پاورپوینت اصول طراحي پرسشنامه

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت اصول طراحي پرسشنامه دارای 68 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

گرد آوري اطلاعات

اصول طراحي پرسشنامه

رسم نمودار درختي

نمره گذاري Code Sheet

تعيين بانك سوالات

تعيين اعتبار ظاهري سوالات

تعيين اعتبار محتوايي و پايايي سوالات

تهيه شناسنامه پرسشنامه

انواع اعتبار در پرسشنامه

وجوه مختلف اعتبار نه انواع آن

روشهاي سنجش اعتبار محتوا

روشهاي سنجش Reliability   پايايي پرسشنامه

انواع سوالات پرسشنامه از لحاظ محتوا

انواع سوالات پرسشنامه از لحاظ نحوه پاسخگويي

انواع پرسشنامه از لحاظ نحوه اجرا

انواع پرسشنامه از لحاظ محتوای سنجش شده

طراحي سوالات آگاهي

طراحي سوالات عملكرد

طراحي پرسشنامه نگرش

اجزای نگرش

خصوصیات سوالات نگرشی

اندازه گیری و سنجش نگرشها

مقیاسهای مهم نگرش

مقیاس لیکرت

گرد آوري اطلاعات مورد نياز تحقيق يكي از مراحل اساسي آن مي باشد. جمع آوري داده ها به صورت مناسب
مي تواند محقق را در اجراي صحيح پژوهش و نتيجه گيري دقيق و مبتني بر واقعيت ياري نمايد.

روشهاي مختلف جمع آوري اطلاعات شامل پرسشنامه، مصاحبه ، مشاهده و استفاده از اطلاعات موجود است.

پرسشنامه ابزاري متداول براي جمع آوري اطلاعات است و به دليل هزينه ناچيز تهيه، اكثر محققين به استفاده بيشتر از آن روي مي آورند.

بايد توجه داشت كه پرسشنامه طوري تدوين شود كه اولا از نظر حجم ، حوصله بر نباشد و ظرفيت رواني پاسخگويان دراين زمينه در نظر گرفته شود و در ثاني از نظر موضوعي، سوالها در يك ارتباط منطقي با هم طراحي شوند و خلايي بين آنها ايجاد نشود. يعني هر سوال به سوال ما قبل و بعد خود ارتباط و اتصال موضوعي داشته باشد.

هر سوال پرسشنامه به دنبال هدف و منظور خاصي طراحي مي گردد . جواب هر سوال گامي جهت تحقق اهداف ويژه تحقيق و در مجموع تامين كننده هدف اصلي تحقيق است.

تدوين نادرست پرسشنامه نتايج نادرستي به بار مي آورد. اين موضوع سبب آلودگي جامعه مي شود، بطوري كه اعتماد افراد به تحقيقات پرسشنامه اي كاهش مي يابد و مشكلات زيادي را براي محققين در آينده ايجاد مي نمايد.

اصول طراحي پرسشنامه

در هر پژوهشي كه از پرسشنامه استفاده مي گردد محقق موظف به انجام مراحل زير است شامل:

تعيين هدف پژوهش

تعيين جامعه و نمونه مورد مطالعه

طراحي پرسشنامه

آزمون پرسشنامه

جمع آوري داده ها و اطلاعات

تجزيه و تحليل داده ها و تهيه گزارش

در واقع پرسشنامه يك مقياس سنجش آگاهي، نگرش و عملكرد افراد تحت پژوهش مي باشد. براي دستيابي به يك پرسشنامه استاندارد جهت سنجش آگاهي، نگرش و عملكرد افراد مورد پژوهش محقق بايد مراحل زير را در طراحي آن پشت سر بگذارد:

تعيين هدف پرسشنامه

رسم نمودارهاي درختي ( Flow Chart) پرسشنامه

امتياز گذاري نمودار درختي ( Code Sheet)

تعيين اعتبار نمودار درختي و امتياز گذاري آن

تعيين بانك سوال

تعيين اعتبار ظاهري سوالات

تعيين اعتبار محتوايي و پايايي سوالات

انتخاب نهايي سوالات

تهيه شناسنامه پرسشنامه

رسم نمودار درختي

يكي از مشكلات مهم طراحي پرسشنامه ، پرداختن طراحان آن به برخي موارد مرتبط با موضوع پرسشنامه و عدم اشاره به موارد مهم ديگر مرتبط با موضوع مورد پرسش است. براي رفع اين مشكل محقق بايد پس از مشخص نمودن عنوان دقيق پژوهش و اهداف آن اقدام به كشيدن نمودار درختي از موضوع مورد پژوهش كند و عنوان پرسشنامه خود را به بخشهايي تقسيم نموده و هر كدام از اين قسمتها را مجددا به شاخه هايي تقسيم كرده. سپس مجددا شاخه هاي دوم اين نمودار را به قسمتهاي ديگر مرتبط با آن تقسيم نموده و بدين گونه تا جايي كه امكان دارد موارد مرتبط پرسشنامه را در شاخه هاي مختلف اين نمودار درختي قرار دهد.

كشيدن نمودار درختي سه مزيت دارد:

ابعاد مختلف موضوع مورد تحقيق مشخص مي شود.

اهداف ويژه و متغيرهاي طرح مشخص مي شوند. در تقسيم بندي اول اهداف ويژه تحقيق و در تقسيم بندي دوم به بعد متغيرهاي طرح مشخص مي شوند. شاخه ها بايد كمتر همپوشاني داشته باشند.

نمره گذاري Code Sheet :

در پرسشنامه ابعاد گوناگون يك موضوع مد نظر قرار مي گيرند و سوال مي شوند. نكته مهم اينجاست كه آيا تمام اين ابعاد با يكديگر هم وزن مي باشند. مثلا در تحقيق ؛ تعيين كيفيت زندگي دانشجويان خوابگاهي ؛ آيا ارزش روابط انساني دانشجو با مسئولين خوابگاه و همسر و خانواده به يك اندازه است؟ از آنجا كه ابعاد مختلف پرسشنامه داراي ارزشهاي متفاوت هستند ، بهتر است بر روي نمودار درختي ارزش گذاري لازم را انجام داده و بنا بر اهميت امتيازهاي هر شاخه را مشخص كنيم. امتياز گذاري بايد از سمت ريشه به ساقه باشد .

مصاحبه مقدمات از جمعيت هدف و استفاده از نظرات اساتيد مي تواند در تهيه نمودار درختي و ارزش گذاري آن كمك كننده باشد.

تعيين بانك سوالات

سوالها بايد تا حد امكان از ديدگاههاي مختلف و با الفاظ متفاوت موضوع تحقيق را مورد بررسي قرار دهند. محقق بايد سوالات خود را در سه دسته كلي آنچه پرسش شونده بايد بداند (Must Know) ، آنچه دانستن آن مفيد است ( Useful Know) ,  و آنچه دانستن آن مطلوب است (Nice to Know) تقسيم نمايد.

تعيين اعتبار ظاهري سوالات

سوال بايد تا حد امكان كوتاه باشد. سوال مناسب بايد در عين جامع بودن از خصوصيت مهم مانع بودن نيز برخوردار باشد (يعني از كمترين كلمات استفاده نمايد).

سوال طراحي شده بايد مرتبط با موضوع تحقيق باشد و اين امر بسيار مهم و در عين حال پيچيده است.

سوال نبايد دو يا چند قسمتي باشد زيرا پاسخگويان را دچار مشكل نموده و اعتبار سوالات را كاهش داده و تفسير پاسخها را دچار ابهام مي كند.

سوال طراحي شده بهتر است فعل منفي نداشته باشد. زيرا تفسير جواب، پاسخگويان را دچار ابهام مي كند.

سوالات نبايد ابهام داشته باشند.

محقق بايد سوالات القا كننده را از بانك سوالات حذف كند.

سطح سوالات نبايد فراتر از قابليتهاي پاسخگويان باشد. زيرا محقق با پاسخهاي كم اعتبار و با كيفيت پايين مواجه خواهد شد.

كلمات يا عبارات سوق دهنده مانند قحطي، كودك معصوم، بيماران رواني، فداكار، دلسوز و ….

معمولا بار عاطفي دارند و سوق دهنده مي باشند. بهتر است در پرسشها حتي الامكان قرار داده نشوند.

بهتر است در سوالات آگاهي گزينه نمي دانم و در سوالات نگرش گزينه نظري ندارم را جاي دهيد تا پاسخگويان خود را موظف به انتخاب يكي از گزينه ها ندانند. عبارت ساير موارد نيز در سوالات آگاهي و عملكرد سنجي بسيار كمك كننده است. چرا كه پاسخگر در صورت عدم نيافتن گزينه مناسب به اين شكل پاسخ مي دهد.

بطور كلي بهتر است سوالات در شروع يك پرسشنامه عيني باشند.

براي تعيين مدت زمان و يا طول مدت يك واقعه ، زمان شروع آن پرسيده شود. زيرا تفريق نمودن زمان شروع تا پر كردن پرسشنامه براي پاسخ به سوال با خطاي بيشتري همراه است.

تعيين اعتبار محتوايي و پايايي سوالات

براي سنجش اين امر محقق بايد پرسشنامه مورد نظر را در حجم كوچكي از جامعه مورد پژوهش مورد آزمون قرار دهد ( Pilot Study) و بر اساس آن پايايي و اعتبار محتوايي سوالات را معين نمايد.

منظور از اعتبار بالاي يك سوال اين است كه اولا همه پاسخگويان برداشت يكساني از سوال داشته باشند و ثانيا برداشت آنها منطبق بر برداشت طرح سوال باشد.

منظور از پايايي يك سوال اين است كه اگر پاسخگو در فواصل زماني معين مكررا به اين سوال پاسخ دهد ، جوابهاي او با يكديگر مطابقت داشته باشند.

تهيه شناسنامه پرسشنامه

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی