پاورپوینت بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی ایران

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی ایران دارای 170 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

فصل اول:  مفهوم وابعاد انقلاب اسلامی و نظریه ها

فصل دوم: زمينه‏ هاى فکری وتاریخی انقلاب اسلامى

فصل سوم: عوامل و زمینه های تکوین انقلاب اسلامی

فصل چهارم:  بررسی نهضت امام خمينى قدس‏سره

فصل پنجم: تحوّلات 1343 تا 1357 (از تبعيد امام تا پيروزى انقلاب اسلامی)

فصل ششم: عوامل تداوم و پویایی انقلاب اسلامی وبازتاب های آن

فصل هفتم: مهم‏ترين تحوّلات بعد از انقلاب اسلامى

فصل هشتم: مقايسه انقلاب اسلامى با انقلاب‏هاى فرانسه و روسيه

فصل نهم: آسيب‏ شناسى انقلاب اسلامى

واژه ها و اصطلاحات انقلاب

در زبان فارسى، انقلاب يعنى حالى به حالى شدن، دگرگون شدن، برگشتن، تغيير و تحوّل و تقلّب و تبدّل است.

واژه‏ى انقلاب در قرآن نيز به معناى لغوى آن يعنى، زير و رو شدن ، حالى به حالى شدن، برگشتن آمده است. از جمله:

و من ینقلب علی عقیبه فلن یضرا… شیئا …  و ما محمد رسول قدخلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم (144-آل عمران)

فلاسفه، انقلاب را به جایی می گویند که ذات و ماهیت یک شئی لزوما عوض شده باشد. عرب‏ها براى انقلاب از واژه‏ى «ثور» استفاده مى‏كنند و در اصطلاح انگلیسی  « Revolution» است.

واژه(( Revolution)) ازاصطلاحات علم اختر شناسی بوده که به معنای چرخش دورانی افلاک و بازگشت سیارگان به جای اول به کار می رفته اما امروزه در موردمسائل‌گوناگونی‌مانند‌انقلاب صنعتی،اجتماعی،سیاسی فکری و… به کار می رود.

انقلاب‌اجتماعي وسیاسی

تعاريف گوناگونى از اصطلاح انقلاب شده است كه به چند نمونه آن اشاره مى‏شود.

مفهوم انقلاب ازدیدگاه اندیشمندان مسلمان:

استاد شهيد مرتضى مطهّرى:

«انقلاب عبارتست از طغيان و عصيان مردم يك ناحيه و يا يك سرزمين، عليه نظم حاكم موجود براى ايجاد نظمى مطلوب».
مقام معظم رهبری:

«انقلاب یک دگرگونی بنیادی است که پایه های غلطی برچیده‌‌ می شود وپایه های درستی به جای آن گذاشته می شود»

( بیانات مقام معظم رهبری 1379/12/9 )

آیت ا…مصباح یزدی:

«انقلاب نوعی تحول تدریجی وهدفمنداجتماعی است که درمرحله خاصی به انقلاب منجرمی شود…ارزش ها وآرمان ها به ویژه اگربه صورت یک مکتب جامع تعریف شده باشند در دگرگونی های اجتماعی دخیل هستند.»

منوچهر محمّدى:

انقلاب «يك حركت مردمى در جهت تغيير سريع و بنيادى ارزش‏ها و باورهاى مسلط جامعه، نهادهاى سياسى، ساختارهاى اجتماعى، رهبرى، روش‏ها و فعّاليت‏هاى حكومتى يك جامعه توأم با خشونت داخلى است»

مفهوم انقلاب ازدیدگاه اندیشمندان غربی:

ساموئل هانتينگتون :

انقلاب را «تحوّلى‌سريع،‌اساسى و خشونت بار در ارزش‏ها و اسطوره‏هاى حاكم جامعه و در نهادهاى سياسى، ساختارهاى اجتماعى، رهبرى و فعّاليت و سياست‏هاى حكومتى» مى‏داند. و آن را از ديگر انواع بى‏ثباتى سياسى نظير كودتا، شورش و جنگ‏هاى استقلال، متمايز مى‏سازد.

تدا اسكاچپل :

براى تعريف و تحديد انقلاب، ميان انقلاب سياسى، انقلاب نوسازى و انقلاب‏هاى اجتماعى تمايز قايل مى‏شود. به نظر وى در انقلاب‏هاى سياسى حكومت تغيير مى‏كند ولى ساختارهاى اجتماعى همچنان باقى مى‏ماند. در انقلاب نوسازى عكس اين جريان رخ مى‏دهد در حالى كه انقلاب‏هاى اجتماعى به نظر وى عبارتند از:

«تحوّلات سريع واساسى در حكومت و ساختارهاى طبقاتى يك جامعه كه همراه با شورش‏هاى طبقاتى، از پايين و به وسيله‏ى اين شورش‏ها به تحقق مى‏رسند».

چالمرزجانسون :

معتقداست انقلاب وقتی روی می دهدکه دولت به ارزش های اجتماعی حاکم درمیان مردم توجه نکند وپاره ای ارزش‏های جدید ونامتناسب را واردجامعه کند.درچنین حالتی دولت،مشروعیت واعتبارخودرا نزدملت ازدست می دهد وفرآیند انقلاب آغازمی شود.  آنگاه این جریان توسط عوامل شتاب بخش تقویت می شود.مهم ترین عوامل شتاب بخش عبارتنداز:

1 – ظهوریک رهبرقوی

2 –  تشکیل یک سازمان نظامی انقلابی مخفی

3- شکست ارتش دریک جنگ که موجب تضعیف روحیه وسازمان آن شود

ويژگى‏هاى انقلاب

يكى از مهم‏ترين ويژگى‏هاى انقلاب، مردمى بودن آن است. در انقلاب يك بسيج سياسى و مشاركت توده‏اى شكل مى‏گيرد كه ازهمه‏ى طبقات و اقشار در آن حضور دارند.

انقلاب با خشونت همراه است واين خشونت در انقلاب، دو جانبه است؛به اين معنا كه در منازعه انقلاب نه حكومت بدون مقاومت تسليم انقلابيون مى‏شود ونه انقلابيون در صورت لزوم از اعمال خشونت پرهيز مى‏كنند.

3. وقوع آن سريع و ناگهانى است و روند شكل‏گيرى آن طولانى. از زمان شروع نهضت و تحقق شرايط انقلابى و سرنگونى نظام پيشين و جايگزينى نظام جديد مدّت زيادى طول مى‏كشد.

4. در انقلاب تغيير و تحوّل همه جانبه و بنيادى است و همه شؤون جامعه تحت تأثير انقلاب قرار مى‏گيرد و ارزش‏هاى جديد جايگزين ارزش‏هاى پيشين مى‏شوند. به عبارت ديگر انقلاب تغيير نظام است نه تغيير در نظام و از اين رو همه ارزش‏هاى مسلّط و ساختار اجتماعى وسيستم سياسى حاكم را تغيير مى‏دهد.

5. از آنجايى كه انقلاب يك مشاركت توده‏اى است بنابراين مستلزم نوعى سازمان‏دهى، رهبرى و ايدئولوژى براى بسيج مردم مى‏باشد. ايدئولوژى به منازعه انقلابى جهت و معنا مى‏بخشد و كار اساسى آن در چنين منازعه‏اى انتقال معنايى مشترك به گروه‏هاى مختلف براى بسيج آن‏ها مى‏باشد. ايدئولوژى‏هاى انقلابى اصولاً خود را به طور مطلق بر حق مى‏دانند و همين تصوّر به فعّاليت انقلابيون يقين و قطعيّت لازم مى‏بخشد. نقش رهبرى در انقلاب در زمينه بسيج سياسى معنا پيدا مى‏كند. در چنين زمينه‏اى رهبران مسايلى را مورد تأكيد قرار مى‏دهند كه در ميان گروه‏ها و طبقات گوناگون جامعه مشترك هستند.

اهميّتِ عامل سازمان، در منازعه‏ى انقلابى نيز در زمينه‏ى بسيج مردم روشن‏تر مى‏گردد كه از جمله كار ويژه و اصلى آن، حفظ ارتباط ميان رهبران بسيج گر و پيروان است. برروى هم، رهبرى، ايدئولوژى و سازمان عناصر همبسته‏اى هستند كه اين همبستگى به ويژه در درون مفهوم بسيج سياسى كه از ويژگى‏هاى اساسى انقلاب است آشكارتر مى‏شود.

انقلاب رنگي ومخملی

” ايجاد تغيير بنيادين درون يك كشور از طريق مديريت اعتراض مدني«نافرماني‌مدني»در قالب فرآيند اجراي دموكراسي ”مورد نظرانقلاب رنگي بر يك مفروض بنيادين استوار است و آن اين كه : مرجعيت دموكراسي، پيشاپيش ( وطي امواج پيشين ) از سوي نظام سياسي و مردم پذيرفته شده است و لذا ظهور پاره اي از پديده ها ، قبلا قابل نفي و يا اثبات است . براي مثال ” اعتراض مدني ” بدليل ساختار دموكراتيك پذيرفته شده ، قابل تكوين و رشد ارزيابي مي شود

علت ناميدن اين گونه تغييرات به انقلاب‌هاي رنگي آن است كه در تمام حالات ، يك رنگ يا گل خاص به عنوان نماد توسط مخالفان رژيم حاكم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. به عنوان نمونه، اين حركات با وقوع «انقلاب مخملي» در دوره ۶ هفته‌اي ۱۷ نوامبر تا ۲۹ دسامبر ۱۹۸۹ در چكسلواكي آغاز ‌شده و در صربستان و منتنگرو در سال (2000)‌، گرجستان (2003) ،‌اوكراين (2004و2014)،‌ و قرقيزستان (‌2005) رخ نموده است.

در انقلاب‌هاي رنگي ، مخالفان به طور كلي از دموكراسي و آزادي دفاع نموده‌اند،همچنين رسانه ها و سازمانهاي غیردولتي و NGOها نقش زياي در مديريت و رهبري اين انقلاب‌ها بازي كرده و رژیم هایی وابسته به غرب وآمریکا ایجاد کرده اند.

رفرم:

رفرم به تغییرات تدریجی وجزئی که از سوی حاکمان به صورت قانونی ومسالمت آمیزانجام پذیرد گفته می شود.رفرم بر خلاف انقلاب از سوی رژِیم سیاسی حاکم تحقق می پذیرد واموری‌مانند بسیج توده‌ای،تغییر رژیم سیاسی وخشونت در آن راه ندارد .

نهضت

نهضت (جنبش)حرکتی معمولاً دراز مدت است که ممکن است انقلاب فقط بخشی از آن به شمار آید.وممکن است به شکل تلاشهای‌فکری فرهنگی‌آغاز‌شده،سپس‌دراثر گسترش افکارجدید،رنگ‌سیاسی وانقلابی به خود گیرد وحتی به انقلاب منجر شود.

کودتا

كودتا يك حركت توطئه ‏آميز، غير قانونى و توسط گروه اقلّيت و در عين حال صاحب ابزار قدرت مادّى بر عليه نظام حاكم به منظور سرنگونى آن و به دست آوردن قدرت سياسى مى‏باشد. اين گروه اقلّيت، معمولاً نظامى هستند.

از ویژگی های انقلاب بی بهره است. نتایج آن یکسان نیست زمانی تنها به تغییرات سیاسی و گاهی نیز سبب تغییرات عمیق اجتماعی و اقتصادی و…می گردد.

شورش

حرکتی مقطعی یاواکنشی با ماهیت ودامنه های متفاوت است که گاه مقدمه حرکتی انقلابی است.

بسیاری از مواقع از همراهی مردم،ایدئولوژی جدید و برنامه ای برای تغییر نهادهای سیاسی و اجتماعی برخوردار نیست.وبسیاری از آنها در مدت کوتاهی سرکوب می شود یا فرومی نشیند.

جنگ داخلی

مبارزه مسلحانه برای کسب قدرت میان طرفهای درگیر در یک کشوراست که به سبب طغیان بخشی از قدرت علیه بخش دیگر ویا درخواست تجزیه ارضی، خود مختاری و…از سوی گروهی از ساکنان کشور میان گروههای مسلحانه خواستار قدرت صورت می گیرد

جهانی شدن و جهانی سازی

ترجمه واژه globalization در فارسی:

1-جهانی شدن :با پروسه یا فرایند بودن همراه است، براین اساس جهانی شدن پدیده ای غیر ارادی وجریانی طبیعی است.

2-جهانی سازی:به پروژه و طرح بودن آن نظر دارد. بر این اساس امری ارادی ومتاثراز سیاست های کشورهای غربی است.

جهانی شدن و دین اسلام

100,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی