پاورپوینت شواهد حسابرسی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت شواهد حسابرسی دارای 45 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فرض تایید پذیری و حسابرسی

شواهد حسابرسی و مدارک موید

ماهیت شواهد

قضایا و شواهد در حسابرسی

انواع شواهد در حسابرسی

ویژگی مدارک موید

قضاوت در مورد مدارک موید در حسابرسی

اهمیت و حسابرس

روشهاي کسب شواهد حسابرسي

فرض تایید پذیری و حسابرسی:

شایستگی حسابرس معمولا به عنوان پیش فرض است و قوانینی وجود دارند که انتخاب حسابرسان را از بین حسابداران حرفه ای ذی صلاح الزامی  می کنند . از سوی دیگر اگرچه موضوع تاییدپذری در قوانین وضوابط مربوط به گزارشگری شرکتها کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در طول چند دهه اخیر به وسیله صاحب نظران و خط مشی گذاران حرفه ای به خوبی مطرح و حمایت شده است. آنها اطلاعات و گزارشهای مالی را به عنوان موضوع های قابل حسابرسی و احتمالا قابل گواهی (شهادت دهی)توصیف کرده اند.

تایید پذیری را به عنوان خصوصیت کیفی اولیه صورتهای مالی ندانسته و آن را در ارتباط با خصوصیت کیفی قابل اعتماد بودن مطرح می کند:

:FASB

((ویژگی تایید پذیری در جهت حصول اطمینان نسبت به مربوط بودن اطلاعات یا به تصمیمات کمک نمی کند یا کمک کمتری می کند.))

فرض تایید پذیری و شواهد حسابرسی:

بحث های انجام شده در مورد تایید پذیری اطلاعات حسابداری گزارش شده به جنبه دیگری از موضوع که بدون آن فرض تایید پذیری بی معنی است اشاره می کند. این جنبه همانا ضرورت وجود شواهد به منظور قضاوت در مورد کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده است. به طور اخص اگر فرض شود که چنین اطلاعاتی تایید پذیر هستند لزوما باید فرض شود که موضوع های قابل رسیدگی وجود دارند که می توانند در فرآیند جمع آوری شواهد مورد استفاده قرار بگیرند.

مشکل اصلی نداشتن استاندارد هایی تعریف شده و مورد قبول برای این منظور است که انجام موفقیت آمیز حسابرسی را به عنوان کنترل کیفیت استفاده از صورتهای مالی (انطباق استفاده از صورتها ی مالی با تصمیمات استفاده کنندگان) دشوار می سازد.

ویژگی های کیفی صورتهای مالی که می توان در مورد آن ها شواهد جمع آوری کرد:

ویژگی های کیفی اصلی صورتهای مالی عبارتند از:

مربوط بودن و قابلیت اعتماد بودن که مشکل اصلی حسابرسی رسیدگی به این ویژگی های کیفی است چرا که حسابرسان راهنمایی های رسمی کمی برای قضاوت کردن در خصوص مربوط وقابل اتکا بودن صورتهای مالی حسابرسی شده دارند.

حسابرسان ظاهرا وظیفه دارند که در خصوص وجود معیارهای ذیل شواهد جمع آوری کنند:

ارزش بازخورد و ارزش پیش بینی

مربوط بودن به این معنی است که اطلاعات گزارش شده می بایست قادر باشند که انتظارات گذشته استفاده کننده از وضعیت مالی وعملکرد مالی شرکت را تایید یا اصلاح گنند و استفاده کننده را در پیش بینی وضعیت مالی وعملکرد آتی شرکت کمک کند.

به موقع بودن

مربوط بودن اطلاعات گزارش شده به وسیله ویژگی به موقع بودن تحت تاثیر قرار می گیرد . به عبارتی دیگر هر چه از ویژگی به موقع بودن کاسته شود از مفید بودن اطلاعات نیز کاسته خواهد شد.

ارائه صادقانه

قابلیت اعتماد اطلاعات گزارش شده به این معنی است که اطلاعات گزارش شده به صورت عینی وصادقانه رویدادها و خصوصا ماهیت اقتصادی آنها را منعکس نمایند. حسابرس باید مدارک مویدی را که منعکس کننده ماهیت اقتصادی رویدادها است مشخص نماید تا بتواند در مورد این موضوع شواهد لازم را جمع آوری کند.

دقت وعدم اطمینان

حسابرسان با اطلاعات حسابداری تایید پذیری سروکار دارند که دقیق و قطعی نیستند ولی باید قابل اعتماد باشند.

بی طرفی

برای اینکه اطلاعات گزارش شده قابل اعتماد باشند حسابرس نباید به هیچ تصمیمی یا نتایج تصمیم مشخصی تمایل جانبدارانه داشته باشد.

مشکل قابل توجه حسابرسان در هر یک از حالتهای مزبور این است که آنها باید با اتکا بر دانش و تجربیات مشخص خود نسبت به هریک از ویژگی های کیفی مذکور اظهار نظر کنند.

حسابرس با کاری روبرو است که شامل جمع آوری شواهد ” قضاوت و گزارش آن در مورد ویژگی های مربوط بودن و قابلیت اعتماد بودن است بدون اینکه استانداردی برای این فرآیند وجود داشته باشد.

نتیجه گیری می کند که تایید پذیری اطلاعات کمک کمی یا به عبا رت FASB دیگر هیچ کمک به مربوط بودن آنها به تصمیم گیری نمی کند.

شواهد حسابرسی ومدارک موید

مدارک مؤید:ابزار های مختلفی که حسابرس بر مبنای آنها به شواهد لازم برای اظهارنظر دست پیدا می کند.

شواهد:مبنای کلی برای گزارشگری و حسابرسی

مدارک مؤید برای کمک کردن،افزاشی دانایی،عمل کردن و ساختن واقعیت ها و ادعاها در حسابرسی می باشند.

ویژگی های فلسفی

ماهیت شواهدبه گونه ای است که در شرایط بسیار عمومی سه گروه شواهد طبیعی” شواهد مصنوعی (ساختگی) و استدلال منطقی قابل دسته بندی است:

شواهد طبیعی : شواهدطبیعی در اطراف ما وجود دارند ودر هر فعالیت ذهنی که انجام می دهیم به طور معمول بر آنها متکی است.شواهد طبیعی متقاعد کننده ترین شواهد موجود هستند.

شواهد مصنوعی (ساختگی):در جهان اطراف ما وجود ندارند و لازم است تلاش شود تا آنها به وجود بیایند.هنگاهی که دانشمند فیزیک آزمایشی را انجام می دهد،شواهدی را خلق می کند.

استدلال منطقی:اغلب آنچه ما به آن باور داریم،مستقیماً ناشی از مشاهده شواهد طبیعی یا ساختگی نمی باشند.ایده ها اغلب به طور منطقی از شواهد مشاهده شده حاصل می شوند و برای ما درست به نظر می رسند،اما برای رسیدن به حقایق مشاهده شده و نتایجی که ذهن ما آنها راتایید می کند تلاش ذهنی نیاز است.

شواهد حسابرسی شامل شواهد طبیعی و مصنوعی و ساختگی است،لیکن به نظر می رسد حسابرسی بیشتر بر به شواهد ساختگی مبتنی است.مدارک مؤیدی که می توانند گم شوند و یا پیدا شوند و کیفیت کلی صورتهای مالی را تحت تاثیر قرار دهند.

تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری و حسابرسی شواهد حسابرسی و مدارک مؤید را بر اساس یک روش یکسان تشریح می کنند.به طور مثال AICPAمی گوید مسئولیت اصلی شواهد کافی،حمایت از اظهارنظر حسابرس در مورد کیفیت صورتهای مالی است.

شواهد حقیقت و معرفت

به مدد شواهد و مدارک موید آگاهی های کسب شده به باور تبدیل می شوند و ما به تصدیق موضوع و یا پدیده دست می یابیم. به عبارت دیگر شواهد ومدارک موید موجب توجیه و درستی باور میگردد.

بر اساس یک معیار منطقی می توان حقیقت را به سه نوع کلی تقسیم کرد:

حقایق مادی : حقایقی هستند که از طریق شواهد طبیعی بر افکار ما تاثیر می گذارند.ذهن دارای ویژگی هایی است که باعث می شوند تا اشیاء و حوادث برگرفته از حواس را درک کند.

حقایق ریاضی : حقایقی هستند که ناشی از پذیرش اصول و فرضیات بدیهی ریاضی هستند.ما می پذیریم که دو به اضافه دو می شود چهار.

حقایق انتزاعی : تنوع و پیچیدگی زیادی دارند.حقایق انتزاعی غیر ریاضی به خاطر ماهیتشان به سختی قابل درک و اذعان هستند.

شواهد در زمینه های مختلف

زمینه های علمی متفاوت از روش های تحقیق متفاوتی استفاده می کنند. انواع مسائل متفاوتی را برای تصمیم گیری دارند و بر انواع شواهد متفاوتی تکیه دارند.

ماهیت شواهد

ماهیت هر چیزی را می توان بر اساس

1- ویژگیهای لازم و ضروری   2- ویژگیهای متمایز کننده و یا        3- ساختار آن تعریف کرد.

از میان ویژگیهایی که در رشته های متفاوت باهم فرق دارند می توان موارد ذیل را نام برد:

1-منظور و هدف خاص زمینه علمی

2-موضوعی که شواهد به آن مربوط می شوند

3-روش جمع آوری یا توسعه

4-قواعد استفاده از شواهد

5-تاثیر زمان بر فرآیند قضاوت

6-میزان تاثیر شواهد بر ذهن قضاوت کننده

برای اهداف مورد نظر مشخص کردن قضایای مورد قضاوت و شواهد و مدارک موید مرتبط با اطلاعات مندرج در صورتهای مالی ” طبقه بندی عملیاتی ادعاهای مذکور به صورت زیر مناسب به نظر می آید:

1- ادعاهای مربوط به وجود فیزیکی یا عین

اقلام فیزیکی ارائه شده یا نشده

اقلام غیر فیزیکی و نامشهود

2- ادعاهای مربوط به رویدادهای گذشته

3- ادعاهای مربوط به شرایط کمی

کمیت های ساده

مقادیر تحت تاثیر قضاوتهای ارزشگذاری

4- ادعاهای کیفی

بیان صریح

بیان ضمنی

5- ادعاهای صحت محاسبات ریاضی

محاسبات ساده

محاسبات پیچیده

این دیگاه را می توان در جمع بندی ذیل نشان داد:

1)ادعاهای مندرج در صورتهای مالی که شواهد مجاب کننده دارند که عبارتند از:

وجود اقلام فیزیکی و عینی ” مقادیر کمیت های ساده و ادعاهای محاسبات ریاضی

2)ادعاهای مندرج در صورتهای مالی که شواهد مجاب کننده ندارند که عبارتند از:

وجود اقلام فیزیکی که حضور ندارند ” وجود اقلام غیر فیزیکی و نامشهود ” عدم وجود اقلام فیزیکی و غیر فیزیکی ” رخدادهای گذشته ” مبالغ مربوط به قضاوت  های  ارزش گذاری ” ادعاهای کیفی صریح یا ضمنی

انواع شواهد در حسابرسی

انواع شواهد ومدارک موید که در هنگام حسابرسی توسط حسابرسان جمع آوری می شوند و منابع تهیه آنها به صورت ذیل قابل ارائه و طبقه بندی است:

1) رسیدگی فیزیکی توسط حسارس در مورد موضوع ارائه شده در حساب ها

2) اظهارات اشخاص ثالث مستقل (شفاهی وکتبی)

3) اسناد ومدارک معتبر

1-3) برون سازمانی (در خارج از واحد تحت حسابرسی تهیه می شوند)

2-3)درون سازمانی (در داخل واحد تحت حسابرسی تهه می شوند)

4) اظهارات کارکنان واحد تحت حسابرسی (رسمی و غیر رسمی)

5) محاسبات انجام شده توسط حسابرس

6) روشهای کنترل داخلی مطلوب

7) اقدامات بعدی واحد تحت حسابرسی ودیگران

8) ثبت های فرعی وجزئیات بدون بی نظمی ها

9)روابط متقال با داده های دیگر

حسابرسی به طور کلی از دو عملکرد تشکیل می شود:

اولین عملکرد جمع آوری شواهد و دومین عملکرد ارزیابی شواهد است.

عملکرد حسابرسی یک کلیت را تشکیل می دهد . اما برای قضاوت در مورد هر قضیه ی جداگانه باید آن ها را به عنوان یک عملکرد جداگانه و به ترتیب در نظر گرفت.

 تئوری شناخت (معرفت)

به مدد تئوري شناخت و منطق درباره شواهد آموزه هاي ذيل را مي توان مطرح کرد:

1 – باور منطقي بايد با شواهد و مدارک مؤيد ، حمايت شوند.

2 – شواهد و مدارک مؤيد ، تأثير متفاوتي بر ذهن هرفرد بررسي کننده دارند

3 – تنها چند روش اساسي براي کسب يقين و باور وجود دارد.

4 – روش هاي شناخت از نظر ماهيت و اعتبار متفاوتند ، هيچ يک از آن ها در تمام موارد کافي نيست.

5 – هر روش شناخت کاربردهاي خاصي دارد که در آن کاربرد ، مؤثرتر از روش هاي ديگر است.

شواهد و مدارک مؤيد از نظر تأثير متفاوت بر ذهن هرفرد ، از دو بعد تفاوت دارند :

– تأثير خود شواهد و مدارک مؤيد

– ميزان مهارت و تجربه هاي فردي استفاده کننده

پنج راه شناخت

«مونتاگوا» اشاره مي کند که اساساً پنج طريق براي کسب شناخت وجود دارد. وي معتقد است که عقايد و باورها را مي توان از چند طريق يا چند منبع ذيل دريافت :

1 – گواهي ديگران

2 – اشراق ،‌که تا حدودي ريشه در غرايز ،‌ احساسات و خواسته ها دارد

3 – استدلال انتزاعي

4 – تجربه حسي

5 – فعاليت عملي که نتايج موفقيت آميزي دارد

تناسب پنج راه شناخت با پنج تئوري هريک از اين منابع را مي توان به عنوان نشانه اي از يک معيار اوليه را براي تعيين حقيقت فلسفي پذيرفت و بدين ترتيب با پنج منبع و منشأ باور پنج نوع تئوري منطقي ذيل متناسب هستند :

1 – سنديت يا مرجعيت

2 – اشراق

3 – خردگرايي يا منطق گرايي

4 – تجربه گرايي

5 – عملگرايي يا پراگماتيسم

«مونتاگوا» به اين پنج طريق ، طريق ديگري اضافه مي کند که تئوري منطقي از نوع منفي را ايجاب مي کند، يعني :

6 – شک گرايي (ترديدگرايي)

سندیت یا مرجعیت

25,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی