پاورپوینت شهرها و شهرك هاي جديد

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت شهرها و شهرك هاي جديد دارای 201 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول : پيدايش و سير تحول شهرهاي جديد

فصل دوم: شهرهای جدید

فصل سوم: کشورها

فصل چهارم: شهر و شهرنشيني

فصل پنجم: برنامه ريزي شهرهاي جديد

فصل ششم: الگوي طبقه بندي شهرهاي جديد در ايران

شهر و نظريه هاي اجتماعي

تحولات اقتصادي – اجتماعي قرون هيجدهم و نوزدهم ، كلانشهرها ، شهر – ناحيه ها و مجتمع هاي عظيم را به وجود آورد. در اين زمان با گسترش شاهراهها، اختراع ها، تمركز صنايع، مهاجرت هاي روستايي، تراكم جمعيت و آلودگي، دگرگوني هاي اساسي در ساختار و بافت شهرها به وجود آمد، بدين ترتيب نظمي كه در دوره هاي پيش حاكم بود از بين رفت و عملكرد شهر دگرگون و انقلاب صنعتي بر شهر مسلط شد.

در اين زمان و همچنين پس از قرن بيستم نظريه هاي متعدد شهري و طرحها و الگوهاي مختلفي براي ساماندهي فضايي شهرها به خصوص شهرهاي بزرگ ارائه مي شود تمام اين نظريه ها بر بي نظمي و آشفتگي شهر صنعتي تأكيد و نوعي آمايش شهر صنعتي را پيشنهاد مي كنند. از جمله اين نظريه ها و مكاتب، مي توان به مكاتب آرمان گرايي و اصلاح گرايي در پيش از قرن بيستم و مكاتب فرهنگ گرايي، شيكاگو، طبيعت گرايي ، فن گرايي و فلسفه گرايي در قرن بيستم اشاره كرد.

مكتب آرمان گرايي

مكتب آرمان گرايي، بر بهره گيري از روش شناسي كل نگر و انديشه سياسي – ايدئولوژيك براي نقد جوامع صنعتي تأكيد مي كند و نيز ايجاد نوعي اجتماع هاي جديد همانند فالانستر و دهكده هاي تعاوني را پيشنهاد مي نمايد. اين مكتب شهرهاي آرماني را انتخاب انسان در برابر جوامع صنعتي مي داند، زيرا اين شهرها را مستقل از جوامع صنعتي و بر اساس عدالت اجتماعي، محدوديت بخش خصوصي و دگرگوني محيط كالبدي – اجتماعي بيان مي كند.

مباني نظري اين مكتب يافتن راه حل مشكلات شهرهاي بزرگ در خارج از اين شهرهاست كه به ايجاد نوعي اجتماع ها يا شهرهاي جديد منجر مي شود. در اين مكتب انسان به صورت يك عنصر بيولوژيك مطرح است. رابرت آون، شارل فوريه، پير ژوزف پرودن ، ويكتور كونسيدران، بنجامين وارد ريچاردسون و هانري دوسن سيمون از بزرگان اين مكتب هستند.

مكتب اصلاح گرايي 

مكتب اصلاح گرايي با تأكيد بر جنبه هاي فن شناختي، معتقد به يافتن راه حلهايي براي رفع مشكلات شهري در چهارچوب جوامع صنعتي است. در اين مكتب عقيده بر آن است كه بهسازي و ساماندهي محيط شهري بايد از درون همين جوامع صورت پذيرد، بنابراين بر اصلاح تنگناها و عوارض نظام اجتماعي موجود، بدون نفي كليت آن تأكيد مي كند. اصلاح گرايان ، زمين را ثروت شهر و حومه مي دانند و بايد براي زراعت و اشتغالات زراعي از آن استفاده شود. ويليام موريس و جان راسكين از بزرگان اين مكتب هستند.

مكتب شيكاگو 

مكتب شيكاگو، بين سالهاي 1883 و 1893 رشد كرد. پيروان آن بي نظمي جامعه صنعتي در اروپا را ناشي از كم بودن زمين در شهر مي دانند، بدين ترتيب الگوي روستا – شهر را براي حل مشكلات شهري ارائه مي دهند و توجه به طبيعت را نيز در سطح وسيعي مطرح مي كنند. در اين مكتب توجه به اكولوژي يا محيط طبيعي اهميت ويژه اي دارد، به طوري كه محيط انساني در دل آن مطرح مي شود.

اين مكتب از داروينيسم اجتماعي، در زمينه عامل رقابت ميان شركتها، بنگاههاي تجاري و خانواده ها براي دستيابي به نقاط مطلوب شهر بهره مي برد و علم اقتصاد را فقط اصل مسلم انسان براي بهره گيري بيشتر و با كوشش كمتر مي داند و براي تحقق اين هدف معتقد به عدم دخالت دولت در امور اقتصادي، نفع فردي و اجتماعي است صنعت را منشأ ثروت مي داند.

مكتب شيكاگو در علوم معماري و جامعه شناسي شهري مطرح است. ويليام لوبارن جني از بنيانگذاران مكتب معماري شيكاگو و نيز ارنست برگس و رابرت ازرا پارك از بنيانگذاران مكتب جامعه شناسي شهري شيكاگو هستند.

در همين زمان نظريه باغ شهرها بيان مي شود و هاورد از اين مكتب بهره بسياري مي برد.

در قرن بيستم و بويژه از 1910 تا 1970 نگاه به شهر و بخصوص ساخت آن در تيول معماران قرار مي گيرد و موضوع شهر برعكس گذشته غير سياسي مي شود.

مكتب مدرنيسم 

مكتب مدرنيسم در اوايل قرن بيستم به وجود آ‌مد. توني گارنير، والتر گروپيوس، لوكوربوزيه، استروملين، ميس وان درروهه، الوار آلتو و اود از بزرگان اين مكتب هستند. اين مكتب بر به كارگيري هنرهاي تجسمي و معماري يا هنر و فن استوار است. بدين ترتيب اين گروه، «مكتب مدرنيسم» را به وجود آوردند. اين مكتب به شهر حول محور مدرنيسم و قطع با گذشته و تاريخ و زمان نگاه مي كند و فقط و فقط به مسائل معماري مي پردازد.

انسان در اين مكتب عنصري بيولوژيك و داراي عملكردهاي «سكونت، كار، رفت و آمد و اوقات فراغت» در يك ناحيه خاص است. آنان الگوهاي «شهر – پارك» «شهر – شيئي» «شهر – عمودي» «عملكرد گرايي» و «توليد انبوه» را در شهر ابراز مي دارند. اين گروه معتقدند زمين بايد از هر كاربري آزاد شود و شهر در فضاي سبز به شكل عمودي ايجاد شود. در اين مكتب به روابط اجتماعي در مقوله اوقات فراغت نگريسته مي شود.

مكتب فرامدرنيسم 

برنامه ريزان شهري نخستين كساني بودند كه مكتب مدرنيسم را مورد انتقاد قرار دارند. آنان در رويارويي با چهارچوب نظري مدرنيسم (مسكن، كار، رفت و آمد و اوقات فراغت)، مطالعات شهري را مطرح و شهرها را در قالب مفاهيمي چون خوشه هاي شهري، جابه جايي جمعيت و مسكن بررسي كردند. به دنبال اين انتقادها، وان آيك نيز با طرح مباحث مردم شناسي و طراحي شهري و معماري از اين مكتب به دليل يكنواختي و بي هويتي كالبدي آن انتقاد كرد.

در طرحهاي ديگر اين گروه، بر توپوگرافي و احياي بافتهاي موجود شهرها تأكيدي خاص شده است. بزرگترين نقاد مكتب مدرنيسم چارلز جنكس است.

جنكس، مدرنيسم را به دليل تك ظرفيتي و تهي بودن از سطوح معنايي يا مفاهيم ماوراي طبيعي سرزنش مي كرد. وي به جاي مدرنيسم، تركيبي از عناصر جديد و سنتي را با مفاهيم هنر بومي و هنر متعالي در ساخت و سازهاي شهر پيشنهاد مي كند.

نوخردگرايان و بخصوص برادران كراير در دهه هاي 1960 و 1970 از مكتب مدرنيسم به دليل نابودي بافت تاريخي

شهرهاي اروپايي انتقاد مي كردند. اين جنبش براي حفاظت كالبدي و اجتماعي مراكز تاريخي شهرها، استفاده از فضاي شهرها را مهمترين عنصر سازمان دهنده آن ها مي داند و براي رسيدن به اين هدف تأكيد بر مطالعات ريخت شناسي و گونه شناسي را در طراحي بازسازي سنتي خيابانها، ميدانها و محلات پيشنهاد مي كند.

در حقيقت واژه پست مدرن در دهه هاي 1950 و 1960 براي مشخص كردن گرايشهاي ادبي جديد به كار مي رفت. اين مكتب كوشيد خود را از آثار ادبي دوره جديد متمايز سازد.

در دهه 1970 پست مدرن به شعاري با بار عاطفي و لحن سياسي صريح بدل شد و پيروان آن در دو جبهه از اين واژه استفاده كردند. در يك طرف نومحافظه كاران بودند كه مي خواستند خود را از شر محتويات به اصطلاح مخرب «فرهنگ بيگانه و متخاصم» برهانند و به سنتهاي بازيافته رو آورند و در طرف ديگر برخي از منتقدان رشد اقتصادي بودند كه در نظر ايشان ساختمان نوين معماري مدرن، مظهر نابودي و برخاسته از مدرنيزاسيون (نوگرايي) بود.

مكتب فرهنگ گرايي 

مكتب فرهنگ گرايي در نگاه به شهر محورهاي معنوي را بر مادي مقدم مي دارد. اين مكتب پيش از سال 1900 در آلمان و اتريش ظهور مي كند. يكي از بنيانگذاران آن كاميلوسيت معمار اتريشي است.

اين مكتب معتقد است كل يعني مجموعه شهر بر جزء يعني افراد غلبه دارد و مفهوم فرهنگي شهر بر مفهوم مادي آن مقدم است.

در اين مكتب تفكر ناحيه بندي در شهر وجود ندارد. شهر فقط از طريق سازمانهاي اجتماعي – فرهنگي زنده مي شود. برگشت به گذشته و توجه به زيبايي شناسي از مشخصات آن است.

كاميلوسيت، هاورد، پاركر و آنوين از صاحبنظران اين مكتب هستند. از اين مكتب به علت ارزش گذاري بيش از حد به گذشته و اينكه زمان را قابل بازگشت و بازسازي مي داند، انتقاد شده است.

مكتب آمايش انساني

گروهي در رويايي با ديدگاه فن گرايان، نظريه آمايش انساني يا شهر انسان را مطرح و به معماران ، كه شهر را در تيول خود دارند حمله مي كنند. اين گروه معتقدند كه به شهر و ساخت شهر بايد به صورت بين رشته اي نگريسته شود؛

بدين ترتيب برنامه ريزي شهري را مطرح مي كنند كه در ساخت شهر، بايد جغرافيدان، جامعه شناس، تاريخ شناس، روانشناس، اقتصاددان و معمار با هم شركت داشته باشند و شهر را فقط معماران نسازند.

اين گروه به نقش مطلق انسان در طبيعت اهميت مي دهند و معتقدند در تفكر معماران، انسان در نظر گرفته نمي شود. اين گروه مدرنيسم را زير سئوال مي برند و شهر را مكان فرهنگي مي دانند و معتقد به ناحيه شهري هستند.

گفتني است روش مطالعات شهري كه پس از نظريه باغ شهرها به وجود آمد، بر اساس نظريه هاي اين مكتب است. در اين باره گروهي نيز «نظريه سلامت روان» و مشاركت شهروند در شكل بخشيدن به شهر را توصيه مي كنند. اين نظريه نقش برنامه ريزي را به عنوان عاملي در كاهش بزهكاري گوشزد مي كند و ديدي هجران زده نسبت به شهرهاي بزرگ صنعتي دارد. اين گروه مسأله سرانه ها، آستانه ها و معيارهاي مناسب زندگي را مطرح مي كنند. مهمترين نظريه پردازان مكتب آمايش انساني گدس، مامفورد و كوين لينچ هستند.

نظريه توسعه پايدار 

50,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی