پاورپوینت شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید و ارائه راه کار جهت مدیریت کارآمد آنها

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید و ارائه راه کار جهت مدیریت کارآمد آنها دارای 67 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

کلیات تحقیق

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت

اهداف تحقیق

سوالات پژوهش

قلمروی تحقیق

نوآوری تحقیق

روش تحقیق

جامعه آماری

پرسشنامه

روش نمونه گیری

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

آزمون فرضیه ها

آمار توصیفی

نتایج تحقیق

پیشنهادات تحقیق

نتیجه گیری

مقدمه

در تمامی شهرها ازجمله کلان شهر مشهد، همواره پروژه ها یا برنامه ریزی های شهری وجود دارند، که صرفه اقتصادی و اجتماعی ندارند، اما بنا به دلایلی، این برنامه ریزی ها و پروژه ها همچنان در حال اجرا هستند. چرایی اینکه این پروژه ها به چه دلیل در حال انجام هستند گاهی بسیار پیچیده به نظر می رسند و پاسخ و دلایل متعددی می توان برای آنها یافت. در ادبیات مدیریت استفاده از استعاره ها، معمول بوده تا مشکلات موجود را به آسان ترین شکل ممکنه، برای عامه مردم بازگو نمایند. فیل سفید استعاره ای است که از سال 1851 مطرح و شناخته شده است. این فیل ها نمادی از مجموعه پروژه ها و اقداماتی هستند که صرفه اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی ندارند اما مجریان آن، همچنان اصرار به نگهداری و حفظ آن دارند. در این تحقیق سعی شده است با بیان مشکلات موجود در سیستم شهری و شهرداری مشهد، و بیان اهمیت و ضرورت تحقیق، ابتدا به شناسایی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید در شهرداری مشهد پرداخت و  سپس این عوامل را رتبه بندی نموده تا بتوانیم در ارائه راهکار جهت مدیریت کارآمد آنها، اولیت بندی نمائیم.

بیان مسئله

معمولا چنین تصور می‌شود که علت اصلي توسعه نیافتگی ، کمبود سرمايه‌گذاري  است و بسیاری از تئوری های اقتصاد سیاسی هم این باور را ترويج مي‌كنند. مديران نه فقط لازم است علل پایین بودن نرخ سرمايه‌گذاري را توضیح دهند، بلکه بايد دلايل تخصیص نامناسب و بهره‌وري  پايين سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده را نيز روشن سازند.

مثال متعارف این سرمايه‌گذاري‌هاي غلط، ساخت فيل‌هاي سفید (یا پروژه‌های سرمايه‌گذاري با بازده اجتماعی منفی ) است.

سرمايه‌گذاري فيل سفيد یک نوع به‌خصوص از سياست‌هاي ناكارآي بازتوزیعي  است که از جنبه سياسي جذابيت پيدا كرده اند. در واقع ناكارآمدی چنین پروژه‌هايی است که آنها را به لحاظ سیاسی جذاب می‌سازد. علت آن است كه فقط به برخی مديران اجازه مي‌دهد وعده‌هاي معتبري براي احداث اين پروژه‌ها بدهند و بنابراين وارد يك بازي وعده با هواداران خويش شوند. این واقعیت که همه مديران نمي‌توانند مسووليت چنين پروژه‌هايي را بپذيرند. پروژه‌های مفید اجتماعی چنین ويژگي‌هايي ندارند؛ چون همه مديران می‌توانند اقدام به ساخت آنها کنند و بنابراين تاثیر يك سويه‌اي بر دستاوردهای سیاسی نمي‌گذارند.

اگر منافع سیاسی آنها در مقایسه با مازاد ایجاد شده پروژه‌های مفید و كارآ بیشتر باشد. عوامل غيرسياسي ديگري نيز باعث مي‌شود تا با پروژه‌هاي بسيار بزرگ (فيل سفيد) مواجه شويم، پروژه‌هايي كه از نظر تحليل هزينه – فايده   كاملا زيانده و غيراقتصادي هستند.

تئوری لیزری و پرسیکو  (2001)شبیه به این بوده و می‌گوید: «فيل‌هاي سفید از آن جهت خواهان پيدا مي‌كنند كه امكان هدف‌گذاري به سمت حامیان سياستمدار را دارند. تئوری آنها، درآمدها را به عنوان كالايي هدف‌گذاري شده تصور مي‌كند ولي نمی‌تواند توضیح دهد چرا سياستمداري می خواهند با هدف تامين منافع حامیان خود، اقدام به ساخت پروژه‌هايي با ارزش افزوده اجتماعی منفی کند؟

در واقع ناکارآيی این پروژه‌ها است که به لحاظ سیاسی آنها را جذاب جلوه مي‌دهد. و دليل آن اين است كه فقط به برخی مديران اجازه مي‌دهد وعده‌هاي معتبري براي ساختن آن پروژه‌ها بدهند و بنابراين وارد يك بازتوزيع معتبر به نفع حاميان خود شوند. واقعيت اين است كه همه مديران قادر به دادن وعده معتبر براي انجام چنین پروژه‌هايی نیستند و این امتیازی استراتژیک براي تعداد محدودی از مديران است.

فيل هاي سفيد بر پایه سه ایده کلیدی استوار است که عبارتند از:

1- پروژه فیل سفید قسمتی از رابطه مبادله میان سیاستمداران و راي دهندگان است (وضعيتي که دانشمندان علوم سیاسی، مريدپروري   می‌نامند) كه مزيت مهمي براي سياستمدار بر مسند قدرت محسوب می‌شود.

2- این نوع پروژه زماني بکار گرفته می‌شود که مديران با مشکل تعهد در ارائه سياست‌هاي تبعيضي به نفع گروهي خاص در قبال دريافت آرا روبه‌رو می‌شوند.

3- مشکل تعهد، به اجراي شيوه‌هاي ناكارآي توزيع منجر مي‌گردد.

در کلان شهر مشهد و در شهری که در سال میلادی 2017 به عنوان پایتخت جهان اسلام شناخته شده است وجود اختلال احتمالی در سیستم مدیریت شهری که ناشی از وجود پروژه های نیمه تمام ، یا کاربری های غیر اصولی و غیراستاندارد که علاوه بر نداشتن بار اقتصادی مثبت، بازدهی اجتماعی هم دارند، از مهمترین عواملی هستند که می توانند فیل های سفیدی بوجود آورند تا خدمات رسانی به ساکنان شهر مشهد در تمامی نواحی، بافت پیرامونی شهر، و میلیونها نفر مسافری داخلی و خارجی که قصد سفر به مشهد را دارند را با حواشی مواجه نماید. و یک فرصت اقتصادی بسیار مناسبی از دست رفته و فرصت به تهدید تبدیل گردد.

همچنین فیل های سفید  استعداد این را دارند که موارد مشروحه ذیل را ایجاد و در سیستم مدیریت شهرداری مشهد اختلال ایجاد نمایند.

کاهش بهره وري در انجام مراحل ساخت و اجرا و تحویل پروژه ها.

کاهش كارآمدي پروژه هاي عمراني و شهري.

اصراف در منابع مالی و بالا رفتن قیمت تمام شده پروژه.

عدم تبیین و نهادینه شدن شدن فرهنگ پاک زیستن و اثر روحی روانی آن در جامعه.

عدم شکل گیری زمینه شکوفایی استعدادها استعداد ها با کاهش انحصار طلبی پیمانکاران خاص.

افزایش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از قشر کارگر تا متخصصین دانشگاهی.

انجام دوباره کاری بر اثر ضعف فنی پروژه در زمان خاص

افزایش مصرف مصالح و در پی آن هدر رفت منابع معدنی کشور برای آیندگان.

رابطه بده – بستان بین پروژه های کارآ که درآمد ایجاد می کنند و پروژه های ناکارآ که بر نتایج سیاسی تاثیر می گذارند تفاوت بيشتري داشته باشند.

اهمیت و ضرورت

اﻣﺮوزه ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﺧﻂ ﻣﻘﺪم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺮاﺳﺎس ﮔﺰارشﻫﺎ و ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ و ﺑﺎﻧﻚ ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺗﺎ ﺳﺎل 2030 ﺑﻴﺶ از 80 درﺻﺪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺷﻬﺮﻫﺎ زﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺮد (مایر و وایت ، 2004، 285). ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻫﺎي ﻃﺮح آﻣﺎﻳﺶ اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن ﺗﺎ ﺳﺎل 1404، اﻳﻦ درﺻﺪ ﺑﻪ 80 ﺧﻮاﻫﺪ رﺳﻴﺪ. از اﻳﻦرو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﺷﻬﺮداريﻫﺎ در ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮي، ﺿﺮورت ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮي از روشﻫﺎي ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺒﻮد و ارﺗﻘﺎء ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮي در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻓﻀﺎﻳﻲ در راﺳﺘﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﺷﻬﺮي ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ . وﻇﻴﻔﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﺎم و ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﺳﻨﺘﻲ در ﻣﺴﺎﻳﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي، ﻫﺪاﻳﺖ، رﻫﺒﺮي، ﻛﻨﺘﺮل، ﺑﺴﻴﺞ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻲﺷﺪ. وﻟﻲ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژيﻫﺎي ﺟﺪﻳﺪ، وﻇﺎﻳﻒ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮي ﺑﻪ ﺻﻮرت وﻳﮋه ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﺴﺎﻳﻠﻲ از ﻗﺒﻴﻞ ﺑﻬﺒﻮد ﻛﺎرآﻳﻲ، اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ، ﺑﻬﺮه وري ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در اﺑﻌﺎد ﺑﺨﺸﻲ، ﺑﻠﻜﻪ در اﺑﻌﺎد ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺷﺪه و ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻜﺎن و ﻓﻀﺎ وارد ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ و ﺟﺰء ﻻﻳﻨﻔﻚ آن ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮه وري، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ اﺻﻠﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮي ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮد. اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه وري ﺟﺰ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آن ﻣﻘﺪور ﻧﻴﺴﺖ. اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﻳﻚ روش دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻗﺎﺑﻞ اﻃﻤﻴﻨﺎن اﺳﺖ. اﻧﺪازهﮔﻴﺮي ﺑﻬﺮه وري ﺑﻪ ﻣﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮه وري را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﺮده درﻳﺎﺑﻴﻢ ﻛﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎي اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه وري را در ﻛﺠﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺴﺘﺠﻮ کرد. (رهنما ،محمدرحیم1391)

اهداف تحقیق

شناسایی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید در شهرداری مشهد.

رتبه بندی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید در شهرداری مشهد.

بررسی وضعيت شهرداري مشهد به لحاظ اين عوامل.

ارائه راهكار به منظور مديريت كارآمد فيل هاي سفيد در شهرداری مشهد.

سوالات پژوهش

عوامل موثر در ايجاد فيل سفيد در شهرداری مشهد كدامند؟

رتبه بندي اين عوامل در شهرداری مشهد چگونه است؟

وضعيت شهرداري مشهد به لحاظ اين عوامل چگونه است؟

چه راهكارهايي جهت مديريت كارآمد فيلهاي سفيد در شهرداری مشهد وجود دارد؟

قلمروی تحقیق

قلمروی مکانی

قلمروی مکانی این تحقیق حوزه ستادی ساختمان مرکزی شهرداری مشهد، که شامل معاونت های اداری و مالی، شهر سازی و معماری، خدمات و محیط زیست شهری، فنی و عمران، برنامه ریزی و توسعه، حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی و معاونت اقتصادی شهرداری مشهد و همچنین حوزه شهردار شهرداری مشهد، مستقر در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد می باشد.

قلمروی زمانی

بخش نظری این تحقیق از شش ماهه دوم منتهی به پایان سال 1394 و تحقیقات عملیاتی در قلمروی مکانی تحقیق، در شش ماهه دوم سال 1395 به انجام رسیده است.

قلمروی موضوعی

این تحقیق به دنبال شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در ایجاد فیل سفید و ارائه راه کار در مدیریت کارآمد آنها می باشد.

نوآوری تحقیق

با توجه به بررسي هاي بعمل آمده تاكنون پايان نامه اي كه مستقيما در خصوص شناسايي فيل هاي سفيد درسازمان، شركت، دواير دولتي و يا غير انتفاعي و … صورت نگرفته است. بنابراين جاي تجزيه و تحليل و بررسي بسيار بيشتري در داخل كشور مشاهده مي گردد. همچنین نتایج تحقیق حاضر منجر به ارائه اطلاعات جدید و مفیدی برای بخش های مختلف مدیریت شهری شهرداری مشهد و همچنین سازمان های مشابه در سراسر کشور خواهد داشت.

تعاریف نظری

مجموعه پروژه هایی که طبق برنامه ریزی انجام شده می توانستند به عنوان پروژه های زیر بنایی یک منطقه قرار بگیرند اما بنا به دلایلی این هدف میسر نشده اند و دائما در حال هزینه کرد، برای بازسازی آنها هستند. (باب و استوارت،2010)

فيل سفيد به آن دسته از پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري اطلاق مي‌شود كه گران به دست مي‌آيند؛ ولي كم مصرف و بي فايده هستند. (خیرخواهان، 1387)

پروژه هایی که هزینه و عواقب نگهداری آن بسیار بیشتر از سود و بازدهی آن می باشند. (رای، 2005)

آن دسته از ابنیه و ساختمان هایی که بخاطر هزینه های نگهداری بالا آنها، بخش های دولتی و اداره امور عمومی علاقه ای به نگهداری آنها ندارند، اما محدودیت های قانونی مانع از رهاسازی و واگذاری آنها می گردد. مانند بناهای تاریخی و سنتی که گردشگران رقبتی به بازدید از آنها ندارند. (الیزابت مری آندره ، 2006)

پروژه های فیل سفید پروژه هایی است که از نظر طراحی و اجرا واقعا فقیر می باشند. این قبیل سیاست گذاری های بسیار ناکارآمد باعث می گردند که علاوه بر انجام هزینه های سنگین مسیر برای بازسازی و عمران سایر پروژه ها متوقف و مالیات باید برای بازسازی افزایش یابند . سیاست گذاری غلط باعث شده تا برای تامین منابع مالی هیچ راه حلی جز افزایش مالیات برای بازسازی زیر ساخت ها باقی نماند. (پراسر و اسکات ،2006)

پروژه هایی که همواره به اتلاف منابع مالی و انسانی منجر شده و بازدهی مالی ندارد و نشانه ای واضح از نوع حکومت و رژیم های حکومتی اقتدارگرا است.(مسینر ، 2013)

پروژه های شهری شکسته خورده همواره باعث تاثیر منفی در اذهان عمومی و بار فرهنگی مردم دارند. لذا هر پروژه، هرچند برنامه ریزی شده، که سابقه منفی در افکار عمومی داشته و باعث کاهش اقبال عمومی می گردد را فیل سفید می نامند.(یواکویم و همکاران ، 2015)

روش تحقیق

از لحاظ نوع روش: پیمایشی و توصیفی

از لحاظ زمان گردآوری داده ها: مقطعی

از نظر نحوه گردآوری داده ها: میدانی است

از نظر هدف: کاربردی

جامعه آماری

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی