پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی دارای 26 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

مكان احداث مدرسه

موقعیت ساختمان

نحوه ساخت و شكل ساختمان مدرسه

کلاس های درس

ضوابط تعیین اندازه میز و نیمكت

ضوابط طراحی ایمنی پلکان در فضای آموزشی

کتابخانه

تجهیزات آتش نشانی

نحوه جانمایی فضاها در ساختمان چند طبقه

مكان احداث مدرسه :

در شهر ها ، ساختمان مدرسه  باید هسته یك مجتمع مسكونی باشد . از نزدیكی مدرسه به خیابانهای شلوغ  و اصلی شهر ،  بخاطر آلودگی  هوا ، سر و صدای زیاد  و سوانح رانندگی  باید پرهیز كرد .

مدرسه باید حداقل یكصد متر  از خیابان  اصلی  فاصله  داشته باشد .

بهتر است كه مدرسه در نزدیكی پارك نباشد  و در محله ای آرام و دور از كارخانه یا اماكن پر سر و صدا  و شلوغ همچون قبرستان ، حسینیه و …  باشد .

مدرسه باید  با ساختمان های اطراف خود حداقل بیست و پنج متر فاصله داشته باشد تا روشنایی و تهویه مطلوب را داشته باشد .

درختان بلند كه موجب كاهش روشنایی در كلاس درس می شوند ، نبایستی  در نزدیكی ساختمان مدرسه باشند .

مدرسه را در بلندی یا پستی زیاد نباید احداث كرد ( بخاطر وزش باد زیاد یا مه آلود شدن محیط )

موقعیت ساختمان:

موقعیت ساختمان باید طوری باشد كه كلاسهای درس در معرض مستقیم روشنایی نور خورشید  باشد . البته باید به خاطر داشت كه چنانچه روشنایی در جهت شرق یا   غرب باشد ، گرمای حاصله  بر اثر تابش نور خورشید در صبح ها و عصر ها می تواند باعث ایجاد محیطی گرم و نامناسب شود . بنابر این محل روشنایی بایستی در جهت جنوب و یا جنوب شرقی  یا جنوب غربی باشد . اماكن فرعی و به ویژه آبخوری می توانند بطرف شمال بازشوند

نحوه ساخت و شكل ساختمان مدرسه:

** اندازه ساختمان بستگی به تعداد دانش آموزان و نوع مدرسه دارد . مدارس ابتدایی و راهنمایی در روستا ها بهتر است كه یك طبقه باشند . تعداد مناسب دانش آموزان حدود 160 نفر است .

**در مدارس ابتدایی و راهنمایی باید به ازای هر دانش آموز 3 تا 3.75صدم متر مربع ساختمان ( كلاس درس ، آزمایشگاه ، كارگاه ، اتاق معلمان) وجود داشته باشد .

**در شهر ها می توان ساختمان دو طبقه هم درست كرد ولی بیش از دو طبقه مطلوب نیست . در شهر های كوچك تعداد دانش آموزان مدارس می تواند 440-280 نفر باشند و در شهر های بزرگ تا 880 نفر اشكالی ندارد به ازائ هر دانش آموز 5. فضای سبز لازم است.

فضاهایی که در یک فضای آموزش باید مورد استفاده قرار گیردند عبارتند از :

فضاهای آموزشی :

کلاس های درس – کارگاه – آزمایشگاه – سالن سخنرانی یا همایش – کتابخانه – سالن سمعی و بصری – سالن امتحانات می باشد .

فضاهای رفاهی خدماتی :

سرویس های بهداشتی – سلف سرویس – انباری و موتورخانه – زمین و سالن ورزشی – زمین های بازی و محوطه

فضاهای ادرای :

اتاق های اداری – مدیریت و معاونین – آرشیو و بایگانی – اتاق های مشاوره تحصیلی – اتاق اساتید و معلمان – اتاق جلسات – بخش سرایداری و نگهداری نیز می باشد.

بخش آموزشی و پژوهشی :

در طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی که در بالا ذکرشد نوع طراحی هر کدام از آنها بسته به شمار افراد استفاده کننده از آنها متغیر و متفاوت است در طراحی چنین فضاهایی بی شک ملاحضات فرهنگی تمدنی مذهبی و … مناسب با نوع اجتماع و محیط در استاندارد های طراحی فضاهای آموزش تاثیر گذار است .

شکل کلاس :

شکل استاندارد کلاس های درس به شکل مربع مستطیل است که ابعاد آنها با توجه به نوع درس و مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده متفاوت می شود مطابق استاندارد های جهانی فضاهای لازم برای کلاس های درس نظری 6.5 در 8.5 متر مربع بوده است در این کلاس ها که اصطلاحا کلاس های درس سنتی از آنها یاد می شود فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز 2 متر مربع بوده است. و این درحالی است که اگر چنین کلاسی برای کلاس های آزاد و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر 4.5 متر مربع فضا نیاز است . فضاهای آموزشی باید دیوار آن عقب رفتگی داشته باشد- تناسب کلاس ها باید3 به4 یا 3به5  باشد.

ارتفاع:

کلاس های درس باید بین 2.7 تا 3.4 در نظر گرفته شود و ایجاد هرگونه تراس یا بالکن متصل به کلاس درس ممنوع می باشد همچنین دیواره های کلاس تا ارتفاع 1.5 متر لازم است با سنگ پوشیده شود و از ارتفاع 1.5 متر به بعد با رنگ های روشن و براق پوشیده شود و همچنین پوششی که در کف کلاس به کار می رود باید غیر قابل نفوذ بوده و لغزنده نباشد که به راحتی قابل شستشو بوده و غیر براق باشد تا از کثیف شدن مداوم آن جلوگیری شود .

نور و پنجره در فضای آموزشی :

نور و روشنایی از عوامل بسیار مهم در طراحی هر نوع فضای معماری است .موقعیت ، اندازه ، و نوع پنجره تعیین  کننده مقدار روشنایی فضا در طراحی فضای آموزشی است . معیار اصلی کیفیت فضای آموزشی نور طبیعی است اما  لازم است که نور طبیعی و مصنوعی به طور همزمان استفاده شود و در عین حال جهت کلاس به سمت شمال و جنوب  بوده و از ورود اشعه مستقیم خورشید به درون فضا ممانعت به عمل آید . نور کلاس های آموزش از سمت چپ می باشد.

محل نصب پنجره نباید طوری باشد که در موقع باز شدن مزاحمت ایجاد کند .

پنجره هایی که در انتهای راهرو ها کریدور ها و پلکان ها نصب می گردند بایستی از کف دارای ارتفاع 80 سانتی متر بوده و در غیر اینصورت باید دارای نرده چوبی یا فلزی مناسب باشد .

حداقل ابعاد بازشو پنجره باید دارای 50 سانتی متر عرض و 60 سانتی متر ارتفاع بوده باشد .

فضای ما بین دو پنجره در کلاس باید حداقل ممکن باشد تا از ایجاد سایه در وسط کلاس جلوگیری شود .

استفاده از بازتابنده نور در کلاس های درس برای جلوگیری از ورود نور خیره کننده به کلاس مناسب است و باید تعبیه شود .

در تامین هوای تازه کلاس معمولا باید از سیستم های تهویه استفاده شود و باز کردن درب و پنجره کلاس راه حل مناسبی نمی باشد .

در کل برای کلاس های درس به طور کلی پنجره با مساحت 30 تا 60 درصد فضای نما و یا حدود 15 تا 20 درصد مساحت کلاس مناسب است .

بهتر است طراحی کلاس ها به طوری باشد که نور از سمت چپ بتابد. پنجره های کلاس نباید طوری ساخته شوند که نور مستقیم به چشم شاگردان بتابد، این کار باعث صدمات جدی به چشم می شود و همچنین مانع دیده شدن تابلوی کلاس می شود.

دیوار:

دیوارها باید با رنگهای روشن و آرام و سقف به رنگ سفید ،رنگ آمیزی شوند . گوشه های كلاسها را باید به صورت گرد ساخت تا پاك نمودن آن آسانتر و در ضمن مطمئن تر باشد . به همین دلیل دیوار را تا 1.5 از سطح زمین باید با رنگ روغن ، رنگ آمیزی كرد .كف اتاق باید از موادی باشد كه به راحتی بتوان آن را شست و تمیز كرد و عایق خوبی باشد و لغزان نباشد ، هم چنین دارای درز و شكاف نباشد . تمیز كردن كف اتاق باید با جارو برقی صورت گیرد تا گردو خاك بلند نشود.

تهویه:

هوای اتاق بایستی در یك ساعت به ازای هر دانش آموز 20 مكعب تعویض شود .  یعنی در هر ساعت بایستی 4 بار تعویض هوا داشته باشیم .

تهویه می تواند طبیعی و یا مصنوعی باشد .  در تهویه طبیعی ،  با قرار دادن پنجره هایی كه قسمت بالای آن به طرف داخل نیم باز است و یا با باز گذاشتن در و پنجره با همدیگر در زنگ  راحت  به یك تهویه مناسب می توان دست یافت .در تهویه مصنوعی كه مكمل تهویه طبیعی است ، در كارگاه  و آزمایشگاه وجود آن اجباری و الزامی است . باید در نظر داشت كه در بحث تعویض هوای اتاق ، بیش  از 5/-4/ متر مكعب در ثانیه نباشد .

وسایل گرمایشی:

مطلوبترین  آن وجود شوفاژ مركزی به وسیله آب داغ است . در هر كلاس باید شوفاژ  را زیر یا میان پنجره ها قرار داد . در مدارس كوچكتر لاجرم می توان متوسل به گرم كننده های نوع دیگر شد . استفاده از بخاریهای نفتی  با توجه به خطراتی كه در بر دارد مطلوب نیست. درجه حرارت كلاس قبل از شروع درس باید حدود 18درجه سانتیگراد  باشد .

وسایل سرمایشی :

بهترین آن خنك كننده های مركزی است ، چونكه موجب سرو صدا نمی شود و كارایی خوبی دارد .

می توان از كولرهای گازی نیز استفاده  كرد .

كولرهای آبی نسبتاً سرو صدا ایجاد می نمایند و در محیط های با گرمای زیاد چندان كارآمد ندارند  و در نبود سایر وسایل نامبرده كمك كننده  است.

ضوابط تعیین اندازه میز و نیمكت:

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو

آخرین بروز رسانی