پاورپوینت انسان و تنش های حرارتی محیط کار

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت انسان و تنش های حرارتی محیط کار دارای 213 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

اقدامات کمکی برای خنک کردن بدن و حفاظت آن

لباس های مجهز به آب سرد

جلیقه های پر شده از یخ

پوشش های مرطوب شده

برنامه اعلام اخطار و مراقبت های گرمایی

کنترل تنش سرما (لباس، فعالیت کاری، نسبت های
کار –  استراحت)

کنترل و راحتی

راحتی دمایی

منابع

اقدامات کمکی برای خنک کردن بدن و حفاظت آن

برای حل مشکل تنش گرما چهار اقدام اساسی صورت می گیرد:
الف) بهبود وضعیت کارگران از طریق برقراری سازش با گرما.

ب) اصلاح لباس یا تجهیزات.

ج) اصلاح کار.
د) اصلاح محیط کار.

اگر کارگران کاملا با گرما سازش یافته، آموزش کافی در خصوص استفاده از لباس های حفاظتی را گذرانیده، وضعیت جسمانی خوبی داشته و به منظور جبران آب و الکترولیت از دست رفته از بدن،  نوشیدنی های لازم را مصرف نمایند، تحمل آنان نسبت به گرما افزایش خواهد یافت.

در محیط گرم، لباس به ویژه لباس های حفاظتی(شامل رسپیراتورها) به دلیل آنکه بدن را عایق نموده و اتلاف گرما از راه تبخیر را کاهش می دهند، تعادل حرارتی بدن را بر هم زده و اثرات زیان آوری
را سبب می گردند. آثار مذکور به ویژه در مورد لباس های غیر قابل نفوذ که مانع از اتلاف حرارتی می شوند صادق تر است.

برای افراد سازش نایافته، حساس و آسیب پذیر که در محیط هایی با دمای کمتر از ˚c21 کار می کنند، پوشیدن این گونه لباس ها می تواند مخاطراتی را به بار آورد. گاهی لازم است به منظور حفاظت در برابر گرمای عمومی، گرمای تابشی و سوختگی موضعی(برای مثال به علت پرش فلزات مذاب) از لباس حفاظتی استفاده شود.

لباس های محافظتی مقاوم در برابر گرما برای مدت محدودی حفاظت را تامین می نمایند و در استفاده های طولانی مدت ممکن است آثار زیان آوری را به همراه داشته باشند. در صورتی که لازم باشد از این گونه لباس ها استفاده شود، ضروری است از لباس های حفاظتی خنک شده یا تهویه شده استفاده کرد.

افرادی که در وضعیت نشسته به انجام کار مشغولند به ندرت به سرمایش کمکی بیش از Kcal/h 85 یا BTU/h 345 نیاز دارند.
افرادی که فعالیت بیشتری دارند به سرمایش بیش از Kcal/h 345 یا BTU/h 1380 نیاز دارند.

سیستم های کمکی ایجاد سرما در لباس ها شامل طیف وسیعی از جلیقه های یخ(که در زیر لباس پوشیده می شود) تا سیستم های پیچیده تر می باشند.

تنوع سیستم کمکی ایجاد سرما در لباس را می توان حداقل به چهار نوع طبقه بندی نمود:
الف) لباس های مجهز به آب سرد.
ب) جلیقه های حاوی هوای خنک.
ج) جلیقه های پر شده از یخ.
د) پوشش های مرطوب شده.

لباس های مجهز به آب سرد

لباس هایی که حاوی آب سرد هستند شامل:
– هودهای مجهز به جریان آب سرد که خنک شدن سر را سبب
می شوند.
– جلیقه های مجهز به جریان آب سرد که باعث خنک شدن سر و تنه
می شوند.
– لباس های زیر کوتاه مجهز به جریان آب سرد که سبب خنک شدن تنه، بازوها و ساق پا می شوند.
– لباس های زیر بلند مجهز به جریان آب سرد که سبب خنک شدن سر، تنه، بازوها و ساق پا می شوند.

قابل ذکر است که هیچ کدام از لباس های مذکور سبب خنک شدن
دست ها و پاها نمی شوند.

لباس های مذکور به پمپ (جهت به جریان انداختن آب سرد) و نیز محفظه ای که در آن جریان آب در گردش توسط یخ خنک می شود، مجهز است. پمپ با بطری کار می کند. وزن باتری ها، محفظه مذکور و پمپ سبب می شود مقدار یخی که می تواند حمل شود محدود گردد. مقدار یخ موجود، زمان مفید استفاده از لباس های فوق را تعیین می کند.

در این لباس ها یا هودها، هوای خنک در مجاورت پوست توزیع شده
و تبادلات حرارتی صورت می گیرد. مقدار کل تبادل حرارتی از پوست کاملا خیس(مرطوب شده با عرق) به لباس تابعی از دبی جریان هوای خنک و دمای آن است. مقدار کل تبادلات حرارتی و توان خنک کنندگی با ازدیاد دبی جریان هوای سرد افزایش یافته و با افزایش دمای هوای ورودی، کاهش می یابد.

در بسیاری از صنایع گرم، از لباس های مجهز به لوله ورتکس استفاده
می شود. لوله ورتکس(Vortex tube)  به عنوان منبع هوای خنک جهت سرمایش بدن به کار می رود. در این گونه موارد لازم است منبع ثابتی
از هوای فشرده موجود باشد تا هوای لازم از طریق یک لوله خرطومی (Hose) به لوله ورتکس برسد (لوله خرطومی، لوله ورتکس را به منبع هوای فشرده وصل می کند). وجود لوله خرطومی موجب می شود حوزه عمل کارگر محدود گردد. البته استفاده از لوله ورتکس محدودیت هایی
به همراه دارد، اما منبع ساده ای برای تامین هوای خنک است.

جلیقه های پر شده از یخ

جلیقه های حاوی یخ (Ice Packed Vest) تا 72 بسته یخ را در خود جای می دهند. هر بسته دارای مساحت رویه ای تقریبا معادلcm2 64 و محتوی حدود gr 46 آب است. بسته های یخ معمولا توسط نوار چسب به جلیقه وصل شده است. سرمایش ایجاد شده توسط هر بسته با توجه به مدت زمان و میزان تماس آن با سطح بدن، نوع لباس
و محیط گرم تغییر می نماید.

بدین ترتیب شرایط محیطی بر روی سرمایش حاصله و مدت زمان برقراری سرمایش تاثیر گذار است. در برخی مدل ها به جای بسته های یخ از بسته های پلاستیکی حاوی دی اکسید کربن جامد استفاده
می شود.

در محیط هایی که به ترتیب دارای دما و رطوبت نسبی (f˚84/9)
c˚29/4 و 85%، (f˚95) c˚35/0 و 62% هستند، جلیقه های مذکور
می توانند سرمایشی را برای مدت 4 ساعت (معمولا سرمایش مفید
و موثر برای مدت 2 تا 3 ساعت تامین می شود) ایجاد نماید.

در محیط هایی که دارای دمای (f˚125/1) c˚51/7 و رطوبت نسبی 25% هستند، سرمایش برای مدتی تا 3 ساعت تامین شده و پس از آن مقدار سرمایش قابل اغماض می باشد. لذا توصیه شده است هر 3 تا 4 ساعت نسبت به تعویض جلیقه اقدام شود. از مزایای این جلیقه ها
آن است که نیازی به هیچ گونه منبع انرژی نداشته، آلودگی صوتی ایجاد نکرده و تحرک کارگر را محدود نمی نماید. همچنین استفاده
از این جلیقه ها در مقایسه با سایر اقدامات ارزانتر است.

پوشش های مرطوب شده

50,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی