محافظتي ازسمت داخل کاسه ضروريست.

پيش بيني درزهاي انبساط ودرزهاي ساختمان از اهميت زيادي برخوردار است مگردر استخرهاي کوچک بتني يکپارچه.

نازک کاري داخل استخر:

سطوح داخلي کاسه استخربايد بامصالح مقاوم،نسبتا نرم وکاملا صاف پوشيده شود،به گونه اي که باتماس با کلروساير موادضدعفوني کننده موجود در اب اسيب نبيند،به سهولت تمييز شودودر تماس بابدن شناگران ايمني لازم فراهم باشد.

سطوح بايد بدون شکستگي و فرورفتگي باشدواز ايجاد گوشه ولبه هاي تيز اجتناب شود.

رنگ آميزي: رنگ آميزي يكي از نازك كاري هاي مهم در استخرها است. انتخاب رنگ بندي مناسب و اجراي دقيق آن مطابق مشخصات فني خاص، نماي مطلوب و دلخواه را تامين خواهد كرد. بهترين رنگ مورد استفاده دراستخرها به ويژه در استخرهاي سرپوشيده رنگ سفيد است. در استخرهاي روباز رنگ سفيد به علت تابش آفتاب و انواع روغن هاي محافظ پوست و همچنين خالي ماندن احتمالي استخر،تر و خشك شدن سطح رنگ) ممكن است پس از مدت كوتاهي رنگ سفيد تبديل به رنگ كرم و يا سفيد چرك بشود)

با توجه به اينكه آب زلال و تميز نيز ظاهراً داراي رنگ آبي است، رنگ آميزي استخر به رنگ آبي، شفافيت و جلاي بيشتري به آب و فضاي استخر خواهد بخشيد. از اين رو رنگ سفيد متمايل به آبي يا آبي كم رنگ به طوركلي براي كليه استخرها ترجيح داده مي شود و از رنگهاي تيره و ساير رنگها مانند سبزوزرد و قهوه اي بايد پرهيز كرد.

سيستم هاي سرريزآب كاسه استخر :

از اهداف مهم تعبيه سرريز آب استخر جمع آوري مداوم اجسام معلق و نيز كف هاي ايجاد شده بر سطح آب مي باشد. همچنين حذف و يا كاهش قابل ملاحظه موج يا تلاطم ايجاد شده بر روي سطح آب از ديگراهداف اصلي تعبيه سرريزهاي آب مي باشد كه در تمامي سرريزهايي كه در اطراف كاسه استخر، طراحي وساخته مي شود بايد نكات مذكور مد نظر قرار داده شود.

از نكات مهم ديگر كه در طراحي و ساخت سرريزهاي پيرامون استخر بايد حتماً مورد توجه قرار گيرد، نوع طراحي سرريز مي باشد كه به هيچ وجه نبايد دست يا پاي شناگران در آن گيركند.

سرريز توكار :

سرريزهاي توكار مشابه شكل 5 طراحي و به صورت درجا و معمولاً از بتن، دور تا دور كاسه استخر اجرامي شود. در طراحي اين نوع سرريزها، براي راحتي و ايمني شناگران توصيه مي شود كه فاصله لبه استخر تاسطح آب به حداقل ممكن كاهش يابد، از اين رو، عرض و عمق كانال سرريز بايد به بيشترين اندازه ممكن افزايش يابد. اجراي چنين سرريزي نياز به نظارت و دقت بيشتر و مستلزم هزينه نسبتاً زيادي خواهد بودايجاد سطح آب ساكن و بدون موج در استخرهاي مسابقه از اهميت بسياري برخوردار است.

در استخرهايي كه در آنها سرريزهايي از نوع سرريز توكار نصب مي گردد، مطابق شكل 6 بايد علاوه بركانال انتقال سرريز آب استخر به سيستم تصفيه، يك كانال ديگر نيز در حاشيه و كنار لبه استخر با درپوش پلاستيكي مناسب ايجاد نمود تا آب هاي ناشي از خروج شناگران و يا شيرجه آنها و نيز آب حاصل ازشستشوي حاشيه استخر از طريق آن وارد سيستم تصفيه شده تا از ورود مجدد آب به داخل كاسه استخرجلوگيري گردد.

سيستم سرريزهم سطح:

سيستم سرريز هم سطح كه مشابه شكل 7 طراحي مي شود ابتدا در استخرهاي تفريحي و آموزشي مورداستفاده قرار مي گرفت در صورتي كه در حال حاضر با استفاده از سيستم هاي بارزسازي خط پايان اين نوع استخرها ضمن اينكه مناسب آموزش، تمرين و تفريح شناگران ميباشد، برگزاري مسابقات در آن نيز به نحوبسيار مطلوبي امكان پذير شده است .

سيستم سرريز هم سطح با كانال سرتاسري و پر ظرفيت، جذب موج و تلاطم آب استخر را به راحتيامكان پذير ميكند، كه از امتيازات مهم اين سيستم بايد به حساب آورد.

سيستم سرريز هم سطح مناسب  استخرهاي سرپوشيده مي باشد. از طرف ديگر توسط اين سيستم امكان جمع آوري آب هاي سطحي حاشيه استخر نيز به راحتي وجود داشته و از برگشت آن به كاسه استخر جلوگيري مي شود.

سرريزهاي نقطه اي(كف گير):معمولاً در استخرهاي كوچك و ياخانگي به صورت مستقل كار گذاشته مي شوداين نوع سرريزها ويژگي جذب موج ندارد و داراي ظرفيت محدود ميباشد.

تعداد كف گيرها: در استخرهايي كه از سر ريز هاي نقطه اي يا كف گيرها استفاده مي شود، به ا زاء هر 36 متر مربع يك كف گير مورد نياز است . گاهي اوقات ممكن است به تناسب نوع طراحي استخر و يا نحوه استفاده از آن به يك كف گير اضافي به منظور انجام مطلوب عمليات كف گيري نياز باشد

كف گيرها بايد در محلي قرار داده شود كه بطور موثري تمامي سطح آب را بدون تداخل و يا حداقل گردش، كف زدايي كند.

حاشيه(محوطه) استخر:

45,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی