پاورپوینت درآمدی بر نظریه تصمیم گیری عملی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت درآمدی بر نظریه تصمیم گیری عملی  دارای 40 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فرایند تفکر در وضعیتهای غامض

شناسایی وضعیت غامض وتجزیه آن

اولویت بندی زیر وضعیتهای ساده شده

اهمیت

فوریت

گرایش

تشخیص نوع وضعیت ساده

تجزیه وتحلیل تصمیم(ت ت ت)

تجزیه وتحلیل مساله(ت ت م )

تجزیه وتحلیل مسائل بالقوه(ت ت م ب )

فرایند تفکر در وضعیت تجزیه و تحلیل تصمیم(ت ت ت )

ماهیت تصمیم گیری

اهميت تصمیم گیری

تعریف موضوع تصمیم گیری

تعیین اهداف

طبقه بندی اهداف وتعیین ضرایب آنها

یافتن راه حلها،ارزیابی وتصمیم موقت

شناسایی وارزیابی پیامد های زیان بخش راه حل های انتخاب شده:

اتخاذ تصمیم نهایی

نمودارها

منابع

منابع:

برگزیده نظریه های سازمان ومدیریت؛ تالیف دکتر نیکواقبال

مشکلات مدیریت و تصمیم گیری عقلایی، تالیف دکتر نیکواقبال

بند اول: فرایند تفکر در وضعیت غامض (پیچیده) طبقه بندی وضعیت به غامض یا ساده:

هر انسان یا مدیری درجریانات روزمره زندگی با مشکلات و دشواری هائی روبه رو میشود که برای حل آن به تفکر و تصمیم گیری نیاز دارد.

مدیر به کسی اطلاق می شود که از میان امکانات مختلف به انتخاب و اتخاذ تصمیم هدفمندانه می پردازد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه باید از میان امکانات مختلف گزینش نمود تا این تصمیم گیری بهترین راه حل بوده باشد.

بسیاری از مشکلات و وضعیت ها ساده است، به طوری که یافتن راه حل و تصمیم گیری در مورد آنها با اندکی تفکر نظام یافته، امکان پذیر است و تعدادی از وضعیت ها نیز غامض است که آنها نیز با تفکری منطقی و نظام مند قابل احل است.

معمولاً فرآیند تفکر از نظر روش کار شبیه فرآیند تولید است. در فرآیند تولید، مواد اولیه، کار و سرمایه با یکدیگر ترکیب و در نتیجه آن، کالا تولید می گردد. هرقدر عوامل تولید و روش های تولیدی مناسب تر باشد کالای تولید شده نیز بهتر خواهد بود. در فرآیند تفکر، چهار عامل اطلاعات، تجربه، دانش و هوش با یکدیگر ترکیب و بعد از گذشتن از فرآیند تفکر تبدیل به محصول یا نتیجه می شود. (به شکل شماره یک مراجعه کنید)

فرآیند تفکر را می توان به صورت قدم های فکری یا مراحل منطق علت و معلول توصیف کرد که درطی آن نتایج خوب و مفیدی حاصل می شود. مرحله اول این فرآیند شناخت وضعیت و تشخیص این امر است که ما با چه نوع وضعیتی روبه رو هستیم.

همان طور که اشاره شد، وضعیت ها را میتوان به دو نوع ساده و غامض (پیچیده) تقسیم کرد:

وضعیت های ساده بیانگر مشکلی است که طبقه بندی آن و برای هر طبقه نیز فرمول حل آن به سادگی قابل شناسائی و انجام است. ولی بسیاری از وضعیت هائی را که مدیریت با آن رو به رو می شود و باید با آن دست و پنجه نرم کند نمی توان به سادگی طبقه بندی کرد.

از تقسیم بندی فوق می توان نتیجه گرفت که اولین اقدام مدیریت در برخورد با وضعیت های غامض، تجزیه و ساده نمودن آنها است تا آنجا که راه حل هر زیر وضعیت یا وضعیت ساده شده قابل شناسائی گردد. در مرحله دوم، مشکلات یا وضعیت های ساده شده، برحسب اهمیت درجه بندی می شود (شناخت اولویت ها) و پس از آن طبق مدارج اولویت و با استفاده از مکانیسم های عملیاتی مربوط حل می شود.

شناسائی وضعیت غامض و تجزیه آن

بعضی از وضعیت ها غامض و مرکب است. یعنی مدیر نمی تواند اطلاعاتی را که برای رسیدن به نتیجه به آنها نیاز دارد شناسائی کند. زیرا وضعیت غامض از اجزاء و قسمت های زیادی تشکیل شده است. وضعیت های غامض درصورتی که به اجزاء مختلف تجزیه و تفکیک شود ساده می شود و سپس می توان هر یک از آنها را به تنهائی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. اگر مدیری بخواهد وضعیت غامض را یکباره و بدون تجزیه حل نماید مانند این است که بخواهد کلاف سردرگمی را به وسیله کشیدن انتهای نخ باز کند.

بعد از تجزیه وضعیت پیچیده به وضعیت های ساده باید از بین آنها متناسب با زمان اولویت ها را مشخص کرده.

اولویت بندی زیر وضعیت های ساده شده:

برای اینکه زمان را در اختیار گیریم و آن را تحت کنترل درآوریم باید ببینیم که فوریت یک وضعیت چقدر است و هر وضعیتی از چه اهمیتی برخوردار است. در این صورت، می توانیم اولویت ها را تعیین نمائیم. در اینجا نیز ضرورت دارد که اولویت ها یا درجه ضرورت و اهمیت موارد مختلف مشخص و معین شود.

اولین مرحله در تعیین اولویت ها جمع آوری اطلاعات دقیق از هر یک از وضعیت های جزئی به صورت مجزا است. بهترین اطلاعات، حقایق، ادله و مستنداتی است که بر اساس معیارهای زیر به دست آمده باشد:

1)اهمیت  :

باید اطلاعاتی جمع آوری شود که عمق و وسعت مسأله، آثار  و پیامدها، میزان هزینه ها، وضعیت کارکنانف شهرت موسسه و غیره را مشخص کند.

2) فوریت:

باید مشخص شود چقدر وقت در اختیار ما است و اگر موضوع برای چند ساعت یا برای چند روز یا چند هفته کنار گذاشته شود چه نتایجی به بار خواهد آمد؟

همچنین باید دید آیا تدابیری باید اتخاذ و اجراء شود یا اینکه می توان آن را به عقب انداخت.

3) گرایش:

باید دید این وضعیت از چه زمانی وجود داشته و تا زمان حاضر چه اهمیتی پیدا کرده است. چگونه این وضعیت امروز وجود دارد و آیا آثار آن در آینده افزایش خواهد یافت.

اطلاعات دقیق در خصوص اهمیت، فوریت و گرایش وضعیت، رهنمودی اساسی برای تعیین اولویت ها است.

تعیین اولویت ها نباید به صورت خشک  و مطلق صورت پذیرد. بعضی از وضعیت ها بعد از تعیین اولویت ها هنوز غامض و مرکب است و لازم است مجدداً تجزیه و اولویت بندی شود. این روند تا آنجا که وضعیت ها به طور کامل و صریح ساده شوند ادامه خواهد داشت. پس از پایان این مرحله باید به مرحله گزینش یا تشخیص نوع وضعیت ساده روی آورد که نشان می دهد برای هر وضعیت چه راه حلی وجود دارد.

بند دوم: تشخیص نوع وضعیت ساده

اگر مدیری یکی از وضعیت های ساده شده را در اولویت قرار دهد، موظف است تجزیه و تحلیل متناسب با این وضعیت را انتخاب کند (تشخیص نوع وضعیت).

خاصیت وضعیت های ساده این است که طبقه بندی و تخصیص آن به فرمول های عملیاتی (معادلات عملیاتی و مکانیسم های عملیاتی) کاملاً طبیعی انجام می پذیرد.

مشکلات ساده را می توان به یکی از سه گروه زیر تقسیم کرد و به عبارت دیگر مدیر دارای سه امکان است:

1) تجزیه و تحلیل تصمیم (ت ت ت):

2) تجزیه و تحلیل مسأله (ت ت میم):

3) تجزیه و تحلیل مسائل بالقوه (ت ت میم ب):

تجزیه و تحلیل تصمیم (ت ت ت):

در صورتی که وضعیت طوری باشد که باید بین راه حل های مختلف، یکی از آنها انتخاب شود و این انتخاب متناسب ترین آنها باشد و بهترین نتیجه را باتوجه به هدف به همراه بیاوردف با تجزیه و تحلیل تصمیم (ت ت ت) گزینشی روبه رو هستیم.

تجزیه و تحلیل مسأله (ت ت میم):

در صورتی که وضعیت طوری باشد که مانعی در راه تحقق اهداف وجود داشته باشد، باید در خصوص علل آن تحقیق شود. از این رو، مشکلات باید به وسیله تجزیه و تحلیل مسأله (ت ت میم) حل گردد.

تجزیه و تحلیل مسائل بالقوه (ت ت میم ب):

در صورتی که وضعیت طوری باشد که طرح یا برنامه ای باید تحقق پیدا نماید و ما در نظر داشته باشیم که خطرهای احتمالی آن را شناسائی و برطرف کنیم یا آثار منفی آن را کاهش دهیم، با تجزیه و تحلیل مسائل بالقوه (ت ت میم ب) روبه رو می شویم

از دیدگاهی عمومی تر نیز می توان انواع وضعیت های تصمیم گیری را از یکدیگر تفکیک نمود. گروه ها و سازمان ها به این علت به وجود می آیند که اهداف معینی را در طول زمان تحقق بخشند وبه عبارت دیگر خود را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب متحول نمایند.

در این خصوص وضعیت های کلی تصمیم گیری ممکن است به شرح زیر موجودیت پیدا کند:

1) رسیدن به وضعیت مطلوب ممکن است از طرق مختلف (بدیل های 1 و 2 و 3 در نمودار 2) حاصل شود. از این رو باید راه ها، روشها، پروژه ها یا بدیل ها مختلف شناسائی و بهترین آنها گزینش شود (ت ت ت).

1) در اجراء تصمیم اتخاذ شده ممکن است مانع یا مسأله ای به طور نابهنگام به وجود بیاید و راه رسیدن به هدف را سد نماید. بنابراین، ضروری است که علل یا مسائل شناسائی و برطرف شود

2) در اجراء بهترین گزینش یا اجراء یک تصمیم یا برنامه می توان و باید تدابیری اندیشید و تصمیماتی اتخاذ نمود که مخاطرات برنامه به حداقل برسد (قبل از وقوع حادثه، ازطریق تدابیر بازدارنده از ایجاد آن پیشگیری نمائیم، بدیل 2 در نمودار 2) و از موقعیت ها، حداکثر بهره برداری به عمل آید (ت ت میم ب).

از آنجا که برای هر یک از تجزیه و تحلیل های مذکور اطلاعات مخصوصی مورد نیاز است، کانالیزه نمودن به معنی گزینش راه منطقی برای شروع یا ادامه فرآیند تفکر است .

(به شکل 3 مراجعه شود) برای تنظیم و پردازش اطلاعات ضروری است که گزینش نوع تجزیه و تحلیل به طور صحیح انجام پذیرد. زیرا در این صورت می توانیم پرسش های متناسب و صحیح را مورد استفاده قرار داده، از همکاری دیگران استفاده نمائیم.

باید توجه داشت که همیشه این امکان وجود دارد که یکی از انواع تحلیل ها در دیگری مخفی شده باشد. مانند این موارد که مدیری بخواهد یکی از کارکنان را جایگزین کارمند بی انضباط کند (ت ت ت)، آیا مدیر می داند به چه علت، کارمند او نسبت به قبل بی انضباط شده است (ت ت میم).

بند سوم: فرآیند تفکر در وضعیت تجزیه و تحلیل تصمیم (ت ت ت)

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
  • پاورپوینت مدیریت فناوری اطلاعات
  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
  • پاورپوینت فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
  • پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسئله
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی