پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت دارای 15 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

انواع تصمیم گیری

تصمیمات اخذ شده توسط مدیر

أ‌. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌ها

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده «غیر معمول»

ب‌. تصمیمات از حیث موقعیّت‌ها و شرایط تصمیم گیری

ت‌. تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن

تصمیم‌های استراتژیک

تصمیم‌های اداری یا ردة میانی

تصمیم‌های عملیاتی

ث‌. تصمیمات از حیث تصمیم گیرندگان

تصمیمات گروهی

محاسن تصمیمات گروهی

معایب تصمیمات گروهی

نتیجه گیری

انواع تصمیم گیری:

مسائل و شرائطی که مدیران برای آن اخذ تصمیم می‌کنند مختلف و متفاوت می‌باشد. گاهی نوع مسائل با هم متفاوت است نظیر این که زمانی تصمیم در مورد تولید سازمان و کارخانه‌ای اخذ می‌گردد و زمانی نیز در مورد حقوق کارمندی صورت می‌گیرد؛ وگاهی اطّلاعاتی که برای اخذ تصمیم بدست مدیر می‌رسد متفاوت است نظیر این که زمانی اطّلاعات کافی و کامل است و زمانی اطّلاعات ناکافی و غیر دقیق است. در واقع مسائل مختلف به انواع متفاوتی از تصمیم گیری نیازمنداند، از این رو تصمیم گیری انواع و شقوق مختلفی پیدا می‌کند.

برای تشخیص نوع و ماهیّت یک تصمیم و تعیین سطح مدیریتی مسئول آن به چهار ملاک می‌توان اشاره کرد:

تازگی یا تکراری بودن تصمیم.

میزان دخالت زمان آینده در تصمیم.

دامنة امور و فعالیّت‌هائی که تصمیم بر آنها مؤثر است.

میزان مداخلة عوامل کیفی در آن.

تصمیمات اخذ شده توسط مدیر را به چهار دسته تقسیم می‌کنیم.

أ‌. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌ها

تصمیمات برنامه‌ریزی شده «معمول»

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده «غیر معمول»

ب‌. تصمیمات از حیث موقعیّت‌ها و شرایط تصمیم گیری

موقعیّت اطمینان «یقین»

موقعیّت مخاطره «ریسک»

موقعیّت عدم اطمینان

ت‌. تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن

تصمیم‌های استراتژیک

تصمیم‌های اداری یا ردة میانی

تصمیم‌های عملیاتی

ث‌. تصمیمات از حیث تصمیم گیرندگان

تصمیمات فردی

تصمیمات گروهی

أ‌. تصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌ها:

تصمیمات برنامه‌ریزی شده «معمول»:

تصمیم‌های برنامه ریزی شده، تصمیم‌هائی هستند که بر حسب عادت، قوانین و رویه‌های معیّنی اخذ می‌گردند. هر سازمانی خط مشی و رویه‌هائی دارد که در وضعیّت‌های مشابه و تکراری تصمیم گیری بر مبنای آن صورت می‌گیرد.

این نوع تصمیم گیری هم برای مسائل ساده و هم برای مسائل پیچیده مورد استفاده می‌باشد امّا استفاده از این نوع تصمیم گیری در مورد مسائل نامنظم، پیچیده و جدید دشوار و سخت است. معمولاَ این نوع تصمیم گیری در مورد مسائلی که تا مقداری تکراری و به گونه‌ای هستند که می‌توان عوامل تشکیل دهندة آن‌ها را پیش‌بینی، تعریف و تعیین نمود قابل استفاده است. نظیر تصمیم گیری در مورد حقوق کارمندی که تازه استخدام می‌شود را می‌توان از طریق رویه‌ها و خط مشی‌ها تعیین نمود.

در واقع تصمیم‌های برنامه‌ریزی شده تصمیماتی هستند مبتنی بر خط مشی‌ها، رویه‌ها، و مقرراتی که برای تسهیل کار سازمان پیشاپیش وضع می‌شوند. استفاده از این نوع تصمیم گیری می‌تواند از جهتی محاسن و از جهتی معایبی داشته باشد؛ از آن جهت که موجب آزاد شدن بخشی از وقت مدیر می‌شود و مدیر می‌تواند وقت خود را صرف پرداختن به امور مهم‌تر و جدید‌تر نماید حسن داشته باشد و از آن جهت که موجب محدود شدن آزادی عمل و اختیار مدیر می‌شود دارای عیب باشد.

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده «غیر معمول»:

تصمیمات برنامه‌ریزی نشده تصمیماتی هستند که در مورد مسائل جدید، غیر معمول، تازه و منحصر به فرد اخذ می‌شوند در واقع مربوط به مسائلی هستند که تازگی دارند و بی‌همتا می‌باشند.

اگر مسأله‌ای جدید باشد و یا به اندازه‌ای تکرار نشده باشد که بتوان برای حلّ آن بر طبق خط مشی و رویه‌ها عمل کرد و عوامل تشکیل دهندة آن را پیش‌بینی و تعریف نمود از این نوع تصمیمات در حل آن‌ها استفاده می‌شود. و هم چنین اگر مسأله‌ای به گونه‌ای دارای اهمیّت و ضرورت باشد و یا آنکه هزینه بردار و متضمّن تعهّدات دراز مدّت باشد باید با اتّخاذ تصمیم‌های برنامه‌ریزی نشده در حل آن اقدام نمود.

در سلسله مراتب سازمان، ردة مدیر هر چه بالاتر باشد باید توانائی بیشتری در اخذ تصمیمات غیرمعمول و برنامه‌ریزی نشده داشته باشد زیرا که کارهائی که مدیران عالی وظیفة انجام آن‌ها را دارند نسبت به وظائف مدیران سطوح پایین از تکرار کمتری برخوردار هستند؛ نظیر طراحی برنامه‌ها، خط مشی گذاری، هماهنگ کردن سایر بخشها، اجرای تصمیمات، مهیّا ساختن منابع و غیره. لذا نیاز به تصمیم گیری غیر معمول و برنامه‌ریزی نشده دارند. در واقع تصمیمات برنامه‌ریزی شده به مدیران سطح پایین و عملیاتی بیشتر مربوط است و تصمیمات برنامه‌ریزی نشده به مدیران عالی و بالائی مربوط است.

ب‌. تصمیمات از حیث موقعیّت‌ها و شرایط تصمیم گیری:

در تصمیم گیری‌ها برای تعیین نحوة برخورد با مسائل، آنها را با توجّه به میزان اطّلاعات موجود در رابطة با آنها در نظر می‌گیرند در واقع در تصمیم گیری‌ها بسته به اطّلاعاتی که در اختیار تصمیم‌گیرنده قرار می‌گیرد شرائط و موقعیّت‌ها متفاوت می‌شوند؛ در این صورت یا آنکه نتائج قابل پیش‌بینی است و یا آنکه قابل پیش‌بینی نیست.

شرائط تصمیم گیری با توجّه به قابلیّت پیش‌بینی بودن نتائج دارای سه قسم است.

موقعیّت اطمینان «یقین»:

در این وضعیّت می‌توان نتائج هر کدام از وجوه تصمیم را پیش‌بینی کرد و اطلاعات کامل، دقیق، صحیح، کافی، سنجش‌پذیر و قابل اطمینان برای تصمیم گیری وجود دارد. در واقع در تصمیم گیری در این موقعیّت می‌توان به راحتی و دقیق نتائج را در آینده پیش‌بینی کرد و به اتّخاذ تصمیم پرداخت.

موقعیّت مخاطره «ریسک»:

در این وضعیّت پیش‌بینی نتائج کمتر از موقعیّت اطمینان است در واقع میزان احتمالی که به وقوع هر یک از نتائج داده می‌شود معیّن است. یعنی اطلاعات کامل و دقیقی در دست نیست و فقط بسبب احتمال می‌توان وقوع نتائج را معیّن نمود و تصمیم گیری‌ها با توجّه به احتمالاتی که به وقوع نتائج داده شده گرفته می‌شود.

موقعیّت عدم اطمینان:

در این نوع از موقعیّت نتائج غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست و یا خیلی ناچیز است.

در این حالت احتمال برای نتائج تمامی راه حل‌ها یکسان فرض می‌شود و براساس ارزش مورد انتظار تصمیم گیری می‌شود. در این تصمیم گیری‌ها بیشترین احتمال شکست تصمیمات وجود دارد.

ت‌. تصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آن:

10,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مدیریت فناوری اطلاعات
  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
  • پاورپوینت درآمدی بر نظریه تصمیم گیری عملی
  • پاورپوینت فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
  • پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسئله
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی