پاورپوینت استفاده از اعداد در معماري

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت استفاده از اعداد در معماري دارای 66 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

رابطه انسان با اعداد

استفاده از عدد پي در معماري پارسه

عدد طلائی و طبیعت

عدد طلائی از دیدگاه کپلر

ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک

بخش طلایی در معماری

نسبت طلایی در ایران

تركيب تناسب طلايی يا توالی فيبوناچي

کالیفرنیا پلازا و مهندسی پلی تکنیک

رابطه انسان با اعداد ………..

بیشتر سنت‌ها و فرهنگ‌ها اعداد و اشکال از تقدس و گاهی شومی و همچنین کارکردهای خاصی برخوردار بوده اند كه تا امروز هم از اهمیت آن‌ها کاسته نشده است.
فیثاغورث و یارانش اعتقاد داشتند که همه نمودهای جهان، چه زمینی و چه آسمانی بازتابی از اعداد هستند. ازنظر افلاطون اعداد مظهر هماهنگی عالمند و از نظر ارسطو، عدد منشأ و جوهر همه چیز است. در فلسفه یونانی اعداد فرد مذکر و اعداد زوج مؤنثند و این یعنی اینکه اعداد جنسیت دارند. یا به عبارتی آن‌ها را دارای شعور فرض می‌کردند. از زبان فیلولائس که از شاگردان بزرگ فیثاغورث بوده، بیان شده است:« هر چیز که بتوان آن را شناخت، عدد دارد، زیرا ممکن نیست که بتوان بدون عدد چیزی را درک کرد یا شناخت

بحث دیگر درباره عدد، اعتقاد به مبارکی یا نحس آن‌هاست.تقدس و ارزش اعتقادی اعداد در نزد ملل مختلف یا در زمان‌های مختلف، متفاوت بوده است. مثلاً مسیحیان عدد چهار و هفت را مقدس می‌شمرده اند. بابلی‌ها و ایرانی‌ها، شصت و مضارب شصت را ترجیح می‌داده‌اند.
ما در این مقاله سعی داریم که اعداد و اشکال را از لحاظ اسطوره ای و پیشینه ای بررسی نمائیم.

اعداد و حروف اسطوره ئی  در فرهنگ ایران و جهان  اعداد و حروف را تقدس یا شومی و کار کرد های ویژه ئی  است و هم بدین دلیل است که در گذشته و به شکلی رنگ باخته  حتی در زمان حال  از این اعداد بهره می جویند و توانایی های خاص را بدین اعداد و حروف که غالبا نماد عددی است  نسیبت می دهند، هم بدان سان که حروف ابجد هر یک نماد شماره ئی  است  و هنوز  هم در فرهنگ توده این برداشت بر جا ست

در فلسفه  نیز نزد فیثاغورث عدد نخستین بن ایه باشندگی است و سامان جهان با هماهگی اعداد میسر می شود .از این

دیدگاه همه نمود های جهان ، زمینی وآسمانی ، بازتابی از  اعداد گوناگون اند.

 فیثاغورث و یارانش جهان

را امیزه ای از اعداد تک و جفت می دانستند و بر تری شماره  نزد انان  عدد ده بود چرا که این عدد در بر گیرنده همه اعداد ی است که جهان را می سازد ، چنان که با سه سطح و با چهار می توان  حجم را نشان داد.

ابن میمون  هفت را بر ترین شماره می دید و دید او به باور های مهر گرایان  توجه داشت و هفت پیشوای اغازین را بازتاب هفت اختران و هفت سپهر بر روی زمین می دانستند و از  دید او وی اختران هفت گانه  دارای خرد . و روان بود.

در فرهنگ های مختلف هر یک  از اعداد از بار نمادین خاصی بر خوردار و در این میان بر خی از اعداد از قداست یا نیروی اهریمنی خاص بر خوردارند.

اعداد 3،4،7،10،12،13،40،49،100،120،1000 عد سه و مضرب سه ومضرب 3*3 یعنی نه  در اساطیر سر زمین های مختلف نماد کمال و بدین دلیل است که در اساطیر در مرحله اول خدایان اصلی خدایان سه گانه ئی است که تثلیت خدایان را کامل و خدایان دیگر بعد از این خدایان قرار می گیرند.

در ایران این تثلیت از زر وان ، اهورا ، و اهریمن پدیدار می شود  گرچه اهورا و اهریمن از زروران هستی می یابد.

خاستگاه کهن سه گرایی و تثلیت در کیش خورشید از کهن ترین کیش های اغازین و نماد سه خدای خورشید ی طلاوع ، نیمروز و غروب و ترار این چرخه است.

از کجا شروع می شود؟ رابطه انسان با اعداد

در زیر به معنا و مفهوم برخی از اعداد نخستین می‌پردازیم

صفر

کلمه عربی صفر به معنی «خالی بودن و بی‌محتوایی» در یک سیر موازی، واژه صفر در قرن سیزدهم در زبان لاتین به صورت Zefrum و در قرن پانزدهم در زبان ایتالیایی به صورت Zefiro/ Zerro و بالاخره به صورت Zero درآمد.
صفر در اندیشه های مختلف:  صفر یعنی عدم هستی، فقدان هر نوع کیفیّت یا کمیّت. در آئین تائو نماد خلأ و لاوجود است. در آیین بودا هم مظهر خلأ و نیستی است

صفر در اسلام، مظهر ذات الهی است. صفر قبل از عدد یک می آید و زمانی که داستان اعداد با یک آغاز می شود، صفر قبل از یک، نمایانگر خلأ، لاوجود و بیانگر هیچ است. وقتی به مبحث شمارش اعداد اشاره می کنیم، متوجه می شویم که صفر آخرین عددی است که در سیستم شمارشی اعداد کشف و وارد شد ولی ابتدای همه آنها قرار می گیرد. صفر تنها عددی است که با هر عدد که جمع شود، نتیجه همان عدد خواهد بود. برای شناخت بهتر صفر باید به شکل آن اشاره کرد که تقریباً در تمام دنیا یک جور شناخته می شود. یک دایره کوچک: 0

عدد صفر به صورت دایره ای تهی و توخالی هم نمایاننده نیستی است و هم تمامیت زندگی که دایره مظهر آن است و به همین دلیل در نماد دایره نیز شریک است.دایره در وهله اول نقطه ای است گسترش یافته. نماد کمال و یکپارچگی و خلاقیت. بدون آغاز و انجام است. در دایره تمام شعاعها به نحوی هماهنگ کنار یکدیگر در مرکز جمع می شوند و فاصله همه نقاط روی دایره از مرکز به یک اندازه است. (مقایسه کنید با افراد بشر و خدا)دایره نماد خدا هم هست، در متنی کهن آمده که خداوند همچون دایره ای است که مرکزش همه جا و محیطش هیچ جا نیست. دایره ساده ترین منحنی و در واقع کثیرالاضلاعی است که دارای بی‌نهایت ضلع می باشد (آمیختگی سادگی و بی انتهایی)دایره مقدس است زیرا نه بالایی دارد و نه پایینی و گردی دایره طبیعی ترین شکل محسوب می‌شود.

یک

وقتی می گوییم یک، موضوعاتی برایمان تداعی می شود؛ شروع، منحصر به فرد، وحدت و … یک اولین است و بهترین و تمام و کمال. واحد بودن را به یادمان می اندازد و در پی آن خدا را. یک از تمام اعداد مجزّاست و منبع تمام آنها نیز هست و از این لحاظ می تواند نماد خدا باشد. از طرفی وقتی به شکل عدد یک دقت می کنیم، تعاریف عدد یک و آنچه را که تداعی میکند بهتر متوجه می شویم. از آنجا که خدا را تداعی میکند به سمت بالا کشیده شده است. تا جایی که این کشیدگی به سمت بالا حتی در لفظ خدا هم دیده می شود. الله، خدا، برهما، شیوا، کریشنا،Godو … یک جور کشیدگی حرف «آ» را دارند که در برخی از زبان‌ها شبیه به همان عدد «1» هم هست.

دو

اولین چیزی که عدد «دو» بعد از «یک» برایمان تداعی می کند، ثنویت و دوگانگی است. عدد دو مظهر توازن، سکون، انعکاس، قطب‌های متضاد و ذات دوگانه انسان است. همان گونه که یک مظهر نقطه است، دو نمایانگر طول محسوب میشود. دوتایی عدد نخستی است که از وحدت دوری می جوید، به همین دلیل نماد گناه ناشی از انحراف خیر اولیه به شمار میرود.جالب است بدانیم که اعداد فیثاغورسی از «دو» شروع می شود نه از یک، و این نظام دوگانگی «بر مبنای دو» پایه ریاضیات جدید را تشکیل می داد.   از طرفی از کهن ترین و مرموزترین و پیچیده ترین نمادهای جهان، تصویر دو مار به هم پیچیده دور چوبی قائم است که هم باستانی است و هم جهانی.

سه

«سه» نخستین عدد در برگیرنده واژه «همه» است و Triad یعنی عدد کل، زیرا شامل آغاز و میان و پایان است. سه تداعی کننده: انسان (بدن، جان، روح)، چرخه حیات (تولد، زندگی، مرگ)، سیکل کامل (آغاز، میان، پایان) و (گذشته، حال، آینده) است. سه عددی است که وقتی با عدد بعدی یعنی «چهار» جمع میشود عدد مقدس هفت و وقتی با آن ضرب می شود عدد دوازده را به وجود می آورد.«سه» به معنی تحقق امور هم هست: تا سه نشه بازی نشه، یا اینکه سه هورا می کشیم.  سه عدد نیکروزی است: همه چیزهای خوب سه تا هستند.

چهار

چهار در فرهنگ   های مختلف نماد استواری است و در این راستا است که از چهار عنصر یا چهار اخشیج ، آب ، باد ، خاک ،  اتش،  چهار نف اماره ،  لوامه ،  مطوئنه ، و ملهمه و جز آن  سخن  می رود و در حساب جمل 4 نماد حرف  د   است.

چهار یعنی کلیّت، تمامیّت، زمین‌، نظم، عقل، اندازه و عدل.
چهار نشاندهنده چهار جهت اصلی، چهارفصل سال، اضلاع مربع، بازوان صلیب، رودخانه های بهشت، چهار عنصر و… است. چهار در عهد قدیم، عددی نمادین است. مثل چهار رودخانه بهشت كه صلیبی شكل هستند، چهار بخش زمین و غیره. چهار یكی از كامل ترین ارقام است. رقم هوش است. در طبیعت اساس شیمی آلی بر چهار عنصر كربن، اكسیژن، هیدروژن و نیتروژن قرار دارد. فیثاغورسی ها عدد چهار و ده را اعداد الهی می دانستند و از جمع چهار عدد اول عدد ده بدست می آمد : 10=4+3+2+1

پنج

عدد انسان است زیرا به صورت پنج ضلعی است كه سر و بازوان و پاها را نشان می دهد. در حقیقت عالم كبیر بشری را تداعی می كند. پنج ضلعی یعنی بیكرانگی وجود و نمادهای قدرت و كمال دایره را نیز شامل می شود. عدد پنج در اسلام به عنوان نمازهای پنج گانه، پنج ستون دین، پنج تن آل عبا و … دیده می شود.در فرهنگ چینی می توان به پنج عنصر، پنج كوه مقدس و… اشاره نمود.

هفت

هفت نخستین عددی است که هم مادی و هم معنوی می باشد.
هفت یعنی کمال، امنیت، ایمنی، آرامش،اتحاد مجدد. هفت عدد مادر کبیر است. به اعتقاد فیلن، هفتمین قوه هر عددی هم مربع است و هم مکعب و از این رو اهمیت به سزایی دارد. هر یک از شاخه های درخت حیات هفت برگ دارد. در اندیشه های اسلامی، نخستین عدد کامل هفت است و هفت بار طواف کعبه مظهر هفت نشانه خداست. در اندیشه های بودایی، عدد صعود و عروج با بالا و دستیابی به مرکز است. در ستاره شناسی هم، هفت ستاره خوشه پروین و … را داریم

هفت نماد  ز    در حساب جمل عدد دیگری است که از  دیر باز در فرهنگ های مختلف مورد توجه قرار گرفته و غالبا در نمود های اهورایی و گاه اهریمنی کاربرد   دارد.

هفت توسط سومریان  مورد توجه  قرار گرفت .

نزد مهر گرایان زیرا مدارج هفت گانه مهر گویای این مطلب می باشد.

هفت روز هفته  که از طریق  فرهنگ یهودیان بابلی وارد ایران شد  و بعد از اسلام رواج می ایابد  و هر روز با ستاره ای خاص پیوند دارد . و در فرهنگ ایران  تولد هر کس  در  هر روز هفته و در  هر برج  در پیوند با اختر ی است و چنین است که شاعر و فیلسوف بزگایرانی مولوی چنین پنداری را در اشعارش چنین بیان می کند.

هر  که را با اختری پیوستی است           مر ورا با اختر خود هم تکی است

مغان غیر زرتشتی  بدین باور بودند که روح ادمی پس از مرگ  تن  از هفت معبر عبور می کند . هفت  امشاسپند ایین زرتشتی ، هفت اسب  گردونه  خورشید  در اساطیر هند،  هفت جانوری که در کشتی نوح  نشستند،  هفت گاو ، هفت سنبله ئی که فرعون در خواب دید ،  هفت ایزد ایین مانی  همه از تقدس عدد هفت سخن می گوید.

در  باور های  ایرانی و در اسلام نیز اسمان و زمین هفت طبقه دارند ،  دوزخ را هفت طبقه است ،  در عرفانو نزد عطار ا طلب تا فنا فی الله هفت مرحله است: طلب ، عشق ، معرفت ، استغناء ، توحید ،  حیرت و فنا ء  فی الله

70 و 700 و 70000 نیز مضربی از هفت هستند. که در تصوف معنی خاص خویش را دارد.معابد 7 طبقه از تقدس هفت و نماد طبقات اسمان است.

در اثار دینی و زرتشتی زمین به هفت اقلیم تقسیم می شود . و هر اقلیم به یک سیاره مربوط می شود.

داراشکوه از هفت کوه در پیرامون  زمین سخن می گوید و این هفت کوه نزد مسلمانان عبارتند  از :

کوه قاف ، دماوند ف سر اندیب ، گلستان ، و ، جبل قبق و کوه چین .

هفت خان رستم نیز از هفت کوه یاد می شود :

گذر کرد باید ابر هفت کوه                      ز دیوان به هر جا گروها گروه

جام جهان نما بدان سان که د افسانه زیبای جام اشاره شد هفت خط دارد و هفت خط جام به ترتیب از  لبه جام تا  پایین جام  خط جور  خط بغداد ،  خط بصره ،  خط ازرق ،  خط ورشکر ،  خط کاسه گر و خط فرودینه نام دارند.

در فررهنگ عیاری در قدح درکشیدن هر عیار را به ترتیب درجه او ،  با هفت ایین مهر  پیوند دارد  رخصت نوشیدن تا خط خاصی است.

در آیین زرتشت شمار ااتشکده های مهم هفت اتشکده است : آذر مهر،  آذر نوش،  اذر بهرام،  آذر ایین ، اذر خرداد ،  آذر برزین ،  و آتش زرتشت .

در ایین یهود نیز نشانه ای از آیین مهر  پدیدار و بدان سان که گفته شد توجه به عدد هفت در گاه نامه یهودی که بر گرفته از بابلی ها ست و یار نام دارد آشکار است.

در تورات زمین را هفت نام و آسمان را هفت طبقه و در تقویم یهود روز هفتم یعنی شنبه تقدس خاص دارد.

علت آن این است که خدا جهان را در 6 روز افرید و روز هفتم آرام یافت و روز هفتم را برکت بخشید.

هفت در  ادب فارسی : هفت پیکر نظامی ، هفت اقلیم رازیاحمد، هفت اورنگ جامی،  هفت حصار خواجه عبد الله انصاری ، هفت بند محتشم کاشانی ، هفت چهره پرتو ، خاتون هفت قلعه سعدی حسنی ، …..

هشت

هشت عدد بهشت بازیافته است.
در اندیشه های مسیحی، مفهوم تولد دوباره است

نه

نُه عدد محیط است. از این رو برای محیط درونی به 90 و360 درجه تقسیم می شود.در نخستین دوره ای كه بشر شروع به شمارش كرد، عدد نه مرحله تازه ای پس از هشت محسوب می شد.
رقم نزول قدرت آسمانی به جهان است در فرهنگ چینی (3×3) خوش یمن ترین اعدادند.

ده : ده بنیاد همه اعداد را در خود دارد و هم بدین دلیل در سیستم فیثاغورث  نماد کل جهان است.

دوازده : دوازده در اساطیر ایران نماد دوازده هزار سال تاریخ جهان و پیش از این از آن سخن گفته شد.

سیزده : عدد سیزده در فرهنگ بسیاری از سر زمین ها نحس پنداشته می شود البته در ایران این اعتقاد پس از ورود اروپائیان  رواج یافت در حالی که برای ایرانیان عدد  مقدسی شمرده می شد

چهل : چهل نماد  کمال  و از نظر چینی ها چهل سالگی را  تکمیل شخصیت انسانی می دانستند.

چهل نشینی  گویای گوشه گیری و ریاضتکشی به مدت چهل روز برای رسیدن به تمنا و یا گریز از گناهی است و چله نشینی و عزاداری در روز چهلم مرگ در گذشته گان با چنین بر داشتی  از عدد 40 پیوند  دارد  و هم بدین دلیل است که چهلمین روز فصل نماد اوج  ان فصل است .

چهل و نه : مضرب 7*7  و در بسیاری از فرهنگ ها ازتقدس خاص بر خوردار است . در ستاره شناسی نزد برخی از ستارشناسان جهان  هفت دوره  هفت هزار ساله را سپری می سازد و در  جمع دوران  جهان  49000 سال   است.

در هزار و یک شب در حکایت  حسن بصری ، حسن را عصایی است که  به نیروی جادویی آن بر هفت طایفه جن و دیو فرمان می راند و این  هفت جن فر مانروای  هفت قبیله و مجموع این قبایل  چهل و نه  قبیله  است.

صد :  صد در اساطیر  ایران و جهان  نماد کمال  و بسیاری  از توانی جادویی بر خوردار  است .  به افسانه کدو و دختر و  دیوار  بزر گ چین مراجعه شود.

صد وبیست : نماد بسیاری و ایرانیان بر این باورند که در هر صدو بیست سال رخدادی بزرگ خوب یا بد روی خواهد داد.

هزار  

هزار در  فرهنگ  جهان از قداست  خاص بر خوردار   و بنیاد چنین باوری شاید از اهمیت عدد ده و مضرب 10* 10  و 10* 100 بر خاسته است .  در بسیاری ار آیین ها هزاره گرایی وجود  دارد و در این باور پیامبر یا منجی بزرگی پدیدر می شود که جهان را دیگر گون و پر از  نیکی و داد می سازد . نزد یهودیان پس از هزار سال عیسیظهور  می کند .  در اساطیر  ایران چنان  که گفته شد در هزاره های اخری  جهن  پدیدار  می شوند تا جهان را پر  از  عدل و داد و جهانی نو و بدون اهریمن پدید اورند.در ادبیات فارسی  هزار از دو  مفهوم  نمادین بسیاری و نیز اسطوره ئی  بر خوردار  است . در  توجه  به نماد  بسیاری اشاره شاعران بزرگی  چون حافظ : صد  هزار گل شکفت و بانگ مرغی بر نخاست، سعدی : در این ورطه کشتی فرو شد هزار ،  احمد شاملو هزار ساز در کف  من می گنجد .

1- به مثابه بسط و گسترش طرح اساطیر – آیینی  نو کردن دوره به دوره جهان شمرد.

2- آخرت شناسی  مسیحی ( به تاثیر  از معاد شناسی زرتشتی )  در این کار تاثیر  مستقیم و غیر مستقیم داشته است .

3-  برای  همه این نهضت ها عصر طلایی  نزدیک است  اما بدون وقوع مصائب و فجایع کیهانی یا تاریخی بر پا نخواهد شد .

استفاده از عدد پي در معماري پارسه

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی