پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسئله

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسئله دارای 29 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

اهمیت تصمیم گیری

تعریف تصمیم گیری

ارتباط مراحل مسئله­ یابی، تصمیم‌گیری، انتخاب و حل مسئله

انواع روش­های مسئله ­یابی

انواع مسئله و تصمیم

موقعیت­های تصمیم‌گیری

مرجع حل مسائل مدیریتی گوناگون

ضرورت موقعیت شناسی در حل مسائل

ارزیابی میزان کارایی یک تصمیم

فرا گرد منطقی حل مسئله  (مدل تصمیم گیری عقلایی)

مراحل مدل تصمیم گیری عقلایی

موانع استفاده از فرایند عقلایی تصمیم‌گیری

شیوه های غلبه بر موانع فردی برای حل مسئله

مدل تصمیم گیری رضایت بخش

مراحل مدل رضایت بخش

مدل جزئی – تدریجی

مراحل مدل جزئی – تدریجی

موانع اتخاذ تصمیمات مهم توسط مدیران

چالش‌های معاصر تصمیم‌گیری

تصمیم گیری فردی در مقابل گروهی

گروه فکری

نشانه های گروه فکری

راه حل های مقابله با گروه فکری

اهمیت تصمیم گیری

تصمیم­ گیری جزء اصلی مدیریت است و می­توان آن را مترادف مدیریت دانست.

تصمیم­­گیری جوهرة همة وظایف مدیریت است، یعنی انجام موفقیت­آمیز هر یک از وظایف و نقش­های مدیران نیازمند برخورداری مدیر از مهارت­های تصمیم­گیری اثربخش است.

تعریف تصمیم گیری

تصمیم­گیری (Decision Making): انتخاب یک راه‌حل از میان راه‌حل‌های مختلف برای حل مسئله

انواع روش های مسئله یابی

الف) روش­های مسئله ­یابی رسمی: مسئله­یابی بر اساس اطلاعات و سازوکارهای رسمی و ازپیش­ تعریف­شده.

A) رویه های مستقیم: توسط شخص مدیر

تغییر روندهای قبلی:

انحراف از برنامه ­های تنظیم شده:

پیشی­ گرفتن رقبا:

B) رویه ­­های غیرمستقیم: توسط افرادی به­جز شخص مدیر

مسئله‌یابی توسط کارکنان:

مسئله‌یابی توسط مافوق‌ها:

مسئله‌یابی توسط ارباب­رجوع یا مشتری:

ب) مسئله ­یابی غیررسمی: کسب اطلاعات از راه مجاری ارتباطات غیررسمی و تجزیه و تحلیل و تکمیل آن­ها به کمک بینش شخصی مدیر.

انواع مسئله و تصمیم

تصمیمات برنامه ­ریزی شده و برنامه­ ریزی نشده؛

انواع تصمیمات بر اساس نحوه کاربرد

موقعیت های تصمیم گیری

الف) تصمیمات برنامه ­ریزی­ شده و برنامه ­ریزی ­نشده:

تصمیمات برنامه­ ریزی ­شده (Programmed Decisins): تصمیم­گیری در مورد مسائل تکراری که عوامل تشکیل­دهندة آنها مشخص است (مسائل قابل تعریف، تحلیل و پیش­بینی).

در این موارد تصمیم‌گیری بر اساس عادت، قوانین و مقررات و رویه‌ها و خط­مشی‌های موجود انجام می­شود.

مانند تصمیم‌گیری در مورد شکایات ارباب­رجوع و یا غیبت کارکنان.

تصمیمات برنامه­ریزی­نشده (Nonprogrammed Decisins): تصمیم‌گیری در مورد مسائل غیرمعمول و منحصربه­فردی که آن قدر تکرار نشده­اند که برای آن­ها خط­مشی مشخصی در سازمان وضع شده باشد و یا مسئله­ای مهم و ضروری که نیاز به برخورد ویژه دارد.

موقعیت­های تصمیم‌گیری

انواع تصمیم بر اساس میزان اطلاعات موجود و میزان اطمینان از نتایج حاصل از هر یک از راه‌حل‌ها به سه دسته تقسیم می­شوند:

موقعیت اطمینان (Certainty): در این حالت اطلاعات موجود دقیق و کافی است، و می­توان با اطمینان نتایج حاصل از هر راه‌حل را پیش­بینی کرد.

موقعیت مخاطره (ریسک) (Risk): در این حالت اطلاعات کامل موجود نیست. همچنین پیش­بینی نتایج راه­حل­ها نیز قطعی نیست، بلکه احتمال وقوع هر یک از نتایج ممکن را می­توان پیش­بینی کرد.

موقعیت عدم اطمینان(Uncertainty): در این حالت میزان اطلاعات موجود ناچیز است و حتی احتمال وقوع و چگونگی نتایج نیز نامعلوم است.

مرجع حل مسائل مدیریتی گوناگون

مدیر باید تنها وقت خود را صرف مسائلی نماید که توان او را طلب می­کند، نه هر مسئله­ای.

اختیار تصمیم‌گیری در مورد مسائل جزئی را باید به کارکنان مربوط واگذار کند؛

بعضی از تصمیمات را نیز باید با توجه به صلاحیت‌های مورد نیاز به مقامات مافوق ارجاع دهد.

ضرورت موقعیت شناسی در حل مسائل

در دل هر مسئله فرصتی نهفته است، یک مدیر گاهی می­تواند علاوه بر حل یک مسئله و موقعیت نامطلوب از آن به عنوان یک فرصت نیز استفاده نماید.

گاهی عدم استفاده از یک فرصت، تهدیدات و محدودیت­هایی را به دنبال می­آورد.

مسئله(Problem): عبارت است از وضعیت یا عاملی که در راه رسیدن سازمان به اهدافش مانع ایجاد کند و یا از توان سازمان در این راه بکاهد.

فرصت(Oportunity): موقعیتی که امکان دستیابی به اهداف سازمان را افزایش می­دهد یا امکان فراتر رفتن از اهداف ازپیش تعیین­شده را فراهم می­کند.

با حل مسئله فقط وضعیت به حالت عادی بر می­گردد. مدیر موفق به دنبال کشف و بهره­گیری از فرصت‌هایی است که نتایج سودمندی به همراه دارند.

ارزیابی میزان کارایی یک تصمیم

کیفیت عینی تصمیم: میزان استفاده از فرایند رسمی و عقلایی تصمیم‌گیری؛

پذیرش تصمیم توسط مجریان آن: تناسب تصمیم با توان، تمایل و رضایت کارکنان؛

میزان عملی بودن، قابلیت اجرا و کمک آن به حل مسئله مورد نظر.

فرا گرد منطقی حل مسئله  (مدل تصمیم گیری عقلایی)

فرض اساسی: انسان موجودی منطقی (عقلایی) است

یعنی در تصمیم گیری های خود به دنبال انتخاب بهترین راه حلی است که به بیسترین نتیجه ممکن منجر می شود.

مراحل مدل تصمیم گیری عقلایی

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت
  • پاورپوینت مدیریت فناوری اطلاعات
  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
  • پاورپوینت درآمدی بر نظریه تصمیم گیری عملی
  • پاورپوینت فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی