پاورپوینت خدایان آشوری

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت خدایان آشوری دارای 37 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مقدمه

خدای آشور

شه مش یا خدای خورشید

سین یا خدای ماه

ایشتر خدا بانوی مادر

نبو و مردوک

ئه رش کیگل و نرگل

مذهب

نتیجه گیری

منابع

منابع

ایزدپناه، مهرداد، آشنایی با ادیان کهن ایران و بین النهرین، محور، چاپ اول، 1381

بهمنش، احمد، تاریخ ملل قدیم آسیای غربی، دانشگاه تهران، چاپ پنجم، 1374

دورانت، ویل، تاریخ تمدن،آرام، احمد، اقبال، 1350

گری، آلن، اساطیر میانرودان، باجلان فرخی، اساطیر، 1384

مجیدزاده، یوسف، تاریخ و تمدن بین النهرین، جلد دوم، معراج، چاپ اول، 1380

مقدمه

آشوریها ، هم خدایانی را که در بابل مورد ستایش بود می پرستیدند فقط آشور خدای انحصاری آنها محسوب می شد ودر میان سایر خدایان ، خدایان جنگ مانند ایشتار رب النوع آشور و آربل و نینورتا و شولمان اهمیت بیشتری داشتند.

ادبیات مذهبی بین النهرین سفلی همه مورد قبول و استفاده آشوریها قرار گرفت ، این موضوع که از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد عملی شده بود تا آخرین روزهای زمامداری امپراطوران آشور دوام یافت. (بهمنش،137، 1374)

عده خدایان بابل و آشور بسیار است. در یکی از کتیبه های آشوری مربوط به حدود 867 پیش از میلاد ، هفت هزار نام خدایان و فرشتگان منقوش است.

آشوریها خدایان را موجوداتی آسمانی می دانستند و علامت آنها را در کتیبه ها ، ستاره قرار داده بودند. مثلا خدای بزرگ آنور را با یک ستاره نشان می دادند.

به گمان آشوریان ، خدایان هم چون افراد بشر صاحب خشم و آرزو و دستخوش احتیاجات مادی بودند ، تنها تفاوت آنان با انسان در قدرت فوق العاده و حیات جاودانگی بود.

ارواح بدکردار از بشر تواناتر و از خدایان ناتوانتر بودند و به صورت انسان و تن جانور مانند اژدها و پلنگ ، برای آزار بشر در هر گوشه پنهان بودند.

اوصاف نیروهای بد یا اهریمنی در دین اشور در یک کتیبه از آنها چنین است: اینان سم های خدایانند ، از دیوارهای بسیار ضخیم می گذرند ، از بامهای بلند فرود می آیند گویی طوفانند ، چون ماران از زیر در به درون می آیند و چون باد از زیر پاشنه د ر داخل می شوند.

در واقع در دین آشوری ، ارواح هر کدام اسم و شغلی داشتند. لابارتو قاتل اطفال خردسال و لاباسو علت رعشه اندام و احناسو موجب سیاهی و زردی رخسار بود. وظیفه اینان پرستش ارواح بدکردار نیست بلکه باید آنان را مغلوب نموده و با عمل بیشتر تاثیر شوم آنها را برطرف نماید.

شمش یا خورشید خدای عدالت و قاضی بزرگ جهانیان است که ظلم را از بین می برد و قوانین را به پادشاهان دادگر تلقین می کند. علامت او در کتیبه ها قرصی است مزین به یک ستاره که دارای چهار شاخه است و از میان هر شاخه رشته نور مواجی ساتع است و گویی دو شعله آتش از دوش تندیس او برمی خیزد.

ایشتار خدای نیکخواه است. گاهی او را دختر آنو و گاهی دختر سین و زمانی خدای جنگ و شهوت خوانده اند. کوشش او در فریفتن و عاشق کردن بنی آدم است. سایر خدایان ماده که در میانرودان بودند در ایشتار مستتر شدند. او را به صورت زنی جنگجو که بر پشت دو شیر ایستاده است و تیری در دست دارد نشان می دهند. در یک دست سلاحی منحنی و در دست دیگر گرزی با سر شیر گرفته است. (ایزدپناه ، 1381)

خدای آشور

خدای ملی یعنی آشور یکی از خدایان خورشیدی بود و روح جنگی داشت و بر دشمنان خود رحم نمی کرد. بندگان وی معتقد بودند که این خدا از کشته شدن اسیران در برابر ضریح خود خشنود می شود.

آشور شاه خدایان بود. این برتری بازتابی از روزهای آغازین تبدیل آشور به دولت-شهر آشور بود. او خدای رسمی ملت آشور بود و همه چیز و همه کس به وی تعلق داشت. او پادشاه آشور را به نیابت خویش در روی زمین برگزیده بود تا به نمایندگی از جانب وی بر مردم فرمان براند.

شاه تمام موفقیتها و کارهای انجام شده ، به ویژه پیروزیهای نظامی خویش را به خداوند آشور نسبت می داد، زیرا نه تنها قدرت، بلکه هوش و ذکاوت و همه منابع موجود و در دسترس، موهبتهای اعطایی بودند که او در اختیارش قرار داده بود.

آشور بر همه خدایان، انسانها و جهان به عنوان پادشاه، سرور، ارباب، پدر، آفریدگار، حکیم و خردمند و جنگاوری سلحشور فرمانروایی داشت. او خدای همه توده ها نبود و تنها در مناسبتهای ملی و اسناد و مدارک رسمی حضور می یافت. ( دورانت، 1350 )

شه مش یا خدای خورشید

شه مش Shamash، خورشید یا به بر Babar به معنی یگانه رخشان و در بابل روزگار حمورابی از بزرگترین خدایان بود.

در اسطوره ها، خورشید بالدار دشمن تاریکی، بیماریها و اهریمنانی بود که از دیرباز نماد تاریکی بودند. خورشید در این روایت پاسدار ستمدیدگان و خدایی بود که اسمان را هر روز از افق شرق تا غرب درمی نوردید و حتی در کیهانشناخت میانرودان در جهان زیرین سفری چون سفر در جهان مرئی داشت.

در این روایات خورشید بیننده خطاها، آشکار کننده نهان و خدای بزرگ عدالت و از فرمانروایان خواستار عدالت و مهربان بودن با رعایا و برگزیدگان بود. این ویژگی بر تارک لوح حمورابی و تصویر او آنجا که شهریار حمورابی، نماد رسالت، را در حالت تعظیم از شه مش دریافت می کند نقش بسته است.

سین یا خدای ماه

از کشفیات سرلئوناردوولی در مرکز اصلی کیش سین Sin در اور Ur چنین برمی آید که خدای ماه یا سین در میانرودان جنوبی از خدایان مشهور سومر بود.

نزد مردم باستان، سین شاخص گذر زمان و خدایی بود که در تمدن پیش از مسیحیت و جایی که سفرهای بازرگانان ماه ها طول می کشید و بازرگانی در فراسوی دریاها و صحاری از اهمیت خاصی برخوردار و مورد احترام بود.

در سه سده اول شکوفایی مسیحیت نزد کاروانهای شهرهای بزرگ پالمیرا Palmira ] یا تدمر به معنی نخل [ نیایش ماه با نام یرخ Yearkh یا یارخیبول Karkhibol رواج بسیار داشت.

توجه به کیش ماه در مراکز تجاری جنوب عربستان و پالمیرا و کهنترین شهرهای سوریه در عهد عتیق خاستگاهی از این دست دارد و بی تردید رویکرد به کیش ماه از آنجاست که در میانرودان بعد از اور مهمترین مرکز کیش ماه در حاران ] در حد فاصل رود فرات و خابور و به روایتی نزدیک دمشق [ که به معنی کاروان است قرار داشت.

گفتنی است که مادر شهریار نبونید  Naboniad آخرین شهریار بابل یکی از کهنه های خدای ماه بود.

ایشتر خدابانوی مادر

یکی از خدابانوان مشهور سومری اینانا Inana و هم این خدابانوست که سامیان و آموریان او را ایشتر می نامیدند.

توجه انسان به افزایش تولید کشاورزی و دامپروری در حقیقت توجه به گسترش خانواده و تصاویر زنان عریان و باردار در نقاشی های اعماق غارهای پارینه سنگی و در نقش برجسته های میانرودان گویای این گرایش طبیعی و نقش مهم خدابانوان مادر در اساطیر و انگیزش های آئینی است.

درمانگری و جادوی تقلیدی برای انسان راهی بود برای نفوذ در خدایان و همچنین از این مسیر بود که نیایش های آغازین در جهت اعتماد به نفس و برخورد با فرآیندهای فوق طبیعت شکل می گرفت.

ازدواج مقدس خدایان و خدابانوان در باورهای آئینی سومریان دارای نقشی حساس و جز اسرائیلیان نزد سامیان نیز این باور گرایشی در جهت توجه به کیش طبیعت بود.

از نقش مهرهای استوانه ئی یافته شده در تل اسمر Tell Asmar مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و ستون آئینی یافته شده در اسین Isin مربوط به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد چنین بر می آید که ازدواج سالانه و مقدس شهریاران این منطقه با زنان کاهن تقلید از ازدواج تموز خدای گیاهی و اینانا خدابانوی مادر بود.

نزد سامیان ایشتر همانند خدابانو اینانا در سومر نمونه ای از توجه انسان به باروری و روایت عشقبازی های بی حد و فتنه انگیزی ایشتر زمینه روایات بسیار و از آن شمار روایت افسانه عاشق شدن ایشتر بر گیل گمش ] و تحقیر او از جانب این پهلوان شهریار [ است.

ایشتر یا اینانا با تموز گیاهخدای میرائی که هر سال در فصل خزان میمیرد و ] در بهار [ دیگر بار زنده می شود، پیوند دارد. این داستان مایه در کنعان روایت آنات Anat که بعل مرده را می جوید و در مصر در روایت تلاش ایزیس در یافتن تن مرده اوزیریس و در یونان در اسطوره دمتر Demeter جوینده کورئه Kore و افرودیت Aphrodite جویای ادونیس Adonis تکرار می شود.

در الواح راس الشمره در کنعان عثتر Athtar به جستجوی بعل Baal که مرده است و خدای باران های زمستانی است بر می آید و جهان زیرین را در جستجوی او درمی نوردد، و گفتنی است که ایشتر و عثتر از نظر اتیولوژی شاید با فعل عربی العثر به معنی آبیاری ] یا باران [ پیوند دارد.

ایشتر در دوره فرمانروایی سامیان و در بابل شناخته شده و در آشور خدابانوی جنگجویی بود که سرانجام در کنعان با نام آنات پدیدار می شود. آنات نیز احتمالا با عثتر سامی پیوند دارد و نماد او در خاور نزدیک  ستاره ناهید و ستاره ای است که در فلسطین النجم نام دارد و در شهر کاروانرو پالمیرا و در سده اول میلادی نزد همسایگان اسرائیل در مواب Moab و آمن Ammon همپای  خدای ماه و خدای خورشید خدابانوی خورشید مورد تکریم بود.

ایشتر و عثتر در پیوند با جنگ وستیز شاید با ناهید و غازی ] به معنی جنگجو [ و سواران مهاجمی که شبگیر یورش می آوردند پیوند دارد و شخصیت جنگی ایشتر به ویژه در آشور، در سده یازده پیش از میلاد، با خدای بومی این قلمرو یعنی آشور رابطه دارد.

نبو و مردوک

در نقش برجسته ای آشوری همراه خدایان آشور ( ادد و ایشتر ) نشانه های خاصی از قبیل سنان نیزه، گوه یا شاید قلم و هلال ماه را می توان دید که هلال ماه نماد خدای ماه سین، گوه یا قلم نماد نبو Nebo خدای پاسدار سخنوری و دبیری و همتای عطارد یا تیر در مجموعه بابلی است. نام نبو، سخنگوی خدایان و واسطه بین انسان و خدایان شاید با واژه عبری نبی ( پیامبر ) پیوند دارد.

در نمونه ای از این نقش برجسته ها، سنان نیزه نماد مردوک، شهرخدای بابلی در دوره آموریان، و خدایی است که نقشی همانند ئن لیل سومری، خدای طوفان و مجری فرامین دادگاه خدایان را بر عهده داشت.

مردوک در نقش ذکر شده، در کار آفرینش جهان و ستیز با آشفتگی آغازین Choas خدایی آفریننده است که در میانرودان با مراسم و جشن آئین سال نو در بهار پیوند می یابد. ادد Adad نیز نزد آموریان و در میانرودان شمالی از چنین نقشی برخوردار بود.

نقش مردوک در برخورد با قدرت های آشفتگی در مراسم آئینی جشن سال نو در آشور به خدای بزرگ این قلمرو یعنی آشور واگذار می شود و سند آن آشور مسلح به آذرخش در نقش برجسته ای است که از کاخ آشور نصیرپال دوم ( 859-883 ق.م ) در نیمرود بدست آمد.

ئه رش کیگل و نرگل

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی