پاورپوینت تصميم گيري چند معياره

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت تصميم گيري چند معياره دارای 47 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مفاهيم كلي تصميم‌گيري چند معياره

تصميم‌گيري چند معياره

تفاوت این مدلها در چیست؟

مدلهاي تصميم‌گيري چند هدفه

تصميم گيري چند شاخصه

مراحل تصميم‌گيري چند شاخصه

روش تبدیل شاخص های کیفی به مقادیر کمی

روشهاي  تعيين ضريب اهميت شاخصها

تصمیم گیری با معیارهای چندگانه

انواع مختلف روشهاي MADM   از نظر نحوه كاربرد

مفاهيم كلي تصميم‌گيري چند معياره

ذهن محققین در از دهه های اخیر (1970) معطوف به مدل های چند معیاره (MCDM) برای تصمیم گیری های پیچیده گردیده است.

در این تصمیم گیری ها به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی، از چندین معیار سنجش ممکن استفاده می گردد.

براي مثال، در زندگي شخصي يك فرد در انتخاب شغل، وجهه شغل، محل انجام كار، حقوق و دستمزد، فرصت‌هاي پيشرفت، شرايط كاري و غيره  را به عنوان معيار در نظر مي گيرد .

اتومبيلي كه يك فرد در نظر دارد خريداري كند، به معيارهائي مانند قيمت، مدل، ايمني، راحتي، ميزان مصرف سوخت، قابليت اطمينان و … بستگي دارد.

درانتخاب همسر نيز معيارهاي زيادي مي‌تواند مورد بررسي و توجه قرارگيرد، اينها مسائل شخصي بودند.

در زمينه مسائل سازماني به عنوان مثال درانتخاب استراتژي يك سازمان معيارهايي از قبيل ميزان درآمد سازمان طي يك دوره، قيمت سهام سازمان، سهم بازار، تصوير سازمان در جامعه و … مي‌توانند مهم باشند.

در زمينه مسائل عمومي يك جامعه، به عنوان مثال برنامه توسعه منابع آبي مي‌تواند بر اساس معيارهائي مانند هزينه، احتمال كمبود آب، انرژي (ميزان استفاده مجدد از آن)، استفاده از جنگل و زمين، كيفيت آب، حفاظت از مواد غذايي و …  صورت گيرد، يعني اين موارد به عنوان معيارها مد نظر قرار گيرند.

در زمينه مسائل دولتي، به عنوان مثال بخش حمل و نقل كشوري بايد سيستم حمل و نقل را به گونه‌اي طراحي كند كه زمان سفر، تاخيرات، هزينه هاي حمل و نقل ، تصادفات و… حداقل شود.

در صنايع نظامي انتخاب سيستم مناسب پرتاب يك موشك در نيروي هوائي بر حسب معيارهائي نظير انتخاب سرعت، دقت، قابليت اطمينان، ميزان آسيب پذيري و … سنجيده مي شود.

تصميم‌گيري چند معياره

روشهاي تصميم‌گيري چند معياره به دو دسته كلي تقسيم مي‌شوند:

مدلهاي تصميم‌گيري چند هدفه( MODM)

مدلهاي تصميم‌گيري چند شاخصه (MADM)

(MODM)    Multiple Objective Decision Making

(MADM) Multiple Attributive Decision Making

تفاوت این مدلها در چیست؟

در MODM معیارها و اولویت های آنها مشخص می باشد ولی در MADM چند آلترناتیو داریم و چند معیار خواهیم داشت.

در MODM به دنبال طراحی جواب کارا هستیم ولی در MADM به دنبال انتخاب جواب برتر نسبت به ساير گزينه ها هستیم.

مدلهاي تصميم‌گيري چند هدفه MODM

اين مدلهاي تصميم‌گيري چندين هدف به طور همزمان جهت بهينه شدن را مورد توجه قرار مي‌‌گيرند.

مقياس سنجش براي هر هدف ممكن است با مقياس سنجش براي بقيه اهداف متفاوت باشد. مثلا يك هدف حداكثر كردن سود است كه بر حسب واحد پول سنجش مي‌شود و هدف ديگر حداقل استفاده از ساعات نيروي كار است كه بر حسب ساعت سنجش مي‌شود.

گاهي اين اهداف در يك جهت نيستند و به صورت متضاد عمل مي‌كنند. مثلا تصميم‌گيرنده از يك طرف تمايل دارد رضايت كاركنان را افزايش دهد و از طرف ديگر مي‌خواهد هزينه‌هاي حقوق و دستمزد را حداقل كند.

تصميم گيري چند شاخصه MADM

در اين مدلها، انتخاب يك گزينه از بين گزينه‌هاي موجود مد نظر است.

در يك تعريف كلي تصميم‌گيري چند شاخصه به تصميمات خاصي (از نوع ترجيحي) مانند ارزيابي، اولويت‌گذاري و يا انتخاب از بين گزينه‌هاي موجود (كه گاه بايد بين چند شاخص متضاد انجام شود) اطلاق مي‌گردد.

انواع مختلفي از مسائل MADM   وجود دارند كه تمامي آنها در خصوصيات زير مشتركند :

الف -گزينه ها

در اين مسائل گزينه های مشخص بايد مورد بررسي قرار گرفته و در مورد آنها اولويت‌گذاري، انتخاب و يا رتبه بندي صورت ‌گيرد.

تعداد گزينه‌هاي مورد نظر مي‌تواند محدود و يا خيلي زياد باشند. براي مثال، يك توليد كننده اتومبيل ممكن است فقط چند گزينه محدود براي انتخاب محل توليد اتومبيل داشته باشد، ولي يك دانشگاه درجه يك انتخاب دانشجو خود را از بين هزاران متقاضي مي‌تواند انجام دهد.

گاهي بجاي گزينه مترادف‌هاي آن مانند انتخاب، استراتژي، اقدام، كانديدا و غيره بكار مي‌رود

ب – شاخص‌هاي چندگانه

هر مساله MADM  چندين شاخص دارد كه تصميم‌گيرنده، بايد در مساله آنها را كاملاً مشخص كند  و تعداد شاخصها بستگي به ماهيت مساله دارد.

براي مثال، در يك مساله خريد اتومبيل اگر قرار به ارزيابي چند اتومبيل باشد شاخصهاي مختلف قيمت، ميزان سوخت مصرفي، نحوه ضمانت و ساخت ممكن است مد نظر باشند .

در يك مساله جايابي براي طرح كارخانه 100 شاخص و يا بيشتر مي‌توانند مد نظر باشند.

واژه شاخص به صورت واژگان ديگري از قبيل اهداف يا معيارها قابل بيان است. 

ج – واحدهاي بي‌مقياس

هر شاخص نسبت به شاخص ديگر داراي مقياس اندازه‌گيري متفاوتي است. لذا جهت معنا دار شدن محاسبات و نتايج از طريق روشهاي علمي اقدام به بي‌مقياس كردن داده‌ها مي‌شود به گونه‌اي كه اهميت نسبي داده‌ها حفظ گردد.

د- وزن شاخصها

تمامي روشهاي MADM  مستلزم وجود اطلاعاتي هستند كه بر اساس اهميت نسبي هر شاخص بدست آمده باشند.

اين اطلاعات معمولا داراي مقياس ترتيبي يا اصلي هستند.

وزنهاي مربوط به شاخصها مي‌تواند مستقيما توسط تصميم‌گيرنده و يا به وسيله روشهاي علمي موجود به معيارها تخصيص داده شود. اين وزنها اهميت نسبي هر شاخص را بيان مي‌كنند.

مراحل تصميم‌گيري چند شاخصه

تعيين هدف تصميم گيري

تهيه فهرست شاخصهاي تصميم

خلاصه كردن شاخصهاي تصميم

شناسايي گزينه‌ها/ راهكارها

تشكيل ماتريس تصميم گيري

تعيين اوزان شاخصهاي تصميم

مقايسه گزينه‌ها باشاخصهاي تصميم

ارزيابي و انتخاب گزينه نهايي

روشهاي تعيين ضريب اهميت شاخصها

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی