پاورپوینت شش سیگما

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت شش سیگما دارای 40 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

سیگما (σ)

پیشینه شش سيگما

شش سیگما چیست؟

اهداف اساسی (Six Sigma)

ابزارها و روشهای  (6 σ)

روش DMAIC

فاز یک : تعریف (Define)

فاز دو : اندازه گیری

فاز سه: تجزیه و تحلیل

فاز چهار : بهبود

فاز پنج : کنترل

چرخه DMADV

ساختار شش سيگما

منابع

سیگما (σ)  :

سيگما (σ) حرف هيجدهم از حروف الفباي يوناني و از شاخصهاي مهم پراكندگي به نام انحراف معيار و در واقع مقياسي براي سنجش انحراف است.

سيگما بيانگر آن است كه يك فرآيند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده است، لذا در واقع استعاره اي است براي دقت فوق‌العاده در كاهش هزينه‌هاي كيفيت. استعاره‌اي كه اهميت محاسبات دقيق در فرآيند توليد و ارايه خدمات را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

پیشینه شش سيگما :

نخستین بار شش سیگما در سال 1980 مطرح گردید و شرکت های بزرگ آمریکا ( همچون موتورولا ) آن را سرلوحه عملکرد خود قرار دادند و دستاوردهای علمی ارزنده ای نیز داشتند. این روش بعدها مورد توجه اروپایی ها و ژاپنی ها قرار گرفت..

نام شش سیگما را به بیل اسمیت در دهه هفتاد نسبت می دهند. وی هم اکنون پدر شش سیگما خوانده می شود.

شش سیگما چیست ؟

يک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مديريت کيفيت برخوردار است.

به معنی تلاش برای نزديکی هرچه بيشتر به درجه تکامل و برتری در توليد و ارائه خدمات است.

بهبود رضايت مشتری است که دستيابی به اين هدف از راه کاهش و از بين بردن ضايعات محصولات يا خدمات دارای نقص امکان پذير است.

يك فلسفه است چون به كمك آن خطاي كمتري در كار ايجاد ميگردد ؛

يك اندازه گيري آماري است چون به دقت اندازه گيري محصول , خدمت و فرآيند كمك ميكند ؛

يك ابزار اندازه گيري است چون سيستم اندازه گيري ايجاد ميكند ؛

يك استراتژي تجاري است ، چون كيفيت بالا ، هزينه را كاهش ميدهد .

شش سيگما يعني رسيدن به سطحي از كيفيت توليدات و ارايه خدمات كه خطاي فرآيندهاي كاري به ميزان 3/4 در يك ميليون موقعيت كاهش يابد .

شش سيگما در واقع معرف روش شناسي سيگماها است. اين به آن معنا است كه شش سيگما هدفي مشخص است كه بايستي از مراحل و سطوح قبلي سيگماها بگذرد ( 1سيگما به 6سيگما ).

براي سازماني كه این رويكرد را دنبال مي كند ابتدا ورود به حوزه سيگماها و تعيين وضعيت موجود و سپس طي مراحل بهبود تا رسيدن نهايي به سطح شش سيگما 3/4 خطا در ميليون فرصت برنامه ريزي مي گردد .

اهداف اساسی (Six Sigma) :

اهداف شش سيگما در سازمان كه بسيار صريح و مورد تاكيد است عبارتند از :

افزايش سهم بازار
• كاهش استراتژيك هزينه ها
• رشد سود نهايي

ابزارها و روشهای  (6 σ) :

گرچه روش ها و ابزارهای شش سيگما بسياری از ابزارهای آماری را که در ساير اقدامات بهبود کيفيت به کار گرفته است در برمی گيرد، اما بطور کلی همه اين ابزارها در قالب دو روش سيستماتيک پروژه يی مورد استفاده قرار مي گيرند:

روش DMAIC

روش DMADV

روش DMAIC :

DMAIC    روش سيستماتيك و منظمي است براي حل مسائل و پيشبرد پروژه ها ی شش سیگما. چرخه DMAIC یک متدولوژی نتیجه گرا می باشد.

DMAIC مخفف كلمات :

Define  – تعریف اهداف پروژه و قابليت ارائه به مشتری

Measure  – اندازه گيری عملکرد فعلی فرآيند

– Analyze تجزيه و تحليل علل ريشه ای بروز عيوب

– Improve بهبود فرآيند مورد بررسی از نظر حذف عيوب

Control – کنترل عملکرد آتی فرآيند

 

فاز یک : تعریف (Define)

در فاز تعريف ، اهداف و مرزهاي پروژه بر اساس آشنایی مجريان پروژه از اهداف تجاري سازمان ، نيازهاي مشتري و فرايندي كه براي رسيدن به سطح سيگما لازم است بهبود داده شود ، تعيين مي گردد .

ابزارهايي كه اغلب در فاز تعريف استفاده مي شوند عبارتند از :

تحليل ذي نفعان : براي كاهش مقاومت در برابر تغييرات هنگام پياده سازي بهبود ها ، لازم است كه خيلي سريع ، ذي نفعان پروژه مشخص شده و برنامه اي براي ارتباط با هر كدام از انها تدوين شود .

2.SIPOC  : نقشه كلي فرايند است كه شامل تامين كنندگان   Supplier)  )، وروديها Input)  )، فرايند Process)  )، خروجيها Outputs)  ) و مشتريان Customers)  ) مي باشد . براساس خروجي فرايند در مورد كيفيت قضاوت مي شود . كيفيت خروجي فرايند با تحليل وروديها و متغيرهاي فرايند بهبود داده مي شود

صداي مشتري –voice of customer) ) VOC : براي توضيح نيازهاي مشتري و دركي كه مشتري از محصول يا خدمت ارائه شده توسط سازمان دارد به كار مي رود .

نمودار وابستگي : نمودار وابستگي ابزاري است كه اظهارات افراد را در گروههاي مرتبط سازماندهي مي كند .

مدل ‏كانو : تحليل و درك نوع نيازمنديهاي مشتري .

بازده كلي : روشي جهت تعيين بازده فرايند جاري .

درخت CTO– CTQ : Critical To Quality )  )  : مشخصه هاي بحراني كيفيت ابزاري است كه صداي مشتري را به نيازمندي هاي كيفي محصول یا خدمت تبديل مي كند.

فاز دو : اندازه گیری

در این فاز، هدف اين است كه با ايجاد درك واقعي از مشكلات و شرايط فرايند موجود ، مكان يا منابع مشكلات به دقت مشخص گردد.

ابزار هاي مورد استفاده در فاز اندازه گيري :

برنامه جمع آوري داده ها

فرم هاي جمع آوري داده ها ، نمودارهاي كنترل

نمودارهاي فراواني

نمودارهاي سري هاي زماني

ماتريس اولويت بندي

نمونه گيري

طبقه بندي

نمودارهای پارتو

فاز سه: تجزیه و تحلیل

در این فاز تئوري هايي در مورد علل ريشه اي ايجاد شده و با استفاده از داده ها سنجيده مي شوند و در نهايت علل ريشه اي مشكلات شناسايي مي شوند . علل شناسايي شده ، پايه اي را براي ارائه راه حل ها در فاز بعدي ( فاز بهبود ) شكل مي دهند .

ابزارهاي مورد استفاده در فاز تحليل :

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت نظریه ها و مدل های کیفیت در سازمانها
  • پاورپوینت شش سيگما
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی