پاورپوینت رادیو شیمی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت رادیو شیمی دارای 45 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

رادیو شیمی چیست ؟

پیدایش رادیو شیمی

رابطه بین شیمی هسته ای و رادیو شیمی

حوضه عمل شیمی هسته ای

ساخنارهسته و واکنشهای هسته ای

ذرات و تابشهای حاصل از مواد پرتوزا

ذرات الفا

ذرات بتا

پرتوی گاما

ذرات پوزیترون

نوترون

روشهای پرتو نگاری پوزیترون

نوترون دمایی

آنتی نوترون

واکنشهای تلاشی

برهمکنش تابش هسته ای با ماده

اثر فتو الکتریک

اثر کامپتون

فرایند ایجاد زوج یون

اورانیوم و رادیو اکتیویته

اندازه گیری رادیو اکتیویته

خطرات مواد رادیو اکتیو

طیف بینی موسباور

روشهای تجزی ایزوتوپ های پرتو زا

روش رقیق کردن ایزوتوپی

تجزیه با فعال سازی نوترونی

روش تجزیه نشاندار کردن

احتیاط ایمنی

نتیجه گیری

رادیو شیمی چیست؟

رادیو شیمی یکی از شاخه های رشته شیمی است که پس از کشف رادیواکتیویته پدید آمد و دریافتند که رادیواکتیویته به جز اثرات فیزیکی تاثیرات شیمیایی هم دارد.

پیدایش رادیو شیمی :

برای اولین بار پیش از جنگ جهانی دوم به واژه ی رادیو شیمی بر می خوریم. رادیو شیمی براثر توسعه علمی که درباره ی هسته اتم بوده پدید آمده است.

امروزه رادیو شیمی در مجموع به علوم مربوط به پدیده های شیمیایی حاصل از تغییرات هسته ای و واکنش های آن ها اطلاق می شود. همچنین واکنش های شیمیایی ناشی از تغییرات هسته ای و واکنش های آن هاو نیز واکنش های شیمیایی حاصل از میانکنش هسته ای می گویند.

رابطه ی بین شیمی هسته ای ورادیو شیمی:

شیمی هسته ای به پدیده هایی می گویند که ویژگی شیمیایی دارند و هسته اتم مستقیما در آنجا شرکت می جویند. رادیو شیمی مجموعه پدیده ها و واکنش هایی است که بر اثر پرتو تابیده از هسته اتم روی می دهد را شامل می شود در اینجا خود هسته مستقیما نقشی ندارد.

شیمی هسته ای در واقع بخشی از شیمی فیزیک است که رادیو شیمی یکی از انشعابات آن و در قالب شیمی رادیو   اکتیویته بیان می شود.

حوزه عمل شیمی هسته ای:

رادیو شیمی صنعتی شاخه ای از شیمی است که هدف آن تولید مواد اولیه و خالص برای راکتور ها وتکنولوژی هایی هسته ای و تولید ایزوتوپ ها رادیو اکتیو برای صنایع دیگر است.

محصولات اصلی رادیو شیمی صنعتی عبارت اند از:

سوخت هسته ای

مواد جانبی تکنولوژی هسته ای

ایزوتوپ هایی پایدار و ناپیدار و مواد شیمیایی بسیار خالص

ذرات و تابش های حاصل از عناصر پرتوزا:

ذرات و تابش های حاصل از پرتوزایی های مختلف از لحاظ انرژی و سرعت تولید با یکدیگر متفاوت اند و در واقع هسته های رادیو اکتیو متحمل واکنش های متفاوتی می شوند.

واپاشی رادیو اکتیو در اثر کاهش مقدار ماده جمع شده طبق فرمول E=mc^2  انجام می شود که در واقع طبق این فرمول جرم توده ای به صورت انرژی جنبشی ذرات نشر می شود این شیوه فروپاشی خصوصیات متفاوتی داشته و توسط روش های مخصوص به خود شناسایی می شوند .

در یک ایزوتوپ پایدار نسبت نوترون به پروتون یک است ولی در ایزوتوپ های ناپایدار این رقم کمتر از یک بوده و هسته با جذب و یا از دست دادن انرژی به سمت پایدار شدن پیش می رود و در حین این عمل ذرات وتابش های متفاوتی را نشر می کنند.

ذرات آلفا

آزمایشات نشان داده است که میدان الکتریکی یا مغناطیسی می تواند تابش را بشکافد که از این شکاف سه پرتو الفا بتا وگاما ایجاد می شود .

با توجه به جهت گیری پرتو الفا در میدان مغناطیسی معلوم شده است که ذرات الفا دارای بار مثبت اند .

خصوصیات :

الف) ذره ی الفا دارای دو پروتون ودو نوترون می باشد

ب) این ذرات انرژی کمی دارند در اثر برخورد به یک صفحه ی نازک فلزی متوقف می شوند .

ج) چون از یک مسیر تولید می شوند همگی انرژی یکسانی دارند.

د)در اثر گرفتن دو الکترون به He  تبدیل میشوند.

ه) سرعت این ذرات نسبت به دو ذره دیگر کمتر است چون جرم آن بیشتر است .

ن)به علت جرم و بار بالا هنگام عبور از ماده جفت یون تولید می کند که آشکار سازی ذره الفا را راحترمی کند.

تابش الفا از مشخصات هسته های خاصی است که در شناسایی آنها موثر می باشد.

البته باید توجه داشت که واپاشی آنها تنها در عناصر سنگین تر از عدد اتمی 52 مشاهده می شود ولی دیگر تابش ها در همه ی عناصر وجود دارد .

ذرات بتا :

ذرات β همان اشعه کاتدی اند یا همان جریانی از الکترون که سرعتی در حد سرعت نور را دارند.

خصوصیات :

الف ) با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی به سمت قطب مثبت جهت گیری می کنند.

ب ) هر واکنشی که در ان عدد اتمی تغییر کند ولی عدد جرمی بدون تغییر بماند تلاشی β شناخته می شود .

ج ) قدرت نفوذ ان نسبت به ذره الفا بیشتر است زیرا جرم ان کمتر است .

د ) شناسایی ان ها در هوا بدلیل میل زیاد به پراکندگی مشکل است .

ه )در تولید جفت یون نسبت به ذره الفا ضعیف تر عمل می کند .

پرتو گاما :

اشعه δ از رایج ترین اشعه هاست در حقیقت موج الکترومغناطیس است و هنگامی به وجود می اید که هسته در حالت برانگیخته خودش قرار دارد .

وقتی الکترون در حالت برانگیخته قرار می گیرد با نسر تابش الکترومغناطیس به حالت پایه می اید و پایدار می شود . این انرژی در هسته ها متفاوت است و در حد انرژی IR,XRay,uv,Visible  نمی باشد و بصورت اشعه الکترومغناطیس گاما می باشد که انرژی بسیار بیشتری از انرژی الکترون ها را داراست.

یک نکته :

پرتو گاما از اسایش هسته ای تولید میشوند

پرتوX از اسایش الکترونی تولید می شوند.

اشعه گاما را تولید نمی کنیم بلکه هسته هایی هستند که پرتو گاما را از خود نشر می کنند.

ذرات پوزیترون (β⁺)

پوزیترون و یا آنتی الکترون یک ضد ذره ویا نقطه مقابل الکترون است . این ذره دارای بار مثبت واسپین 2/1 است وهمان جرم الکترون را داراست وقتی که یک پوزیترون کم انرژی برخورد می کند عمل خنثی شدن صورت می گیرد که دو یا بیشتر فوتون اشعه گاما را تولید می کند. وجود پوزیترون اولین بار در سال 1928 به وسیله پل دیراک کشف شد . پوزیترون اولین شاهد ضد ذره بوده و بوسیله عبور اشعه کیهانی از یک فضای ابری مانند و یک صفحه سربی که بوسیله میدان آهنربایی محصور شده بود مشاهده شد .امروزه پوزیترون ها بوسیله فروپاشی ردیاب های رادیواکتیو به وجود می آیند

روشهای پرتو نگاری پوزیترون:

روش (PET)یک تکنیک نشان دادن فعالیت هسته در داروهاست که یک تصویر سه بعدی از فرایندهای اساسی بدن را ایجاد می کند .

این سیستم اشعه گاما نشر شده به صورت غیر مستقیم  و بوسیله نشر پوزیترون هسته رادیو اکتیو را تعیین می کند و در واقع تصویرهای غلظت های ردیاب در یک فضای سه بعدی بدن تعیین شده و بوسیله انالیز کامپیوتر این تصاویر ساخته میشود .

برای هدایت اسکن یک ایزوتوپ ردیاب رادیو اکتیو با عمر کوتاه به هدف یا نمونه زنده تزریق می شود . ردیاب معمولا از نظر شمیایی در سیستم بیولوژیکی یک مولکول فعال است .

یک مدت کوتاه طول می کشد که ماده ردیاب در بافت به غلظت مورد نظر برسد . بعد از ان بیمار در اسکنر تصویر برداری قرار داده می شود .مولکول مورد استفاده معمولا فولئورو دی اکسید گلوکز (FDG) که زمان انتظار ان حدود یک ساعت می باشد. در طی اسکن ثبت غلظت به وسیله فروپاشی ماده ردیاب انجام می شود . هنگامی که رادیو ایزوتوپ ها فروپاشی نشر پوزیترون را انجام می دهند یک ذره با بار مخالف (الکترون) نشر می شود که چند میلیمتر جلوتر از حرکت پوزیترون ان را خنثی می سازد و تولید دو فوتون گاما می کند که در جهت مخالف حرکت می کنند .

بیماری که دارو هسته ای دریافت می کند متحمل اشعه تابشی می شود و یک دوز تابش را دریافت می کند طبق پژوهش های مختلف معلوم شده است که دوز تابش هرچند ناچیز می تواند خطرناک باشد این خطرا مشابه خطرات تابش اشعه X هستند.

واکنشهای تلاشی

برهمکنش تابش هسته ای با ماده

اورانیوم و اکتیویته

اندازه گیری رادیو اکتیویته

خطرات مواد رادیو اکتیو

طیف بینی موسباور

واکنش های تلاشی :

25,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی