پاورپوینت طوفان فکری، ساختاردهي و ارزيابي ايده ها، انتخاب

پرسشنامه ، پاورپوینت ، پیشینه تحقیق

پاورپوینت طوفان فکری، ساختاردهي و ارزيابي ايده ها، انتخاب دارای 33 اسلاید می باشد . جهت دانلود فایل پاورپوینت بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نموده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل و کلیک بر روی گزینه خرید به درگاه بانک متصل شده و از کلیه کارت های بانکی عضو شتاب قادر به پرداخت و تهیه آن می باشید. بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل پاورپوینت در اختیارتان قرار می گیرد و می توانید آن را دانلود نمایید . ضمناً همان لحظه لینک دانلود فایل نیز به آدرس ایمیل  شما ارسال می گردد.

همچنین در صورت تهیه فایل پاورپوینت مربوطه و مناسب نبودن فایل با اعلام شماره کارت بانکی و آدرس ایمیلی که در سایت ثبت نموده اید مبلغ پرداختی حداکثر ۲۴ ساعت بعد برگشت داده می شود.

بزرگوارانی که به صورت انلاین قادر به تهیه فایل پاورپوینت نمی باشند می توانند عنوان فایل پاورپوینت درخواستی را  به همراه آدرس ایمیل و شماره همراه خود را به ایمیل bankmaghalehir@gmail.com ارسال نمایند تا فایل پاورپوینت از طریق ایمیل یا تلگرام برای آنها ارسال گردد و پس از آن هزینه را کارت به کارت به حساب ما واریز نمایند.

فهرست مطالب

ضرورت استفاده از طوفان فکری و قواعد پياده سازي آن

شيوه هاي ارزيابي ايده ها و كيفيت اطلاعات حاصل از هر روش

راي گيري

درجه بندي

ترجيح نسبي

ساختاردهي ايده ها با توجه به اهداف تصميم گيري و ويژگي ايده ها

روش بالا به پائين

روش پائين به بالا

نقش روش فرايند تحليل سلسله مراتبي تحليل (AHP)

یک ایده یا ایده های متعدد؟

مواجهه با مشكل اغلب براي انسان ناخوشايند است و براي رهايي از آن بدنبال اولين راه حل ممكن مي گردد.  امّا

داشتن فقط يك ایده یا راهكار مخاطره آميز محسوب می‌شود چراكه انعطاف پذیری، شرط بقا در دنياي امروز، را کاهش می دهد.

با داشتن فقط یک ايده، امکان مقایسه میزان کارایی ایده، وجود ندارد.

بهترین راه برای به دست آوردن یک ایده خوب داشتن ایده‌های مختلف است.

فیلسوف فرانسوی، Emile Chartier می گوید: « هیچ امری خطرناک تر از آن نیست که فرد فقط یک ایده داشته باشد.»

روش طوفان فکری، یک تکنیک رایج برای تولید ایده است.  براي شناسايي راهكارهاي مختلف يك مسئله / مشكل قابل استفاده است.

ايده اصلي:

در یک جلسه طوفان فکری، افراد مختلف صاحب نظر درباره یک موضوع خاص دور هم جمع شده و نظراتی را که به ذهنشان می‌رسد، بدون هیچ گونه محدودیتی بیان می‌کنند.

چگونه انجام می شود؟

تمامی افرادی که در این مرحله سهیم هستند، در یک اتاق گردهم می آیند.

ابتدا خلاصه‌ای از مشکل مطرح مي شود.

قواعد برگزاري جلسه و هدف جلسه، به همه افراد گفته می شود.

کاغذ و قلم در اختیار افراد گذاشته مي شود.

افراد ایده‌های خود را به صورت شفاهی و کتبی بیان مي کنند.

شيوه انجام:

بهترین چیدمان برای اتاق،U  شكل است. این بدان معنی است كه صندلی‌ها به صورت نیم دایره در اتاق چیده شوند و در وسط کاغذ یادداشت ایده های مختلف، به گونه‌ای قرار گيرد كه كلیه‌ی حاضران به راحتی بتوانند آن‌ را ببینند.

زمان جلسه:

مدت زمان پيشنهاد شده براي خلق ايده در جلسه 30 تا 40 دقیقه است.

نشست طوفان فکری عملاً در هر ساعتی از روز به جز بعد از صرف ناهار امكان پذیر است. زیرا بعد از ناهار فعالیت مغز كاهش می‌یابد. بهتر است كه نشست‌ها در ساعت 10 الی 11 صبح برگزار گردند، چرا كه در این زمان سطح فعالیت مغز بالاست و جلسات عصر نيز بازدهي بالا دارند.

اتاق باید آرام باشد؛ تهویه مناسب داشته باشد؛ و از روشنایی كافی برخوردار باشد. وجود رنگ‌هاي مختلف به فعالیت مغز كمك می‌كند.

مراحل طوفان فکری

خلق ايده: هدف از اين مرحله، توليد يك گروه بزرگ و انبوه از ايده هاست.

در طي اين مرحله، مهمترين چيز، پرهيز از انتقاد از ايده هاست.  ارزيابي ايده ها بايد تا زماني كه اعضاي تيم قبول كنند كه ايده ديگري به نظر آنها نمي رسد به تعويق بيفتد.

كوتاه نمودن ليست ايده ها: عواملي مانند امكان ناپذيري، ناموجه بودن و هزينه براي حذف ايده هاي نامناسب استفاده مي شوند.

دسته بندي و تركيب ايده هاي باقيمانده: هدف از اين مرحله، انتخاب تعدادي از ايده ها براي ارزيابي است.

خلاقیت (creativity)- قواعد و تكنيكها

همه می توانند (باید) در آن شرکت کنند.

اجازه خیال پردازی در تولید ایده وجود دارد. در اين گام، کمیت و نه کیفیت ایده ها مورد توجه است.

چيزي بنام ایده بد وجود ندارد. پس هیچ گونه قضاوتی درباره پیشنهاد و یا نظر افراد، انجام ندهيد.

به شرایط ایده آل فکر کنید. مسائل حدی را در نظر بگیرید. شرایط غیرمحتمل را مانند شرایط محتمل در نظر بگیرید. از ترکیب ایده ها برای تولید ایده جدید کمک بگیرید.

خلاقیت (creativity)- محرك ها

فراهم آوردن محرک ها، عامل کلیدی در افزایش خلاقیت است.

در اغلب طوفان فکری ها، تولید ایده ابتدا از سطح بیرونی مغز شروع می شود و سپس با عمیق تر شدن در لایه های مغز ادامه می یابد.

اگر محرک ها به اندازه کافی باشد، افراد از مغزشان فقط برای بیرون کشیدن ایده ها استفاده نمی کنند بلكه از آن برای تولید ایده با ترکیب ایده های دیگر نیز استفاده مي کنند.

محرک می تواند هر چیزی باشد که افراد را از قالب معمول فکر کردن به منظور ساختن پیوندهای جدید خارج کند.

محرك مي تواند هر چيزي باشد كه شما مي شنويد، مزه، لمس، يا بومي كنيد يا مي بينيد.

در يك تحقيق در دانشگاه اكلاهما با شركت گروه هاي 4 نفره دانشجويي مشاهده شد كه متوسط تعداد ايده ها در مورد غذاي سبك (snack food) با استفاده از نمونه محصولات، تصوير مجلات، و تغيير يكباره شرايط محيطي مثلا با موسيقي بلند و غذاي خوب، از 29/7 به 310/8 افزايش يافت.

محدود کردن تعداد ايده ها (narrowing down)

با در نظر گرفتن عملی بودن، موجه بودن، هزینه و …  تعداد كم يا زیادی از ایده ها حذف می شوند.

گرچه در مرحله اول، انتقاد از ایده های دیگران ممنوع است، اما پس از آن، ایده هاي نامناسب حذف مي شوند.

ایده های باقی مانده با فرایند هایی كه در يك طيف از ساده تا تخصصي مثلا از رأی گیری تا فرايند سلسله مراتبي تحليل (AHP)  ارزیابی می شوند.

چنانچه تعداد زيادي از ايده ها حذف شوندو فقط ايده هايي كه بسيار مناسب تر بنظر مي رسند باقي بمانند مرحله ارزيابي آسان تر خواهد بود. امّا امكان حذف ايده هايي كه در بررسي تفصيلي مناسب تر باشند نيز افزايش مي يابد.

قبل از رد كردن يك ايده، امكان يكي شدن آن با بقيه نظريات بايد بررسي و رسيدگي شود. نظر نهايي را تا زماني كه ایده اي ارزيابي نشده است، ارائه ندهید.

هميشه اين نكته را به ياد داشته باشيد كه احتمال ارزيابي در جزئيات در مرحله ي بعد فرايند وجود خواهد داشت .

دسته بندی (categorizing) و ترکیب (combining)

بعد از حذف ایده های غیر عملی، دسته بندی و ترکیب کردن ایده های باقی مانده، برای یافتن بهترین ایده مفید است.

برخي ايده ها فقط به جنبه ای خاص از مشکل پرداخته و از ترکیب آن با ایده  هاي ديگر مي توان راه حلي كل نگر و جامع ایجاد کرد.

برخي ايده ها براي حل مشكلاتي غير از مسئله تحت بررسي مناسب هستند.  آنها را براي استفاده در آينده نگهداري نماييد.(بانك ايده)

بطور مثال، یک راه حل فقط به محصول و ديگري به بازار مي پردازد. از تركيب آنها يك گزينه جديد می تواند ترکیبی از ایده های محصول، بخش بندی بازار و فروش باشد.

ميزان وسواس خود در مورد كيفيت راهكارها / گزينه ها را با سطح اهميت مسئله متناسب سازيد.

پس از اين مرحله، نوبت به ارزيابي گزينه ها ميرسد.

رأی گیری (Voting)

10,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت توسعه كارآفريني
  • پاورپوینت خلاقیت
  • پاورپوینت تكنيك حل خلاق مسئله
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو

    آخرین بروز رسانی